نورپردازی خطی نما، جلوه‌‌ای خاص و خیره‌کننده!

نورپردازی خطی نما، جلوه‌‌ای خاص و خیره‌کننده!

به قلم: فرگل سلحشور

نورپردازی نمای ساختمان، جلوه و زیبایی آن را چندین برابر کرده و قادر است به ساختمان هویت ویژه‌ای ببخشد. نورپردازی خطی نما یکی از روش‌های جدید نورپردازی است که زیبایی خیره‌کننده‌ای به نمای ساختمان می‌بخشد. المان‌های نوری توجه هر فرد رهگذری را به خود جلب کرده و او را به توقف و تماشا وا می‌دارد.
اغلب تاثیر شگفت‌انگیز نورپردازی ساختمان نادیده گرفته می‌شود اما کافی است یک‌بار به شیوه‌ای صحیح و اصولی این کار انجام شود تا شاهد تاثیر بی‌نظیر آن و جلوه بسیار زیبایی که به نمای ساختمان می‌بخشد باشید.
نورپردازی خطی نما بسته به کاربری ساختمان، با المان‌ها و عناصر مختلفی انجام می‌شود که در ادامه شما را با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

نورپردازی خطی نما

هدف از نورپردازی خطی نما چیست؟

نورپردازی خطی نما در واقع با هدف تفکیک کردن مرزها، خطوط، مسیرها و به طور کلی تاکید بر موارد گفته‌شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از نورپردازی خطی در لبه‌های افقی و عمودی نمای ساختمان، جلوه بصری ساختمان را تحت تاثیر قرار داده و نمای خیره‌کننده و بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. همچنین استفاده از نورپردازی خطی در لبه‌ها و منافذ پنجره‌ها، تاکید بصری بیشتری را در قاب پنجره‌ها ایجاد خواهد کرد.

قالیشویی ادیب

مطالعه این مطلب را از دست ندهید: لوازم نورپردازی نمای ساختمان، زیبایی بخش فضای شهری!
از دیگر اهداف این نوع نورپردازی علاوه بر جلوه بخشیدن به نمای ساختمان، هدایت چشم‌های شخص نظاره‌گر و ایجاد حس دعوت‌کنندگی است.

روش های نورپردازی خطی نما

نورپردازی خطی نما در چه فضاهایی کاربرد دارد؟

از زمانیکه استفاده از نورپردازی خطی در نما آغاز شد، ابتدا بیشتر برای تالارها، رستوران‌ها و مراکز تجاری کاربرد داشت اما امروزه برای ساختمان‌های مسکونی و اداری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نمای ساختمان زیبایی دوچندان می‌بخشد.
علاوه بر نمای ساختمان‌ها، فضای شهری را هم بسیار زیباتر کرده و چشم‌ها را خیره می‌کند.

نورپردازی خطی
نورپردازی خطی
نورپردازی خطی رنگی
نورپردازی خطی نمای ساختمان
نورپردازی خطی نمای برج
نورپردازی خطی نمای مراکز تجاری
نورپردازی خطی نما
نورپردازی خطی
نما و نورپردازی خطی
نورپردازی خطی برای نمای ساختمان

انواع نورپردازی خطی برای نما

خوب است بدانید انواع نورپردازی خطی نما با چراغ‌های مختلف زیر قابل انجام است:

  • چراغ لاینر یا خطی
  • ریسه‌های فلکسی و شلنگی
  • ریسه‌‌های نواری
  • جت‌لایت
نورپردازی خطی نمای ساختمان

نورپردازی با چراغ لاینر یا خطی

چراغ لاینر یا خطی که برای نورپردازی مدل خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس ال‌ای‌دی ساخته شده و نوری کاملا یدکست و یک‌پارچه را به وجود می‌آورد. این نوع چراغ کاملا مناسب استفاده برای اشکال هندسی و خطوط روی نما است و به نمای ساختمان ظاهری مدرن می‌بخشد. چراغ لاینر از رنگ‌بندی متنوعی برخوردار است و موجب خیرگی چشم هم نمی‌شود.
این چراغ را می‌توان به دو شکل توکار و روکار مورد استفاده قرار داد. برای نصب توکار نیاز به کار گذاشتن پروفیل است و جهت اجرا به صورت روکار نیاز به بست مخصوص جهت نصب وجود دارد.

ریسه فلکسی و شلنگی

نورپردازی مدل خطی با ریسه‌های فلکسی و شلنگی

این نوع ریسه‌ها جهت نورپردازی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراغ‌های آن‌ها از نوع ال‌ای‌دی است و جزو نورپردازی‌های مدرن نمای ساختمان به شمار می‌روند. از این ریسه‌ها می‌توان در ستون‌های ساختمان یا زیر ستون‌ها استفاده کرد.
نصب این چراغ‌ها به کمک چسبی که در پشت آن‌ها وجود دارد انجام شده و به کمک چسب‌ها به نمای ساختمان می‌چسبند. این نوع نورپردازی خطی نما بسیار چشم‌نواز و زیباست و مانند سایر چراغ‌های نورپردازی، اشکال نوری زیبایی را به وجود می‌آورد.

مطلب خواندنی: نورپردازی محوطه؛ بازی نور و تاریکی در محوطه شما!
این چراغ‌ها نسبت به سایر انواع چراغ‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند که شامل انعطاف‌پذیری بالا، مصرف انرژی پایین، شکل و حالت‌پذیری، نوردهی مناسب و کافی، دارای قابلیت برش و تنوع رنگی بالاست.

ریسه نواری نما

نورپردازی خطی نما با ریسه‌‌های نواری

ریسه‌های نواری از دیگر چراغ‌های مخصوص نورپردازی خطی نما هستند که همانند ریسه‌های فلکسی و شلنگی، از خاصیت برش‌پذیری برخوردارند. به این معنی که به راحتی می‌توان آن‌ها را برش زده و در متراژهای پایین‌تر مورد استفاده قرار داد.
این چراغ‌ها را به کمک ریموت می‌توان خاموش و روشن کرد یا شدت و رنگ نور آن‌ها را تنظیم کرد. این ریسه‌ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و در شرایط جوی و آب‌وهوایی مختلف نظیر بارش باران، مه، تابش مستقیم نور خورشید و… بسیار مقاوم بوده و دچار آسیب و مشکل نخواهند شد.

جت لایت

نورپردازی خطی با جت‌لایت

جت‌لایت‌ها از چراغ‌های نورپردازی خطی نما هستند که از قدرت نوردهی بسیار بالایی برخوردارند. به دلیل قدرت پرتاب نور بسیار بالای این چراغ‌ها، از آن‌ها در ساختمان‌های مرتفع استفاده می‌شود. لامپ‌های استفاده شده در جت‌لایت از جنس ال‌ای‌دی هستند و به همین علت در مصرف انرژی بسیار صرفه‌جویی می‌کند.
این چراغ‌ها به صورت روکار نصب شده ولی ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای برای آن تعبیه شده است تا در برابر عوامل طبیعی و آب‌وهوایی کاملا مقاوم باشد و آسیب نبیند.
جت‌لایت دارای توانی معادل با 10-3 وات است و قدرت پرتاب نور آن هم معادل 50-30 متر است.

مطلب پیشنهادی:نورپردازی هوشمند نمای ساختمان، مزایای آن چیست؟

نورپردازی خطی نمای برج
نورپردازی ساختمان
نورپردازی ساختمان
نورپردازی خطی
نورپردازی خطی ساختمان

کلام آخر

اگر حس می‌کنید نمای ساختمان شما با وجود طراحی زیبا، جلوه لازم و مورد پسند شما را ندارد، استفاده از نورپردازی خطی نما را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کافی‌ است چراغ‌های مناسب و باکیفیت را تهیه کرده و از اهالی فن جهت طراحی نورپردازی کمک بگیرید و پس از اتمام کار، شاهد نتیجه بی‌نظیری باشید که اصلا انتظارش را نداشتید!

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه