Chidaneh.com placeholder image

انواع سانسوریا، باید بدونی چطوری ازش مراقبت کنی!

به قلم: تحریریه چیدانه

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در خانه باید حداقل اطلاعات در مورد نیازهای آنها را دانست تا شرایط و محیط را برای زندگی ایده آل و سلامت آنها تامین کرد. یکی از مزیت های داشتن گیاهان در خانه خاصیت تصفیه کنندگی هوا است. سانسوریا تصفیه کننده هوا است و از جمله گیاهان مورد تایید ناسا قرار گرفته است. پس بهتر است اطلاعات بیشتری را در مورد این گیاه ویژه کسب کنید.

سانسوریا پاکوتاه

قالیشویی ادیب
  • نام گیاه: سانسوریا
  • نام انگلیسی: Mother in Laws Tongue
  • نام علمی: Sansevieria trifasciata
  • خانواده: Asparagaceae
  • منشا: مناطق گرمسیری آفریقای جنوبی مانند نیجریه و کونگو

سانسوریا لوله ای

معرفی گیاه سانسوریا

سانسوریا به دلیل مقاومت بالا و عمر طولانی خود، در بسیاری از خانه های ایرانی به عنوان یکی از ثابت ترین گیاهان آپارتمانی زندگی می کند و در زبان انگلیسی به نام زبان مادر شوهر معروف است. این گیاه همیشه سبز و چند ساله برگ های سبز تیره، شمشیری، دراز و نوک تیز دارد که دارای رگه های موازی ولی ناصاف به رنگ نقره ای و طوسی هستند. سانسوریا ساقه ندارد و برگ ها به طور مستقیم از ریزوم رشد می کنند. این گیاه یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا است و ذرات آلاینده هوا مانند نیتروژن و فرمالدهید را جذب می کند. این گیاه مقاوم نیازهای کمی دارد و می تواند با مراقبت های ساده هم سلامت و شاداب باشد. برگ های گیاه می تواند تا یک متر هم رشد کند. در گونه های ابلق لبه های برگ به رنگ زرد، سفید و کرم دیده می شود.

بعد از بلوغ گلهای کوچک معطری می دهد که زیبایی خاصی ندارند.

نور و دمای مورد نیاز برای انواع سانسوریا

سانسوریا از گیاهان مقاوم به سایه و نور کم است ولی حالت ایده آل برایش نور کامل و غیر مستقیم است. دمای ایده آل محیط برای این گیاه 16-24 درجه سانتی گراد است و قادر است هوای سرد را تا 10 درجه سانتی گراد تحمل می کند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان خانگی سایه نشین برای آپارتمان های بدون نور

سانسوریا مخملی

آبیاری برای انواع سانسوریا

این گیاه تا حدودی مقاوم به خشکی است و بهترین زمان آبیاری برای او زمانی است که خاک خشک شده باشد. البته نباید دوره خشکی طولانی شود چون باعث چروک شدن برگ می شود. هفته ای یک تا دو بار در تابستان و دو هفته یکبار در زمستان می تواند برایش کاقی باشد. نیاز به غبارپاشی ندارد. در صورت آبیاری زیاد برگ از سطح خاک می پوسد.

مطلب پیشنهادی: گلهای مقاوم آپارتمانی، ۹ گیاه با آبیاری کم برای فراموشکارها

خاک مناسب گیاه

خاک برای گیاه سانسوریا باید زهکشی مناسب داشته باشد. ترکیبی از خاک باغچه، خاک برگ یا کمپوست برای سانسوریا بستر خوبی فراهم می کند.

تغذیه و کود دهی

تغذیه مناسب برای سانسوریا با کودهای مایع یا جامد محلول که مخصوص گیاهان آپارتمانی هستند، می تواند عناصر مورد نیازش را تامین کند. در صورت لزوم هر دو تا سه هفته یکبار این کوددهی را تکرار کنید.

تعویض گلدان سانسوریا

نکاتی برای نگهداری از انواع سانسوریا

  • تعویض گلدان 2 تا 3 سال یکبار کافی است. این گیاه در گلدان کوچک راحت تر است!
  • برگ های خاک گرفته را با دستمال یا اسفنج مرطوب پاک کنید.
  • انواعی از سانسوریا رنگی در گل فروشی و گلخانه ها تولید و عرضه می شوند که دارای رنگ های مخصوص و گیاهی هستند. اگر حس کردید این رنگ مانع از رشد گیاه می شود، آن را جدا کنید.
  • خاصیت تصفیه کنندگی هوا و پاکیزگی سانسوریا را جدی بگیرید.

مطلب پیشنهادی: تعویض گلدان در خانه، لباس نو برای گیاهان آپارتمانی!

سانسوریا تصفیه کننده هوا

گیاه پزشکی و درمان بیماری

  • اگر رنگ برگها پریده، نور کافی نیست یا نیاز به کود دهی دارد. گیاه را به مکان پر نورتر منتقل کرده و تغذیه را انجام دهید.
  • لکه های قهوه ای روی برگ نشان از آبیاری بیش از حد دارد، فاصله بین دو آبیاری را بیشتر کنید.
  • اگر برگ خشک شده، آبیاری را تا به حال کمتر انجام داده اید، گیاه را به مکان خنک تر ببرید و آبیاری را بیشتر کنید.
  • پوسیدگی برگ از سطح خاک نشان آبیاری زیاد یا نبود زهکش مناسب است.
  • اگر برگ های جدید آبکی شده اند، تغذیه را کم کنید. اگر برگ های قدیمی آبکی هستند، سرما به سانسوریا آسیب رسانده است.
  • لکه های سفید پنبه ای روی برگ نشان از آفت است. از سم آفت کش استفاده کرده و آن را روی برگ بمالید.

قلمه برگی

تکثیر انواع سانسوریا

سانسوریا از طریق قلمه برگی تکثیر می شود. کافی است برگ بالغ با ارتفاع زیاد را از محل مناسب با چاقوی تیز بع ابعاد 7-10 سانتیمتر برش بزنید و آن را در بستر شنی مغذی مرطوب قرار دهید تا ریشه دار شود. در گونه های ابلق تکثیر کردنشان با قلمه برگ تضمینی برای ادامه این نسل نخواهد بود. اگر برگ را راورونه درون بستر قرار دهید، ریشه نمی دهد. قلمه برگی سانسوریا را از خرداد تا مرداد ماه انجام دهید.

تکثیر سانسوریا

یکی دیگر از روش های تکثیر سانسوریا از طریق تقسیم بوته است. در فصل زمستان زمانی که گیاه به رشد خوبی رسیده باشد، می توان برگ های جدا را از گیاه مادری جدا کرد و در گلدان های جدا کاشت. در سانسوریا ابلق این روش می تواند موجب انتقال این خصوصیت از گیاهان مادری به گیاهان جدید شود.

مطلب پیشنهادی: تکثیر گیاهان آپارتمانی، روش های خانگی!

سانسوریا

انواع سانسوریا

سانسوریا به دلیل تنوعی که در ارتفاع، پهنا و مدل های برگی دارد در انواع گوناگونی دیده می شود:

  • سانسوریا پاکوتاه
  • سانسوریا ابلق
  • سانسوریا رنگی
  • سانسوریا مخملی
  • سانسوریا لوله ای

و … از جمله انواع سانسوریا هستند. همچنین با توجه به فرم رشدی این گیاه، می توان مدل های بافت و حصیری شکل هم در این گیاهان خلق کرد.

در دیگر انواع سانسوریا، سانسوریای نیزه ای یا سانسوریا لوله ای وجود دارد که کمی دارای خصوصیات متفاوت هستند. نام علمی این دسته Sansevieria Cylindricaاست و به نام Snake Plantیا Spear Plantشناخته می شود.

تفاوت این نوع از سانسوریا یا مورد قبلی این است که برگ های لوله ای و نیزه ای شکل دارد و از انواع سانسوریا پاکوتاه شناخته می شود. در این مدل از سانسوریا تکثیر به سادگی انجام نمی شود ولی باقی نیازهای گیاهی آنها یکسان است.

“برای مطالعه در زمینه انواع گیاه به بخش گیاهان خانگی چیدانه سر بزنید"

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
مونالیزا در تاریخ 30 شهریور 1397
سلام. سانسوریای پاکوتاه من برگهاش شل شدن آبدهیشون مرتب هست بنظرتون دلیلش چیه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

ثبت دیدگاه