Chidaneh.com placeholder image

بازسازی خانه روستایی ، خانه ماسوله در میان کوه های مه گرفته گیلان

به قلم: آذین احسانیان

بعد از گذر از جنگل های هیرکانی گیلان با درختان سربه فلک کشیده ، خوشه های برنج در شالیزار های سبز و بیدار، مزارع چای و رودخانه های زلال و پرآب در پیچ و تاب جاده به شهرتاریخی ماسوله میرسیم ،شهری که نام خود را از کوهی به نام ماه سالار که در نزدیکی روستا قرار دارد ، به ارث برده است.

معماری خانه های ماسوله به گونه ای است که رنگ بیشتر ساختمان ها با کل زرد یا کل کبود که از اطراف ماسوله به دست می آید اندود شده و این مسئله به این خاطر است که خانه ها در مه بهتر دیده شوند چرا که تقریبا تمام سال  ماسوله در مه به سر میبرد،همچنین خانه های ماسوله به صورت معماری پلکانی و دو طبقه با درب و پنجره چوبی زیبا و تزئین شده با گل های شمعدونی است.

تابلو فرش ریحان

 این سبک معماری الگو گرفته از دوره ساسانیان میباشد اما به گفته بعضی از مردم محلی بافت معماری روستای تاریخی ماسوله در دوره زندیه شکل گرفته است.

در این مطلب با شما همراه شده ایم تا مراحل بازسازی این خانه روستایی قدیمی ، خانه ماسوله ؛ توسط معماری ایوان را بررسی نماییم.

مطلب پیشنهادیبازسازی خانه مسکونی ماسوله، زندگی روستایی با امکانات مدرن

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

مشخصات عمومی خانه ماسوله

  • نام پروژه : خانه ماسوله
  • موقعیت پروژه : ایران . ماسوله 
  • نام شرکت مشاور یا دفتر معماری : معماری ایوان
  • تیم طراحی : آرش حسین زاده.ایلا کبگانی.عطیه کشاورز  
  • اجرا : بتول یوسفی کما  
  • گرافیک : فاطمه محمودیار 
  • تاسیسات مکانیکی :  ایمان شمشادی 
  • کارفرما : عقیل یوسفی کما 
  • کاربری بنا : مسکونی 
  • مساحت زیر بنا : 116.5 متر مربع  
  • مساحت زمین : 324.5 متر مربع  
  • شروع و خاتمه : تابستان 1396 – تابستان 1397  
  • عکس : دید استودیو  

مطلب پیشنهادیخنک ترین نقاط دیدنی ایران برای سفرهای تابستانی!

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

آغاز طراحی خانه ماسوله

خانه ماسوله ، خانه ای 2 واحدی و سه طبقه در بافت تاریخی روستای ماسوله است . واحد اصلی به صورت دوبلکس ویلایی در طبقات همکف و اول دسترسی از معبر جنوبی دارد و واحد کوچکتر در طبقه دوم و ورودی آن در معبر شرقی است . 
شکل کلی ساختمان و پوسته بیرونی به صورت عین به عین بر اساس عکس موجود در میراث فرهنگی از بنای تخریب شده در محل پروژه بازسازی شده . فضای داخلی خانه در تضاد با پوسته خارجی ، برای استفاده یک خانواده مدرن و با توجه به نیازهای آن ها طراحی شده است . در طراحی داخلی ساختمان ، الگوی سکونت در خانه های قدیمی ماسوله ، مورد بررسی قرار گرفت .

مطلب پیشنهادی : آپارتمان دوبلکس، خانه ای چشمگیر در خطه سرسبز گیلان!

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

خانه ماسوله و خاستگا طراحی آن

 خانه های ماسوله گیلان اغلب از یک ضلع بازشو دارند و بازشوها در ساختمان ، طبقه همکف به دلیل مشرف بودن به معابر عمومی خیلی محدود و به صورت روزنه هایی در ارتفاعی بالاتر از سطح دید قرار گرفته اند . برای رساندن نور طبیعی به عمق ساختمان ، اتاق های پشتی، دیواری تمام پنجره ای دارند.

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون خانه دوبلکس، داستان مهاجرت نوشین و پیمان به شمال!

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

ضمن اینکه اتاق یا اطاق ها برخلاف خانه های جدید ایرانی ، که کاربری مشخصی مثل اتاق خواب ، پذیرایی و … ندارند و هر اتاق بر اساس مقیاس، و بسته به فصول سرد سال و فصول گرم سال و تعداد استفاده کنندگان ، کاربری می گیرد . 
این ویژگی ها باعث  ایجاد انعطاف در فضای داخلی خانه ها شده و نوع مبلمان اتاق ها ( چیدمان پشتی سنتی دور تا دور اتاق و قرارگیری رختخواب در تورفتگی دیوار ) نیز بر اساس نوع کاربری متغیر است . 

مطلب پیشنهادی : طراحی فروشگاه لباس با نمای چوبی مرموز در شمال ایران!

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

روند طراحی خانه ماسوله

با الهام از این الگو ، پلان به شش قسمت غیر مساوی تقسیم شده و به غیر از فضای سرویس بهداشتی، اتاق یا اطاق ها به صورت تو در تو به هم راه دارند . بین بعضی از اتاق ها دیوار متحرک تاشو شیشه ای قرار گرفته و بر حسب نیاز ، فضا می تواند یکپارچه شده یا به تعدادی اتاق مستقل تبدیل شود.

مطلب پیشنهادی : طبیعت گردی ایران، بکرترین نقاط شمال در میان ابرها

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

این پروژه تجربه جدیدی در بازسازی خانه های روستایی با ارزش تاریخی محسوب می شود و می تواند مشوقی برای حضور بیشتر و حتی دائمی اهالی به شهر مهاجرت کرده باشد. با توجه به بررسی های انجام شده این قشر بر خلاف گردشگرانی که چند روز را در این مناطق می گذرانند و علاقه شدیدی به فضاهای با طراحی سنتی ایرانی  بیشتر در رستوران ها و چایخانه سنتی دارند ، ترجیح   می دهند در فضاهای امروزی تر زندگی کنند و البته حضورشان برای اقتصاد محلی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی روستا بسیار مفید است . ( میزان گردشگر در فصول سرد سال کاهش می یابد و بسیاری از واحدهای تجاری در آن زمان تعطیل می شوند.)

مطلب پیشنهادی : 10 ویلای دوبلکس در شمال ایران با نمای بیرونی خیره کننده!

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

متریال اصلی و سازه طراحی خانه ماسوله

سازه ساختمان بر اساس الگوی ساخت و ساز رایج در ماسوله اجرا شده . طبقه همکف ، دیوار باربر سنگی و طبقات اول و دوم دیوار باربر آجری دارد ، که با شناژهای افقی بتنی تقویت شده اند و سازه سقف ، تیرپوش است . تیر اصلی تنه درخت ( در محل به آن جِری یِن گفته می شود . ) و تیرچه ها ، تخته های ضخیم است. 
سیستم گرمایشی ساختمان را شومینه چوبی در ترکیب با شوفاژ و پکیج ، و سیستم سرمایشی که در روزهای معدودی از سال  استفاده می شود ، اسپلیت است. 

مطلب پیشنهادی : ویلای پارتکلا شاهکار معماری ایرانی در روستاهای مازندران

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

بررسی دیاگرام، پلان و مقطع خانه ماسوله

با دیدن بخشی ازدیاگرام های طراحی خانه ماسوله با جزییات بیشتری از طراحی این فضا آشنا خواهید شد و با بررسی پروفایل معماری ایوان می توانید تصاویر کامل تری از بخش های مختلف این پروژه مشاهده کنید.

مطلب پیشنهادی : خانه های مدرن در ایران، خانه ی رویایی پروا در دل جنگل های مازندران!

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون رنگی، تفاوتی که فاطمه و فرزاد می خواستند!

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

معماری ایوان
خانه ای در ماسوله
معماری ایوان

درباره ماسوله نمیتوان نوشت ،ماسوله را باید از نزدیک دید و لمس کرد ، درخانه های گرم آن زندگی کرد ، چای تلخ و گس شمالی نوشید ، در کوچه های مه آلود آن قدم زد ، هوای مطبوع  را تنفس کرد ،ماسوله را باید رفت.

برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید.

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون زرشکی و کرم، منزل مدرن خانواده الهام در نوشهر!

گیاهان فضای باز همیشه سبز در باغچه ویلای نیلوفر!

بیمارستان پارس با طراحی داخلی بی نظیر در رشت!

خانه ساده ایرانی، منزل خانواده رهنما پر از خلاقیت و هنر است!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه