Chidaneh.com placeholder image

طراحی سوئیت 50 متری، خانه آوا و محمد بعد از حذف اتاق خواب!

به قلم: تحریریه چیدانه

لازم نیست برای اینکه خانه حس راحتی را به صاحبانش تزریق کند، فضای بسیار بزرگی داشته باشد. گاهی یک خانه کوچک به شکلی باورنکردنی دلگرمی و امید می‌بخشد و بیشتر از هر جای دیگری از این دنیا امن و دلربا است. تنها کافی است نگاهمان را تغییر دهیم و معیار سنجش و اندازه‌گیری زندگی‌مان را روی خوش‌بینی تنظیم کنیم. آن وقت است که خانه، هرقدر هم کوچک باشد جایی برای به اجرا درآوردن خلاقیت‌های ما خواهد بود. خانه آوا و محمد خانه کوچکی بود که به ما انرژی به انتهایی را بخشید.

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

چوب و هنر

خانه آوا و محمد در یک نگاه

  • شغل آقا: دکوراسیون داخلی
  • شغل خانم: کار هنری با کریستال
  • متراژ: 50 متر
  • موقعیت: خیابان جمهوری
  • تعداد افراد ساکن: 2 نفر
  • سال ساخت: حدود 2 سال
  • تعداد اتاق: ندارد
  • تعداد سرویس بهداشتی: 1 عدد
  • ملک شخصی
  • رنگ غالب: سفید و طوسی
  • مدت‌زمان بازسازی: 2 ماه
  • هزینه بازسازی: بین 38 تا 42 میلیون تومان

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

کوچک؛ اما دوست‌داشتنی!

می‌توان با قاطعیت گفت که منزل خانواده سعادتی، خانه نقلی کوچک و پر از آرامشی در قلب خیابان پر رفت‌ و آمد جمهوری است، خانه‌ای که از همان ابتدای ورود به دلمان نشست. جذاب‌ترین نکته درباره این خانواده این بود که کوچک بودن فضای خانه نتوانسته بود به برنامه این خانواده برای دکوراسیون پر از شورشان لطمه‌ای وارد کند. آقای سعادتی در ابتدای صحبت‌ها به همین مسئله اشاره کردند:

«بودجه ما برای خرید خانه با این متراژ از آپارتمان جور درمی‌آمد؛ به همین دلیل اینجا را انتخاب کردیم؛ اما خانه‌ای که حالا شما می‌بینید اصلاً آن چیزی نیست که ما خریدیم. یکی از مسائلی که بسیار ناراحت‌کننده است این است که محدودیت فضا ممکن است باعث دلسردی افراد ساکن شود؛ به همین دلیل دست به تغییر دکوراسیون نمی‌زنند، چراکه تصور می‌کنند فضایی برای تغییر وجود ندارد، درحالی‌که باید همه زوایای منزل را به‌درستی و دقت بررسی کرد. در همین شرایط است که خلاقیت سر بر می‌آورد. به نظرم باید به این نکته توجه کرد که می‌توان با تغییر دکوراسیون منزل، فضای بهینه‌ای برای زندگی به وجود آورد».

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

برای تغییر دست‌به‌کار شوید!

محمد درباره تغییر فضای خانه می‌گوید:

«خانه ما دارای اتاق‌خواب؛ اما عملاً بدون استفاده بود؛ زیرا ازیک‌طرف نمی‌توانستیم در اتاق از تخت استفاده کنیم و از طرف دیگر فضای پذیرایی ناقص بود و امکان گذاشتن مبلمان دلخواهمان وجود نداشت. با هم‌فکری هم تصمیم بر این شد که اتاق‌خواب را حذف کنیم. بعدازآن باید به فکر جایی برای گذاشتن تخت می‌گشتیم. این شد که فضایی از فرورفتگی دیوار را به قرار دادن لباس‌ها اختصاص دادیم و درنهایت توانستیم در جلوی آن فضا یک تخت تاشو کار کنیم. به‌این‌ترتیب هم فضای پذیرایی‌مان حفظ می‌شد و هم می‌توانستیم از تخت استفاده کنیم. درباره آشپزخانه هم همین اتفاق افتاد. آشپزخانه در ابتدا اپن بود، فضاسازی درستی نداشت و موقعیت آبگرمکن کاملاً نامناسب و جاگیر بود. در اولین اقدام اپن را برداشتیم و سعی کردیم فضای درست‌تری از آشپزخانه ایجاد کنیم تا برای کار در آن راحت‌تر باشیم، حتی برای اینکه یخچال از فضا خارج نشود و شکل بدی نداشته باشد یک لایه از آجر پشت آن را برداشتیم و همین کار باعث شد جای مناسبی ایجاد شود. با جابه‌جایی فضاها خانه از نظر متراژ کوچک‌تر شد؛ اما از نظر ظاهری و بصری بزرگ‌تر و دل‌بازتر از گذشته به چشم می‌آید».

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

ایده‌پردازی نیازمند زمان و انرژی!

آوا می‌گوید:

«شاید اولش زندگی با این شرایط کمی سخت به نظر می‌رسید و این شکل از تغییر کمی دور از ذهن بود؛ اما همسر من عاشق کارهایی است که در نظر دیگران نشدنی است. مطمئن بود کاری که در ذهن دارد چیزی نیست که انجام نشدنی باشد. سختی‌اش را هم دوست داشت؛ چون معتقد بود نتیجه همان چیزی می‌شود که می‌خواهیم؛ اما این اتفاق‌ها یک‌روزه نیفتاد. ما برای ایجاد آن چیزی که در ذهن داشتیم ساعت‌ها حرف زدیم و فکر کردیم. همسرم زمان زیادی را برای ایده‌پردازی می‌گذاشت و بعد با کمک هم آن را پروبال می‌دادیم تا درنهایت طرحی دوست‌داشتنی و قابل‌اجرا داشته باشیم».

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

رنگ‌های دلخواه ما!

اگرچه در دکوراسیون منزل محمد و آوا رنگ‌های زیادی به کار برده نشده است؛ اما می‌توان گفت محیط خانه باعث کسالت و روزمرگی نمی‌شود. محمد درباره دلیل انتخاب این نوع رنگ می‌گوید:

 «من دوست داشتم رنگ غالب و پس‌زمینه خانه، رنگی آرام و ساده باشد؛ به همین دلیل رنگ سفید را انتخاب کردم. این انتخاب دو دلیل داشت؛ اول آنکه رنگ روشنی بود و باعث می‌شد فضای خانه بزرگ‌تر نشان داده شود و دوم اینکه می‌توانستیم با هر رنگی جورش کنیم. برای رنگ استفاده شده در مبلمان و اکسسوری خیلی فکر کردیم. درنهایت طوسی را انتخاب کردیم؛ زیرا هم به سلیقه من و همسرم نزدیک بود و هم رنگ به روزی بود.

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

کوچک سرسبز!

با اینکه زندگی در خانه این زوج جوان به زیبایی جریان داشت؛ اما نمی‌توان از حضور گل و گیاه در حیاط‌خلوت خانه چشم پوشید. حیاط‌خلوت هم مانند خانه نقلی بود؛ اما تمیز و زیبا و پر از گل بود. در حقیقت جایی برای کسب انرژی ازدست‌رفته در طول روز به‌حساب می‌آمد. جایی که خانواده سعادتی در آینده برایش برنامه‌ریزی‌هایی هم دارند و قرار است فضایی بیشتر از جای گلدان‌ها باشد.

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

امیر صادقی
عکاسی از خانه آوا و محمد
امیر صادقی

خانه؛ یعنی راحتی و آرامش…

آوا و محمد همه فضاهای منزلشان را دوست دارند و در آن احساس آرامش می‌کنند. محمد می‌گوید:

«همه فضاهای منزل به ما آرامش می‌دهد؛ زیرا برای همه زحمت کشیدیم و وقت و انرژی صرف کردیم؛ به همین خاطر زندگی در آن برایمان لذت‌بخش و به‌دوراز کسالت است. تصور ما از خانه جایی بود که دنج باشد. به این معنی که ساده و دور از شلوغی، کاربردی و البته پرانرژی باشد. حالا دقیقاً همین احساس را به خانه داریم. به نظر ما خانه‌مان دنج و به‌روز است و هم خودمان، هم مهمانانمان این حس را از منزل دریافت می‌کنند.

خبر خبر!
آرشیو الکترونیک مجله منزل از راه رسید!

این لوح فشرده حاوی ۳۴ شماره اخیر مجله منزل است که می توانید تنها با ۴۹ هزار تومان از اینجا بخرید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: زهرا سرشکی | عکاس: امیر صادقی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
هاله در تاریخ 07 مهر 1397
خیلی خوب بود . مدرن و شیک ... مثل سوییت های پاریس
ارس در تاریخ 08 مهر 1397
بسیار بسیار زیبا، به نظرم دیگه اینکه فضای خصوصی و عمومی مشخص نیست اهمیتی نداره. همه جاهای خونه فضای خصوصی صاحب خونست. انتخاب رنگ طوسی و سفید در کنار هم خیلی چشم نوازه. فرش ها هم خیلی مناسب و با سلیقه انتخاب شده بودند.
فریده در تاریخ 08 مهر 1397
خیلی سرده
p-h در تاریخ 08 مهر 1397
چرا خانم خانه همراه همسرش در عکس نبود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
f.ziadkhan_63984 در تاریخ 08 مهر 1397
خیلی خونه قشنگیه. مبارکتون باشه. میشه بگید فرشاتونو از کجا خریدید؟ ممنون
Z-A در تاریخ 08 مهر 1397
به این میگن یه خلاقیت دوست داشتنی برای زندگی بهترررر
زینت در تاریخ 08 مهر 1397
بسیار زیبا دلنشین ودلباز ومدرن بود. مانند ژورنالهای خارجی بود . دست مریزاد .مبارکشون باشه
نرگس دهشکار در تاریخ 09 مهر 1397
دوستان خوبم خیلی شیک و باکلاس بود. خوشبخت باشید.
pouyasas در تاریخ 09 مهر 1397
خوبه ولی دو تا چیز به نظرم جاش خالیه : 1- استفاده از تابلو ها 2- کتاب های تزئینی برای روی میز
سپیده جان در تاریخ 10 مهر 1397
خیلی خیلی خلاقانه بود.زیبا بود.دلم میخواست موقعیت سرویس بهداشتی را بدونم تو خونه.خیلی کنجکاوم پلان خونه را بدونم....وسایل زیاد و غ ضروری و دست و پاگیر نداشتن، که عالی بود. ...سبک خونه طوریه که از رفت و امدهای بیخود و بی جهت دیگران و نزدیکان هم کم میکنه...چیزی که باید کم کم در فرهنگ ما جا بیفته.....یک سوییت کاملا کاملا خصوصی بود.....باز هم تحسین میکنم و اینکه یکی از معدود خانه هایی بود که تکراری نبود و چیزهایی برای یاد گرفتن چیدمان و دکوریشن داشت.
میهمان در تاریخ 10 مهر 1397
خدای من!!!!! کتاب تزئینیییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پریسا در تاریخ 11 مهر 1397
واقعا عالی بود. بسیار زیبا و اصولی. خوش باشید.
زهره سلیم در تاریخ 11 مهر 1397
خیلی خیلی خیلی عالی و شیک خیلی خوب از فضای استفاده شده بود خوشبخت باشید واقعا شیک بود میز ناهار خوری طرحش عالی بود خوشبخت باشید

ثبت دیدگاه