Chidaneh.com placeholder image

تخمین هزینه بازسازی آپارتمان و خانه در تهران – قیمت روز

به قلم: تحریریه چیدانه

شاید شما هم پس از گذشت چندین سال زندگی در خانه خود نگاهی به اطرافتان بیندازید و تصمیم بگیرید تغییراتی در دکوراسیون منزلتان ایجاد کنید، شاید هم قسمت‌هایی از خانه دچار مشکل فنی شده و چاره‌ای جز بازسازی و تعمیرات برایتان نمانده است، در هر صورت یکی از نگرانی‌های همیشگی مالکان برای بازسازی خانه مساله پول و هزینه است. توجه داشته باشید که این نگرانی نباید شما را بترساند و مانع از این شود که از تصمیمتان منصرف شوید، زیرا گاهی اوقات کهنگی و فرسودگی قسمت‌هایی از خانه ممکن است برایتان دردسرساز شود و اگر بموقع به دادش نرسید زندگی روزمره شما را مختل خواهد کرد. بنابراین اگر قصد بازسازی دارید و درمورد هزینه بازسازی خانه چیزی نمی‌دانید این مقاله را که با کمک کارشناسان مجموعه نوژا و طبق قیمت‌های روز گردآوری شده است از دست ندهید. 

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
طراحی منزل مسکونی
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

سرویس خواب بالسا

هزینه بازسازی آپارتمان چقدر است؟

هدف شما از بازسازی چیست؟ قصد دارید بهای ملکتان را بالا ببرید یا به فکر تجربه فضایی جدید و آرامش‌بخش در خانه هستید؟ برای بازسازی آپارتمان چقدر می‌توانید هزینه کنید؟ قبل از هر توضیحی بهتر است به دو نکته اساسی و تعیین‌کننده توجه ویژه داشته باشید: اول این که قیمت در کشور ما همیشه در نوسان است، یعنی مبلغی که یک پیمانکار در ابتدای سال 1401 به شما اعلام می‌کند ممکن است با آن مبلغ در انتهای سال 1401 کاملا متفاوت باشد. علت این مساله هم عدم ثبات اوضاع اقتصادی و نوسان شدید قیمت‌هاست. بنابراین مبالغی که در این مقاله برای شما گردآوری کرده‌ایم یک هزینه حدودی و میانگین است. دومین موضوع این است که هزینه‌ای که بابت بازسازی آپارتمان کنار می‌گذارید کاملا به توقعات و نیازهای شما بستگی دارد، یعنی اصطلاحا هرچه پول بدهید آش می‌خورید! ممکن است یک خانواده فقط ترجیح بدهند آشپزخانه را بازسازی کنند و به دکوراسیون پذیرایی و اتاق خواب‌ها دست نزنند، در مقابل خانواده‌ای دیگر ترجیح بدهند به طور کلی منزلشان را نونوار کنند و از همه آیتم‌های بازسازی خانه بهره ببرند. بنابراین در ابتدا باید بدانید که هدف شما از بازسازی چیست. به همین منظور کارشناسان حوزه ساختمان مقوله بازسازی را از لحاظ هزینه و آیتم‌ها به سه پلن اقتصادی، نرمال و فول (صفر تا صدی) تقسیم کرده‌اند.

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
طراحی داخلی منزل مسکونی
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

بازسازی در پلن اقتصادی

همانطور که از نام آن برمی‌آید در این پلن سعی شده است تا کمترین هزینه به مالک تحمیل شود، درواقع این پلن آیتم‌های محدودی را در بر می‌گیرد. هزینه بازسازی آپارتمان در پلن اقتصادی و مقرون به صرفه که تنها شامل موارد زیر باشد به ازای هر متر مربع 1.5 الی 2.5 میلیون تومان خواهد بود.

  • گچکاری و نقاشی فضای داخلی
  • تعویض کابینت از جنس MDF
  • تعویض شیرآلات سرویس بهداشتی و حماملان
  • تخریب و کفسازی مجدد سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه

بازسازی در پلن نرمال

در این برنامه که هزینه‌های نسبتا بیشتری را نسبت به پلن اقتصادی در بر دارد علاوه بر موارد فوق آیتم‌های زیر نیز اجرایی خواهند بود. در پلن نرمال به ازای هر متر مربع بایستی مبلغی در حدود 2.5 الی 3.5 میلیون تومان را در نظر داشته باشید.

  • تعویض شیرآلات و سینک در آشپزخانه
  • تعویض سنگ توالت، روشویی، فرنگی و فلاش تانک در سرویس بهداشتی
  • نصب کاغذ دیواری در فضای داخلی
  • پیاده‌سازی کناف و نورپردازی
  • تعویض کابینت از جنس هایگلس یا MDF

بازسازی در پلن فول (صفر تا صدی)

پلن فول معمولا برای خانه‌های بسیار قدیمی و کلنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی خانه‌هایی که عمر زیادی از ساخت آن‌ها گذشته و مشکلات فنی و ظاهری بسیاری دارند. اگر صاحب یک آپارتمان قدیمی هستید و این پلن را انتخاب کرده‌اید باید بدانید که برای یک بازسازی کلی و صفر تا صدی باید مبلغی در حدود 3 الی 5 میلیون تومان را در هر متر مربع فراهم کنید. در بازسازی کامل یک خانه علاوه بر موارد ذکر شده آیتم‌های زیر نیز اضافه می‌شوند:

  • تعویض رادیاتور
  • تعویض لوله‌کشی به طور کامل
  • طراحی کابیینت از جنس ممبران
  • جایگزینی پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های UPVC
  • تعویض سیم‌کشی برق و تلفن
  • نصب درب ورودی ضدسرقت و تعویض تمامی درب‌های داخلی

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
طراحی دکوراسیون داخلی منزل مسکونی
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

چگونه هزینه بازسازی آپارتمان را کاهش بدهیم؟

تیتر بازسازی آپارتمان با کمترین قیمت یکی از تیترهای موردعلاقه مالکان است، زیرا کسی که قصد دارد در منزلش تغییراتی ایجاد کند تا حد امکان تلاش می‌کند این کار را با کمترین هزینه انجام بدهد، اما این کار نباید به قیمت خریدن مصالح بی‌کیفیت یا کم‌کاری مهندسان و کارشناسان تمام شود، بلکه بهترین راه برای صرفه‌جویی در قیمت بازسازی بهینه‌سازی آن است. اما چگونه هزینه‌های بازسازی خانه را کاهش بدهیم؟

تعیین سطح بازسازی

مهمترین نکته در تعیین قیمت بازسازی آپارتمان این است که دقیقا مشخص کنید قصد بازسازی و نوسازی چه قسمت‌هایی را دارید. این که یک لیست از اهداف و سطح بازسازی موردنیازتان داشته باشید به شما کمک می‌کند تا از اضافه‌کاری جلوگیری کنید. ممکن است یک شرکت ساختمانی به نفع خود بخش‌هایی از خانه شما را بازسازی کند که نیازی به تغییر ندارند، به همین خاطر در دست داشتن مواردی که نیاز به بازسازی دارند به شما کمک می‌کند تا هم فکرتان مرتب باشد و هم از هزینه‌های اضافی بپرهیزید.

مشورت با افراد متخصص

مشورت با کارشناسانی که در شرکت‌های ساختمانی باتجربه و کارکشته شاغلند می‌تواند چند پله شما را جلو بیندازد. فرآیند بازسازی یک فرآیند پیچیده است و نیاز به دقت و شناخت کافی دارد. یک پیمانکار مجرب باعث می‌شود در انتخاب مصالح و متریال بهتر عمل کنید و پرت مصالح به طرز محسوسی کاهش پیدا کند. او توالی کارها را به بهترین شکل مدیریت می‌کند و کیفیت و سرعت کار را بالا می‌برد، این مساله در این نوسان فاجعه‌بار قیمت‌ها یک پوئن بسیار مثبت یه شمار می‌رود، زیرا هرچقدر کار بازسازی منزل شما زمانبر شود مطابق با تورم روزانه باید پول بیشتری پرداخت کنید. یک مهندس کاربلد به نکات فنی و اجرایی تسلط بالایی دارد، نکاتی که شاید شما و اعضای خانواده چندان به آن‌ها دقت نکرده باشید. همچنین در مواردی اگر نیاز به اخذ مجوز بود شرکت موردنظر درمورد قوانین مجوزهای لازمه اطلاعات بیشتری خواهد داشت. ما قبلا در چیدانه طی مقاله صفر تا صد دریافت مجوز بازسازی درمورد این موضوع به طور مفصل توضیح داده‌ایم.

انتخاب مصالح

معمولا انتخاب مصالح هنگام بازسازی آپارتمان با اعمال نظر و همراهی مالکان انجام می‌شود. شرکت‌های پیمانکار سعی می‌کنند در این زمینه به تنهایی تصمیم نگیرند و نظر مالک را بپرسند و حتی خرید مصالح را به خود او واگذار کنند. توجه داشته باشید که استفاده از مصالح بی‌کیفیت به همان اندازه خطرناک و مشکل‌ساز است که بازسازی نکردن و زندگی در یک آپارتمان فرسوده! دقت کنید که هنگام خریدن مصالح به هیچ عنوان کیفیت را فدای قیمت نکنید، دست و دلباز باشید و از برندها و مراکز معتبر خرید کنید، زیرا خانه‌ای که با متریال بی‌کیفیت و نامرغوب بازسازی شود خیلی زود هزینه سنگین‌تری روی دست شما خواهد گذاشت.

کمترین هزینه و بیشترین تغییر

بازسازی فقط مخصوص خانه‌های کهنه و فرسوده نیست، خیلی‌ها پس از مدتی از ظاهر دکوراسیون خود خسته می‌شوند و دوست دارند زندگی در یک محیط جدیدتر و زیباتر را تجربه کنند. بهترین راهکار برای تغییر فضای خانه بازسازی دکوراسیون است. اما بازسازی خانه با هزینه کم چطور ممکن است؟ چگونه با حداقل هزینه بیشترین تغییر را در ظاهر دکوراسیون ایجاد کنیم؟ 

در ابتدا باید مشخص کنید که دوست دارید کدام بخش از خانه نونوار شود؟ پذیرایی؟ نشیمن؟ اتاق خواب یا آشپزخانه؟ به طور کلی برای انجام یک بازسازی محسوس ولی اقتصادی می‌توانید به گزینه‌های تعویض کفپوش خانه، تغییر یا رنگ‌آمیزی کابینت‌ها، گچکاری و رنگ‌آمیزی فضای داخلی خانه، نصب کاغذ دیواری یا پوستر برای اتاق خواب و پذیرایی، تعویض یا رنگ‌آمیزی در و پنجره، تعبیه کمد دیواری و تعویض کاشی در حمام و سرویس بهداشتی فکر کنید.

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
طراحی و چیدمان منزل
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

بازسازی آپارتمان در تهران | هزینه بازسازی بخش‌های مختلف

طبق موارد زیر می‌توانید هزینه بازسازی آپارتمان در تهران و در بخش‌های مختلف را طبق تعرفه 1401 تخمین بزنید:

هزینه رنگ‌آمیزی دیوارها یا نصب کاغذ دیواری

قیمت رنگ‌آمیزی دیوارها به نوع و جنس رنگ وابسته است. برای هر متر مربع نقاشی دیوار با رنگ روغن 70 هزار تومان، رنگ مولتی کالر 75 هزار تومان و رنگ پلاستیک 60 هزار تومان باید بپردازید. این قیمت ها تقریبی هستند اما با استفاده از آن‌ها می توانید یک هزینه تخمینی در ذهنتان داشته باشید. کاغذ دیواری در جنس، رنگ، برند سازنده، طرح و مدل دارای تنوع بسیار بالایی است و به تبع آن هزینه خرید کاغذ دیواری هم متفاوت خواهد بود، اما به طور تقریبی هر رول کاغذ دیواری با طول 10 متر و عرض 55 سانتی‌متر 150 الی 300 هزار تومان قیمت خواهد داشت. یعنی اگر بخواهید 50 متر مربع دیوار خانه خود را کاغذ دیواری کنید باید پولی معادل 8 الی 15 میلیون تومان کنار بگذارید.

هزینه بازسازی کف

 بازسازی کف خانه شامل فرآیند تخریب کفپوش قبلی، کفسازی و اجرای سرامیک است، طبق تعرفه 1401 هزینه بازسازی کف آپارتمان با استفاده از سرامیک درجه یک ایرانی به ازای هر متر مربع حدود 450 الی 650 هزار تومان خواهد بود.

هزینه بازسازی سرویس بهداشتی و حمام

بازسازی کامل سرویس بهداشتی و حمام که شامل مواردی چون تخریب و عایق کردن کف، تعویض شیرآلات، نصب سنگ توالت ایرانی یا فرنگی و تعویض کاشی‌های کف و دیوار و نصب کاشی درجه یک ایرانی حدودا متری 4.5 الی 50 میلیون توامن هزینه خواهد داشت. یعنی اگر متراژ سرویس بهداشتی یا حمام شما 10 متر است باید مبلغی معادل 45 الی 50 میلیون تومان هزینه کنید.

نصب پنجره‌های دوجداره

هزینه باز کردن پنجره‌های قدیمی، ترمیم دور پنجره و نصب پنجره‌های دوجداره جدید در سال 1401 بسته به نوع یراق‌آلات، برند سازنده پنجره جدید و نوع بازشو بین اعداد 2.5 الی 4 میلیون تومان به ازای هر متر مربع خواهد بود.

هزینه بازسازی آشپزخانه

همه چیز بستگی به این دارد: شما می‌خواهید چه تغییراتی در آشپزخانه ایجاد کنید؟ اگر فقط قصد دارید که صفحه کابینت و کابینت از نوع هایگلس یا MDF ایرانی را تعویض کنید بهتر است به ازای هر متر مربع کابینت مبلغی معادل 3 الی 4 میلیون تومان کنار بگذارید، اما اگر تصمیم دارید به جز کابینت کاشی‌های بین کابینتی و کف آشپزخانه را نیز بازسازی کنید این مبلغ به 5 الی 7 میلیون به ازای هر متر مربع افزایش خواهد یافت. ممکن است به فکر تعویض لوله‌های آب و تاسیسات برقی افتاده باشید و یا بخواهید در فضای آشپزخانه آپشنی مانند نورپردازی با سقف کاذب داشته باشید حدود 5 الی 8 میلیون برای هر متر مربع بودجه نیاز دارید. شاید ترجیح بدهید که تمامی آیتم‌های بالا را در آشپزخانه پیاده کنید، در این صورت به طور مثال برای یک آشپزخانه 10 متری باید در حدود 60 الی 70 میلیون تومان هزینه کنید.

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
طراحی دکوراسیون آشپزخانه منزل مسکونی
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

جمع‌بندی پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا با توجه به قیمت‌های روز هزینه‌ای حدودی بابت بازسازی بخش‌های مختلف خانه در اختیارتان قرار بدهیم. شما می‌توانید با توجه به بودجه موردنظر و تغییراتی که دویت دارید اعمال کنید پروسه بازسازی را شروع کنید، اما از یک نکته مهم غافل نشوید: هرگز به تبلیغات گسترده شرکت‌ها درمورد بازسازی با کمترین هزینه دل نبندید و سعی کنید قبل از هر تصمیمی از یک شرکت معتبر متخصصانی کاربلد استخدام کنید تا با مشاوره‌های کارشناسانه خود تا انتهای فرآیند بازسازی پا به پای شما بیایند. این مساله شاید در ابتدای کار بی‌اهمیت به نظر برسد اما در کنترل و مدیریت هزینه‌ها و رسیدن به نتیجه‌ای رضایت‌بخش نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. لذا این راستا پیشنهاد ما جهت مشاوره تخصصی و اجرای پروژه بازسازی شرکت دکوراسیون داخلی و طراحی معماری آرکا معمار نوژا خواهد بود.

اگر این مطلب برایتان مفید بود می‌توانید از مقالات نکات بازسازی ساختمان ، قوانین بازسازی آپارتمان و آموزش بازسازی خانه نیز کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه