Chidaneh.com placeholder image

با مزایا و معایب رشته عمران بیشتر آشنا شوید

به قلم: گلنار

انتخاب شغل می‌تواند یکی از پرچالش‌ترین کارهایی باشد که هر فرد در زندگی انجام می‌دهد. هنگام انتخاب شغل باید کاملا بدانید که از کار آینده خود چه می‌خواهید و آیا از چیزی که انتخاب کردید مطمئن هستید یا خیر؟! رشته مهندسی عمران رشته‌ای است که آینده‌ی روشنی دارد و تقاضا برای آن کم نمی‌شود. عمران بر طراحی، ساخت و نگهداری سازه‌هایی تمرکز دارد که زندگی بشر به آنها وابسته است. مهندسان عمران روی پروژه‌هایی مانند طراحی و ساخت سدها، کانال‌ها، پل‌ها، جاده‌ها، خطوط لوله‌کشی، سیستم‌های فاضلاب و غیره کار می‌کنند.

مهندسان در سر پروژه در حال دیدن نقشه

رشته عمران را می‌توان به زیر شاخه‌های مختلفی تقسیم کرد؛ بنابراین در زمان انتخاب این رشته به عنوان حرفه، گزینه‌های بسیاری مانند مهندسی آب، مهندسی محیط زیست، مهندسی شهرسازی، مهندسی زلزله و غیره دارید که می‌توانید در هر کدام از این موارد متخصص شوید. رشته عمران می‌تواند یک انتخاب درست به عنوان شغل باشد که میزان مزایای آن بیشتر از معایب آن است. از آنجایی که کار مهندسین عمران به زندگی بشر و رفاه آن گره خورده، به همین خاطر نگرانی‌ای بابت استخدام در رشته عمران و همچنین از دست دادن شغل خود نخواهید داشت و در پروژه‌های بسیاری امکان کار دارید! با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید تا در ادامه مقاله درباره مزایا و معایب رشته عمران صحبت کنیم.

سرویس خواب بالسا

مزایای رشته عمران

مهندس عمران در سر پروژه

همان‌طور که گفتیم، رشته عمران در میان رشته‌های آینده‌دار به شمار می‌آید. اما دیگر مزایای این رشته به شرح زیر است:

  • دستمزد خوب: مهندسان عمران ماهر و واجد شرایط اغلب از پیشنهادات حقوقی مناسب بهره‌مند می‌شوند. تجربه کاری، دانشگاهی که در آن تحصیل کردید و همچنین مجموعه مهارت‌ها و توانایی‌های شخصی می‌توانند روی میزان حقوق مهندسان عمران تاثیر بگذارند. البته فراموش نکنید که این میزان حقوق بالا ممکن است شهر به شهر متفاوت باشد و موقعیت جغرافیایی نیز روی بالا بودن آن اثر دارد.
  • فرصت‌های شغلی بالا: مهندسی عمران یکی از شاخه‌های مهندسی است که میزان فرصت‌های شغلی برای آن بسیار بالاتر از دیگر شاخه‌ها است. علاوه بر این، زیرشاخه‌های عمران باعث شده که این میزان فرصت شغلی افزایش نیز پیدا کند و فرصت کار در شاخه‌های مختلف عمران برای مهندسان این رشته فراهم است.
  • شانس کار در خارج از کشور: ممکن است این مورد برای شما کمی عجیب باشد، اما بسیاری از کشورهایی که به دنبال ساخت و ساز فراوان هستند، مانند کشورهای عربی، نیاز بسیاری به مهندسان عمران خبره دارند.
  • فرصت‌های شغلی عالی دولتی: مهندسان عمران به طیف گسترده‌ای از پست‌های شغلی دولتی دسترسی دارند. نیروهای مسلح، راه‌آهن، سدسازی، شهرداری، راه‌سازی و شرکت‌های دولتی دیگر، می‌توانند مقصد ایده‌آل کار برای بسیاری از مهندسان عمران باشند.
  • رضایت شغلی: کار مهندسان عمران طراحی و ساخت امکانات رفاهی انسان است. آنها قادر به طراحی و ساخت سازه‌هایی مانند پل‌ها، جاده‌ها، استادیوم‌ها، سیستم‌های فاضلاب، خانه‌ها و غیره هستند. طراحی و ساخت این موارد باعث به وجود آمدن رضایت در مهندسان عمران می‌شود، چرا که سهولت زندگی بشریت را با کار خود لمس می‌کنند.
  • حرفه قابل احترام: مهندسان عمران با توجه به نکته‌ای که در بالا ذکر کردیم، جایگاه خود را در جامعه تثبیت کرده‌اند. مهندسی عمران یک حرفه قابل احترام است.
  • ترکیبی منحصربه‌فرد از تخصص فنی و خلاقیت: عمران حرفه‌ای است که در آن می‌‌توانید خلاقیت، مهارت حل مسئله و تخصص فنی خود را نشان دهید. در این حرفه باید از ذهن خلاق خود برای طراحی و ساخت و ساز استفاده کنید و البته که در کار خود متخصص باشید.
  • شغلی به دور از پشت میزنشینی: بسیاری از مهندسان عمران باید به محل ساخت و ساز سر بزنند. اگر از پشت میز نشستن بیزار هستید و به کار در فضای باز علاقه دارید، این حرفه برای شما بسیار مناسب است! عمران باعث می‌شود که مکان‌های مختلف سر بزنید، مانند روستاها، جاده‌ها، جنگل‌ها و موارد بسیار دیگر.

معایب رشته عمران

داربست فلزی در پروژه عمرانی

مانند هر حرفه‌ای، مهندسی عمران نیز معایب خاص خود را دارد. مهم‌ترین معایب عمران عبارت‌اند از:

  • ساعات کاری طولانی: بسیاری از اوقات، پروژه‌ها می‌توانند برای مهندسان عمران چالش برانگیز باشند. ممکن است برای تحویل پروژه ضرب‌العجل داشته باشند و باید سر موعد مشخص شده کار را تحویل دهند. در چنین مواقعی، ممکن است مجبور به کار طولانی و حتی شبانه روزی شوند. همین موضوع باعث می‌شود که مهندسان عمران را در شیفت‌های طولانی مشاهده کنیم و این می‌تواند کار را برای آنها فرسایشی کند.
  • خطرات احتمالی در محل کار: محل کار مهندسان عمران ممکن است شامل ماشین آلات ساختمانی عظیم، وسایل نقلیه، مصالح ساختمانی و غیره شود. گرد و غبار، ابزارهای نوک تیز، آلودگی، آتش سوزی، حوادث کار و غیره در بسیاری از کارگاه‌ها، اتفاقات رایجی هستند.
  • کار در مکان‌های دور: کار در فضای باز برای برخی می‌تواند سرگرم کننده باشد. اما در مورد بسیاری از افراد، این مورد صدق نمی‌کند. مهندسان عمران، ممکن است در طول فعالیت کاری خود مجبور شوند در برخی مناطق دورافتاده کار کنند. در حالی که این موقعیت ممکن است برای برخی سرگرم کننده باشد، اما بسیاری از مهندسان واقعاً از آن لذت نمی‌برند!
  • افزایش مسئولیت و فشار کاری: مهندسان عمران معمولاً سازه‌ها را طراحی و می‌سازند. این سازه‌های معمولاً ارزش استراتژیک، تجاری و سیاسی بالایی دارند. برای طراحی ساخت چنین سازه‌هایی باید برنامه‌ریزی داشت و تلاش بسیار کرد. توجه به جزئیات چیزی است که مهندسان عمران باید داشته باشند. هر خطای کوچکی می‌تواند عواقب بدی برای مهندسان عمران داشته باشد. این افزایش مسئولیت اغلب منجر به افزایش فشار کاری در مهندسان عمران می‌شود.
  • سایر مشکلات: سایر مشکلات قابل توجه عبارت‌اند از – مداخله و فشار سیاسی، اعتراض مردم محلی (در نزدیکی یا در محل کار)، برخورد با فساد، اختلافات قانونی، اختلافات کاری و خرابکاری.

در هر شغلی مزایا و معایب کاری دیده می‌شود. اگر به رشته مهندسی علاقه دارید و احساس می‌کنید که استعداد آن را دارید، باید سراغ آن بروید! عمران حرفه‌ای بسیار ارزشمند است و این فرصت را دارید که با این شغل به هموطنان خود کمک کنید. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه