Chidaneh.com placeholder image

انواع محصولات چوبی از اکسسوری تا مبلمان

به قلم: مهشید بختیاری

متریال چوب همواره یکی از محبوب‌ترین عناصر در صنعت دکوراسیون داخلی بوده است. بسیاری از دکوراتورهای حرفه‌ای در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان هرجا به چالش برمی‌خورند و در پی ایجاد فضایی گرم و آرامش‌بخش هستند پای چوب و کالاهای چوبی را وسط می‌کشند، زیرا لوازم چوبی هرگز از مد نمی‌افتند و همواره طرفداران خاص خودشان را دارند. در این مقاله به بررسی انواع محصولات چوبی و کاربرد آن‌ها در دکوراسیون می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که اساسا چرا در تزئین و چیدمان منزل از چوب استفاده می‌کنیم؟ اگر شما هم به فکر تغییر دکوراسیون و خریدن لوازم چوبی هستید حتما این مطلب را دنبال کنید.

پارسیان چوب منجی
دکوراسیون سنتی
پارسیان چوب منجی

chidaneh ad banner

انواع محصولات چوبی؛ چرا چوب را انتخاب می‌کنیم؟

اگر همین حالا سری در خانه بچرخانید و نیم‌نگاهی به دور و اطرافتان بیندازید حتما یک وسیله چوبی به چشمتان خواهد خورد، زیرا این روزها چوب به یکی از اجزاء جدایی‌ناپذیر دکوراسیون‌ها تبدیل شده است. اما دلیل اینهمه محبوبیت چیست؟ چرا ما معمولا چوب را به مابقی اجناس متفرقه ترجیح می‌دهیم؟ استفاده فوق‌العاده بالا از چوب در دکوراسیون داخلی به دلیل مزایای زیر است:

  • دوام و عمر طولانی
  • مقاومت در برابر آلودگی
  • عایق سرما و گرما
  • انعطاف بالا در کاربری
  • طیف رنگی گسترده
  • زیبایی ظاهری
  • عایق صدا و آلودگی صوت
  • تاثیر مثبت بر آرامش روان

پارسیان چوب منجی
دکوراسیون سنتی
پارسیان چوب منجی

انواع محصولات چوبی کدامند؟

موارد کاربردی استفاده از چوب در دکوراسیون منزل به شرح زیر است:

استفاده از چوب در ساختار منزل

استفاده از چوب در ساخت و ساز خانه‌ها از گذشته تا به امروز مرسوم بوده است. چوب به دلیل استحکام و دوام بالا در بخش‌های ساختاری خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری از مناطق، بخصوص نواحی شرجی و پرباران که ساختمان نیاز به استراکچر قوی و بادوام دارد، در ساخت درب و پنجره‌ها، سقف، قاب‌ها، کفپوش و … چوب یکی از متریال‌های مطلوب و پرکاربرد است.

پارسیان چوب منجی
دکوراسیون سنتی
پارسیان چوب منجی

کفپوش‌ها

کفپوش چوبی حس صمیمیت و سرزندگی را به فضای خانه می‌آورد و کمتر کسی است که از حضور طبیعتی کوچک در خانه خود به هیجان نیاید. کفپوش‌های چوبی یکی از بهترین کفپوش‌ها از نظر پاکیزگی و سلامت در جهان به شمار می‌آیند، زیرا نظافت آن‌ها بسیار آسان است و با یک دستمال مرطوب و یک شوینده ملایم می‌توانید به راحتی از پس لکه‌ها و آلودگی‌های کفپوش خانه بربیایید. پارکت چوبی در برابر سر و صدا و حرارت عایق است و مقاومت خوبی در برابر رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های مضر دارد. همه اینها به کنار! زیبایی‌بخشی و حس طراوت و سرزندگی که کفپوش چوبی به خانه و اهالی آن منتقل می‌کند با هیچ کفپوش دیگری قابل مقایسه نیست.

پارسیان چوب منجی
دکوراسیون سنتی
پارسیان چوب منجی

کابینت‌ها

کابینت چوبی هم به مذاق مدرن‌پسندان خوش می‌آید و هم در بین طرفداران سبک کلاسیک بسیار محبوب و پرطرفدار است. اصالت و رنگ و بوی چوب باعث می‌شود انرژی بی‌نظیری در فضا به جریان بیفتد، بخصوص در آشپزخانه که به قول دکوراتورها قلب تپنده خانه است و زمان زیادی از شبانه‌روز را در آن می‌گذرانیم. بافتطبیعی چوب و رگه‌های نامنظم آن ظاهر خیره‌کننده‌ای به آشپزخانه می‌دهد و اگر از آن درست و اصولی استفاده کنید می‌توانید سالیان سال بدون دردسرهای تعویض و تعمیر از آن استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های دیگر چوب این است که خاصیت ابزارخوری بالایی دارد و هر نقش و نگاره‌ای را که دوست دارید می‌توانید روی آن حکاکی کنید.

پارسیان چوب منجی
طراحی و اجرا و نصب
پارسیان چوب منجی

مبلمان چوبی

مبلمان یکی از بزرگترین المان‌های دکوراسیون است. همه ما در انتخاب مبلمان خانه وسواسی هستیم زیرا هنگام ورود یک فرد تازه‌وارد به منزل اولین چیزی که نظر او را جلب می‌کند مبلمان است. ما روی مبل می‌نشینیم، لم می‌دهیم، با موبایل و لپ‌تاپ خود کار می‌کنیم، استراحت می‌کنیم و زمان بزرگی از اوقات روزمره ما روی مبلمان خانه سپری می‌شود. پس مهم است که مبلمان خانه ما چه از لحاظ زیبایی و چه از نظر راحتی و دوام، عالی و درجه یک باشد. چوب به کاهش سطح استرس کمک می‌کند و طبق نظر کارشناسان تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت روان ما دارد. به همین خاطر در ساخت المان‌هایی مانند مبلمان و سرویس خواب چوب می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

پارسیان چوب منجی
طرح‌های جدید آباژور و کنارسالنی چوبی شیک
پارسیان چوب منجی

کتابخانه و شلف چوبی

اگر گشتی در اینترنت زده باشید و مدل‌های لوکس و متنوع دکوراسیون را دیده باشید حتما نظرتان به طرح‌های مدرن و هیجان‌انگیز کتابخانه‌های چوبی آن جلب شده است. امروزه مهندسان حوزه معماری داخلی در طراحی شلف و کتابخانه‌های چوبی حسابی خلاقیت به خرج داده‌اند، به طوری که دیگر کتابخانه‌ها فقط محلی برای چیدن کتاب نیستند، بلکه می‌توانید لوازم دکوراتیو و تزئینی خود را در قفسه‌های آن بچینید و مهمانان خود را در بدو ورود به اتاق سورپرایز کنید.

لوازم روشنایی چوبی

هرچقدر هم اسباب و وسایل خانه را گران بخرید و در چیدمان آن وسواس به خرج بدهید اگر نورپردازی خوبی در فضای خانه وجود نداشته باشد هیچیک از زحمات شما دیده نمی‌شود و لوازم خانه شما فرصتی برای خودنمایی نخواهند داشت. بنابراین نورپردازی و روشنایی فضا یکی از اساسی‌ترین و حساس‌ترین چالش دکوراسیون خانه شماست. لوسترها، آباژورهای رومیزی و کنار سالنی چوبی، چراغ‌های سقفی، چراغ‌های دیوارکوب، شمعدانی‌های چوبی و … بی‌تردید از پرفروش‌ترین لوازم روشنایی هستند و همگی در هرچه بهتر و زیباتر دیده شدن دکوراسیون به شما کمک می‌کنند. لوسترهای چوبی بیشتر در دکورهای سنتی، کلاسیک و روستیک استفاده می‌شوند اما از آنجایی که چوب ظرفیت بالایی در طراحی دارد و با هر مدل دکوراسیونی سازگار است می‌توانیم در چیدن دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال هم از آن بهره بگیریم.

پارسیان چوب منجی
لوستر بهنیا 5
پارسیان چوب منجی

پارسیان چوب منجی
طرح‌های جدید آباژور و کنارسالنی چوبی شیک
پارسیان چوب منجی

پارسیان چوب منجی
طرح‌های جدید آباژور و کنارسالنی چوبی شیک
پارسیان چوب منجی

میز ناهارخوری چوبی

معمولا افراد هنگام خرید میز ناهارخوری درمورد انتخاب جنس آن سرگردان‌اند و در بازار هم هرکسی از جنس خود تعریف می‌کند و اگر مشتری اطلاعات درست و جامعی نداشته باشد ممکن است به بیراهه برود و پس از مدتی از خرید خود پشیمان شود. حتی بسیاری افراد در انتخاب بین چوب و ام‌دی‌اف در تردید هستند و نمی‌دانند کدامیک از این دو به دکوراسیون آن‌ها بیشتر می‌آید. 

استفاده از چوب طبیعی در ساخت میز ناهارخوری باعث می‌شود میز سطحی نرم و بافتی طبیعی داشته باشد و به عنوان یک اکسسوری فوق‌العاده گرم و نوستالژیک در دکوراسیون خانه خودنمایی کند. البته چوب طبیعی سطحی ناصاف دارد و قیمت ان نیز از ام‌دی‌اف گران‌تر است اما دوام و زیبایی و کارایی آن به هیچ وجه با ام‌دی‌اف قابل مقایسه نیست.

متاسفانه …

چوب در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارد و اگر میز ناهارخوری شما از نس چوب طبیعی است بهتر است آن را به جای آشپزخانه در گوشه‌ای از پذیرایی قرار دهید تا کمتر در معرض نم و رطوبت باشد.

پارسیان چوب منجی
میز غذاخوری 8 ضلعی
پارسیان چوب منجی

میز تلویزیون چوبی

درست است که چوب با همه مدل چیدمانی ست می‌شود اما اگر دوست دارید میزهای خانه شما اعم از میز ناهارخوری، میز جلومبلی و عسلی، میز تلویزیون چوبی و … با دیگر وسایل شما هماهنگ باشند و فضایی هارمونیک و شیک ایجاد کنند باید به تم کلی دکوراسیون خود وفادار بمانید. مثلا اگر دکوراسیون شما سنتی و کلاسیک است میزهای چوبی طرحدار و پرنقش و ابزارخورده در آن بیشتر به چشم می‌آیند و اگر سبک چیدمان شما مدرن و مینیمال است میزهایی کاملا ساده و بدون طرح در آن دکوراسیون کاربردی‌تر هستند.

پارسیان چوب منجی
میز تلویزیون
پارسیان چوب منجی

ظروف چوبی

از بین انواع محصولات چوبی، ظرف و ظروف چوبی از لوازم پرکاربرد آشپزخانه هستند. ظروف چوبی زرق و برق زیادی ندارند و همه زیبایی آن‌ها در نقش و نگاره‌ها و رنگ طبیعی چوب درختان جمع شده است. چوب عایق خوبی در برابر حرارت است و می‌توانید غذای خود را در داخل ظروف چوبی گرم نگه دارید. البته توصیه ما به شما این است که غذاهای بسیار داغ خود را در داخل ظروف چوبی نریزید زیرا دمای بسیار بالا ممکن است باعث آسیب رسیدن به وسایلتان شود. نکته دیگر این که چوب عنصری بی‌اثر است، یعنی با مواد شیمیایی هیچ واکنشی نمی‌دهد و هیچ ماده مضری وارد غذاها و خوراکی‌های شما نخواهد کرد.

پارسیان چوب منجی
شکلات خوری آیسان
پارسیان چوب منجی

انواع محصولات چوبی؛ نحوه نگهداری از ظروف چوبی

برای آن که بتوانید ظروف چوبی خود را نو نگه دارید نیاز دارید تا به طور متناوب و هرچند وقت یکبار کارهای مختلفی مانند روغن‌کاری، ضدعفونی و … انجام دهید تا گرد کهنگی را از روی ظروف چوبی بزدایید. برای آن که طول عمر مفید ظروف چوبی خود را افزایش دهید لازم دارید تا به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

  • رطوبت قاتل لوازم چوبی است! پس از هربار شستشو اجازه بدهید ظروف در یک فضای باز کاملا خشک شوند و هیچگونه رطوبتی در سطح آن‌ها باقی نماند.
  • اجازه ندهید کثیفی و آلودگی غذا بر روی سطح ظروف چوبی بماند و خشک شود، پس از هر وعده غذایی سریعا به شستن ظروف اقدام کنید.
  • برای شستشوی ظروف چوبی بایستی از اسفنج‌های نرم استفاده کنید، کشیدن سیم ظرفشویی بر روی ظروف باعث می‌شود سطح آن‌ها خط و خش بیفتد و ظاهری نازیبا به خود بگیرند.
  • هرگز ظروف چوبی را با وایتکس نشویید. استفاده از شوینده‌های ملایم را با انواع سفیدکننده‌ها جایگزین کنید.
  • سعی کنید حدالامکان ظروف چوبی خود را در داخل مایکروویو یا ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  • بهتر است هر چند هفته یکبار ظروف چوبی خود را روغن‌کاری و ضدعفونی کنید تا ظاهر زیبای آن‌ها حفظ شود. برای ضدعفونی کردن ظروف چوبی می‌توانید از محلول آب و سرکه، آبلیمو یا مایع سفیدکننده استفاده کنید و برای روغن‌کاری هم می‌توانید از فروشگاه محل خود روغن‌هایی مانند روغن دانه کتان، روغن گردو و روغن‌های خوراکی مانند کنجد، زیتون، آفتابگردان و … را تهیه کنید.

پارسیان چوب منجی
طراحی و اجرا و نصب
پارسیان چوب منجی

کلام آخر

وقتی نوبت به انتخاب متریال و مصالح در دیزاین داخلی می‌شود چوب در اغلب دکوراسیون‌ها حرف اول را می‌زند زیرا عنصری برخاسته از دل طبیعت است و حسی گرم و دلنشین را به اهالی خانه منتقل می‌کند. از این رو در این مقاله به معرفی انواع محصولات چوبی و کاربرد آن‌ها پرداختیم و حالا و در پایان این مطلب قصد داریم یکی از بهترین برندهای خوشنام حوزه تولید لوازم چوبی را به شما معرفی کنیم:

 شرکت پارسیان چوب منجی با سابقه‌ای طولانی در زمینه تولید کالاهای چوبی با استفاده از مهندسان و کارشناسان زبده و مواد اولیه اعلا و درجه یک، با ارائه محصولاتی خوش‌ساخت و باکیفیت شما را در رسیدن به دکوراسیون رویایی‌تان همراهی خواهند کرد. برای مشاهده نمونه کارهای این مجموعه به صفحه پارسیان چوب منجی سر بزنید.

 

 

همچنین در چیدانه بخوانید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه