Chidaneh.com placeholder image

سریال Black Mirror، سبک معاصر در آینه سیاه

به قلم: تحریریه چیدانه

«اگر تکنولوژی مخدر هست و انسان را نشئه می‌کند پس دقیقاً، اثرات جانبی این ماده مخدر چیست؟ این فضای بین لذت و ناآرامی جایی است که آینه سیاه، سریال درام جدید من، قرار است درباره‌اش حرف بزند. “آینه سیاه" همان چیزی است که شما روی هر دیوار، هر میز، کف هر دست، صفحه نمایش سرد و براق تلویزیون، مونیتور، و گوشی‌های هوشمند می‌بینید. آینه سیاه سریالی است که درست مثل یک آینه، سیاهی وجود انسان را به شما نشان خواهد داد.» این ها توضیحاتی است که چارلی بروکر سازنده سریال آینه سیاه Black Mirror در مصاحبه خود با روزنامه گاردین گفته است.

این هفته به سراغ یکی از قسمت‌های سریال پر طرفدار Black Mirror ( آینه سیاه ) رفته‌ایم. طراحی صحنه و دکوراسیون داخلی خانه شخصیت‌های اصلی این قسمت از فیلم می‌تواند منبع خوبی برای گرفتن ایده‌ و اجرای آن در منزل خودمان باشد.

چوب و هنر

فیلم آینه سیاه

آینه سیاه واقعیتی ترسناک

می‌توان گفت با ورود تکنولوژی‌های جدید در زندگی بشر به ویژه پیشرفت‌ در زمینه IT و هوش مصنوعی روابط بین فردی جدیدی بین  افراد جامعه و حتی خانواده تعریف شده است. امروز بسیاری از ما تاثیر این تغییرات را در جزئی‌ترین امور زندگی‌مان مشاهده می‌کنیم. اما چارلی بروکر در سریال آینه سیاه پا را فراتر گذاشته و آینده ترسناکی از زندگی انسان‌ها را برایمان ترسیم می‌کند، که به زودی تحت سلطه تکنولوژی قرار خواهد گرفت.

پخش سریال آینه سیاه در ژانر علمی تخیلی  از 4 دسامبر سال 2011 از شبکه چهار بریتانیا آغاز شد که خیلی زود توانست تحسین بسیاری از منتقدان و تماشاگران را بر انگیزد. در سپتامبر ۲۰۱۵ حق ساخت سریال توسط نت فلیکس خریداری شد و قصل سوم و چهارم توسط همین شبکه تولید و پخش گردید.

این سریال  با داستان‌های شگفت انگیز و کارگردانی فوق العاده خود توانست جوایز زیادی از جمله شش جایزه امی در بخش‌های چون بهترین فیلم و بهترین فیلم نامه را کسب کند.

قسمت سوم فصل اول آینه سیاه

تمام خاطرات تو

 خانه‌ای که از سریال آینه سیاه برای بررسی دکوراسیون و طراحی صحنه آن انتخاب کرده‌ایم مربوط به اپیزود سوم فصل اول است که یکی از زیباترین و تاثیر گذارترین قسمت‌های این فیلم است.

خلاصه فیلم: در آینده‌ای نه چندان دور انسان‌ها می‌توانند به تراشه‌ای در مغز خود مجهز شوند که به کمک آن دیگر هیچ خاطره‌ای را فراموش نخواهند کرد و هر چیزی را که می‌بیند یا می‌شنوند را ضبط کنند؟ اما آیا این فراموش نکردن خاطرات همیشه خوب است؟

رده بندی در IMDB: 6/8 از 10

نوع فیلم: درام

کارگردان: بریان ولش

بازیگران: تامی کبل در نقش لیام، جودی ویتاکر در نقش فیون، تام کلن در نقش جونز

نمای مدرن ساختمان

خانه‌ای مدرن در عصر مدرن

کارگردان فیلم پیش از ورود به خانه لیام و فیون نمایی شیشه‌ای از ساختمان را به ما نشان می‌دهد تا ما را متوجه سبک مدرن نمای خارجی ساختمان کند. یک از عناصر معماری مدرن استفاده از شیشه و چوب است که در ساخت خانه این زوج نیز به کار رفته است. همان طور که گفته شد یکی از اهداف سازندگان این فیلم نشان دادن نقاط منفی رابطه بین انسان و تکنولوژی است. سبک مدرن نیز با شروع قرن بیستم  آغاز می‌شود که دارای ایده‌های عصر ماشین و ارتباطات است. ویژگی‌های سبک مدرن را می‌توان این گونه دسته بندی کرد:

عدم حضور تزئینات، سازه‌هایی ساخته شده از جنس استیل و بتن، استفاده وسیع از شیشه، سفیدکاری (معمولا گچ و سیمان روی آجر» یا انواع دیگر از بیان مینیمال در نمای خارجی ساختمان، و پلان‌ها و نقشه‌های باز.

شاید مقصود کارگردان از انتخاب چنین خانه‌ای اشاره به این موضوع نیز باشد که علی رغم تاکید معماری مدرن ساختمان بر سادگی و مشخص بودن زوایای یک زندگی مینیمال باز هم می‌توان منتظر ظهور پیچیدگی‌های روابط بین زوج ها بود.

 خانه معاصر در فیلم آینه سیاه

فضای آرام بخش  طراحی معاصر خانه برای رابطه‌ای متلاطم

همزمان با تمام شدن مهمانی و بازگشت لیام و فیون به خانه با این که بحران فیلم آغاز می‌شود اما طراحی داخلی خانه که از سبک معاصر پیروی می‌کند با هدف ایجاد آرامش و شادی برای این خانواده انتخاب شده تا ما را به پایدار نگاه داشتن رابطه‌ی این زوج امیدوار ‌سازد.

راه پله مدرن در سبک معاصر

طراحی معاصر بیشتر روی خطوط عمودی و افقی، تاکید دارد و خطوط صاف و ساده از دیگر ویژگی‌های طراحی معاصر این خانه در سریال آینه سیاه است. در پلان‌های روز این خانه شما شاهد فضایی پر نور و دلباز هستید که از تلاش‌های سبک معاصر در استفاده از نور و مصالح طبیعت برای ایجاد فضای داخلی جذاب است.

طراحی معاصر سریال خانه سیاه

ویژگی‌های سبک معاصر در سریال Black Mirror

رنگ خنثی دیوار در آینه سیاه

استفاده از رنگ‌های خنثی: در نماهای داخلی خانه متوجه استفاده از رنگ‌های کرم و سفید برای دیوارها می‌شویم که طراحان صحنه با استفاده از مبلمان و اکسسوری رنگی جذاب کسل کننده‌ بودن رنگ‌های غالب را از بین برده‌اند.

مبل ساده در سبک معاصر

استفاده از مبلمان ساده اما جذاب: انتخاب مبلمانی ساده با جنس طبیعی و خطوط مشخص از دیگر ویژگی‌های طراحی داخلی این خانه به سبک معاصر است. مبلمان این خانه با خطوط مشخص و بدون تزئینات اضافی، آن قدر جذاب هستند که موجب جلوه گر شدن زیبایی این خانه شوند.  کارگردان در سکانس‌های پایانی فیلم برای نشان دادن بحران و تاریک شدن رابطه صحنه‌ای از خالی شدن خانه از مبلمان را به بیننده نشان می‌دهد.

طراحی صحنه فیلم آینه سیاه

کفپوش ساده در طراحی معاصر خانه: آن چه از بافت کفپوش‌ها در قسمت‌های مختلف خانه می‌بینیم شامل چوب، سنگ، موکت با رنگ خنثی و وجود یک قالی نزدیک به رنگ مبلمان است که از ویژگی‌ها سبک معاصر در طراحی کفپوش خانه است.

وسایل تزئینی ساده در سبک معاصر

وسایل تزئینی مینیمال در خانه: سبک معاصر خانه در اپیزود سوم فصل اول فیلم آینه سیاه در انتخاب وسایل تزئینی توسط زوج این قسمت نیز ادامه دارد. وسایلی تزئینی که کم اما ساده و جذاب هستند.

سبک معاصر آشپزخانه

اثر هنری بزرگ خانه معاصر راز حل معمای فیلم: در طراحی سبک معاصر بر استفاده از آثار هنری بزرگ به ویژه نصب کردن تابلوهای نقاشی بر روی دیوارهای خنثی و ساده تاکید می‌شود. تابلویی که می‌تواند به نقطه کانونی در طراحی معاصر یک خانه و نقطه حل معمای فیلم Black Mirror  باشد.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه