Chidaneh.com placeholder image

10+1 جذابیت منحصر به فرد معماری ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

معماری ایرانی و اسلامی : زیبایی های معماری ایرانی حد و مرزی ندارد، جز به جزئش زیبایی است و هنر. از کوچکترین جزئیات گرفته تا بزرگ ترینشان. همه شان با دقت و سلیقه کنار هم چیده شده اند و معماری ایرانی را پدید آورده اند. اما آیا تا به حال شده است که به المان های زیبا و دوست دااشتنی معماری ایرانی فکر کنید؟ تا به حال دل تان خواسته است تا با مهم ترین المان های معماری ایرانی آشنا شوید؟ پس با چیدانه همراه باشید تا با هم نگاهی به این المان های جذاب بیاندازیم .

سرویس خواب بالسا

1. پنجره های ارسی، قاب هایی زیبا برای معماری ایران

نتیجه همنشینی چوب و شیشه های رنگی می شود همین ارسی های زیبایی که نمی توان از آن ها چشم برداشت. ارسی هایی که حالا با گذشت زمان کمی به دست فراموشی سپرده شده اند، اما هنوز هم وقتی در مقابل یکی از این پنجره های ارسی زیبا قرار می گیری و پرتوهای خورشید را می نگری که هرکدام از میان یکی از شیشه بیرون جهیده و رنگی زیبا بر خود گرفته اند، اوج زیبایی و ظرافت معماری ایرانی را با دل و جان لمس می کنی.

مطلب پیشنهادی : ارسی های دوست داشتنی را از خاطر نبریم!

2. حوض، آینه ای تمام قد برای زیبایی معماری ایران

حوض ها آیینه های زنده ی خانه های ایرانی هستند، وجودشان به خانه مهر و لطافت می بخشد. دور تا دورشان را گلدان های شمعدانی می چینی، چند ماهی قرمز کوچک هم درون آن می اندازی و آسمان  را مهمان حیاط خود می کنی. حوض ها عنصر جدایی ناپذیر از معماری ایرانی هستند.

مطلب پیشنهادی : حوض، قلب معماری سنتی ایران

3. ایوان ها، بلندای زیبایی در معماری ایران

ایوان ها نشست گاه هایی هستند که بیشتر در جداره بیرونی خانه ها بنا می شده اند. می توان ساعت ها در ایوان های مرتفع خانه های ایرانی نشست و دیگر زیبایی های معماری ایرانی را به تماشا نشست و خسته نشد. ایوان ها جزو عنصر های جدایی ناپذیر معماری ایرانی هستند.

مطلب پیشنهادی : کفپوش مناسب ایوان شما کدام است؟

4. سقف ها، پوششی هنرمندانه برای خانه های ایرانی

سقف هایی پر نقش و نگار که خوابیدن زیر آن ها لذت رویاپرددازی را برای تان شیرین تر می کند جزو نشانه های بارز خانه و معماری ایرانی است. سقف ها در معماری ایرانی دارای بیشترین تنوع در تزئینات هستند.

مطلب پیشنهادی : طراحی سقف در دکوراسیون منزل

5. حیاط مرکزی، جلوه بخش خانه ها و معماری ایرانی

اغلب خانه هایی که در اقلیم گرم و خشک و کویری ایران واقع شده اند در دل خود بهشت های کوچکی را جا داده اند به نام حیاط مرکزی. این حیاط ها زیبایی دو چندانی را بر خانه های این اقلیم بخشیده اند و باعث می شوند تا همیشه در خانه نشاط و شادی حاکم باشد.

مطلب پیشنهادی : معماری اصیل ایرانی در خانه بروجردی‌‌ها

جذابیت معماری ایرانی را از دریچه فخر و مدین ها ببینیند

6. زیبایی معماری ایرانی را از دریچه فخر و مدین ببینید

فخر و مدین ها شبکه هایی حصاری هستند که اغلب با آجر ساخته می شوند، و راهیی هستند تا بتوان با آن ها زیبایی های درونی یک بنا را نظاره گر شد. وقتی نور خورشید به آن ها می تابد می توانید شاهد بازی دل انگیز نور و سایه باشید که به زیبایی روی زمین نقش می بندد.

7. کرسی ها گرما بخش معماری ایرانی

کرسی ها گرما بخش خانه های ایرانی هستند، در شب های سرد زمستان این کرسی ها بودند که دوباره گرما را به خانواده باز می گرداندند و باعث می شدند تا خانواده از کنار هم بودن لذت ببرند.

مطلب پیشنهادی : کرسی، گرمابخش خانه ایرانی

7. بادگیر ها، نماد معماری ایرانی

بادگیرهای ایرانی در همه جای دنیا معروف و شناخته شده هستند، در باغ دولت آباد یزد می توانید بلندترین نمونه آن را مشاهده کنید. بادگیر ها را به ننوعی می توان نماد معماری ایران دانست. نمادی هنرمندانه برای معماری ایرانی.

مطلب پیشنهادی : جاذبه های گردشگری یزد و معماری کویری

8. طاقچه ، عنصری کوچک اما دوست داشتنی در معماری ایرانی

طاق و طاقچه ها را همه ایرانی ها دوست دارند و در همه خانه های ایرانی هم پیدا می شود. گاهی روی آن را پر می کنیم از عکس عزیزانمان، گاهی هم با گلدانی زیبا آن را میآراییم. گاهی هم یک سیب سرخ را مهمان طاقچه هایمان می کنیم. ولی هرچه که هست می دانیم که این طاقچه ها تاثیر زیادی بر زیبایی دکوراسیون داخلی منزل های ما دارد.

مطلب پیشنهادی : ۸ چیزی که هر آپارتمان نقلی به آن نیاز دارد

9. گربه روها در معماری ایرانی

یکی از دیگر از المان های معماری ایرانی که نمی توان به سادگی از آن ها گذر کرد. گربه رو ها هستند که از خصوصیات بارز معماری خطه شمالی ایران هستند که خاک مرطوبی دارد.

10. کوبه ها زینت درب خانه های ایرانی

در زدن با کوبه های قدیمی لذتی غیر قابل وصف دارد. کوبه ها نشان دهنده ریز بینی مردم ایران دارد که حتی کوچکترین چیز ها را هم در معماری خود مد نظر قرار می دادند. بر روی درب های قدیمی دو نوع کوبه وجود داشت. یکی مخصوص خانم ها و یکی مخصوص آقایان که به واسطه کوفته شدن هر کدام از آن ها صاحب خانه مطلع می شد که چه کسی پشت در ایستاده است.

مطلب پیشنهادی :  انواع درب های چوبی زیبا برای داخل خانه!

11. هشتی ها، راهی برای ورود به دنیای زیبای معماری ایرانی

هشتی ها فضاهای مکثی هستند که در نزدیکی درب ورودی خانه تعبیه می شدند و از کسانی که کمی غربه تر بودند در آنجا پذیرایی می کردن، میدانین که مهمان ها از جایگاه ویژه ای در فرهنگ ایرانی برخوردار هستند. با ایجاد هشتی ها هم از مهمان غریبه خود در خانه پذیرایی کرده اند و هم او را به داخل حریم خصوصی خود راه نداده اند.

مطالب پیشنهادی : آرامگاه سعدی ترکیبی از معماری ایرانی و مدرن

موزه فرش ایران آمیزه ای از هنر و اصالت ایرانی

صنایع دستی ایران را به مهمان خارجی تان هدیه دهید

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه