Chidaneh.com placeholder image

کاشت سبزیجات در خانه، سالاد لوبیای ارگانیک بخورید!

به قلم: کیمیا مرادی

امروز چیدانه یک سرآشپز تمام عیار شده است! می خواهیم به شما آموزش دهیم چطور لوبیا، کاهو و گوجه گیلاسی را در منزل به صورت کاملا طبیعی و ارگانیک پرورش دهید و سالاد لوبیای خوشمزه و منحصر به فرد خودتان را درست کنید!

کاشت انواع لوبیا در خانه

تابلو فرش ریحان

برداشت محصول لوبیا در خانه

کاشت لوبیا در خانه

لوبیا بسیار سریع رشد می کند و اگر درست از آن نگهداری کنید؛ 70 روز تا 75 روز بعد به شما محصول آماده برداشت می دهد. چند دانه لوبیا بردارید و لای یک دستمال خیس بگذارید تا سریع تر جوانه بزند. دستمال باید مرطوب باقی بماند سپس لوبیا ها را در گلدان بکارید. برای کاشت سبزیجات مخصوصا لوبیا یک گلدان با قطر20تا 30 سانت کافیست ( هرچه عمق گلدان بیشتر باشد، بهتر رشد می کند.). لوبیا یک گیاه بالارونده است پس بهتر است آن را کنار دیوار تراس یا حیات بکارید یا بین دو تا سه چوب بلند قرارش دهید. اگر باغچه دارید بعد از اینکه لوبیا ها کمی بزرگ شدند، آن ها را به باغچه انتقال دهید. برای برداشت محصول باید صبر کنید تا غلاف لوبیا خشک شود و سپس آن را از گیاه به آرامی جدا کنید.

کاشت لوبیا قرمز در خانه

نکات کاشت لوبیا در خانه

زمان کاشت: 20 اردیبهشت ماه تا 15 خردادماه

دمای مناسب: 20تا 28 درجه سانتی گراد

آبیاری:  

  • برا خاک های سبک 3 تا 4 روز یک بار
  • برای خاک های سنگین 5 تا 8 روز یک بار
  • از زمان گلدهی (30 تا 40 روز پس از کاشت) تا تشکیل غلاف، آبیاری گیاه باید منظم و دقیق باشد. در غیر این صورت گیاه محصول نمی دهد.

نور: نور مستقیم خورشید (مکان مناسب برای نگهداری: تراس یا باغچه می باشد)

اگر برای کاشت سبزیجات در خانه نیازمند ساخت یک باغچه در حیاط هستید؛ با مطلب ساخت باغچه چوبی برای کاشت سبزی خانگی همراه شوید!

کاشت کاهو در استند های گل

کاشت کاهو در گلدان

کاشت کاهو در خانه

این تصور که گیاهان در زمین  رشد بهتری دارند گاهی در مورد سبزیجات صدق نمی کند. کاهو جزء آن دسته سبزیجاتیست که در گلدان بهتر از باغچه رشد می کند چون رشد ریشه هایش عمقی نیست. بذر ها را با فاصله 5 تا 6 سانت از هم بکارید. با توجه به آب و هوای منطقه زندگی، 30 تا 60 روز بعد از کاشت می توانید کاهو را برداشت کنید. کاهو ها را صبح برداشت کنید. قبول کنید که سالاد با کاهو های دست پروده خودتان که بدون سموم و کودهای شیمیایی رشد کرده اند، خوشمزه تر می شود.

کاشت کاهو در گلدان

نکات کاشت کاهو در خانه

زمان کاشت: ماه های خنک تر سال (اردیبهشت)، اگر در تابستان قصد کاشت کاهو را دارید، از گونه های مقاوم به گرما استفاده کنید.

دمای مناسب: دمای مناسب 16 تا 18 درجه است. با رسیدن دما به 23 تا 26 درجه سانتی گراد ، گیاه گل می دهد.

آبیاری: خاک کاهو همیشه باید مرطوب باشد ولی خیس نباشد.

نور: آفتاب کامل ( 6 ساعت در روز)

اگر برای کاشت سبزیجات در خانه با کمبود جا مواجه هستید؛ با مطلب کاشت سبزیجات در آپارتمان، گلدان های آویز را امتحان کنید! همراه شوید!

کاشت گوجه گیلاسی در گلدان

سالاد لوبیا با سبزیجات کاشته شده در خانه

کاشت گوجه گیلاسی در خانه

حالا که با پرورش مواد اصلی سالادتان آشنا شدید، بهتر است با کاشت سبزیجات برای تزیین سالاد هم آشنا شوید. سالادتان را با گوجه گیلاسی های با نمک تزیین کنید! برای پرورش گوجه گیلاسی هم می توانید از بذر و هم از نهال استفاده کنید. بذر ها را ابتدا درون یک گلدان کوچک بکارید و در خانه نگهداری کنید چون گوجه به آب و هوای سرد حساس است. بذرها که به اندازه 20سانتی متر رشد کردند، آن ها را به گلدان بزرگ تر روی تراس انتقال دهید. انتقال را زمانی انجام دهید که دما در طول روز 23 درجه سانتی گراد باشد. گلدان ها را در آفتاب و به دور از باد مستقیم قرار دهید. هشت هفته طول می کشد تا محصول قابل برداشت شود. اگر نهال تهیه کرده اید؛ می توانید در روزهای ابری هم آن را در باغچه بکارید.

کاشت گوجه گیلاسی در گلدان

کاشت گوجه گیلاسی در خانه

نکات کاشت گوجه گیلاسی در خانه

دمای مناسب:

  • دمای مناسب برای جوانه زنی 23 تا 26 درجه سانتی گراد است.
  • در روزهای سرد گلدان گیاه را به داخل منتقل کنید و در روزهایی که بیش از حد هوا گرم است؛ گلدان را در سایه قرار دهید.

آبیاری: خاک گلدان در تابستان به سرعت خشک می شود پس هر روز گیاه را آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند اما خیس نشود. (آبیاری زیاد باعث افتادن محصول و آبیاری کم باعث خشک شدن می شود.)

نور: آفتاب کامل ( 6 ساعت در روز)

اگر تمایل به کاشت و مراقبت از گیاهان میوه دار ندارید؛ بهتر است باغچه ای از ساکولنت ها برای خود بسازید. برای اطلاعات بیش تر مطلب ساکولنت های زیبا، باغچه ای از این کاکتوس های ظریف بسازید! را مطالعه کنید.

زوم دکور
فلاور باکس 001
زوم دکور
طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
فلاور باکس چوبی
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
گروه طراحان توفرم
فلاور باکس توفرم
گروه طراحان توفرم

شرکت تعاونی گلپخش صبح امروز
فلاور باکس نوری
شرکت تعاونی گلپخش صبح امروز
طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
فلاورباکس کد 5299 رستاک
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
چوب نمای ساختمان slp
فلاورباکس چوبی
چوب نمای ساختمان slp

نویسنده: فاطمه مرادی(کیمیا) | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه