Chidaneh.com placeholder image

همنشینی فلز و سنگ طبیعی در خانه شماره 12 شیراز

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: همنشیمنی مصالح طبیعی و غیر طبیعی در کنار هم شاید تا حدی ناهمگون و ناموزون به نظر برسد. این تصور زمانی پر رنگ تر خواهد شد که صحبت از طراحی و ساخت یک ویلا باشد. اما چیدانه در این مطلب می خواهد نمونه ای نقض را برای شما به نمایش بگذارد. خانه ی شماره 12 اثر معمار شناخته شده مهرداد ایروانیان است که توانسته با کنار هم قرار دادن مصالحی طبیعی همچون سنگ در کنار فلز ترکیبی زیبا را به نمایش بگذارد.

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه خانه ی شماره 12

  • مکان: شیراز
  • دفتر معماری: مهرداد ایروانیان و همکاران (MIA)
  • معمار ارشد: مهرداد ایروانیان
  • سال: 1389
  • مساحت: 2500 مترمربع
  • کاربری: مسکونی

کارفرما که خود قبلا در طراحی خانه‌ی شماره‌ 3 (دیگر پروژه طراحی شده توسط مهندس مهرداد ایروانیان) که در زمان خود تجربه‌ موفقی بود نیز مشارکت داشت و اکنون پس از بحث و گفتگوهای زیاد با او این پروژه به انجام رسید.

از میان تمام مذاکرات و گفتگوهای بین دو طرف، موضوع “بی سبکی" یا " فارغ از هرگونه معیاری در کانسپت رایج و غالب معماری معاصر" بیشتر از بقیه موضوعات بر سرش توافق وجود داشت. نهایتا پرداختن به جنبه پنهان فضا و مسائل مربوط به آن، رویکرد پدیده‌ شناختی به معماری را تشکیل می دهد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهآپارتمان سپید، ویلایی سه واحدی در لواسان

  

معمار پروژه می گوید: پس از گفتگوهای زیاد با کارفرما که بر سر مبحث ساده و تا حدی مفهوم ناخوشایند “مقیاس" و رابطه‌اش با تقریب و دقت داشتم، دو طرف در مورد قاعده کلی تقریب و دقت به توافق رسیدیم. پایان پروژه یک خانه 300 متری در یک زمین 2500 مترمربعی از آب درآمد.

متن زیر اولین تلاش معمار در راستای تشریح موضوع برای گروه طراحی بود که خود کارفرما سرپرست این گروه بود و نهایتا کارفرما اجازه ساخت خانه را داد. دقت در یک بازه زمانی خطی پس از تقریب اتفاق می افتد. درواقع، آغاز یکی به پیامدهای مختلفی پایان می دهد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی

دقت با تکیه بر منطق ارگونومی و اقتصاد محیط از تقریب فراتر می رود. دقت و تقریب شکل و فرم را ساخته و معنای ترکیب را به وجود می آورند اما این ترکیب حاصل گذشت زمان‌ است.

دقت و گذشت زمان با هم رابطه مستقیم دارند. این به معناست که تقریب بخشی از فرایند دقت در هر دو جهت بوده که به دقت و تقریب بیشتری می انجامد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه۵ ویلای رویایی در دهکده خانوادگی خلیلی در مازندران

 این گفته درست است تمام تقریب ها بخشی از فرایند دقت می باشد؛ اینها ساختمان را می سازند؛ به بیان دیگر، ترکیب نتیجه بازه های زمانی مختلف است.

ویلاهای دیگر در شیراز را در چیدانه ببینید: خانه برادران، ویلای پیلوت در زمین شیب دار
خانه ای برای آخر هفته ویلایی مدرن در شیراز
معماری متفاوت ویلای مسعودی در شیراز

تمام سعی و تلاش معمار این است که به دقت بیشتری دست پیدا کند. به عبارت دیگر، تمام ویژگی های زمانی مختلف مصالح با هم همزمان شوند. خانه شماره 12 سرنوشت مشترکی با مصالح ناهمزمان در یک مجموعه بسته دارد. کل مصالح مجاور هم به فساد و نابودی می انجامد.

“فساد" فرایند شمارش تقریب به دقت است که در خانه شماره 12 اتفاق می افتد. خلاصه اینکه، این فرایند، پیوند اجزای طبیعت به این خانه است که مصالح در آن از یک نوع کاملا متفاوت به جای نوعی دیگر و در شرایط ثابت و بدون تغییر (به مانند شرایط قبلی و اصلی خود در طبیعت) قرار می گیرد و یک جرم تسخیر شده و نه گشایشی سطحی یا گنجانده شده را تشکیل می دهد (اشاره به منطق سطوح نامرئی).

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: معماری مدرن ویلای شماره ۵۹۹ در سواحل مازندران
ویلای ساحلی دوقلوی سرخ رود در زمین مثلثی
خانه فامیلی در تهران و لذت زندگی ایرانی
خانه فیروزمندان در لار، ساختمانی مطابق با فرهنگ ایرانی

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه