Chidaneh.com placeholder image

بهترین معماران ایران، با سبک کاری این دو نفر آشنا شوید!

به قلم: گلنار

 

«هنر» همواره مرزها را می‌ شکند و از بین می‌ برد. تفاوتی نمی‌ کند که در مورد کدام‌ یک از هنرهای هفت‌ گانه صحبت کنیم، چرا که بر این باوریم که نمی‌ توان مانند اشیاء و عناصر طبیعی، فرمول یا ضابطه خاصی را برایش تعیین نموده و تعریف علمی از آن ارائه دهیم؛ در واقع هنر، امری معنوی است و به‌ قول‌ معروف «در زمان و مکان گنجانده نمی‌ شود»؛ بنابراین اگر بتوانیم به چنین تعریفی، جامه عمل بپوشانیم، به‌ واسطه آن، هنرمند را نیز خارج از مرزها و سرزمین‌ ها شناخته و تعریف می‌ کنیم. معماری به‌ عنوان یک هنر و معمار هم هنرمند آن می‌ توانند فاتح سرزمین‌ های گوناگون باشند و طراح ماه نیز این بار به دو نفر از همین معماران رفته و می‌ خواهد معماری بدون مرز را بشناسد.

سرویس خواب بالسا

چه کسانی هستند ؟

آرمین محسن دانشگر

  • تحصیلات : دکترای معماری از دانشگاه فنی وین
  • عضو هیئت‌ علمی دانشکده معماری دانشگاه تکنیک وین
  • موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و خارجی

مهران خوشرو

  • تحصیلات : کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
  • مؤسس و مدیر دفتر: شرکت معماری الگو
  • موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و خارجی

مطلب پیشنهادی : معماران ایرانی معاصر، 3 معمار خالق معماری امروز!

آرمین محسن دانشگر
آرمین محسن دانشگر

معماران برتر ایران چه سبکی دارند ؟

آرمین محسن دانشگر : سبک کاری من سبک عشق و عاشقی است. مانند یک دختر یا پسر تازه به سن بلوغ رسیده، بر روی هر پروژه جدیدی که کار می‌کنم گونه‌هایم داغ می‌شوند. دقیقاً در آن لحظه، این حس عشق و عاشق بودن را دارم و این سبک سال‌هاست که من، زندگی کاری و حتی زندگی خصوصی‌ام را دربر گرفته است. عشق، سبک زندگی و معماری من و عاشق شدن هم راه رسیدن به سبک معماری و زندگی من بوده و خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : معماران معروف ایرانی، دو سبک از دو معمار جوان!

مهران خوشرو
مهران خوشرو

 

مهران خوشرو : شروع کار برای دفتر ما شناخت عمیق صورت مسأله است و بر این باور هستیم که از این نقطه هر پروژه معماری می‌تواند به زمینه و مخاطبینش متصل شود و اصالت داشته باشد. با شناخت بیشتر نیازهای طرح، ممکن است سؤال‌های جدیدی به‌وجود بیاید که ناقض یا تأییدکننده سؤالات اولیه باشد و به توسعه و تعریف دقیق‌تر موضوع کمک نماید که همین مسیر به تصمیم‌گیری‌های مهم و در نهایت شکل‌گیری پروژه منجر خواهد شد. در غالب این رویکرد برای رسیدن به پاسخ مسأله نمی‌توانیم سبک مشخصی در نظر بگیریم و هر پروژه می‌‌تواند ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد که در دیگری تکرار نشده است؛ اما معیارها و پدیدارشناسی می‌توانند تکرارپذیر باشند یا دست کم از الگوی مشخصی پیروی نماید، به‌گونه‌‌ای که یک خط مشی مشخص بین پروژه‌های متفاوت ایجاد گردد.

مطلب پیشنهادی : معماران برتر معاصر ایران، 3 خالق معماری های نو!
 

دیدگاهشان در رابطه با معماری چیست؟

آرمین محسن دانشگر

آرمین محسن دانشگر : به نظر من فضا و خلق کردن فضا به‌عنوان مهم‌ترین وظیفه برای یک معمار تعریف شده و بدون شک وظیفه معمار بیشتر از چیدن دیوار، آجر، بتن و شیشه است. خلاقیت معمار به فضای ایجادشده او این کیفیت را می‌دهد که از افراد بدون تخصص و یا با تحصیلات غیر مرتبط متمایز شود. هم‌چنین من بر این عقیده و باور هستم که ما باید بتوانیم در هر پروژه معماری، امضای معمار (ردپای معمار) و مهم‌تر از همه احساسات او را به‌عنوان روح اثر تشخیص بدهیم.
شاید بهتر باشد این‌گونه بیان کنم که مرزهای معماری، بالاتر از تکنیک و روش‌های ترسیم و حتی در خیلی از موارد اجرای حرفه‌ای کار است؛ زیرا هیچ‌کدام از این موارد نمی‌توانند آن روح و احساسات را به ساختمان القا کنند. ساختمان، یک کالبد فیزیکی است که به روح احتیاج دارد؛ بنابراین یک معمار کار و هنرش زنده کردن آن کالبد خواهد بود.
و اما معماری داخلی (البته فرقی نمی‌کند): فضاهایی که ما می‌خواهیم خلق کرده و در موردشان صحبت کنیم، بدون شک با فضاهای بسیار سنگین و منقش به تزئینات که اغلب شبیه تزئینات کلاسیک هستند و متأسفانه موردپسند خیلی از کارفرماها نیز قرار می‌گیرند، کاملاً متفاوت است. 

ما گاهی می‌توانیم از یک فضای خالی در دکوراسیون (فضای خام) به فضای زیباتر و شاید حتی به یک تعریف جدیدتری از فضا برسیم، البته ممکن است در نظر بعضی افراد این کار غیرممکن و نشدنی محسوب شود؛ اما به نظر من این یکی از راه‌های لازم برای رسیدن به ایده‌های جدیدتر در آینده خواهد بود. این  ایده‌های جدید، نوآوری‌ها و تغییرات، هرچند کوچک و جزئی خواهند توانست به تغییرات بزرگی در زمینه معماری، شهرسازی و به‌طورکلی فضاهای زندگی ما منجر شوند.

به‌عنوان جمع‌بندی باید بگویم که هر طرحی، خارج از مقیاس کوچک یا بزرگی که برخوردار است، باید بر جنبه‌ها و وجوه نوگرایانه خودش تأکید نماید تا بتواند به انسان‌ها مانند یک پدیده جدید، فضایی برای زندگی بهتر، آرام‌تر و زیباتر ارائه دهد. در این صورت می‌توان مطمئن بود که مردم خود به سمت آن پدید جذب می‌شوند.
 

مطلب پیشنهادی : معماری منظر چیست، 3 طراح برجسته ایرانی به شما می گویند! 

مهران خوشرو

مهران خوشرو : اگر ما همچنان خود را بخشی از طبیعت بدانیم، فضای زیست ما هم بخشی از طبیعت مصنوع ماست که علاوه بر نیازهای فیزیکی، تأمین‌کننده نیازهای معنوی ما نیز هست. با تغییرات الگوهای زندگی و شرایط زیست‌محیطی، نقش جنبه‌های غیرمادی معماری پررنگ‌تر می‌گردد.
معماری  می‌تواند سبک زندگی را برای استفاده‌کنندگانش تعریف نماید و با ایجاد حس تعلق در زمان و مکان، تجربه زیستن را ارتقاء دهد و از این رو جامعه هم با گرایش‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… در تعامل قرار بگیرد.

اگر به مصاحبه با معماران برتر ایرانی علاقه مندید مطالب زیر را نیز حتما مطالعه نمایید :

منبع : مجله منزل 
 

    

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه