Chidaneh.com placeholder image

گیاهان تصفیه کننده هوا، 10 پیشنهاد برای هوای آلوده این روزها

به قلم: گلنار

مطالعات نشان داده اند که سطح آلودگی در فضاهای داخلی ممکن است 2 تا 5 برابر بیش تر از سطح آلودگی در فضای باز باشد، و این یکی از خطرات اصلی برای محیط زیست به شمار می رود که به سلامت عمومی مربوط می شود. نادیده گرفتن کیفیت هوایی که به طور روزانه نفس می کشید می تواند عواقب جدی ای را ایجاد نماید. بیماری ها، آلرژی ها، آسم و سردردهای مکرر فقط چند مورد از ناراحتی های بسیاری است که از ذرات آلوده هوا در خانه وفضای اطراف آن به وجود می آیند. بنابراین محققان هواشناسی ناسا مطالعاتی جهت مشخص شدن اثربخشی گیاهان خاص برای تصفیه هوا انجام داده و به نتایج جالبی دست یافته اند. طبق گفته های ناسا، گیاهان زیادی وجود دارند که ذرات مضر را در هوا جذب کرده و اکسیژن تازه را آزاد می کنند، در عین حال که جنبه زیبایی شناسی و تزیینی نیز به فضا اضافه می کنند. پس به جای هزینه زیاد برای خریداری وسایل گران، کافی است از گیاهان تصفیه کننده هوا استفاده نمایید.

پیچک انگلیسی
پیچک انگلیسی

پیچک انگلیسی (English Ivy)

این گیاه برای کاشت در گلدان ایده آل است، زیرا طبیعت تهاجمی آن به سرعت رشد کرده و همه جا را فرا می گیرد. تحقیقات نشان داده که استفاده از آن برای حذف ذرات مضر فسیلی در هوا بسیار مفید است. این گیاه برای خانواده ای که اعضای آن سیگار می کشند و همچنین پاکسازی فضاهای کوچک نیز بسیار مناسب است. تقریبا در هر شرایطی رشد کرده و به نگهداری خاصی نیاز ندارد.

سرویس خواب بالسا

مطلب پیشنهادی : گیاهان پیچکی، تصفیه کننده هوا و زینت بخش 

گیاه پتوس طلایی
گیاه پتوس طلایی
گیاه پتوس طلایی

پتوس طلایی (Golden Pothos)

ناسا این گیاه را یکی از موثرترین گزینه ها برای حذف فرمالدئید می داند. گیاهی که مقاومت بالایی داشته نسبتا سریع رشد می کند و برای طبقات بالایی آپارتمان ها نیز مناسب است. پتوس در جذب کربن دی اکسید و تولید اکسیژن نقش مهمی ایفا می کند. 

مطلب پیشنهادی : 8 معجزه گیاهان خانگی برای سلامتی!

سرخس برگ شمشیری
سرخس برگ شمشیری

سرخس برگ شمشیری (سرخس بوستونی)

این گیاه سرسبز واقعا به عنوان یک رطوبت ساز طبیعی هوا عمل می کند. در عین حال که رطوبت را به هوا اضافه می کند، گزینه بسیار خوبی برای حذف فرمالدئید نیز هست. زیبایی بسیار تاثیرگذاری در فضا دارد و می تواند رشد خوبی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی : هوای بهشت در خانه با این 10 گیاه زینتی!

گیاه دراسنا
گیاه دراسنا

گیاه دراسنا (Dracaena)

برگ های طویل و راه راه از این گیاه به راحتی می توانند در محیط خانه تنها با مقادیر کم نور خورشید و آب رشد کنند. این یک راه عالی برای از بین بردن تری کلر اتیلن است که از حلال ها و رنگ ها در فضا به وجود می آید. این گیاه می تواند رشد زیادی داشته باشد اما بهت راست هراز چند گاهی آن را هرس نمایید.

مطلب پیشنهادی : 12 گیاه آپارتمانی اکسیژن ساز برای دکوراسیون اتاق خواب

نخل بامبو
نخل بامبو

گیاه نخل بامبو (Bamboo Palm)

نخل بامبو به راحتی می تواند در فضاهای کوچک با روشنایی غیر مستقیم رشد کند. ناسا این گیاه را یکی از بهترین فیلترهای هوا برای بنزن و اتیلن و همچنین یک رطوبت ساز بزرگ دانسته است. این گیاه رطوبت خوبی را در هوا پخش کرده و به طور قابل توجهی در برابر حشرات مقاوم است.

مطلب پیشنهادی : گیاهان بالا رونده آپارتمانی، 6 گیاه پیچکی!

گیاه اژدها
گیاه اژدها

گیاه اژدها  (دراسینا مارگیناتا)

این گیاه یک گزینه بسیار ایده ال برای فضاهای اداری و خانه ها است که برای جذابیت و زیبایی اش مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه به کاهش ذرات مضر مانند ذرات  شیمیایی خارج شده از اگزوز خودرو، ذرات ناشی از رنگ ها و دود سیگار کمک زیادی می کند.

مطلب پیشنهادی : 7 درختچه تزیینی برای دکوراسیون داخلی آپارتمان ها

گیاه اسپاتی فلیوم
گیاه اسپاتی فلیوم
گیاه اسپاتی فلیوم

گیاه اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

این گیاه با گل های سفید خود زیبایی منحصر به فردی را وراد فضای خانه شما می کند. می توانید برای کاهش ذرات آلوده اتیلن، بنزن، استون و حتی الکل از آن استفاده نمایید. فقط باید از سمی بودن گیاه اطمینان حاصل کرده و از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. 

مطلب پیشنهادی : 9 ایده دکوراسیونی برای آوردن گل و گیاه به خانه های بدون حیاط!

نخل راپیتس
نخل راپیتس

نخل راپیس (Rhapis Excelsa)

نخل راپیس در فصل بهار و تابستان نیاز به آبیاری فراوان دارد اما با مقاومت بسیار بالایی در برابر حشرات از خود نشان می دهد. برگ های روغنی و شفاف آن به آسانی رشد می کنند و گفته می شود که یک فیلتر همه کاره و موثر برای آلاینده های متعدد در محیط داخلی است.

مطلب پیشنهادی : 8 ترفند ایجاد فضای سبز در خانه های بدون پاسیو

پیاه عنکبوتی
پیاه عنکبوتی

گیاه گندمی یا عنکبوتی (Chlorophytum Comosum)

گیاه عنکبوتی نیاز به نور طبیعی دارد، اما نباید مستقیما در مقابل خورشید قرار بگیرد. در یک محیط مرطوب با آبیاری دو هفته ای رشد می کند و سرعت چشمگیر نیز دارد. اکثر افراد ترجیح می دهند که این گیاه را در کنار شومینه و آشپزخانه، یا هر مکانی که کربن مونوکسید زیاد تولید می شود قرار دهند. 

مطلب پیشنهادی : گیاهان خانگی سایه نشین برای آپارتمان های بدون نور

گیاه سانسوریا
گیاه سانسوریا
گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا 

این گیاه در جذب دی اکسید کربن و آزاد کردن اکسیژن منحصر به فرد است. بسیاری از مردم دوست دارند آن را در اتاق خواب یا اتاق نشیمن خود نگهدارند. در کاهش  فرمالدئید که از فرش و مبلمان چوبی در هوا پخش می شود، بسیار تاثیرگذار است. شاید بهتر است انواع سانسوریا، باید بدونی چطوری ازش مراقبت کنی! را هم مطالعه نمایید.

گیاهان تصفیه کننده هوا

آلاینده های فضای داخلی از کجا می آیند؟

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد آلودگی هوا در فضای داخلی مطرح می شود، ماهیت ظاهری بی ضرر بسیاری از منابع آن است. به این معنا که شما ممکن است در ظاهر متوجه آلوده و مضر بودن آن نمی شوید، اما در باطن ذرات آلوده کننده زیادی در هوا پخش می کنند. در زیر لیستی از رایج ترین مواد برای آلوده کردن فضای خانه را به شما معرفی می کنم:

  • انواع چسب 
  • فرش (به ویژه فرش های جدید)
  • مواد شیمیایی در پاک کننده های خانگی (به جای استفاده از پاک کننده های خانگی سمی می توانید از  تمیز کننده های طبیعی خانگی استفاده نمایید)
  • مواد عایق فوم
  • رنگ
  • محصولات مصنوعی چوب

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه