Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی؛ زیباترین دکوراسیون‌های مدرن را از دست ندهید

به قلم: المیرا فلاحیان

از قرن‌ها پیش تا کنون، مدرنیته در تمام ابعاد زندگی بشریت رخنه کرده و آن را تحت تاثیر قرار داده است. در چند دهه‌ی اخیر، دامنه نفوذ مدرنیته گسترش یافته و به دکوراسیون داخلی محل زندگی ما نیز راه پیدا کرده است. دکوراسیون مدرن سبک جدیدی از چیدمان ساده اما با نظام و منطق خاصی از رنگ‌ها و نقش‌هاست که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. سینما به عنوان یک هنر به روز همواره ناگریز است که از سبک های جدید در دکوراسیون استفاده کرده و گاهی نیز برای گسترش آن‌ها به معرفی این سبک‌ها بپردازد. اگر به سبک مدرن علاقه‌مندید، در فیلم دکور این هفته با ما همراه باشید تا دوربین را به سمت مدرنیته بچرخانیم و سلیقه‌ی خود را با سلیقه‌ی روز در جامعه مقایسه کنیم.

ساقدوش بار

سریال قورباغه

یکی از مهم‌ترین اصول دکوراسیون مدرن سادگی و بی آلایشی اجسام و وسایل منزل است. در سریال قورباغه، خانه نوری (با بازی نوید محمد زاده) دارای دکوراسیونی بسیار ساده اما با شکوه است. یک پارچگی میان اجسام و حتی رنگ‌ها بسیار چشم نواز هستند. این یک پارچگی باعث ایجاد نظم خاصی میان المان‌ها میشود که بسیار دلنشین است. نوری که فردی با وضعیت مالی عالی است، سادگی سبک مدرن دکوراسیون را جایگزین سبک تجملی دکوراسیون کرده و در این کار بسیار موفق واقع شده است.

چوب و هنر
طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها
طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «قورباغه»؛ اختلاف طبقاتی دو بچه زرنگ

فیلم سینمایی لتیان

در دکوراسیون داخلی مدرن دیگر خبری از تابلو‌های نقاشی به سبک قدیمی نیست. نقاشی‌ها در دکوراسیون مدرن بیشتر در سبک‌های مینیمال و وکتور هستند و خبری از پُرتره‌های تجملی نیست. در فیلم لتیان چیزی که توجه همه مخاطبین را به خود جلب میکند، تابلوهای زیبا با سبک‌های جدیدی از نقاشی است که دیوارهای خانه‌ی مریم(با بازی ستاره پسیانی) را پر کرده است. این تابلوها که بیشتر در اندازه‌های بسیار بزرگ و بدون قاب هستند، سبک مدرن دکوراسیون خانه‌ی او را به اوج خود رسانده اند و امضایی هستند برای سبک خاص دکوراسیون خانه ی او. 

طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها
طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها

فیلم سینمایی آتش بس 2

کاغذ دیواری‌های پر نقش و نگار و رنگارنگ در دکوراسیون داخلی مدرن نقشی ندارند و سال‌هاست که از دور خارج شده اند. در دکوراسیون مدرن فیلم آتش بس 2 دیوارها بیشتر با رنگ‌های خنثی پوشیده شده اند. تابلو‌ها و قفسه‌هایی از کتاب و مجمسمه‌ها کمی سادگی را از فضا دور کرده‌اند و به فضای خانه رنگ بخشیده اند. خانه‌ی زوج جوان داستان ما کمی از سادگی فراری است اما این شلوغی میان وسایل خانه دارای نظمی دلنشین است که خانه‌ی آن‌ها را به خانه ای زیبا و مدرن تبدیل میکند.

طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها
طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم آتش بس 2؛ دکوراسیونی مدرن و به دور از سنت‌ها

سریال همگناه

تک رنگی و استفاده‌ی بیش از حد از رنگ‌ها، هر دو از آفت‌های یک خانه مدرن هستند. اگر بخواهیم نقطه‌ی تعادل میان این دو آفت را پیدا کنیم، بررسی دکوراسیون سریال همگناه خارج از لطف نیست. استفاده صحیح و به جا از رنگ‌ها در پرده‌ها، فرش‌ها، کوسن‌ها و… چینش و استفاده صحیح از رنگ‌های مختلف را به ما آموزش میدهد و مارا از آفات دکوراسیون مدرن محفوظ میدارد. انتخاب یک تناژ رنگی مشخص و خوب در وسایل خانه، میتواند سبک دکوراسیون شما را به دکوراسیون مدرن نزدیک کرده و شما را راضی نگاه دارد. البته بسیاری از دکوراسیون‌های سریال همگناه، ترکیبی از مدرنیته و سبک کلاسیک هستند. اما پرده‌ها و مبلمان دکو.راسیون مدرن را بیشتر از دکوراسیون کلاسیک به رخ می‌کشند. 

طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها
طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها

مطلب پیشنهادی: سریال هم گناه، دکوراسیون واقعی خانه‌های ایرانی

فیلم سینمایی زیر سقف دودی

هنر در دکوراسیون مدرن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. همانطور که گفتیم سادگی از مهم‌ترین اصول دکوراسیون مدرن است اما این سادگی نباید خیلی هم زننده باشد. هنر و کار‌های دستی همواره میتوانند اجسام و وسایل را از کالبد سادگی خود دور کنند و به آن‌ها روح بدهند. در فیلم زیر سقف دودی ما نظاره‌گر خانه‌ی یک زن و شوهر قدیمی اما با سبک زندگی مدرن هستیم. در خانه‌ی آن‌ها از اجسام تجملی استفاده چندانی نشده اما اجسام تزئینی زیادی خود را نشان می‌دهند که در کمال غیر ضروری بودن، وظیفه‌ی مهمی در دکوراسیون مدرن به دوش میکشند. اصلی‌ترین عضو دکوراسیون مدرن در این فیلم، مبلمان ساده خانه هستند که در کنار پرده‌های ساده و سفید رنگ، ترکیب مدرن بسیار زیبایی را خلق نموده‌اند.

طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها
طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها

 فیلم سینمایی سوپر استار

طبیعی است که شیک و مرفه به نظر رسیدن خانه برای شما امری مهم و ضروری است. بیاید سری به خانه آقای سوپر استار بزنیم! استفاده از مجسمه‌هایی که بیشتر دارای خطوط منحنی و صاف هستند خانه‌ی شما را به خانه‌ای با شکوه و مدرن دقیقا مثل خانه یک سوپر استار تبدیل میکند‌. کوروش زند (با بازی شهاب حسینی) شاید خودش به ظاهر خانه اش اهمیت چندانی ندهد اما دیدگاه دیگران از خانه‌ی او که یک سوپر استار است بسیار برایش ضروریست بنا بر این تمام تلاش خود را برای شکوه خانه انجام میدهد و استفاده از مجسمه‌ها در رنگ‌ها و طرح‌‌های مختلف این امر را برای اون ممکن ساخته است. رنگ غالب در دکوراسیون خانه این سوپر استار سفید است، که البته به درستی به کار رفته و سبب نمی‌گردد که سفیدی بیش از حد برای مخاطب خسته کننده باشد.

طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها
طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها

فیلم سینمایی سعادت آباد

تعادل در دکوراسیون مدرن حرف اول را میزند. استفاده‌ی بیش از حد از هنر، رنگ، مجسمه و… میتواند خانه ی شما را به یک بازار شلوغ تبدیل کند که از سبک دکوراسیون مدرن بسیار دور است. در فیلم سعادت آباد ما شاهد تعادل زیبای یک زن خانه دار به نام یاسی (با بازی لیلا حاتمی) هستیم که با نظم خیره کننده ای همه چیز را در حد تعادل نگه داشته است. تابلو‌های نقاشی در هم بر هم نصب نشده اند و تعداد آن‌ها اندک است. سادگی ظریف دکوراسیون یاسی، خانه‌ی او را به مکانی دوست داشتنی برای دورهمی‌های دوستانه تبدیل میکند.

طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها
طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها

 فیلم سینمایی هزار تو

بدون شک طراحی داخلی خانه و ساختار ساختمان نقش بسیار موثری در چیدمان خانه ی شما دارد. وجود پنجره‌های بزرگ در خانه میتواند امکان مدرن بودن دکوراسیون را به شما هدیه دهد. در فیلم هزار تو شما میتوانید به راحتی این موهبت را درک کنید که چگونه پنجره‌های بزرگ و نور گیر میتوانند در دکوراسیون شما تغییر اساسی ایجاد کرده و آن را به مدرن بودن نزدیک سازند. نور طبیعی و هوای تازه علاوه بر زیبا کردن ظاهر خانه ی شما، بسیار روح نوار است. در فیلم هزارتو، رنگ غالب بر دکوراسیون سفید نیست، اما مبلمان مدرن و ساده و پرده‌هایی تقریبا همرنگ با مبلمان، سبب گشته که دکوراسیون این خانه به یک دکوراسیون مدرن بدل شود.

طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها
طراحی صحنه مدرن در فیلم‌ها و سریال‌ها

مطالب زیر نیز برایتان جذاب خواهد بود:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه