Chidaneh.com placeholder image

فرش آشپزخانه | راهنمای خرید و انواع فرش مناسب آشپزخانه

به قلم: گلنار

فرش آشپزخانه از المان­هایی است که در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مورد استفاده قرار می­گیرد. انواع فرش دستباف و ماشینی در آشپزخانه رواج دارد. انواع فانتزی، مدرن، شگی، رانر، پرزدار ماکارونی، سه بعدی و … از انواع فرش­های رایج به عنوان فرش آشپزخانه جدید است. در خرید فرش آشپزخانه به دلیل اینکه این فرش در معرض ریزش مواد غذایی قرار دارد می­بایست موارد زیادی مورد توجه قرار گیرد. به منظور کسب اطلاعت در خصوص انواع فرش آشپزخانه و فاکتورهای قابل تأمل در خرید فرش آشپزخانه شیک بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فرش آشپزخانه

تابلو فرش ریحان

انواع فرش آشپزخانه

به منظور چیدمان فضای آشپزخانه از وسایل مختلفی استفاده می­شود. وجود فرش در فضای آشپزخانه یکی از المان­هایی است که گرمی خاصی به فضای آشپزخانه می­بخشد. اغلب ایرانی­ها از فرش در آشپزخانه خود استفاده می­کنند. فرش آشپزخانه شیک  می­بایست علاوه بر داشتن طرح و رنگ متناسب با فضای آشپزخانه و خانه از کیفیت و جنس مناسب برخوردار بوده و دوام و مقاومت بالایی داشته باشد. شستشوی راحت فرش آشپزخانه جدید از دیگر فاکتورهای خرید فرش آشپزخانه است، زیرا احتمال ریختن انواع مواد غذایی و مایعات روی فرش آشپزخانه وجود دارد.

متناسب با سبک منزل می بایست فرش مورد نظر آشپزخانه را انتخاب کرد. اگر خانه مدرن است استفاده از فرشی با طرحی بسیار ساده و خلوت توصیه می­گردد و اگر خانه سنتی است استفاده از فرش آشپزخانه با طرح شلوغ و قدیمی پیشنهاد می­شود.

انواع فرش را می­توان در آشپزخانه مورد استفاده قرار داد. انواع فرش آشپزخانه عبارتند از:

  • فرش رانر: فرش رانر به گونه ای همان موکتی راهرو است که علاوه بر راهرو در آشپزخانه نیز قابل استفاده است. فرش رانر عرض کمتر و طول بیشتری دارد.
  • قالیچه و گلیم فرش آشپزخانه: از دیگر فرش های مورد استفاده در آشپزخانه قالیچه و گلیم فرش آشپزخانه است که مخصوص آشپزخانه های با ابعاد کوچک است.
  • سه بعدی: فرش سه بعدی از انواع فرش های مدرن است و طوری تولید می شود که طرح فرش به صورت سه بعدی به نظر می رسد. البته خطای دید بیننده این پدیده را فراهم می­آورد.
  • شگی: فرش شگی نوع از فرش فانتزی است و از نخ­های متفاوتی برای تولید آن استفاده می­شود. پروپیلن، اکرلیک، پلی استر و پشم از پرکاربردترین نخ های به کار رفته در این فرش به شمار می­روند. فرش شگی در انواع تک رنگ، با اشکال ساده و سه بعدی در بازار موجود هستند. به فرش شگی به دلیل پرزهای بلند به کار رفته در آن فرش پرز ماکارونی هم می­گویند.

فرش آشپزخانه پتینه

فرش آشپزخانه طرح جدید

آشپزخانه مکانی پر رفت و آمد است لذا اغلب از طرح­های شلوغ و پر نقش در فرش و قالیچه استفاده می­کنند تا در صورت ریختن مواد غذایی و تغییر رنگ لک های کوچک کمتر در آن­ها نشان داده شود. استفاده از فرش­هایی که طرح پتینه دارند بسیار متداول است. امروزه با توجه ه سبک خانه­ها که اغلب مدرن است استفاده از فرش با طرحی بسیار ساده و مینیمال کاربرد بیشتری دارد. استفاده از انواع گلیم فرش آشپزخانه، قالیچه و فرش­های ماشینی طرح جدید به نام فرش پرز ماکارونی کاربرد زیادی دارد.

فرش آشپزخانه سه‌بعدی

فرش آشپزخانه سه بعدی

در سال های اخیر فروش فرش آشپزخانه سه بعدی بسیار متداول شده است. رشد و پیشرفت تکنولوژی و ترکیب آن با ذوق و هنر طراحان ایرانی سبب گشته تا فرش­های سه بعدی طرفداران زیادی داشته باشند. فرش سه بعدی از نظر بافت با فرش­های دیگر تفاوتی ندارد. تفاوت اصلی در فرش سه بعدی با دیگر فرش­ها در طرح و نقشه این فرش های سه بعدی است. اغلب از طرح­های دو بعدی در انواع فرش استفاده می­شود اما طرح سه بعدی در طراحی نقش فرش کاربرد زیادی دارد. فرش سه بعدی برجستگی ندارند و کاملاً صاف هستند، تنها از نظر نقش و طرح طوری طراحی می­شوند که سه بعدی به نظر می­رسند. طرح و نقش در فرش آشپزخانه سه بعدی از خطای دید افراد استفاده می­کند. فرش آشپزخانه سه بعدی علاوه بر طرح خاص خود می­بایست از رنگ­های تیره در تولید آن استفاده شود. استفاده از رنگ روشن در فرش سه بعدی سبب می­شود که به دلیل فضای آشپزخانه فرش خیلی سریع­تر از حد معمول به شستشو نیاز پیدا کند. فرش آشپزخانه سه بعدی می­بایست مقاوم باشد لذا در تولید آن از الیاف پلی استر استفاده می­شود که هم مقاومت بالایی داشته و هم شستشویی راحت دارند.

فرش آشپزخانه طرح ادویه

فرش آشپزخانه طرح ادویه

یکی از فاکتورهایی که می­بایست در دکوراسیون به آن توجه شود ایجاد هارمونی و هماهنگی است. اگر از فرش در آشپزخانه استفاده می­شود بهتر است فرشی مورد استفاده قرار گیرد و طرح و نقشی داشته باشد تا با فضای آشپزخانه هماهنگی داشته باشد. در این بین استفاده از فرش آشپزخانه جدید با طرح ادویه به دلیل کاربرد فرش در آشپزخانه کاربرد زیادی دارد. اغلب از رنگ­های تیره در فرش آشپزخانه شیک طرح ادویه استفاده می­شود، لذا فرش دیرتر به شستشو نیاز پیدا کرده و آلودگی را کمتر نشان می­دهد.

مدل های شیک و زیبای فرش آشپزخانه

مدل های شیک و زیبای فرش آشپزخانه

فرش آشپزخانه شیک و مدرن یکی از المان­های طراحی و دکوراسیون آشپزخانه به شمار می­رود. در انتخاب مدل­های شیک و زیبای فرش آشپزخانه جدید علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی طرح ها می بایست به فاکتورهای دیگری نیز توجه شود. مقاومت بالای الیاف به کار رفته در این فرش و قابلیت شستشوی راحت و همچنین استفاده از رنگ های تیره در این فرش که به دلیل فضای آشپزخانه که با چربی و مواد غذایی سرو کار دارد، آلودگی و چربی و لک را کمتر از رنگ­های روشن نمایش می­دهد، کاربرد زیادی دارند. همچنین داشتن تراکم بالا در الیاف فرش آشپزخانه سبب می­گردد تا مواد غذایی ریزی مانند شکر و نمک و ادویه به سختی بین الیاف فرش نفوذ کرده و شستشوی فرش نیز آسان تر باشد.

اگر قرار است از فرش آشپزخانه فانتزی به عنوان جهیزیه عروس استفاده شود بهتر است از طرح­های پارکت که به رنگ های گرم است، استفاده شود.  استفاده از طرح های سه بعدی و عمق دار نیز از دیگر مدل­های شیک و زیبای فرش آشپزخانه جدید به شمار می­رود.

در انتخاب طرح فرش آشپزخانه فانتزی لازم است تا به سبک منزل توجه شود. اگر خانه­ای مدرن دارید لازم است از طرح­های مدرن و جدید در طرح و نقش آشپزخانه استفاده کرده و در صورت داشتن خانه­ای کلاسیک از طرح و نقش های سنتی و قدیمی بهره بگیرید. برای مثال در آشپزخانه مدرن که تنوع طرح و نقش بیشتر است می­توان از فرش طرح پلاتینیوم، فانتزی، سه بعدی، طرح ادویه، طرح سنگ، طرح سنگ زمینه گردویی، طرح های خشتی و … استفاده شود.

همچنین لازم است ابعاد آشپزخانه را مد نظر قرار داده و با استفاده از ابعاد مدل فرش خود را انتخاب کنید. استفاده از فرش دایره ای یا استفاده از انواع مربعی یا مستطیلی فرش بستگی به ابعاد آشپزخانه دارد.

راهنمای انتخاب فرش آشپزخانه

راهنمای انتخاب فرش آشپزخانه

امروزه استفاده از فرش آشپزخانه در خانه­های سنتی و مدرن رواج زیادی پیدا کرده است. اما برای انتخاب فرش در چنین خانه­هایی باید به فاکتورهایی برای خرید فرش آشپزخانه توجه شود. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • الیاف مورد استفاده در فرش آشپزخانه جدید می بایست مقاوم باشد، زیرا هم رفت و آمد در آشپزخانه زیاد است و هم احتمال ریختن مواد غذایی روی فرش بالا است. لذا از الیاف مقاومی چون پلی استر در تولید فرش آشپزخانه فانتزی استفاده می­شود.
  • تراکم الیاف فرش آشپزخانه می­بایست بالا باشد تا مواد غذایی ریز به راحتی میان الیاف فرش نفوذ نکند و فرش دیرتر نیاز به شستشو پیدا کرده و شستشوی آن نیز به دلیل تراکم بالای الیاف راحت تر باشد.
  • رنگ فرش آشپزخانه فانتزی بهتر است تیره باشد. استفاده از رنگ­های روشن در این فرش، آن را در معرض شستشوی سریعتر از موعد قرار می­دهد زیرا احتمال ریزش مواد غذایی در آشپزخانه روی فرش بالا است.
  • طرح مورد استفاده در فرش آشپزخانه باید با طرح خانه هماهنگی و هارمونی داشته باشد. اگر سبکی مدرن در منزل دارید از طرح های مدرن، فانتزی، سه بعدی و … استفاده کرده و اگر خانه ای سنتی و کلاسیک دارید از نقش و طرح های سنتی و قدیمی می­بایست استفاده کنید.
  • شستشوی فرش آشپزخانه جدید می­بایست راحت تر از سایر فرش ها باشد چون فرش آشپزخانه نسبت به دیگر فرش ها خیلی بیشتر به شستشو نیاز پیدا می­کند.
  • در خرید فرش آشپزخانه می بایست ابعاد آشپزخانه مد نظر قرار گرفته و بر اساس آن فرش مربعی، دایره ای، مستطیلی، گلیم فرش آشپزخانه و … انتخاب گردد.

رنگ مناسب فرش آشپزخانه

رنگ مناسب فرش آشپزخانه

اگرچه انتخاب رنگ فرش امری کاملاً سلیقه ای است و می­بایست رنگ مورد استفاده قرار گیرد که در هماهنگی با طراحی و سبک خانه باشد، اما انتخاب رنگ در فرش آشپزخانه فانتزی اندکی متفاوت است. فرش آشپزخانه در معرض ریزش انواع مواد غذایی و چربی قرار دارد و سریع تر از دیگر فرش­ها کثیف خواهد شد، لذا اگر از رنگ­های روشن در این فرش استفاده شود چربی، لک و آلودگی خود را بیش از پیش نمایان کرده و در فواصل زمانی کوتاه تری می­بایست فرش مورد شستشو قرار گیرد. فرش هر اندازه که الیاف مقاومی داشته باشد در اثر شستشوی زیاد فرسوده شده و احتمال پارگی در آن بالا می رود، بنابراین توصیه می­گردد از رنگ های تیره در فرش آشپزخانه جدید استفاده شود تا با گذشت زمان و ریختن چربی، لک و مواد غذایی آلودگی کمتر خود را نشان داده و فرش در فواصل زمانی طولانی تری به شستشو نیاز پیدا کند.

فرش آشپزخانه طوسی

فرش آشپزخانه طوسی

استفاده از فرش آشپزخانه طوسی تیره با طرح­های فانتزی و سه بعدی جدید یکی از انتخاب­های فرش آشپزخانه مدرن، زیبا و جدید در آشپزخانه و خانه مدرن به شمار می­رود. رنگ طوسی از رنگ­هایی است که به راحتی می توان آن را با دیگر رنگ ها ترکیب کرده و جلوه خاصی در فضای آشپزخانه ایجاد نمود.

فرش آشپزخانه جدید فانتزی

فرش آشپزخانه جدید فانتزی

اغلب در خانه­هایی با سبک مدرن از فرش آشپزخانه جدید فانتزی استفاده می­شود. فرش کلاریس از جمله فرش­های جدید و فانتزی است. می توان در طرح فرش آشپزخانه مدرن طرح­هایی فانتزی را در نظر گرفت که شامل وسایل و خوراکی های آشپزخانه است، برای مثال سبزیجات، میوه ها، فنجان و قهوه، قاشق و چنگال و … از این سبک­های جدید و فانتزی به شمار می­روند. استفاده از رنگ­های زیبایی مانند نسکافه ای، طوسی و فیلی که نه خیلی روشن هستند که آلودگی را نشان دهدن و نه خیلی تیره هستند می­توانند به عنوان رنگ های مورد استفاده در فرش آشپزخانه جدید فانتزی مورد استفاده قرار گیرند. در اشپزخانه های مدرن که جزیره دارند اغلب از فرش های رانر استفاده می­شود. فرش رانر و راهرویی در دو طرف جزیره مورد استفاده قرار گرفته و در آشپزخانه فضایی مدرن به آشپزخانه می­بخشد. استفاد هاز فرش­های شگی و پرز بلند یکی از انتخاب­های جدید و فانتزی است که البته می­بایست بر سختی شستشوی آن ها نیز توجه شود.

ابعاد مناسب برای فرش آشپزخانه

ابعاد مناسب برای فرش آشپزخانه

ابعاد فرش آشپزخانه یکی از فاکتورهای کلیدی در انتخاب فرش آشپزخانه مدرن است. اگر آشپزخانه مدرن بوده و دارای جزیره باشد اغلب از دو فرش رانر و راهرویی اطراف جزیره استفاده می­شود. اگر آشپزخانه باریک و راهرو مانند است بهتر است از فرش رانر استفاده شود و فرش را مقابل اجاق گاز و سینک ظرفشویی قرار دهید. اگر آشپزخانه مستطیل شکل است از فرش های 4 تا 6 متری به اندازه آشپزخانه استفاده می­کنند. ابعاد فرش آشپزخانه فانتزی می­بایست به گونه ای باشد که در هنگام آشپزی و شستن ظروف پا روی آن قرار گیرد و از طرفی یک فاصله تقریباً 20 سانتی متری با لبه­های کابینت داشته باشد.

فرش آشپزخانه متری

فرش آشپزخانه متری

فرش برشی یا متری فرشی است که قابلیت برش در هر اندازه ای را دارد. کیفیت فرش متری از طرح و زیبایی آن اهمیت بیشتری دارد زیرا هر اندازه تراکم و شانه فرش بالاتر باشد ضخامت فرش کمتر می­شود. عرض فرش متری معین بوده ولی طول آن­ها متفاوت است. از فرش­های متری در آشپزخانه های باریک یا راهرو و راه پله استفاده می­شود. فرش متری می­تواند در انواع کلاسیک، فانتزی، مدرن و تشریفاتی تقسیم شود. فرش متری کلاسیک دارای طرح­های قدیمی مانند شکاری، خشتی، لچک ترنج و … می­شود. در فرش برشی فانتزی از طرح های مدرن و جدید و هندسی استفاده می­شود. در فرش برشی مدرن اغلب از طرح های مینیمال و بسیار ساده در فرش آشپزخانه مدرن استفاده می­شود و اغلب از فرش برشی تشریفات از انواع بدون طرح این فرش استفاده می­شود.

فرش آشپزخانه قیمت

قیمت فرش آشپزخانه

قیمت فرش آشپزخانه تحت تأثیر عوامل زیادی متفاوت خواهد بود. دستباف یا ماشینی بودن فرش اولین عامل تفاوت قیمت فرش است. فرش دستباف به مراتب قیمت بالاتری دارند هرچند کاربرد آن در آشپزخانه به دلیل نفیس بودن و احتمال ریختن مواد غذایی روی آن کمتر است. عامل دیگر ابعاد فرش آشپزخانه مدرن است که از انواع رانر تا فرش های 4 تا 6 متری را در بر می­گیرد. نوع الیاف به کار رفته در فرش و تعداد رج یا ظریف بافی فرش نیز عامل دیگری در قیمت فرش است. هرچه تعداد شانه­ها و رج­های فرش بیشتر باشد، فرش ارزشمند تر بوده و قیمت بیشتری خواهد داشت. طرح به کار رفته در فرش عامل تأثیرگذار دیگر در قیمت فرش است. نوع فرش مورد استفاده نیز قیمت متفاوتی دارد. برای ثال در فرش دستباف تفاوت میان فرش تبریز،کاشان، اصفهان، قم و … وجود خواهد داشت و در فرش ماشینی نوع فانتزی، سه بعدی، شگی یا پرزدار بودن فرش و … همگی تفاوت قیمتی فرش را پدید خواهند آورد.

از کجا فرش آشپزخانه ارزان بخریم؟

از کجا فرش آشپزخانه ارزان بخریم؟

اگرچه با مراجعه به بازار بزرگ تهران می توان انواع فرش با قیمت­های مختلف را مشاهده کرد و فرش ارزان و با کیفیت بهتر را خریداری کرد، اما امروزه با توجه به بعد مسافت، شلوغی، عدم وجود وقت کافی و … خرید حضوری جای خود را به خرید اینترنتی داده است. مردم تمایل دارند به صورت اینترنتی و آنلاین از سایت­های معتبر کالاها مثل فرش مورد نظر خود را در انواع مختلف مشاهده کنند و پس از بررسی تأمین کنندگان مختلف بهترین و ارزان ترین فرش را با بهترین قیمت خریداری نمایند.

خرید فرش آشپزخانه از طریق چیدانه

خرید فرش آشپزخانه از طریق چیدانه

متقاضیان خرید فرش می­توانند از طریق مراجعه به سایت چیدانه و جستجوی عبارت فرش آشپزخانه، انواع فرش آشپزخانه مدرن در طرح­ها و رنگ­های مختلف و تأمین ­کنندگان مختلف را مشاهده نمایند و حتی با کلیک روی هرکدام از فرش­های انتخابی جزئیات بیشتری چون تعداد رج و شانه­‌های فرش، نوع الیاف مورد استفاده، ابعاد و … را مشاهده نمایند. شماره تماس با تأمین کننده مورد نظر نیز وجود داشته که افراد در صورت امکان می­توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با تأمین کننده کالا نیز تماس گرفته و پس از اطمینان در کمال آرامش و بررسی همه جوانب فرش مورد نظ خود را از طریق سایت چیدانه سفارش دهند.

انواع فرش آشپزخانه کدام اند؟

سوالات رایج

انواع فرش آشپزخانه کدام اند؟

انواع فرش آشپزخانه شیک را می توان به دو نوع کلی دستباف و ماشینی تقسیم کرد. فرش ماشینی خود به انواع مختلفی چون شگی، فانتزی، سه بعدی، کلاسیک و … تقسیم بندی می­شود. استفاده از انواع فرش رانر، گلیم فرش آشپزخانه ، جاجیم و قالیچه نیز در آشپزخانه با ابعاد کوچک کاربرد دارد.

چه نوع فرشی برای آشپزخانه مناسب­تر است؟

در انتخاب فرش آشپزخانه شیک  می­بایست سبک منزل مورد توجه قرار گیرد و در خانه کلاسیک از فرش سنتی و کلاسیک با طرح­های قدیمی و در خانه مدرن از فرش­های فانتزی یا طرح جدید استفاده کرد.

بهترین رنگ مناسب فرش آشپزخانه چه رنگی است؟

به دلیل اینکه فرش آشپزخانه در معرض ریزش انواع مواد غذایی قرار دارد بهتر است از رنگ­های تیره در فرش آشپزخانه شیک استفاده شود و حتی می توان از رنگ های طوسی تیره و نسکافه ای و فیلی نیز در آشپزخانه های با طرح مدرن استفاده کرد.

فرش آشپزخانه طرح سه بعدی چیست؟

فرش سه بعدی فرشی است که از خطای دید افراد استفاده کرده و خود را سه بعدی جلوه می­دهد در حالی که هیچ برجستگی در آن دیده نشده و حتی نوع تولید و بافت آن با فرش­های دیگر متفاوت نیست.

هزینه خرید فرش آشپزخانه چقدر می شود؟

هزینه خرید فرش آشپزخانه چقدر می شود؟

با توجه به نوع فرش انتخاب شده دستباف یا ماشینی بودن، کلاسیک یا مدرن و فانتزی بودن، رانز بودن یا ابعاد فرش هزینه خرید فرش آشپزخانه شیک متفاوت خواهد بود.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه