تبلیغات
E بازار مبل E رومانته
امتیاز: 0.0 0 نظر | ثبت نظر

2 آبان 1397

معماران برتر معاصر ایران، معماری امروز ما از نگاه رضا مفاخر!

رضا مفاخر و تیم او به تازگی رتبه اول یازدهمین جایزه معماری داخلی ایران بخش ساختمان های عمومی را به دست اورده اند. چند ماه قبل هم تیم او 3 جایزه A Design 2018 را نیز کسب کرده اند. به بهانه این جوایز تصمیم گرفتیم به گفت و گو با او بنشینیم و صحبت های ایشان را در خصوص صنعت معماری جویا شویم.

رضا مفاخر 

ضمن تبریک به مناسب موفقیت شما و تیمتان در A Design 2018 و همچنین یازدهمین جایزه معماری داخلی ایران ، این گونه جوایز چه تاثیری بر جایگاه کنونی ایران در بازار جهانی معماری دارد؟

متشکرم. رقابت های بین المللی معتبر مهم ترین سکویی است که می تواند توانمندی های ایرانیان در صحنه های جهانی را منعکس کند. و این موضوع یکی از تعهدات ما است. طی سالهای گذشته با جوایز معتبر بین المللی که همکاران و دوستان من بدست آورده اند نگاه به معماری ایران به شدت تغییر کرده است. اگر 20 سال پیش تصور بسیاری از معماری ایران، تجسم فلسفه ایرانی-اسلامی در بناهای تاریخی و بعضا مذهبی بود؛ امروزه همپا با معماری روز دنیا پروژه هایی طراحی و اجرا می شوند که جدا از موضوع زیبایی به لحاظ تکنیکی، کارکردی و مفهومی هم غنی هستند.


یعنی شما اعتقاد دارید این جایگاه به حدی ارتقا یافته است که شرکت های ایرانی همپای معتبرترین شرکت های معماری جهان مقایسه شوند؟

به لحاظ اجرا در پروژه های بزرگ تفاوت تکنولوژی ممکن است خلق برخی جزییات را سخت کند یا برخی فرم ها هنوز فرصت ساخته شدن در ایران را پیدا نکرده باشند اما از نقطه نظر طراحی و موضوعاتی همچون کارکرد و مفهوم نهفته در پروژه تفاوتی وجود ندارد. اینکه هر ساله چندین پروژه ایرانی در رقابت های بین المللی جوایز معتبر را کسب می کنند و کارفرمایان خارجی حاضر در ایران انتخاب اولشان دفاتر و طراحان ایرانی هستند نشان از ارتقا این جایگاه دارد. هرچند باز هم تاکید می کنم که باید تفاوت تکنولوژی ساخت را پذیرفت.


بیان کردید که از نقطه نظر طراحی و موضوعاتی همچون کارکرد و مفهوم در پروژه جز بهترین ها هستیم. چگونه این مطلب را برای کسانی که با دیده شک به این ادعا می نگرند تبیین می کنید؟

خب اولین دلیلی که وجود دارد همین جوایز تخصصی هستند. هیئت داوران جوایز معتبر بین المللی و برخی مسابقات معتبر داخلی مفاهیم یک پروژه را درک و آن را ارج می نهند. مفاهیمی که اغلب به زمان ریشه های شکل گیری طرح بر می گرد. زمانی که کارفرما به شما مراجعه می کند و از شما می خواهد که دفتر کار یا ساختمان اصلی برندش را طراحی کنید چه چیز بیش از همه اهمیت دارد؟ برخی از معماران بیش از هر چیز تلاش می کنند تا پروژه را به شکل حداکثری چشمگیر کنند. این تلاش برای چشمگیر بودن گاهی باعث می شود که معمار خود را در پروژه کارفرما باز طراحی کند بدون آنکه به این مسئله توجه کنند که هویت برند و آرمان های آن سازمان باید بیش از هرچیزی مورد توجه قرار گیرد. خلق فرم های زیبا ولو با بهترین کارایی نباید دلیلی باشد بر فراموشی هویت کارفرمایی که برای آن کار می کنیم. البته که این هویت می تواند هویت فردی او باشد یا هویت سازمانی او. در زمان شکل گیری ایده پردازی و مبانی طرح این هویت کارفرما است که در تمام مدت در ذهن معمار به عنوان رکن اصلی قرار دارد. این همان وجه تمایزی است که باعث می شود از از نقطه نظر طراحی و ریشه در طرح جز بهترین ها باشیم.

 

خب این شاید در فضای هنری و تخصصی مسابقات بیش تر مصداق داشته باشد اما کارفرمایان هم به دنبال چنین مسئله ای هستند؟ برداشت من از بسیاری از پروژه های اجرا شده این است که زیبایی و به قول شما چشمگیر بودن مهم ترین هدف کارفرما و معمار بوده است و اثر نهایی رنگ و بویی از هویت برند صاحب آن ندارد؟

 

این تفاوتی است که وجود دارد. بگذارید با یک مثال این مسئله را توضیح دهم. فرض کنید برندی با شعار سازمانی " یا بهترین یا هیچ چیز " تصمیم می گیرد طراحی دفتر اصلی خود در ایران را به مجموعه ای بسپارد. خب این هویت باید در تمام پروژه جاری شود. ساختمان باید انعکاسی از بهترینی باشد که این برند برای مشتریانش به ارمغان می آورد و به آن التزام دارد. طراحی داخلی، انتخاب مبلمان و حتی رنگ و متریال هم باید همسو با این مفهوم باشد . هویت و آرمان برند های بزرگ طی سالیان طولانی شکل گرفته است و نباید معمار به بهانه زیبایی، چشمگیر بودن یا هر چیز دیگری از این مسئله در طراحی خود غافل شود. ایده پردازی دقیقا از اینجا شروع می شود. معماری در خدمت هویت سازمانی. چنین دقتی هم رضایت کارفرما را به عنوان مالک و حافظ پروژه به دنبال دارد، هم می تواند در بهبود کسب و کار او کمک شایانی کند و البته جوایز معماری را نیز برای او به ارمغان می آورد. چنین جوایزی می تواند در معرفی یا توسعه کسب و کار کارفرما نیز مفید باشد

 

این موضوع به ما اجازه خواهد داد که زیبایی و کارایی را فدای ترسیم چیزی کنیم که شما از آن به عنوان هویت یک برند نام می برید؟

 

این ظرافتی است که پروژه بد را از پروژه خوب و پروژه خوب را از یک پروژه آوانگارد متمایز می کند. منبع الهام برای ایده پردازی هویت کارفرما است. اما این مسئله باید با نیاز کارفرما و رفع دغدغه های او، مسائل مطرح در اهداف کاربری، جغرافیای محل پروژه و بودجه کارفرما در تعادل باشد. به این موارد زیبایی و کارایی را اضافه کنید. حرکت در روی مرزی باریکی از کمال هنر، معماری و مهندسی چیزی است که باید در تمام پروژه ها وجود داشته باشد. به طور خلاصه شاید بتوان بیان کرد وظیفه و تعهد یک معماری خلق هویت برند در فضای معماری است.

 

بحث ابتدایی ما در مورد جوایز بود ولی شما را معماری یافته ایم که در مورد برندینگ صحبت می کنید. درک این مسئله شاید در مورد یک مجموعه فروشگاهی با طراحی چشم نواز صادق باشد اما معماری چگونه می تواند به کمک اهداف سازمانی یک مجموعه درآید و یا حتی در قدم بزرگتر به در بهبود کسب و کار و فروش آن موثر باشد؟

 

این سوال بسیار مهمی است. در پروژه ای که به کسب و کار مربوط است باید منفعت مادی به طرزی هنرمندانه و ظریف با معماری ترکیب شود. آنچه به دنبال آنیم موضوع هویت سازمانی و بروز ارزش های پیدا و ناپیدای مشتری در پروژه اش است.این با مطالعه و پژوهش علمی و دقیق بر روی برندی که برای آن کار می کنیم و ترکیب علوم کسب و کار، طراحی و اجرا ممکن می شود. موضوع بسیار مهم این است که معماری و طراحی فقط یک مجسمه، یک شی بی کارکرد یا صرفا بصری نیست و نقش بسیار مهمی برای آرمان جمعی یک شرکت، گروه تجاری و در سطوح بالاتر آرمان های فردی تک تک افراد جامعه در یک فضای مطلوب و انسانی ایفا می کند.

 

به عنوان سوال آخر، چه چیز در معماری وجود دارد که هنوز فرصت انجام آن را نداشته اید؟

یافتن کارفرمایی که برای ایده هایمان ارزش قائل باشد و فرصت ابراز ایده های جدید را به در اختیارمان قرار دهد چالش هر معماری است. پروژه ها هر روز پیشرفت می کنند و هر روز ایده های جدیدتری به ذهنم می رسد. هر بار که چنین سوالی را از خود بپرسم به پاسخ متفاوتی می اندیشم.

 

 

تبلیغات

نویسنده: مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

مهندسین مشاور معماری زما به مدیریت مهندس رضا مفاخر در حوزه های تخصصی معماری، معماری داخلی و طراحی شهری به فعالیت حرفه ای مشغول می باشد. انجام پروژه های متعدد و دریافت جوایز متعدد داخلی و بین المللی از جمله دستاوردهای این دفتر در عرصه معماری ملی و فراملی می باشد. زما با متبلور ساختن فرهنگ غنی ایران زمین گامی بزرگ در راستای جریان سازی در هنر و معماری ایران برداشته است. در این راستا زما متبادر به طراحی و اجرای پروژه های در خور شان معماری فاخر ایران شده است. بدین منظور زما به وسیله خلق هویت متمایز برای معماری ایران، تحول بینش مخاطب از معماری ایران را راهبری می کند. به بیانی ساده تر برای افرادی که در جستجوی برقراری ارتباط با مخاطب فضای خود هستند بستری فراهم آورده که معماری خود جایگاهش را در میان مخاطب گشوده و از طریق کشف حقیقت آنها، امکان درک تجربه ای منحصر به فرد را برای مخاطبانش فراهم می آورد. این تاثیرگذاری در اغنای هرچه بیشتر معماری به مفهوم هویتی برخواسته از دل اجزایش جلوه گر می شود. در این فرآیند هویت سازی، مجموعه ای از ویژگی های فرهنگی که بر منابع معنایی دیگر اولویت داده می شود معناسازی معماری را شکل می دهد. لذا معماری در قالب یک نظام بیانگر هویت خاص ایران را جاودانه می سازد. لیست جوایز شرکت معماری زما : برنده مقام نخست یازدهمین جایزه معماری و معماری داخلی ایران، در گروه ساختمان های عمومی (کوچک مقیاس)، پروژه های مرمت و بازسازی ، برای پروژه " بازسازی فروشگاه طلا و جواهر رحیم زاده "، ۱۳۹۷ کسب طرح شایسته تقدیر برای جایزه بین المللی طراحی (International Design Awards ۲۰۱۷)، در بخش معماری داخلی، برای پروژه "لوندر"، ۱۳۹۷ کسب طرح شایسته تقدیر برای جایزه بین المللی طراحی (International Design Awards ۲۰۱۷)، در بخش معماری داخلی، برای پروژه "۲۵ میلیمتری"، ۱۳۹۷ برنده جایزه نقرهA’ Design Award ۲۰۱۷ در بخش معماری و ساخت و ساز، برای پروژه "استادیوم تنیس ایران مال"، ۱۳۹۷ برنده جایزه نقرهA’ Design Award ۲۰۱۷ در بخش طراحی داخلی، فروشگاهی و شو روم، برای پروژه "طلا و جواهر فروشی رحیم زاده"، ۱۳۹۷ برنده جایزه برنزA’ Design Award ۲۰۱۷ در بخش معماری و ساخت و ساز، برای پروژه "سایه روشن"، ۱۳۹۷ برنده جایزه نقرهA’ Design Award ۲۰۱۶ در بخش معماری و ساخت و ساز، برای پروژه "هتل چابهار"، ۱۳۹۶ برنده جایزه نقرهA’ Design Award ۲۰۱۶ در بخش معماری و ساخت و ساز، برای پروژه "برج اختیاریه"، ۱۳۹۶ کسب طرح منتخب جایزه معمار خاورمیانه (Middle East Architects Awards ۲۰۱۶)، در بخش پروژه های تفریحی و پذیرایی، برای پروژه "هتل چابهار"، ۱۳۹۶ کسب طرح منتخب جایزه معمار خاورمیانه (Middle East Architects Awards ۲۰۱۶)، در بخش پروژه های تفریحی و پذیرایی، برای پروژه "مجموعه آبی و تندرستی ساری"، ۱۳۹۶ برنده مقام دوم مسابقه Rethinking the future ۲۰۱۶، در بخش پروژه های مسکونی (کانسپت)، برای پروژه " یک خانه "، سال ۱۳۹۶ کسب طرح شایسته تقدیر جایزه معماری آمریکا (Architecture Master Prize ۲۰۱۶)، در بخش طراحی داخلی، برای پروژه "آپارتمان شماره ۱۳"، ۱۳۹۵ کسب طرح منتخب جایزه معمار خاورمیانه (Middle East Architects Awards ۲۰۱۵)، در بخش پروژه های فرهنگی، برای پروژه "مجتمع فرهنگی بامیان"، ۱۳۹۴ کسب طرح شایسته تقدیر در پانزدهمین جایزه بزرگ معمار، در بخش پروژه های بازسازی، برای پروژه "حس سیزدهم"، ۱۳۹۴ کسب طرح شایسته تقدیر در هشتمین جایزه معماری داخلی ایران، (معماری و ساختمان)، در بخش پروژه های مسکونی، برای پروژه "حس سیزدهم"، ۱۳۹۴ کسب طرح شایسته تقدیر در هشتمین جایزه معماری داخلی ایران، (معماری و ساختمان)، در بخش پروژه های فضاهای عمومی، برای پروژه "لوندر"، ۱۳۹۴ برنده جایزه معمار خاورمیانه (Middle East Architects Awards ۲۰۱۴)، در بخش پروژه های عمومی، برای پروژه "۲۵ میلیمتری"، ۱۳۹۳ کسب طرح منتخب جایزه معمار خاورمیانه (Middle East Architects Awards ۲۰۱۴)، در بخش پروژه های مسکونی، برای پروژه "برج اختیاریه"، ۱۳۹۳ برنده مقام نخست ششمین جایزه معماری داخلی ایران (معماری و ساختمان)، در بخش فضاهای عمومی، برای پروژه "۲۵ میلیمتری"، ۱۳۹۲ کسب طرح شایسته تقدیر در سیزدهمین جایزه بزرگ معمار، در بخش پروژه های بازسازی، برای پروژه "۲۵ میلیمتری"، ۱۳۹۲ برنده مقام سوم مشترک در مسابقه طراحی "مجتمع مسکونی ۲۰۰ واحدی کارکنان بانک سپه"، ۱۳۹۲ برنده مقام نخست در مسابقه "مجتمع تجاری، رفاهی البرز قزوین"، ۱۳۹۰ برنده مقام نخست در مسابقه "مجتمع تجاری و خدماتی جم سعدی رشت"، ۱۳۹۰ کسب طرح شایسته تقدیر در یازدهمین جایزه بزرگ معمار، در بخش فضاهای عمومی، برای پروژه "۷۷ متر مربع"، ۱۳۹۰ برنده مقام نخست در چهارمین جایزه معماری داخلی ایران (معماری و ساختمان)، در بخش فضاهای عمومی، برای "پروژه ۷۷ مربع"، ۱۳۹۰ برنده مقام نخست در سومین جایزه معماری داخلی ایران (معماری و ساختمان)، در بخش فضاهای مسکونی، برای پروژه "آپارتمان شماره ۱۷"، ۱۳۸۹ برنده مقام نخست در دومین جایزه معماری داخلی ایران (هنر معماری)، در بخش فضاهای مسکونی، برای پروژه "آپارتمان شماره ۱۷"، ۱۳۸۹ برنده مقام سوم در دهمین جایزه بزرگ معمار، در بخش فضاهای مسکونی، برای پروژه "آپارتمان شماره ۱۷"، ۱۳۸۹ برنده مقام نخست در مسابقه محدود مدرسه فرانسوی ها در تهران، ۱۳۸۸

نشان کردن
  • 51 بازدید

  • |
  • 0 نظر

  • |
  • 2 آبان 1397

نظرات
نظری ثبت نشده است
ثبت نظر
کسب و کار و شرکت های پیشنهادی
از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷ پاسخگوی شما هستیم.
021-23051173