Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون مخصوص بیماران آلزایمر، درد فراموشی را کمتر کنیم!

به قلم: کیمیا مرادی

 

فراموشی اذیت کننده است! حتما برایتان پیش آمده که دنبال وسیله ای بگردید و مطمعن باشید فلان جا گذاشته اید، ولی نباشد. بعد از جایی که انتظارش را نداشته اید، پیدا کنید! در این شرایط ذهنتان مدام تکرار می کند: “مگر همان جای همیشگی نبود! چرا اینجاست؟" حالا فردی را تصور کنید که هرروز این فراموشی ها به سراغش می آید. هر روز دنبال پریز برق، نان، قوطی چای، کنترل تلویزیون و … می گردد! امید دارم با این مطلب، راحتی بیش تری برای بیماران آلزایمر در منزلشان فراهم کنیم! با چیدانه همراه باشید!

چوب و هنر

استودیو معماری بوژگان
نورپردازی در نمای خارجی ساختمان برانوش
استودیو معماری بوژگان

سهراب رفعت
نورپردازی نمای ویلا
سهراب رفعت

حجم ساختمان مخصوص بیماران آلزایمر

حجم آشنای ساختمان می تواند یک نشانه برای فرد بیمار باشد و در مواقع اضطراری کمک کند زودتر منزلش را در محله پیدا کند. فرم حجم، مثلا پنجره های بیرون زده با ردیفی از گلدان یا نورپردازی و رنگ خاص می توانند فرد را بهتر راهنمایی کنند.

دکوراسیون دیزاینی
طراحی داخلی نشیمن با مبل راحتی
دکوراسیون دیزاینی

طراحان دیمان
مبلمان
طراحان دیمان

مبلمان در دکوراسیون منزل بیماران آلزایمر

اگر می خواهید مبلمان مناسب خریداری کنید، ساده ترین فرم آن را انتخاب کنید. از مبلمان هایی با طرح های عجیب یا حجیم استفاده نکنید و ملموس ترین شکل مبلمان و صندلی را انتخاب کنید. حتما مطمعن شوید مبلمان برای فعالیت های مختلف کاملا راحت است. بهتر است برای دیوارها از رنگ های روشن و خنثی مانند سفید یا خاکستری روشن استفاده کنید و برای مبلمان از رنگ های گرم مانند صورتی، زرد و … استفاده کنید تا نظر فرد را به محل نشستن و استراحت جلب کنید. با این کار او دیگر نیازی به جستجوی محل تلویزیون یا صندلی همیشگی اش ندارد!

دکوراسیون برای بیماران آلزایمر

دکوراسیون دیزاینی
طراحی داخلی نشیمن با مبل راحتی
دکوراسیون دیزاینی

چیدمان در دکوراسیون منزل بیماران آلزایمر

اصل اساسی در چیدمان منزل فرد مبتلا به آلزایمر، محدود کردن مسیر های رفت و آمد است. بهترین شیوه چیدمان مبلمان در نقطه مرکزی خانه است. با این کار یک مسیر به صورت لوپ بسته ایجاد می کنید. بهترین شکل این مسیر، دایره است. فرد در این مسیر دایره ای هرگز گم نمی شود و تمام دسترسی هایش به سرویس بهداشتی یا سایر فضاها در این مسیر وجود دارد. به عبارتی فضای خانه باید تا حد ممکن ساده باشد.

دکوراسیون مخصوص بیماران آلزایمر

شیما خراسانی
طراحی دیوار نشیمن با قاب عکس
شیما خراسانی

البته داشتن دیواری پر از تصاویر خانگی یا افتخارات فرد می تواند ذهنش را هر روز کمی تازه کند و کم تر استفاده کردن از آینه در دکوراسیون هم توصیه می شود.

دکوراسیون مخصوص بیماران آلزایمر

ش.کرمپور
طراحی دکوراسیون نشیمن آپارتمان آبی
ش.کرمپور

نور در دکوراسیون منزل بیماران آلزایمر

در طول روز نور طبیعی را به خانه وارد کنید. از پرده های نازک حریر با رنگ سفید یا روشن و پنجره های بزرگ استفاده کنید. نور به این افراد حس آرامش می دهد. حتما برایشان دسترسی به فضای باز را در نظر بگیرید. فضای باز به آن ها کمک می کند حس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند. ارتباط با گیاهان طبیعی به همراه نور خورشید برایشان لذت بخش خواهد بود.

استودیو معماری آرش مدنی
دکوراسیون نشیمن مدرن
استودیو معماری آرش مدنی

در طول شب که نیاز به نور مصنوعی می باشد، از نور های خیره کنند استفاده نکنید. فضاها باید کاملا روشن باشند مخصوصا فضاهای ارتباطی مانند راه پله ( بهتر است در منزل بیمار مبتلا به آلزایمر تمام فضاها در یک سطح باشند.). حتما می دانید که به هنگام خواب نیز باید چراغ هایی روشن باشند. بهتر است از چند نوع لامپ و چراغ استفاده کنید تا امکان کم کردن شدت روشنایی را داشته باشید. از ریموت یا سیستم های هوشمند استفاده کنید تا کنترل نور را در اختیار داشته باشید.

چیدانه برایتان سلامتی و شادی آرزو می کند. ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه