Chidaneh.com placeholder image

با دیوار سبز طراوت را به دکوراسیون منزل خود بیاورید!

به قلم: تحریریه چیدانه

دیوار: یکی از بخش های خانه که دارای قابلیت های زیادی است، دیوار است. دیوار را می توان با انواع دیوار پوش ها و رنگ ها و طرح ها پوشاند. مطمئنم برخی از شما در منزل تان دیواری دارید که پوشیده از شاخ و برگ گیاهان است یا حداقل چنین چیزی را در تصویر یا خانه ی دوست و آشنا دیده اید، پس با آنچه در اینجا می خواهیم بگوییم ناآشنا نیستید.

دیوار سبز در واقع یک باغچه ی عمودی است. دیوار سبز اکسیژن تولید می کند و یک نقطه ی کانونی ایجاد می کند که مسلما به اندازه ی یک اثر هنری خیره کننده است و البته کم هزینه تر از آن است. این باغچه ی عمودی در عین اینکه نسبت به دیوار پوش های دیگر به مراقبت بیشتری نیاز دارد، همانند دیگر گیاهان خانگی بافت، انرژی و زندگی به دکوراسیون منزل می بخشد. تا زمانی که شما گیاهان را جایگزین و تر و تازه می کنید و از سیستم دیوار مراقبت می کنید، دیوار برای شما مشکل ساز نخواهد بود. با داشتن چنین دیواری شما این شانس را دارید که در بین همسایگان خود زبان زد باشید. در این مطلب چیدانه قصد دارد شما را بیشتر با دیوار های سبز آشنا کند. با ما همراه باشید…

تابلو فرش ریحان

دیوار سبز تان را خودتان بسازید یا برایتان بسازند؟!

اگر می خواهید اندازه ی دیوار سبز شما بزرگ تر از یک پوستر باشد و به چشم آید، از یک طراح فضای سبز حرفه ای یا کسی که در این کار ماهر است کمک بگیرید. ما پیش از این شما را با ۸ ایده طراحی دیوار در دکوراسیون داخلی منزل آشنا کرده ایم.

برای دیوار سبز خود سیستم گیاه کاری مناسب انتخاب کنید!

یکی از گزینه هایی که می توانید خودتان بسازید، همانطور که در تصویر می بینید سیستم کیسه ای پشمی است که اجرا و نگهداری آن سریع و آسان است. این سیستم برای اندازه های مختلف کوچک و بزرگ جواب می دهد (شما حتی می توانید آنها را به پشت درب آویزان کنید) و می توانید با آنها دیوارها یا فضاهای ناخوشایند را بپوشانید.

اگر قصد اجرای دیوار یا بام سبز دارید، پیشنهاد می کنم نمونه کارهای چکاد بام سبز را ببینید.

ضمنا می توانید از سیستم های صفحه ای نیز استفاده کنید که از پشم شیشه ی طبیعت دوست ساخته می شوند. این سیستم سریع و آسان است و اگر یکی از گیاهان آسیب ببیند به راحتی می تواند جایگزین شود. ضمنا صفحه ها بسیار مقاوم و ماندگار هستند.

گیاهان مورد علاقه تان را برای دیوار سبز انتخاب کنید!

برای دیوار سبز تان گیاهان کوتاهی را انتخاب کنید که دوست دارید و اثر و بافتی را که می خواهید ایجاد می کنند. ضمنا به تأمین نور آنها نیز توجه کنید.

گیاهان آبدار (ساکیولنت) صمیمی ترین، نیازمند کمترین آبیاری و جذاب ترین گیاهان برای دیوار سبز هستند. انتخاب گیاهان با مقادیر مختلف نیاز به آب اشکالی ندارد، چون آنها مقدار آبی را که نیاز دارند جذب می کنند. اما نوع خاک و کود را برای گیاهی که انتخاب می کنید در نظر بگیرید.

نکته: گیاهان خوابیده هم ظاهر زیباتری خلق می کنند و هم فضا را برای شما حفظ می کنند. برای انتخاب بهتر به صفحه ی اهالی فن گیاهان خانگی، گلخانه و باغبانی سری بزنید.

استفاده از کاغذ دیواری در حمام به دلیل رطوبت زیاد غیرممکن است. اما یک دیوار سبز و زنده آب، هوا و نور طبیعی را دوست دارد. مثلا یکی از گزینه ها می تواند خزه ی سبز باشد.

مطلب پیشنهادی: دیوارهای خوش رنگ و لعاب با ۱۳ کاغذ دیواری

قسمتی از دیوار را بردارید!

یادتان باشد شما دارید یک باغچه را به دیوارتان آویزان می کنید نه یک اثر هنری. پس شاید به تعداد زیادی میخ و حتی کود نیاز باشد، ضمن اینکه احتمال کثیفی نیز زیاد است.
گروه طراحی بام رویایی علاوه بر بام سبز، در اجرای دیوار سبز نیز مهارت دارند که با مراجعه به صفحه ی آنها در اهالی فن چیدانه می توانید پروژه هایشان را ببینید.

بسیاری از سیستم های گیاه کاری نیاز به داربست دارند. سعی کنید از یک حرفه ای برای آویزان کردن دقیق سیستم ها کمک بگیرید که وزن و اندازه ی آن را محاسبه کنند تا مطمئن شوید دیوار شما می تواند سیستم معلق را در خود جا دهد. ضمنا فضایی را انتخاب کنید که دسترسی به آن برای آبیاری و تمیز کردن خاک و برگ های ریخته آسان باشد ( به مبلمان یا مصالح زیاد نزدیک نباشد).

به تأمین نور مورد نیاز دیوار سبز خود توجه کنید!

توجه کنید که دیوار سبز تان به پنجره یا منبع دیگر نور طبیعی نزدیک باشد، بنابراین گیاهان شما فرصت رشد پیدا خواهند کرد. نور طبیعی همواره بهترین است، پس مکانی پیدا کنید که از حداکثر نور طبیعی برخوردار باشد و ضمنا قضیه دسترسی برای نگهداری را فراموش نکنید. در این تصویر دیوار سبز به آجرهای نمایان زندگی می بخشد و درون و بیرون را به هم متصل می کند.

مطلب پیشنهادی: دیوار آجری ارزان ، تحولی در دکوراسیون داخلی

هزینه دیوار سبز

گیاه کاری انبوه گران در می آید. به دنبال گیاهان خوابیده و درخت های مو باشید که بتوانند لبه ها و گوشه ها را نیز بپوشانند. در این تصویر، ظاهر مینیمال با ایجاد تناقض بین مصالح مدرن و تکنولوژی با طبیعت، تأثیر فوق العاده ای بر بیننده می گذارد.

آبیاری گیاهان در دیوار سبز

با وجودی که بسیاری از سیستم ها برای دیوار های داخلی طراحی شده اند، ایده ی دیوار سبز می تواند در فضاهای بیرونی نیز استفاده شود، در صورتی که سوراخ هایی در بستر گیاهان تعبیه شوند تا در هنگام بارندگی اجازه ی خروج آب را دهند. گیاهان را متناسب با آب و هوای منطقه تان انتخاب کنید و با یک کارشناس پرورش گیاه درباره برنامه ی آبیاری گیاهان مشورت کنید.

بعضی از گیاهان نیاز به آبیاری روزانه دارند، در حالی که بعضی دیگر مانند ساکیولنت ها هفتگی آبیاری می شوند. اگر گیاهی خشک شد آن را با یک گیاه تازه تعویض کنید. با یک سیستم گیاه کاری خوب و بادوام، طول عمر دیوار شما به اندازه ی گیاهان منفرد خواهد بود. بهترین راه حل این است که از سیستمی استفاده کنید که به برق و پمپ نیاز ندارد و گیاهانی که پس از هر بار آبیاری چند هفته دوام می آورند.

در این تصویر دیوار سبز یک پارکینگ را می بینید که با یک سری از گیاهان پیوسته پوشیده شده است. آب باران جمع آوری شده از سقف پارکینگ دیوار را در بیشتر سال آبیاری می کند. از راه حل های ساده برای صرفه جویی در مصرف آب که قبلا به شما توصیه کردیم غافل نشوید!

 

آراستگی و زیبایی دیوار سبز

شما می توانید با قاب های چوبی طبیعی یا قطعه های فلزی مدرن دیوار سبز خود را زینت بخشید. این بستگی به سلیقه و دکوراسیون منزل شما دارد. از کسانی کمک بگیرید که دیوار پوشی منحصر به فرد برای شما ایجاد کنند.

اگر به دنبال طراحی دیوار سبز برای دکوراسیون منزل یا محل کار خود هستید می توانید سوالات خود را در مشاوره دکوراسیون چیدانه مطرح کنید و برای اجرای آن از اهالی فن طراحی فضای بیرونی در چیدانه کمک بگیرید.

مطالب بیشتر:
تزئین دیوارها با تکه های روزنامه
دیوار پوش زیبا ، راه حل اقتصادی
دیوارپوش هایی که فضای شما را دگرگون خواهند کرد؟
۱۳ ایده عالی برای تزئین دیوارهای خالی به کمک پارچه ها

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه