Chidaneh.com placeholder image

مدل چیدمان شلف، هر چیزی رو طبقه چندم بذاریم؟

به قلم: گلنار

قفسه ها، شلف ها و حتی کتابخانه ها به دلیل نقشی که در دکوراسیون بازی می کنند باید از یک ظاهر زیبا و طراحی شده نیز برخوردار باشند. به همان اندازه که مرتب بودن این دکورها می تواند تاثیر مثبتی در خانه شما ایجاد نماید، نامرتب و بهم ریخته بودنشان نیز تاثیر منفی خواهد داشت. در دکوراسیون داخلی اصول بسیار ساده و آسانی برای چیدمان شلف وجود دارد که می خواهم به همراه تصاویر گرافیکی به شما نشان بدهم. فقط به این نکته دقت داشته باشید که یک قفسه کتاب، یک دکو وحتی شلف های دیواری باید عملکرد و زیبایی را در کنار هم داشته باشند.

معین صالحی
خانه بازسازی شده خانم دلیران
معین صالحی

اسکای اسکرپر

مدل چیدمان طبقات مختلف شلف

از مهم ترین اصولی که باید در تزیین و چیدمان کتابخانه یا قفسه در نظر بگیرید، حفظ تعادل بصری است. به این معنا که سنگینی و سبکی در طبقات مختلف رعایت شده باشد. به بیان ساده تر، زمانی که شما به یک کتابخانه یا قفسه نگاه می کنید، باید از پایین به بالا وسایل را به ترتیب بزرگی و سنگینی ببینید. برای بهتر درک شدن این مسئله به صورت زیر عمل می کنیم:

مطلب پیشنهادی : چیدمان ظروف در بوفه، هر طبقه قانون خودش رو داره!

مدل چیدمان شلف
مدل چیدمان شلف

چیدمان طبقات پایینی قفسه یا شلف

بیایید با قفسه های پایین تر شروع کنیم. این قفسه همان هایی هستند که در هنگام ایستادن پایین تر از کمر شما قرار می گیرند. البته در بعضی از مدل ها ممکن است این طبقات به صورت کمد درب دار طراحی شده باشند، اما بحث من در مورد نمونه های باز است. منظور من از وزن بصری در این مطلب، آن چیزی سا تکه به چشم ما سنگین تر می آید و این سنگینی صرفا وزن فیزیکی وسیله نیست، بلکه اندازه، رنگ تیره و مات بودن را نز شامل می شود. بنابراین باید این وسایل را در طبقات پایین تر قرار بدهید. هر چه به سمت طبقات بالایی می رویم، اشیا و وسایل ساده تر، روشن تر، کوچک تر و سبک تر خواهند شد. 

مطلب پیشنهادی : تزیین میز گرد منزل، متفاوت اما آسونه!

مدل چیدمان شلف
مدل چیدمان شلف

چیدمان طبقات میانی قفسه 

طبقات میانی آن هایی هستند که بین کمر و سر شما قرار دارند. این جا دقیقا همان جایی است که باید کتاب ها و اشیا تزیینی مورد علاقه تان را قرار بدهید. این کار باعث می شود که این طبقات نسبت به طبقات پاین تر وزن بصری سبک تری داشته باشند. البته وجود کتاب ها کمی این آن هارا سنگین می کند که برای ایجاد اعتدال و شکستن این سنگینی وسایل تزیینی مانند گلدان ها، فنوس های دکوری و … استافده می شوند که البته یک راه خوب برای پر کردن فضای خالی کنار کتاب ها نیز هستند. در این طبقات قاب عکس ها یا سینی های دیواری نیز بسیار ایده آل هستند.

مطلب پیشنهادی : خلاقیت در تزیین خانه، 5 وسیله اصلی که باید در چیدمانتان باشند!

مدل چیدمان شلف
مدل چیدمان شلف

چیدمان طبقات بالایی قفسه یا شلف

آخرین مرحله چیدمان طبقه بالایی است. راه حل این کار ساده و سبک نگه داشتن این قفسه است. به یاد داشته باشید که از ابتدا قرار ما نگه داشتن تعادل و وزن بصری بود، در نتیجه این طبقه باید سبک ترین طبقه باشد البته این به معنای استفاده از اجسام کوچک نیست. یکی از روش های مورد علاقه من برای این کار قرار دادن یک شی تزیینی بزرگ است. در عین حال که با این کار می توانید بقیه قسمت های طبق را خالی بگذارید. پس بهترین کار استفاده از یک آیتم بزرگ است اما اگر می خواهید آیتم های بیشتری را در این طبقه به نمایش بگذارید، از قانون سه تایی در چیدمان استفاده نماید. 

مدل چیدمان شلف
مدل چیدمان شلف

شاهد حاجی حسینی
تور خانه گردی
شاهد حاجی حسینی

قاعده چیدمان وسایل دکوری روی شلف

به غیر از موارد گفته شده، قاعده اصلی دیگری که باید هنگام کشف چیدمان یک قفسه یا کتابخانه در نظر داشته باشید، ایجاد مثلث بصری در چیدمان است. در واقع این بدان معنی است که شما وسایل را هم از نظر رنگ و هم از نظر متریال، با ایجاد یک مثلث قرار می دهید.

این کار کمک می کند تا بتوانید تعادل را در طبقات مختلف به وجود آورید و این همان چیزی است که دکور شما را جذاب تر است. برای درک بهتر این موضوع می توانید به فلش ها در تصاویر بالا دقت کنید. اگر این فلش ها را دنبال نمایید به خوبی متوجه می شود که وسیله ها چگونه در طبقات قرار گرفته اند. به طور مثال رنگ زرد در سه وسیله مختلف (گلدان، گل و کتاب) استفاده شده که این سه وسیله با یکدیگر تشکیل یک مثلث می دهند. یا چوب در سه طبقه مختلف قرار گرفته اما بازهم توسط چشم دنبال می شود. استفاده از این قانون کمک می کند که شما وسایل را به طور یکنوخات در تمام طبقات بچینید و در یک طبقه موراد تکراری قرار نگیرد.

سعی داشته باشید که کتاب ها با اندازه های و رنگ های مختلف را به کار بگیرید و همین طور تنوع بیش تری در نوع وسایل دکوری خود به وجود بیاورید.

 

“برای خرید انواع مدل شلف  و اکسسوری از ثبت درخواست چیدانه کمک بگیرید"

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه