Chidaneh.com placeholder image

رنگ اتاق نوزاد، روانشناسی رنگ چی میگه؟

به قلم: گلنار

انتخاب رنگ اتاق نوزاد ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. بسیاری از والدین به امید فرار از رنگ‌های مرسوم صورتی یا آبی که اکثرا برای اتاق کودکان انتخاب می‌شوند، به سراغ دنیای رنگی فراتر از رنگ‌هایی می‌روند که از روی هوس زودگذر انتخاب شده ‌‌اند. به هر حال انتخاب رنگ دقیقا یک دانش نیست، درست است؟ در واقع این طور هست! کافی است از متخصصان بازاریابی که میلیون‌ها دلار را صرف این تحقیقات کرده‌اند، بپرسید.

رنگ اتاق نوزاد

روانشناسی رنگ چه می‌گوید؟

مطالعات روان‌شناختی که برای اولین بار توسط شرکت‌های تبلیغاتی انجام شد، نشان می‌دهد که رنگ‌ها قادرند بر روحیه و رفتار انسان‌ها تاثیر بگذارند، مغز و بدن را تحریک کنند و حتی بر سلامتی کودک شما نیز تاثیرگذار باشند. دهه‌هاست که متخصصان بازاریابی از این دست‌آوردها به نفع خود استفاده می‌کنند. بنابراین جهت انتخاب رنگ اتاق نوزاد، نیاز است تا حدی با روانشناسی رنگ آشنا باشید.
دکوراسیون سالن بدنسازی یا حتی رستوران مورد علاقه شما به نوعی طراحی شده‌اند که همه چیز از طرز برخورد گرفته تا اشتهای شما را تغییر دهند. اما روانشناسی رنگ چیزی فراتر از آن است که تنها کیف پول شما را تحت تاثیر قرار دهد!

قالیشویی ادیب

مطالعات علمی همچنین نشان داده‌ است که قرار گرفتن در معرض برخی از رنگ‌ها باعث بهبود خواب می‌شود، قدرت حافظه را افزایش می‌دهد و حتی عملکرد تحصیلی را بهبود می‌بخشد. در واقع امکانات شگفت‌انگیزی را برای رشد ذهنی و جسمی فراهم می‌کنند.
چه در حال آماده کردن اتاق برای نوزاد خود هستید، چه قصد دارید در دکوراسیون فرزندتان تغییرات مثبتی به وجود آورید، بهتر است طراحی شما کمی از مداخلات روانشناختی بهره ببرد. پیش از آن‌که رنگ را انتخاب کنید، بهتر است یک دقیقه وقت بگذارید و تاثیرات روانشناختی انتخاب رنگ را بسنجید.

روان‌شناسی رنگ اتاق نوزاد

رنگ‌های مختلف قادرند تأثیرات مختلفی را بر روی ذهن و جسم بگذارند. نمی‌دانید رنگ مورد علاقه شما چه تاثیری می‌تواند بگذارد؟ در ادامه خلاصه‌ای از مزایا و معایب هر خانواده رنگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رنگ‌های گرم چه تاثیری دارند؟

به طور کلی رنگ‌های گرم، حس راحتی و شادی را به‌وجود می‌آورند. در واقع کاری می‌کنند که فضا بزرگ و دل‌باز به نظر برسد و به همین خاطر حس راحتی و دنج بودن را فراهم می‌کنند. وجود سایه‌های پررنگی از قرمز، نارنجی و زرد، ذهن را برانگیخته کرده و اثر انرژی ‌بخشی بر جسم دارند. با وجود این‌که موارد ذکر شده برای رشد و تکامل مفید است، وقتی صحبت از خواب نوزاد و فضای آرامش‌بخش او به میان می‌آید، استفاده از این رنگ‌ها به صورت شدید و پررنگ، چندان مفید به نظر نمی‌رسند. بنابراین بهتر است برای رنگ اتاق نوزاد، از رنگ‌های گرم ملایم‌تری استفاده شود تا تعادل برقرار شده و تاثیرات منفی استفاده از آن‌ها را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

رنگ اتاق نوزاد قرمز

رنگ قرمز

رنگ قرمز غنی و پر از احساس است، انرژی می‌بخشد و ضربان قلب، فشار خون و تنفس را افزایش می‌دهد.
آیا فکر می‌کنید فرزند کوچک شما در آینده یک ورزشکار خواهد بود؟ برخی مطالعات نشان می‌دهند که رنگ قرمز توانایی ورزشکاری را افزایش می‌دهد. با این حال این رنگ با افزایش پرخاشگری، عدم تمرکز و حتی ایجاد سردرد هم همراه است. برخی تحقیقات بیان می‌کنند که قرار گرفتن در معرض رنگ قرمز ممکن است به عملکرد تحصیلی فرزند شما آسیب وارد کند. بنابراین در استفاده از این رنگ باید کاملا محتاط عمل کنید.

رنگ اتاق نوزاد صورتی

رنگ صورتی

استفاده از رنگ صورتی به‌عنوان رنگ اتاق نوزاد دختر تقریبا در سراسر جهان بسیار محبوب است. رنگ صورتی حس همدلی و زنانگی را ایجاد می‌کند و فضای آرامش‌بخشی را فراهم می‌کند. اما لازم است بدانید که با وجود اثر آرام‌بخش اولیه، رنگ صورتی با گذشت زمان آزاردهنده خواهد بود و منجر به آشفتگی و اضطراب خواهد شد. اگر می‌بینید در حال حاضر دخترک شما این رنگ را دوست دارد، باید آماده باشید که در آینده آن را نپسندد! 

رنگ زرد برای اتاق نوزاد

رنگ زرد

رنگ زرد شاد و روشن است و موجب شادی و انگیزه می‌شود. زرد ملایم موجب افزایش تمرکز می‌شود و سایه‌های روشن‌تری از زرد، موجب برانگیخته کردن حافظه و افزایش متابولیسم می‌شود. با این حال استفاده بیش‌ازحد از رنگ زرد باعث ایجاد حس خشم و ناامیدی خواهد شد.

رنگ نارنجی برای اتاق نوزاد

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی صمیمی و دوستانه است و بسیاری از خواص مثبت را با خود به همراه دارد. این رنگ مشخصا دارای ماهیتی کاملا اجتماعی است و موجب تقویت ارتباط بین فردی می‌شود. درست همانند رنگ زرد، استفاده بیش‌ازحد از رنگ نارنجی، می‌تواند بسیار تحریک‌کننده باشد. بنابراین سعی کنید از نارنجی پررنگ به میزان کمتری برای اتاق فرزندتان استفاده کنید.

رنگ‌های سرد چه تاثیری دارند؟

رنگ‌ سرد اثر آرامش‌بخشی بر روی بدن دارد و استفاده از این رنگ به‌عنوان رنگ اتاق نوزاد، باعث می‌شود که اتاق فرزند شما حس آرامش‌بخشی را منتقل کند و بزرگ‌تر از آن‌چه هست، به نظر برسد. به تصویر کشیدن آسمان وسیع و موج‌های غلتان می‌تواند گزینه مناسبی برای فضای اتاق کودک شما باشد که با کمک خلاقیت خودتان می‌توانید این فضاسازی‌ها را در اتاق کودکان فراهم کنید. اما بهتر است بدانید رنگ‌های تیره و سرد حس تاریکی و ناامیدی را منتقل می‌کنند، بنابراین می‌بایست در حد متعادل و معقول مورد استفاده قرار بگیرند.

رنگ‌ سرد علی‌رغم ماهیت تسکین‌دهنده‌ای که دارد، فضای گرم و صمیمی ایجاد نمی‌کند و اگر جَو موجود در فضا سرد و خشک باشد، حس سرما را بیشتر کرده و موجب می‌شود که فرد در آن فضا حس ناخوشایندی را تجربه کند. برای تلطیف کردن تاثیرات این رنگ، رنگ‌های سرد را با رنگ‌های خنثی ترکیب کنید و در دکوراسیون فضا از پارچه‌های نرم و لوازم دکوری با گوشه‌های نرم که حس راحتی و گرما را منتقل می‌کنند، استفاده کنید.

اتاق نوزاد آبی

آبی

کاملا برعکس رنگ قرمز در چرخه رنگ، آبی باعث آرامش ذهن و جسم می‌شود و همچنین موجب کاهش فشار خون، ضربان قلب و تنفس می‌شود. اگر برای رنگ اتاق نوزاد از رنگ آبی استفاده کنید، موجب کاهش اضطراب و حس پرخاشگری او خواهد شد.
قرار گرفتن در معرض رنگ آبی می‌تواند به کودکانی که مشکل خواب دارند یا مستعد رفتارهای خشن و پرخاشگرانه هستند، کمک بسیاری کند. تاثیرات فیزیکی رنگ آبی موجب خنک شدن بدن می‌شود و در فضاهای گرم و مرطوب، حس تازگی و خنکی را به‌وجود می‌آورد.

اتاق نوزاد بنفش

بنفش

رنگ بنفش با معنویت و آگاهی همراه است. در واقع بنفش به نوعی استواری رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز را در هم ادغام می‌کند و ویژگی‌های هریک از این دو رنگ را بسته به میزان غلظت هریک، دریافت می‌کند.

بنفش همچنین می‌تواند حس تجمل را به‌وجود آورد و با ثروت و سلطنت همراه باشد. همان‌طور که در فضاهای مجلل و سلطنتی استفاده از رنگ بنفش به‌وفور دیده می‌شود.

اتاق نوزاد سبز

سبز

رنگ سبز نماد طبیعت است. به همین دلیل حس آرامش را در فضا افزایش می‌دهد. رنگ سبز با سلامتی، تندرستی و التیام همراه است. تاثیر آرامش‌بخشی بر ذهن و جسم دارد، اضطراب را کاهش می‌دهد و موجب افزایش تمرکز می‌شود. قرار گرفتن در معرض رنگ سبز حتی ممکن است موجب افزایش توانایی مطالعه کردن شود. 
تحقیقات نشان داده است که دانش‌آموزان می‌توانند با قرار دادن یک برگ سبز شفاف بالای کتاب خود، سرعت مطالعه و درک مطلب خود را بهبود ببخشند. برای رنگ اتاق نوزاد خود از سبز استفاده کنید و شاهد تاثیرات فوق‌العاده آن باشید!

به غرایز خود اعتماد کنید!

در شرایطی که علم قادر است دست‌آورد‌های مفیدی را ارائه دهد، شما باید به یاد داشته باشید که واکنش‌های روانشناسی کاملا شخصی هستند. شما ممکن است نسبت به یک رنگ به دلیل اولویت‌های شخصی و فرهنگی خود احساس متفاوتی داشته باشید که کاملا قابل درک است. 
اگر فرزند شما رنگ قرمز را دوست دارد، نگران تاثیرات منفی آن نباشید. مغز انسان به‌ گونه‌ای طراحی شده است که نیازها و علاقه‌مندی‌هایش را شناسایی کند و در صورتی که نیازها و علاقه‌مندی‌های مغزمان را دنبال کنیم، به ما پاداش خواهد داد. به عبارتی اگر فرزند شما خوشحال است، مغز او هم خوشحال خواهد بود.

“برای تهیه انواع سرویس خواب نوزاد می توانید با اهالی فن چیدانه در ارتباط باشید"

مطالب پیشنهادی:

منبع: thespruce | مترجم: فرگل سلحشور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه