Chidaneh.com placeholder image

راهکارهای ترمیم ترک آینه

به قلم: مژگان احمدی

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که یکی از آینه‌های دیواری یا رومیزی در خانه ترک بردارد و تنها راهی که به ذهنتان می‌رسد، تعویض آن است. اما خبر خوب این است که راهکارهایی برای ترمیم ترک آینه وجود دارد و با انجام آن‌ها دیگر نیازی به تعویض آینه نخواهید داشت. در این مقاله قصد داریم تا یک راهکار کاربردی برای ترمیم ترک آینه را در اختیارتان قرار دهیم؛ پس با ما در این مطلب همراه شوید.

ترمیم ترک آینه

نحوه ترمیم ترک آینه

همان‌طور که گفتیم برای ترمیم ترک آینه راهکارهای مختلف و کاربردی وجود دارد و می‌توان با کم‌ترین هزینه و به کمک وسیله‌های موجود در خانه آینه ترک خورده را مثل روز اولش کرد. در ادامه راهکاری کاربردی و آسان برای ترمیم ترک آینه در اختیارتان قرار خواهیم داد.

قالیشویی ادیب

مواد مورد نیار برای ترمیم ترک آینه:

  • مایع ظرفشویی یا محلول شستشوی مخصوص شیشه
  • چسب کاغذی یا نوار تثبیت‌کننده
  • چسب رزین
  • چسب ترمیم
ترمیم ترک آینه

ابتدا قسمت ترک‌ خورده را کاملا تمیز کنید

قبل از هرچیز باید محل ترک خوردگی آینه را به کمک مقداری مایع ظرفشویی و آب گرم کاملا تمیز کنید تا اثری از گرد و غبار و خرده شیشه‌های آینه در قسمت ترک خوردگی باقی نماند. برای این کار پارچه را با آب گرم نمدار کنید و آن را به دو قطره مایع ظرفشویی آغشته کنید، سپس به آرامی محل مورد نظر را تمیز کنید و با یک پارچه دیگر آن را خشک کنید.

ترمیم ترک آینه

چسب کاغذی یا نوار تثبیت‌ کننده را روی محل ترک خوردگی بچسبانید

برای این‌که در جریان ترمیم، قسمت‌های ترک خورده از جای خود حرکت نکنند و ثابت بمانند بهتر است از یک نوار تثبیت‌ کننده یا چسب کاغذی برای نگه داشتن این قسمت‌ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که تمام قسمت‌های ترک‌ خورده را کاملا با چسب محکم کنید، سپس دستتان را چند بار روی چسب بکشید تا کاملا به سطح آینه بچسبد و هیچ‌گونه حبابی زیر چسب‌ها ایجاد نشود.

از کندن چسب‌ها در این مرحله خوددرای کنید زیرا این کار ممکن است ترک روی سطح آینه را بیشتر کند. 

ترمیم ترک آینه

ترک را با چسب رزین پرکنید

چسب رزین یا اپوکسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ترمیم ترک آینه و شیشه محسوب می‌شود. معمولا داخل بسته‌بندی چسب رزین‌ یک سرنگ هم قرار داده می‌شود تا استفاده از چسب را آسان‌تر کند. در صورت نبود سرنگ در جعبه می‌توانید آن را از ابزارفروشی تهیه کنید. سرنگ‌ را از چسب رزین پر کنید، نوک سرنگ را در قسمت مرکزی ترک قرار دهید و آرام آرام چسب را به داخل ترک‌های آینه تزریق کنید. دقت داشته باشید که این کار را با ظرافت انجام دهید و به صورت یکجا سرنگ را خالی نکنید. همچنین تا پر شدن تمام درزهای ترک خوردگی این کار را ادامه دهید و در عین حال از استفاده بیش از حد چسب نیز خودداری کنید.

صبر کنید تا چسب رزین خشک شود

بین 20 تا 30 دقیقه بسته به دستورالعمل روی بسته‌بندی چسب رزین و نوع آن، صبر کنید تا چسب رزین تزریق شده بین ترک‌ها کاملا خشک شود تا بتوان چسب‌ها را از روی آینه جدا کرد. 

چسب‌ کاغذی یا تثبیت کننده را از روی آینه جدا کنید

بعد از گذشت زمان مورد نیاز و اطمینان حاصل کردن از این که چسب رزین کاملا خشک شده است، چسب کاغذی یا تثبیت کننده را به آرامی و با دقت از روی سطح آینه جدا کنید. 

اگر جدا کردن چسب‌ها از سطح آینه سخت است از گوشه ناخن یا یک کاردک یا کاتر برای جدا کردن چسب استفاده کنید؛ دقت داشته باشید که در حین جدا کردن چسب‌ها سطح آینه دچار خط و خش نشود.

با استفاده از چسب ترمیم و چسب رزین، ترک‌های باقی مانده را پر کنید

بعد از جدا کردن چسب‌ها ممکن است قسمت‌های کوچکی از ترک روی سطح آینه باقی مانده باشد. برای این کار به کمک چند قطره کوچک از چسب رزین ترک‌های باقی مانده را با دقت پر کنید و روی آن را با چسب ترمیم بپوشانید تا کاملا چسب رزین روی قسمت‌های ترک خورده پخش شود.

تقریبا 45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا چسب رزین کاملا خشک شود و به خورد ترک‌های سطح آینه برود.

ترمیم ترک آینه

پس از خشک شدن چسب رزین نوار ترمیم را جدا کنید

بعد از این که از خشک شدن چسب رزین مطمئن شدید، نوار ترمیم را از روی آن جدا کنید و چسب رزین اضافی باقی مانده روی سطح آینه را آرام با کاردک یا کاتر بردارید تا سطح آینه یک‌دست شود.

ترمیم ترک آینه

محل ترمیم را دوباره تمیز کنید

در مرحله آخر و بعد از یکدست کردن سطح آینه، مجددا محل ترمیم ترک آینه را با دستمال و مایع تمیز کننده شیشه خوب تمیز کنید تا اثری از رد چسب کاغذی و لک‌های چسب رزین روی سطح آینه باقی نماند. 

در پایان:

بعد از انجام تمامی مراحل، خواهید دید که ترک خوردگی بسیار کمتر دیده می‌شود و دیگر نیازی نیست تا نگران شکستن یا آسیب دیدن آینه خود باشید زیرا چسب رزین قسمت ترک خوردگی را کاملا محکم کرده و جای هیچ نگرانی نیست. 

مطالب پیشنهادی مرتبط:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه