Chidaneh.com placeholder image

نقش نرم افزار در معماری ، توصیه معماران ایرانی چیست؟

به قلم: تحریریه چیدانه

معماران برجسته: امروزه کاربرد روزافزون تکنولوژی در زمینه معماری و مهندسی از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر بشر در راستای ارتقای فرایند طراحی و افزایش بهره‌وری در مراحل مختلف ساخت‌وساز محسوب می‌شود. در معماری هوشمند امروزه، توسعه تکنولوژی باعث گسترش بسیار سریع روند طراحی و تبدیل ایده اولیه به کانسپتی موثر برای خلق بنایی منحصر به فرد است. «در این نوع معماری، اطلاعات ورودی وارد شده توسط طراح از طریق یک الگوریتم قابل اجراست که در نهایت خروجی آن به ایجاد یک معماری فوق‌العاده ختم می‌شود. در این نوع معماری، الگوریتم، قانونی برای قدم برداشتن متفاوت معماران در جهت ارتقkeای معماری است و این معماری بیانیه‌ای در مورد نقش موثر نرم‌افزار در فرایند طراحی ارائه می‌دهد و پاسخی ساده و موثر به درخواست‌های آینده و امروز ساخت و ساز‌های مختلف دنیاست.» به همین منظور در این مطلب از چیدانه قصد داریم دیدگاه جمعی از معماران برجسته کشور را در زمینه نقش نرم افزار در معماری امروز ایران با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

نقش نرم افزار در معماری

تابلو فرش ریحان

معماران برجسته ای که امروز در چیدانه به گفت و گو با آن ها پرداختیم:

  • امیر حسین اشعری:
    تحصیلات: دکترای معماری دانشگاه تهران مرکز
    موسس و مدیر دفتر معماری امیر حسین اشعری
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و بین‌ المللی
     
  • مهندسین مشاور بهمبر نوین ساز:
    فرشاد کازرونی: کارشناسی ارشد معماری منظر از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی معماری از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
    آذین سلطانی: کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه آزاد تهران مرکز، کارشناسی ریاضی کاربردی از دانشگاه شهید بهشتی
    فرناز بخشی: کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه بوفالو نیویورک ،کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه آزاد تهران مرکز
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر  داخلی و بین‌ المللی
     
  • اوین کمانگر پور:
    تحصیلات: کارشناس ارشد معماری 
    موسس و مدیر دفتر معماری رگا طرح بی زمان 
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و بین‌ المللی

دفتر معماری امیر حسین اشعری
خانه و استودیو ‘۷:۳۷
دفتر معماری امیر حسین اشعری

امیر حسین اشعری: توسعه تکنولوژی باعث گسترش سریع سیستم‌های طراحی و پاسخگو به تغییرات در حوزه معماری شده که در این بین رشد آثار معماری را به همراه داشته است؛ ساختمان‌هایی که قادر به فراهم آوردن امکانات جدید متناسب با توسعه هستند. در این راستا، معمار به‌عنوان هدایت‌کننده در فرآیند پیچیده طراحی، نقش مهمی بر عهده دارد و نرم‌افزارهای این حوزه به‌عنوان ابزاری جهت الگوسازی صحیح مورد توجه است. این ابزارها باعث شده که معمار بتواند دیدگاه‌هایش را به منصه ظهور گذاشته و طرح‌هایی به‌مراتب باکیفیت‌تر خلق کند. این نرم‌افزارها در زمینه اجرای پروژه‌ها نیز متدهایی کاربردی در اختیار طراح و مجری پروژه قرار می‌دهند.

دفتر معماری امیر حسین اشعری
خانه و استودیو ‘۷:۳۷
دفتر معماری امیر حسین اشعری

ولی متاسفانه با وجود چنین قابلیت‌هایی، این ابزارها آسیب‌هایی را نیز متوجه معماران کرده‌اند به‌طوری‌که در کشور ما این جریان همچون آفتی شده که موجب تغییر در شیوه تفکر و نگرش طراحان شده است. بسیاری از معماران در کشور ما به دلیل عدم دانش کافی در زمینه پروسه طراحی، نه‌تنها جایگاه استفاده هوشمندانه از نرم‌افزار را نمی‌دانند، بلکه شیفته قابلیت‌های جالب آنها شده و طرح خود را نیز تحت تاثیر آن قرار می‌دهند. در این شرایط جایگاه معمار و نرم‌افزار عوض شده و به‌جای آنکه معمار بر ابزار تسلط داشته باشد، این ابزار است که او را هدایت می‌کند.

دفتر معماری امیر حسین اشعری
خانه و استودیو ‘۷:۳۷
دفتر معماری امیر حسین اشعری

 در مجموع، چنانچه نحوه صحیح کاربرد نرم‌افزارها مشخص نشود، امکان به خطا رفتن در توجه بیش‌ازحد به جذابیت‌های گوناگون آن و کم‌اهمیت جلوه دادن دیگر عوامل موثر بر فرآیند و محصول طراحی وجود دارد. در هر حال نرم‌افزارها خنثی هستند و نمی‌توانند به‌خودی‌خود خوب یا بد باشند، بلکه چگونگی استفاده از آنهاست که می‌تواند تعیین‌کننده کیفیت حاصله باشد. با واردکردن اطلاعات درست در نهایت خروجی آن ایجاد یک معماری فوق‌العاده می‌کند و قانونی در جهت قدم برداشتن متفاوت معمار در راستای ارتقای معماری است. این نوع از معماری بیانیه‌ای در مورد نقش موثر نرم‌افزار در فرآیند طراحی ارائه می‌دهد.

مهندسین مشاور BNS Studio
ساختمان اداری سفید ( White Office Building)
مهندسین مشاور BNS Studio

مهندسین مشاور بهمبر نوین ساز: استفاده از کامپیوتر و پیرو آن نرم افزارهای مختلف، امری اجتناب ناپذیر در معماری امروز دنیاست که با ورودشان به دنیای علم، آموزش و حرفه،  امکانات متنوع و جالب توجه ای را در عینیت بخشیدن به تصورات ذهنی طراح و هم چنین کنترل دقیق ساختمان و کاهش خطاهای احتمالی در هنگام ساخت ، فراهم ساخته اند. در این زمینه، دانش و تجربه طراحان در استفاده هدفمند از تکنولوژی و نرم افزارهای تخصصی، نقش مهمی را در فرایند طراحی و ساخت پروژه ایفا می کند. در غیر این صورت با طرحهایی مواجه خواهیم شد که در حد تصاویر خوش آب و رنگ باقی خواهند ماند و چندان ضمانت اجرایی نخواهند داشت. متاسفانه امروزه به وفور با این مساله در بازار کار مواجه هستیم و کارفرمایان محترم  نیز به جای نقشه های اجرایی، بیشتر به دنبال تصاویر سه بعدی چشمگیر برای پروژه هایشان بوده و این مساله، مشکلات بسیاری را به لحاظ کیفیت ساخت به همراه خواهد داشت.

مهندسین مشاور BNS Studio
ساختمان اداری سفید ( White Office Building)
مهندسین مشاور BNS Studio

از دیگر مسائل قابل بحث در این زمینه نقش نرم افزار در آموزش معماری است که با استفاده روزافزون آن در بین دانش جویان معماری روبه رو هستیم. بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی معماری برای دانشجویان تا جایی که در راستا  درک بهتر فضا ، ایجاد خلاقیت و یادگیری مسائل فنی باشند بسیار مفید و آموزنده خواهند بود ولی از زمانی که فقط در فرایند تولید پوسترهای گرافیکی مورد استفاده قرار گیرند، نه تنها دیگر نقشی در بهبود آموزش معماری نداشته بلکه در آینده نزدیک با خیل زیاد گرافیستهای معماری به جای مهندسین معمار مواجه خواهیم شد.
در نهایت استفاده از نرم افزارها  با تمام قابلیت های متنوع آنها باید به گونه ای باشد تا همواره در اختیار طراح و به مثابه ابزاری در جهت خلاقیت و تولید بهتر باشند نه مسلط به او و تصاویر ذهنی اش.

دفتر معماری اوین کمانگرپور
پروژه های اوین کمانگرپور
دفتر معماری اوین کمانگرپور

اوین کمانگر پور: در گذشته فضا و جزییات معماری در ذهن معمار شکل می‌گرفت و سپس برای انتقال آن تصورات به مشتری و سازنده، آنها را روی کاغذ ترسیم می‌کردند و این بخش ترسیم‌ها و پیاده کردن تصورات روی کاغذ و به صورت دوبعدی بخشی حساس و مستلزم صرف زمان زیاد بود. نرم‌افزارها برای ساده شدن این بخش از روند طراحی، تولید شدند و با حرکت به سمت جلو قابلیت‌های جدیدتری هم با خود آوردند تا جایی که فرم‌ها و احجامی تولید می‌کردند که از تصور طراح هم فراتر رفتند و از این به بعد خود نرم‌افزار تبدیل به ابزاری شد برای خلق فضاهایی که تاکنون تجربه نشده بود.

دفتر معماری اوین کمانگرپور
پروژه های اوین کمانگرپور
دفتر معماری اوین کمانگرپور

ساخت این فرم‌ها و حجم‌های پیچیده که با نرم‌افزارها خلق شده بود، دیگر با مصالح و امکانات مورد استفاده امکان‌پذیر نبود و در پی خود انقلابی در روش‌های ساخت و مصالح جدید به وجود آورد. در کشور ما به خاطر محدودیت امکانات برای ساخت، معمولا از نرم‌افزارها برای ترسیم، تطبیق نقشه‌ها و تهیه تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌شود و در تعداد محدودی از دفاتر معماری نرم‌افزار به‌عنوان ابزار طراحی به کار برده می‌شود.

دفتر معماری اوین کمانگرپور
پروژه های اوین کمانگرپور
دفتر معماری اوین کمانگرپور

در دانشکده‌های معماری و بین معماران نوپا نرم‌افزار به‌عنوان تنها ابزار طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنها را از روش‌های دیگر دور می‌کند و چون تصاویر مهیجی ایجاد می‌کند اصل موضوع طراحی که انسان هست فراموش می‌شود. به نظر من استفاده از این ابزار زمانی مفید خواهد بود که در جهت ارتقای کیفیت فضا برای مصرف‌کننده باشد؛ نه صرف تولید تصاویر مهیج.

برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه سریع تر دست به کار شوید و پروژه ی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله منزل |نویسنده: ثمینا فراهانی| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه