Chidaneh.com placeholder image

چگونه با انتخاب هوشمندانه خانه، دکوراسیون ایده‌‌آل داشته باشیم؟

به قلم: گلنار

بخش بزرگی از زیبایی خانه به نوع ساخت و مولفه‌هایی همچون مساحت سالن پذیرایی و جای‌گیری اتاق‌ها بستگی دارد و اگر دکوراسیون‌ داخلی خانه مهم است قبل از انتخاب به نوع بنا و سال ساخت آن توجه داشت. در این مقاله به دلایل اهمیت آن و راهکارهای آگاهی از نوع و سال ساخت پرداخته می‌شود.

طراحی داخلی

چوب و هنر

سال ساخت به دلایل متعدد حائز اهمیت است. ابتدا مقاومت و پوسیدگی‌های احتمالی که به مرور زمان روی می‌دهد. در مرحله بعد سلایق و توسعه دید مردم نسبت به معماری است که در دهه‌های مختلف تغییرات شگرفی داشته ‌است.

همچنین در بازه‌های زمانی خاص، همچون دهه هفتاد که کشور در دوران سازندگی بود، مهندسان و معماران کمتر به زیبایی خانه اهمیت می‌دادند و بیشتر این خانه‌ها بازسازی شده‌اند و این امکان وجود دارد کاملا تغییرات اعمال شده سلیقه‌ای بوده باشد و با سلایق دیگران همسان نباشد. البته در این سال‌ها نیز بناهای فاخری ساخته شده است؛ اما این مقاله به اکثریت می‌پردازد و موضوع بحث، خانه‌هایی است که برای استفاده عموم در مناطق میانی شهر ساخته شده‌اند.

امروزه نیز به واسطه افزایش قیمت‌ها، کیفیت ساخت‌وساز، اهمیت زیادی دارد و افراد مایل هستند خانه‌ای با کیفیت و عمر طولانی انتخاب کنند. درست است که مصرف‌کنندگان عمومی نمی‌توانند کیفیت تمام محصولات به‌ کاربرده شده در ساختمان را شناسایی کنند، اما می‌توان با در نظر گرفتن برخی از مولفه‌ها، تا حدودی مشخصات عمومی خانه را متوجه شد و به قولی تصمیمی بهتر برای خرید یا اجاره خانه گرفت.

متاسفانه بستری وجود ندارد که بتوان برای شناسایی و آگاهی از مشخصات معماری یک بنا و بررسی جزئیات به آن استناد کرد، اما مجموعه‌ای دانش‌بنیان توانسته ابزارهایی در حوزه املاک و اقتصاد مسکن ایجاد کند که می‌تواند سال ساخت و نوع اسکلت به کار برده در بنا را به کاربران ارائه دهد. همچنین این مجموعه می‌تواند به عنوان الگویی برای استارت‌آپ‌های دیگر باشد که به این حوزه ورود کنند و در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند. این استارت‌آپ، کیلید نام دارد و ابزارهایی در بازار مسکن ارائه داده که تا امروز توانسته ارزش‌ افزوده‌های بی‌شماری به بخش مسکن اضافه کند.

اولین ارزشی‌ که کیلید به بازار مسکن افزوده، افزایش سرعت و کیفیت در معاملات املاک است. به صورتی که برای خرید آپارتمان در نیاوران یا حتی اجاره آپارتمان در نیاوران، پس از وارد کردن کلیدواژه‌های مورد نظر، با انبوهی از فایل‌های آماده عرضه در این منطقه که مشاورین املاک و کاربران عادی بارگذاری کرده‌اند، مواجه می‌شوید. این امر توانسته سرعت جستجوی ملک را دو چندان کرده و گستره انتخاب متقاضیان را توسعه دهد.

گفتنی است کیلید فایل‌های مشابه را نیز نشان می‌دهد. این سامانه از هوش‌مصنوعی بهره می‌برد و با در نظر گرفتن علایق و بودجه شخص پیشنهاداتی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال هنگامی که شخصی در پونک یا اطراف خیابان اشرفی اصفهانی به دنبال خانه می‌گردد، هوش‌مصنوعی تشخیص می‌دهد فایل‌های مشابه همچون اجاره آپارتمان درباغ فیض نیز برای او جذاب است.
همچنین این سایت و اپلیکیشن در کنار تخمین قیمت، میانگین قیمتی که ملک‌های مشابه که در آن منطقه معامله شده‌اند را نمایش داده و اطلاعات کاربر را برای انتخاب صحیح‌تر افزایش می‌دهد.

هوش‌ مصنوعی تنها در این موارد به کار برده نمی‌شود و یکی از کاربردی‌ترین موارد بهره‌برداری از آن، تخمین قیمت املاک با واردکردن کدپستی ده‌ رقمی است. در حال حاضر بخش اعظمی از مناطق تهران تحت پوشش این سیستم هستند و این ابزار اطلاع از ارزش روز ملک را برای همه بسیار آسان کرده است.
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد آگاهی از نوع ساخت، سال ساخت، و سایر مشخصات از اهمیت خاصی برخوردار است و کیلید می‌تواند این مشخصات را با ضریب خطای بسیار پایین به کاربران خود ارائه دهد.

شایان ذکر است کیلید در بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تغییرات قیمت مسکن را در بازه‌های زمانی متفاوت، ‌به تفکیک منطقه ارائه می‌دهد و درصد تغییرات قیمت را هم نشان داده و کمک می‌کند آنهایی که هم به عنوان متقاضی مصرفی اقدام به خرید خانه می‌کنند و هم آن دسته از افراد که با دید سرمایه‌گذاری به مقوله خرید یا فروش می‌پردازند، تحلیلی از روند نوسانات قیمت آن منطقه داشته و میزان رشد و کاهش قیمت‌ها را برای تصمیم‌ خود در نظر بگیرند.

گفتنی است این اطلاعات از سامانه اطلاعات بازار املاک ایران (سابا) برداشت و طی فرآیندی توسط هوش‌مصنوعی محاسبه و بسته به نیاز کاربران ارائه می‌شود. لازم به ذکر است دسترسی عموم به این اطلاعات آزاد است و همه می‌توانند به راحتی وارد سامانه سابا شده و اطلاعات معاملات املاکی که توسط مشاورین املاک ثبت شده است را مشاهده کنند.
در حقیقت کیلید سامانه‌ای داده محور است و از داده‌های حوزه املاک برای کمک به متقاضیان و فعالان حوزه مسکن استفاده می‌کند. در نتیجه کاربران می‌توانند برای آگاهی از مهمترین مشخصات یک ملک با واردکردن کدپستی، تمام اطلاعات مفیدی که برای خرید یا اجاره لازم است را مشاهده کنند.

همچنین کیلید در بخش مجله خود با عنوان «kilidmag» ، محتواهایی در زمینه‌های مختلف همچون معماری، دکوراسیون داخلی، مشاورین املاک، معرفی محلات، اقتصادمسکن و خبرهای روز حوزه مسکن تولید کرده و محتواهای منتشر شده را در فضاهای مجازی بازنشر می‌کند. این مجله خبری در بخش معرفی محلات اطلاعات کاربردی از جمله‌، وضعیت اجتماعی منطقه، حمل‌ونقل عمومی و دسترسی‌های بزرگراهی را در کنار مراکز آموزشی، تفریحی و تجاری معرفی می‌کند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه