Chidaneh.com placeholder image

کوچک ترین خانه های دنیا، زندگی در این 4 خانه میکرو چطوره؟

به قلم: گلنار

گاهی اوقات از اینکه خانه‌ ای به این کوچکی دارم شکایت می‌ کنم؛ چون به عقیده من خانه باید بالای سیصد متر باشد! خانه هم آن‌ قدر کوچک! هرچقدر کمد اضافه می‌ کنم بازهم کم می‌ آید. دیروز دوستم سر تمرینات تیم حاضر نشده بود و علتش شکستگی پا بود. پایش به پایه میز ناهارخوری برخورد کرده و شکسته بود، به همین راحتی! شاید هم خانه‌ های ما بیش اندازه برایمان بزرگ است! به همین خاطر همیشه مجبور می‌ شویم با وسایل بزرگ‌ تر دست‌ و پنجه نرم کنیم و به وضعیت امروز دچار شویم. با این مطلب همراه باشید. ما خانه‌ هایی به کوچکی ده مترمربع به شما معرفی می‌ کنیم که می‌شود داخلش همه کار انجام داد!

خانه میکرو در سوئد

سرویس خواب بالسا

معرفی می‌ کنم: خانه میکرو

جنبش خانه‌ های خیلی کوچک یک جنبش معماری و اجتماعی است و طرفداران این جنبش کسانی هستند که به‌ راحتی در این خانه‌ های خیلی کوچک زندگی می‌ کنند. در حال حاضر تعریف واحدی برای این جنبش وجود ندارد، ولی می‌ توان خانه‌هایی زیر 46 مترمربع را خانه میکرو نامید. 

مطلب پیشنهادی : پیشنهادی متفاوت برای مبلمان خانه های کوچک

کوچک ترین خانه های دنیا در چین

کمتر بیشتر است، بازمی‌ گردد!

معروف‌ ترین شعار معماری مدرن همین شعار است که توسط میس ون دروهه مطرح شد. او به احجام مکعب شکل علاقه بسیاری داشت و در تمام کارهایش آهن و شیشه را به شیوه‌ های بسیار زیبا به کار برده است. او اعتقادی به تزئینات نداشت و فضاهای داخلی پروژه‌ هایش را به ساده‌ ترین شکل ممکن و فقط مطابق با نیاز زیستی انسان طراحی می‌ کرد. این سبک ابتدا مورد توجه بسیاری قرار گرفت، اما رفته‌ رفته از محبوبیت آن کاسته شد و کم‌ کم رنگ و تزئینات بودند به معماری بازمی‌ گشتند. طی مطالعاتمان در زمینه خانه‌ های میکرو متوجه شدیم که رعایت تمام اصول شعار، کمتر و بیشتر شده‌ اند است. خانه‌ هایی که به‌ اندازه فعالیت‌ های زیستی و بیشتر مکعب شکل ساخته شدند و نسبت به حجم کوچکشان از شیشه بسیاری در ساختشان به‌ کاررفته است تنها تفاوتی که یافتیم محبوبیت این خانه‌ هاست که روزبه‌روز هم بیشتر می‌ شود و شاید دلیلش هم اضافه شدن رنگ و تزئینات باشد. معماری داخلی این خانه‌ ها بسیار زیبا و خلاقانه است؛ شاید زیباتر از یک واحد آپارتمانی لوکس! 

مطلب پیشنهادی : سبکی مناسب برای خانه های کوچک

کوچک ترین خانه های دنیا در چین

کوچک ترین خانه های دنیا در چین

کوچک ترین خانه های دنیا در چین

فولاد سفید به سبک روستیک بازسازی شد!

این خانه بسیار قدیمی در یکی از محله‌ های تاریخی پکن توسط یک معمار چینی به نام ژی چنگ برای زندگی یک زوج جوان و فرزندشان باز سازی شده است. این خانه 32 متری دارای قاب فلزی سفید و پنجره‌ های بزرگ است. آنچه در طراحی داخلی این خانه بسیار جالب است استفاده جسورانه از سازه‌ های چوبی نسبتا قطور در سقف و ستون است. حس خوب طبیعت با استفاده از چوب و آجر و تقویت روابط داخل و خارج، این خانه را زیباتر از هر خانه بزرگ و لوکسی کرده است که شما می‌ توانید تصورش را بکنید. استفاده از رنگ سفید برای دیوارها، خاکستری برای کف، پرده‌ های حریر سفید و مبلمان چوبی سبک همه برای جبران ساختار چوبی سنگین و تیره به‌ کاربرده شده‌ اند. حفظ حیاط از دیگر نکات قوت این خانه است، آرامشی که این حیاط می‌ تواند به اهالی منزل ببخشد یک اتاق‌ خواب بزرگ‌ تر نمی‌ تواند بدهد! 

مطلب پیشنهادی : تخت خواب تاشو ، راه حل خانه کوچک

خانه میکرو در سوئد

خانه میکرو در سوئد

خانه میکرو در سوئد

خانه میکرو در سوئد

خانه میکرو در سوئد

ده مترمربع برای یک دانشجو کافی است!

لیندا کارمارا (Linda Carmara) معمار سوئدی، طرحش را این‌ گونه توصیف می‌ کند: «هدفمان طراحی یک واحد هوشمند بدون فضاهای غیرضروری بود و فکر می‌ کنم برای یک زندگی تک‌ نفره فضای خوبی طراحی کردیم».
 آنچه بیشتر از همه در این طرح جالب است توجه به افراد ساکن در این واحدها؛ یعنی دانشجویان است. دانشجویان بیشتر از همه نیاز دارند تا خلاقیتشان پرورش یابد. بر طبق آموزشی که طراحی داخلی این خانه به‌ طور رایگان در اختیارشان می‌ گذارد، آن ها برای رسیدن به محل خوابشان باید از قفسه‌ های کتاب‌ خانه استفاده کنند، برای مطالعه یا غذا خوردن باید از بیرون آوردن پنجره‌ ها برای خود میز درست کنند و هنگام مطالعه می‌ توانند تاب بخورند. دانشجویان به‌ راحتی می‌ توانند گیاه پرورش دهند و برای این کار هم از لبه‌ های پنجره استفاده نمایند و باغی کوچک برای خود دست‌ و پا کنند. آن ها در یک‌خانه ده متری مشکل نور یا تهویه ندارند، ولی ما در خانه‌ های صدمتری و بزرگ‌ تر این مشکل را داریم! کارایی این خانه‌ های میکرو برای دانشجویان قطعا از خوابگاه‌ ها بیشتر است، این‌ طور نیست!

مطلب پیشنهادی : راه حل های طراحی دکوراسیون خانه های خیلی کوچک

کوچک ترین خانه لندن

کوچک ترین خانه لندن

کوچک ترین خانه لندن

کوچک ترین خانه لندن

کوچک‌ ترین خانه در لندن

جک مما یکی از بنیان‌گذاران استدیومما (studiomama) معمار این خانه 13 متری است. تمامی اجزای داخلی این خانه، قابلیت شست‌ و شو و جا به‌ جایی دارند! معمار طرح تنها راه انسجام‌ بخشی به فضاهای داخلی این خانه صورتی را طراحی مبلمان انعطاف‌ پذیر می‌ دانست. جالب است بدانید به خاطر طراحی این مبلمان، این خانه 13 متری، تمام فضاهای یک خانه بزرگ را دارد؛ ازجمله یک اتاق‌خواب، فضای کار، نشیمن، آشپزخانه، حمام، کمد و ناهارخوری. نکته دیگری که باعث یکپارچگی فضای داخلی شده استفاده از یک مصالح واحد برای تمام قسمت‌ ها است. استفاده هوشمندانه از آینه‌ ها را نمی‌ توان نادیده گرفت؛ ازجمله آینه‌ ای که بین کابینت‌ ها و سطح کار آشپزخانه که به‌ منظور گسترش خطوط دید و ایجاد یک حس وسیع  قرارگرفته است. هرکدام از درب‌ های کشویی کمد به یک رنگ خاص اختصاص داده‌ شده‌ اند. این به ساکنین، چنان امکانی را می‌ دهد تا برای هر گروه از وسایل یک رنگ خاص را انتخاب کنند. در این میان یکی از این درب‌ ها محل قرارگیری لپ تاب است و با جلو کشیدن طبقه کمد به یک میز کار تمام‌ عیار تبدیل می‌ شود. ساکنین این خانه در لندن هیچ‌ چیز کم ندارند!

مطلب پیشنهادی : دیزاین خانه های کوچک، ۶۰ متری دلباز مهرنوش و امیر!

خانه میکرو در شهر نیویورک

خانه میکرو در شهر نیویورک

خانه میکرو برای زندگی در شهر نیویورک

استدیو وی، یک کابین میکرو در شهر نیویورک قرار داده است و به شهروندان پیشنهاد می‌ دهد که کمی در شهر زندگی کنند! همه ما به‌ طور وحشتناکی درگیر زندگی ماشینی شده‌ ایم و بعد از اتمام کار از پرسه زدن در شهر دل‌ زده می‌ شویم و ترجیح می‌ دهیم زودتر به خانه برگردیم. شاید اگر جایی باشد تا خستگی را از تنمان دربیاورد بتوانیم دوباره از زندگی لذت ببریم! شما در این کابین که به طرز عجیبی خلاقانه و دوست‌ داشتنی طراحی‌ شده می‌ توانید کتاب بخوانید! نکته جالب این طرح اینجاست که شما را از قیدوبند زندگی شهری رها می‌ کند. شما می‌ توانید روی زمین و یا لبه پنجره و یا مبل بنشینید، تاب بخورید و یا از روی پله‌ های نردبان آبی‌ رنگ بپرید و به گل‌ ها آب بدهید. نظرتان چیست شما هم یک گلدان به این دیوار سبز اضافه کنید؟ خلاصه هر کاری که کودک درونتان می‌ گوید انجام دهید تا بتوانید کمی در شهر زندگی کنید. 

مطلب پیشنهادی : ۱۰ راز فراموش شده در دکوراسیون خانه های کوچک

کوچک ترین خانه لندن

خانه‌ های میکرو به ما چه می‌ گویند؟

خانه‌ های میکرو به ما می‌ گویند برای اینکه بتوانیم از زندگی لذت ببریم نیازی به خانه‌ های بزرگ و بزرگ‌ تر نداریم فقط باید استفاده خلاقانه از فضاها را بیاموزیم. شاید وقت آن رسیده است که به معماران داخلی بیشتر اعتماد کنیم. متخصصین می‌ توانند برای شما فضاهای بزرگ‌ تری را در خانه کوچک خلق نمایند. با استفاده خلاقانه از فضا نیاز به تعویض خانه کمتر می‌ شود و خانه‌ های جدید کمتری ساخته می‌ شوند؛ درنتیجه همه با هم به محیط‌ زیست و زمین دوست داشتیمان احترام می‌ گذاریم.

خبر خبر!
آرشیو الکترونیک مجله منزل از راه رسید!

این لوح فشرده حاوی ۳۴ شماره اخیر مجله منزل است که می توانید تنها با ۴۹ هزار تومان از اینجا بخرید.

منبع : مجله منزل | نویسنده : فاطمه مرادی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه