Chidaneh.com placeholder image

بنسای فیکوس، نگهداری آسان برای عاشقان درختچه های مینیاتوری!

به قلم: کیمیا مرادی

بنسای فیکوس یا بنسای شمشادی به خانواده گیاهان توت فرنگی تعلق دارد. می دانید که نگهداری بنسای ها به همین سادگی ها هم نیست! اما این نوع از درختچه های مینیاتوری برای کسانی که در نگهداری بنسای مبتدی هستند؛ بسیار مناسب است. با چیدانه همراه باشید تا بنسای های فیکوس زیبا پرورش دهید!

بنسای فیکوس رتوزا

قالیشویی ادیب

بنسای فیکوس جنسینگ

کدام گونه بنسای فیکوس را تهیه کنیم؟

بنسای فیکوس بیش از هزار گونه متفاوت دارد. معروف ترین آن ها در ایران که دل همه را برده اند دو گونه زیر می باشد:

  1. بنسای فیکوس رتوزا تنه اس شکل (S) و برگ های بیضی به رنگ سبز تیره دارد. گیاهان مشابه زیادی وجود دارند پس اگر هنگام انتخاب کمی گیج شدید از فروشنده نوع دقیق بنسای را بپرسد.
  2. بنسای فیکوس جنسینگ یکی دیگر از درختان مینیاتوری محبوب است. اگر ریشه های گیاه جنسینگ را دیده باشید؛ متوجه دلیل نام گذاری این گونه از فیکوس ها می شوید.

پرورش بنسای فیکوس

پرورش بنسای در خانه

محل نگهداری بنسای فیکوس

بنسای فیکوس را در داخل منزل نگهداری کنید. این درختچه های مینیاتوری خود را باشرایط خارج از منزل وفق نمی دهند! در تابستان می توانید بیرون از منزل نگهداریش کنید به شرط آنکه درجه هوا بالای 15 درجه سانتیگراد باشد و نور خورشید دریافت کند. بنسای فیکوس در معرض اشعه ماورای بنفش به تدریج از بین می رود و با توجه به تابستان های خشک ایران، بهتر است بنسایتان را بیرون نگهداری نکنید. این گونه از درختچه های مینیاتوری رطوبت بیشتر را ترجیح می دهند.

پرورش بنسای در خانه

بنسای فیکوس و لامپ های رشد گیاه

همان طور که پیشتر هم گفته شد بنسای فیکوس به نور علاقه دارد. نور مستقیم یا سایه بیش از حد به گیاه آسیب می زند. ایده آل ترین مکان پشت پنجره های جنوبیست. اگر پنجره جنوبی ندارید یا به طور کلی آپارتمانتان نورگیر نیست بهتر است از لامپ های رشد گیاه استفاده کنید. فاصله بین ال ای دی های رشد گیاه و بنسای فیکوس باید 31 سانتی متر باشد.

چراغ رشد گل و گیاه - گرولایت
کاربرد چراغ رشد گل و گیاه
چراغ رشد گل و گیاه - گرولایت

باغبونی
چراغ رشد گیاه
باغبونی

برای آشنایی بیش تر با لامپ های رشد گیاه مطلب زیر را مطالعه کنید: 

بنسای فیکوس رتوزا

ریشه های هوایی بنسای فیکوس

بیشتر گونه های بنسای فیکوس می توانند ریشه های هوایی زیبا تولید کنند. ریشه های هوایی به صورت عمودی و به سمت پاییین رشد می کنند تا به خاک برسند. زمانی که ریشه های هوایی به خاک می رسند، تبدیل به تنه تنومندی می شوند. در آب و هوای گرمسیری یک بنسای فیکوس به تنهایی می تواند ساختاری شبه به جنگل تولید کند و سطح عظیمی را بپوشاند. البته برای رشد ریشه های عمودی در منازل و آپارتمان ها باید رطوبت مورد نیاز گیاه صد درصد مصنوعی باشد. شما می توانید برای این منظور از پوشش های شیشه ای و یا تنگ ماهی استفاده کنید. قبل از اقدام بهتر است در این مورد با اهالی فن در چیدانه مشورت کنید: 

نویسنده: فاطمه مرادی(کیمیا) | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه