Chidaneh.com placeholder image

آینه های شکسته، خلق یک اثر هنرمندانه با تکه‌های دور ریز آینه

به قلم: فائزه میرسلطانی

 

آینه‌ها یکی از لوازم پر کاربرد در دکوراسیون منزل هستند که هر نوع آنها زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد و با کمک انعکاس نور، زیبایی خانه را دو چندان می‌کنند. شاید بیشتر ما عادت کرده‌‌ایم که آینه را تنها با شکل و شمایل منظم و متقارن در خانه داشته باشیم و کمتر به فکر شمایل خاص آن افتاده باشیم. آینه‌ها معمولا در اشکال هندسی مرسوم دایره، مستطیل و مربع روی دیوارها می‌نشینند. گاهی هم کمی خلاقیت چاشنی آنها می‌شود و در قالب ساعت یا زمینه یک تابلو با طرحی زیبا خانه را می‌آرایند. اما در این مطلب می‌خواهیم به سراغ شمایل جدیدی از آینه برویم و این بار خانه را با آینه های شکسته تزئین کنیم.

چوب و هنر

استفاده از آینه های شکسته، یکی از خلاقانه‌ترین نوع کاربرد آینه در خانه است که با برهم زدن قانون منظم اضلاع و تداخل تصاویر و نور، انعکاس هنرمندانه و جسورانه‌ای خلق می‌کند. وجود تابلوی آینه های شکسته روی دیوار هر خانه، ظاهری خاص به دکوراسیون منزل می‌بخشد. با چیدانه در این مطلب همراه باشید تا در مورد کارایی تابلوی آینه های شکسته در دکوراسیون منزل بیشتر بدانیم و روش ساخت آنها را بیاموزیم.

تابلو با آینه های شکسته

کاربرد آینه های شکسته در دکوراسیون خانه

با کمی خلاقیت و هنر می‌توانید از آینه های شکسته در بسیاری از قسمت‌های خانه استفاده کنید و ظاهری زیبا به دکوراسیون منزل خود ببخشید. استفاده از آینه های شکسته در موارد زیر، خانه شما را مملو از آثار هنری می‌کند.

  • آینه‌هایی مربع، مستطیل و دایره با قابی چند سانتی‌متری از تکه‌های آینه های شکسته،
  • ساخت قابی آینه‌ای و نامنظم با تکه‌های خورد شده آینه به دور شومینه،
  • طراحی و زیباسازی قسمتی از دیوار خانه با کمک آینه های شکسته،
  • زیباسازی قسمتی از درهای کمد دیواری با این آینه‌ها،
  • تابلوهایی بزرگ و کوچک که سرتاسر از تکه‌های ریز و درشت آینه پوشیده شده‌اند،
  • تزئین صفحه‌های میزهای کوچک دکوراتیو با قطعات آینه های شکسته،

ثمین موسوی
آینه کاری در طراحی لابی ساختمان
ثمین موسوی

  • تزئین بعضی از قسمت‌های کنسول‌های کهنه و کلیشه شده با تکه‌های شکسته آینه،
  • گلدان‌هایی که با ظرافت و ذوق هنرمندانه‌ای با آینه های شکسته آراسته شده‌اند،
  • سینی‌هایی زیبا و دکوراتیو که با کمک چند ضلعی‌های منظم یا نامنظم آینه های شکسته آراسته شده‌اند،
  • تزئین ظروف سفالی با کمک آینه و تبدیل آنها به ظروفی لوکس و دکوراتیو،
  • ساخت و تزئین جعبه دستمال کاغذی، جعبه‌های تزئینی کوچک و سطل زباله با کمک قطعات آینه.

شیشه و آینه دکوراتیو هنرکده کریستال
آینه های دکوراتیو هنرکده کریستال
شیشه و آینه دکوراتیو هنرکده کریستال

چگونگی ساخت تابوهای دکوراتیو با آینه های شکسته

ساخت تابلوهای دکوراتیو با آینه های شکسته چندان سخت نیست و در خانه هم می‌توانید با کمی وسایل آنها را بسازید. برای ساخت این تابلو به یک بوم نقاشی در اندازه دلخواه، مقداری چسب بسیار محکم برای چسباندن قطعات آینه، مقداری آب و سیمان برای ملات، آینه‌های خورد شده و طرحی زیبا و از پیش تعیین شده دارید.

 در ابتدا بهتر است که خطوط اصلی طرحتان را با یک مداد سیاه، به شکلی بسیار کمرنگ روی بوم، آرام بکشید تا کار نهایی، منظم‌تر و زیباتر شود. اکنون باید به سراغ تکه‌های آینه های شکسته بروید و پیش از هرچیز مراقب انگشتانتان باشید که با زوایای تیز آینه زخمی نشود. برای احتیاط بیشتر می‌توانید از دستکش هم استفاده کنید.

آینه های شکسته

تکه‌های آینه را با یک چسب بسیار محکم و مخصوص، داخل خطوط طرح مورد نظرتان که روی بوم کشیده‌اید، بچسبانید و می‌توانید برای زیبایی بیشتر، قطعات شبیه به هم را برای یک قسمت خاص از طرح استفاده کنید تا جلوه بیشتری داشته باشد. فراموش نکنید که در تابلو هرچه قطعات آینه ریز و ظریف‌تر باشد، نتیجه نهایی زیباتر و لوکس‌تر به نظر خواهد رسید و شکست نور در آن فوق‌العاده چشمگیر خواهد بود.

بعد از چسباندن قطعات آینه، باید به کمک آب و سیمان، مقداری ملات درست کنید و با این ملات درزهای آینه های شکسته را پر کنید. این کار هم به جلوه بیشتر و بهتر دیده شدن خطوط مابین آینه‌ها کمک می‌کند و هم استحکام نهایی کار را افزایش می‌دهد. بعد از یک شبانه‌روز کامل که سیمان خشک شد و خودش را گرفت، ساخت تابلوی شما تمام خواهد شد.

تزئین سفال با آینه های شکسته

تولید قطعات آینه های شکسته

اگر از قبل به‌طور اتفاقی آینه شما نشکسته است، می‌توانید تکه‌های آینه را با احتیاط، درون یک پارچه بزرگ و محکم قرار دهید و به شکل یک بسته، کاملا پارچه را ببنیدید. سپس با کمک چکش روی آینه بسته شده بکوبید و مراقب باشید که بافت پارچه حتما محکم باشد و هیچ درزی از آن باز نمانده باشد.

برای خلق قطعات ظریف‌تر با زوایایی دلخواه منظم یا نامنظم، می‌توانید از الماس شیشه‌بر ظریف استفاده کنید. در هنگام استفاده از این الماس شیشه‌بر، حتما مراقب انگشتانتان باشید که در صورت بی‌احتیاطی بسیار خطرناک خواهد بود.

توجه: هر دو روش گفته شده نیاز به مهارت دارد و کمی بی‌دقتی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

امیدواریم از ساخت این تابلوی زیبا و دکوراتیو با دستان هنرمند خود، لذت ببرید. با چیدانه همراه باشید تا ساخت دیگر وسایل دست‌ساز تزئینی را با ما بیاموزید.

مطالب پیشنهادی : چگونه آینه ها را در فضاهای مختلف بچینیم؟
ویدئو: ساخت آینه ای بی نظیر با دستمال رولی
 آینه و کنسول عناصر جلوه بخش دکوراسیون منزل شما!
ساخت آینه خورشیدی با شاخه های چوب

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه