Chidaneh.com placeholder image

اصول نورپردازی سقف پارکینگ را بدانیم

به قلم: مژگان احمدی

زمانی به اهمیت نورپردازی سقف پارکینگ پی می‌بریم که با خودرویمان وارد یک پارکینگ تاریک شویم، قطعاً در این شرایط استرس و دلهره بر ما غالب می‌شود که مبادا به فرد یا خودرویی برخورد کنیم. بدون شک امنیت و کارایی پارکینگ در گرو یک نورپردازی منطقی و اصولی است. نور حتی زیبایی فضای پارکینگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با من در چیدانه همراه باشید تا به بررسی اصول نورپردازی سقف پارکینگ بپردازیم.

نورپردازی سقف پارکینگ

انواع نورپردازی سقف پارکینگ

انواع نورپردازی سقف پارکینگ به چهار دسته تقسیم می‌شود که در ادامه می‌خوانید:

چوب و هنر
نورپردازی عمومی
نورپردازی عمومی پارکینگ

نورپردازی عمومی

نور عمومی، نوری با تابش ملایم است که تمام محیط را دربرمی‌گیرد و برای رفت‌وآمد ایمن افراد و خودروها ضروری می‌باشد.

نورپردازی وظیفه‌ای
نورپردازی پارکینگ ماشین

نورپردازی وظیفه‌ای

نور وظیفه‌ای کوچک‌تر و متمرکزتر از نور عمومی است. زمانی که در فضای پارکینگ کاری انجام می‌دهیم، نیاز به نور بیشتری داریم، اینجاست که نور وظیفه‌ای به دادمان می‌رسد.

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تأکیدی

در نورپردازی تأکیدی نگاه‌ها را به سمت یک نقطه خاص هدایت می‌کند؛ به عنوان مثال محل پارک خودروها را با نورپردازی به سبک تأکیدی به نقطه کانونی پارکینگ تبدیل می‌کنند.

نورپردازی دکوراتیو

همانطور که از نامش پیداست؛ نورپردازی دکوراتیو جنبه زیبایی و تزیین دارد. با این نوع نورپردازی، فضای پارکینگ جذاب و دل‌انگیز می‌شود.

انواع نورپردازی سقف پارکینگ

انواع نورپردازی سقف پارکینگ چگونه اجرا می‌شود؟

برای اجرای انواع نورپردازی طراحی داخلی نورهای مختلفی همچون لامپ LED، لامپ‌ هالوژن، لامپ‌ فلورسنت، فیبر نوری و … استفاده می‌شود، بسیاری از لامپ‌ها به شکل روکار، توکار، آویزان و ریسه‌ای موجود هستند.

  1. نورپردازی عمومی: چراغ‌های سقفی روکار و توکار در نورپردازی عمومی به کار گرفته می‌شود.
  2. نورپردازی وظیفه‌ای: معمولاً چراغ‌های آویزان نورپردازی وظیفه‌ای را اجرا می‌کنند.
  3. نورپردازی تأکیدی: به طور کلی لامپ‌های سقفی هالوژن در نورپردازی تأکیدی به کار گرفته می‌شود. آرایش منظمی از این چراغ‌ها به فضا جذابیت خاصی می‌بخشد.
  4. نورپردازی دکوراتیو: نورهای مخفی که با سقف‌های کاذب اجرا می‌شوند، در دسته نورپردازی دکوراتیو قرار می‌گیرند، حتی لامپ‌های هالوژن در سقف‌های کاذب و کناف زیبایی چشم‌نوازی خلق می‌کند. نورپردازی سقف با فیبر نوری، نورپردازی سقف شیشه‌ای و رنگی نیز به زیبایی و جذابیت پارکینگ می‌افزایند.
نکات نورپردازی سقف پارکینگ

اصول نورپردازی سقف پارکینگ

در ادامه به اصول نورپردازی سقف پارکینگ می‌پردازیم:

ترکیب انواع نورپردازی‌های طراحی داخلی

برای یک طراحی اصولی در نورپردازی سقف پارکینگ، بایستی نور عمومی (محیطی)، وظیفه‌ای، تأکیدی و دکوراتیو را ترکیب کرد، ترکیب این چهار نورپردازی امنیت، کارایی و زیبایی را در فضای پارکینگ تضمین می‌کند.

مطلب پیشنهادی مرتبط: نورپردازی ساختمان، از صفر تا صدش را بدانید!

نورپردازی متناسب با مساحت

میزان نورپردازی را متناسب با مساحت پارکینگ درنظر بگیرید. نور خیلی زیاد و یا نور کم کارایی پارکینگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شدت روشنایی در نورپردازی سقف پارکینگ نباید آنقدر زیاد باشد که چشم رانندگان را اذیت کند. ناگفته نماند که در بخش‌های پرتردد پارکینگ مثل ورودی و خروجی، بایستی روشنایی بیشتری وجود داشته باشد.

سطوح روشن و بازتاب خیره‌کننده نور

متریال‌های کف، دیوار و حتی خود سقف نورپردازی پارکینگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سطوح صاف و روشن قابلیت انعکاس نور را در فضای پارکینگ بالا می‌برد و فضا را جذاب‌تر می‌سازد.

نورپردازی هماهنگ با طراحی سقف

نورپردازی سقف پارکینگ به طراحی سقف آن وابسته است، سقف‌های گچی، کشسان، کناف و … هرکدام نورپردازی‌های خاص خود را دارند؛ به عنوان مثال نور مخفی در سقف‌های کاذب اجرا می‌شود، البته نور مخفی، نور مورد نیاز محیط را تأمین نمی‌کند؛ بیشتر از لامپ‌های توکار یا روکار برای نور عمومی فضای پارکینگ استفاده می‌شود.

نورپردازی پارکینگ

نکات نورپردازی سقف پارکینگ

در ادامه نکاتی پیرامون روشنایی پارکینگ نگاشته شده است:

اصول نورپردازی سقف پارکینگ

1. سقف کاذب در طراحی پارکینگ

چرا که نه؟ سقف کاذب و کناف هم در طراحی پارکینگ اجرا می‌شود، یک پارکینگ زیبا و جذاب خبر از خانه‌ای زیباتر و جذاب‌تر می‌دهد. نورپردازی رنگی مخفی در سقف کاذب چشم‌ها را خیره می‌کند.

مطلب پیشنهادی: سقف کناف، جدیدترین مدل‌ها برای خانه‌های ایرانی

آسمان مجازی و سقف پارکینگ
نورپردازی آسمان مجازی در پارکینگ
نورپردازی آسمان شب

2. آسمان مجازی و سقف پارکینگ

اگر می‌خواهید تنگنا و خفگی پارکینگ را کم کنید از طرح سقف کاذب آسمان مجازی استفاده نمایید تا علاوه بر روشنایی بیشتر، محیط دلبازی ایجاد کنید.

3. سنسورهای حرکتی را از یاد نبرید

برای کاهش مصرف انرژی از چراغ‌هایی که به سنسور حرکتی مجهز هستند، استفاده کنید. این چراغ‌ها هنگام رفت‌وآمد به طور خودکار روشن می‌شوند و زمانی که رفت‌وآمد پایان می‌پذیرد و همه چیز سکون می‌یابد، خاموش می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: سنسور چشمی راه‌پله؛ خودش همه جا رو روشن می‌کنه!

نورپردازی پارکینگ

4. لامپ‌های پرمصرف را حذف کنید

لامپ‌های رشته‌ای انرژی زیادی مصرف می‌کنند، برای صرفه‌جویی در مصرف برق، آن‌ها را با لامپ‌های LED جایگزین کنید.

نورپردازی سقف پارکینگ

5. پارکینگ را با نور طبیعی نورانی کنید

در طراحی پارکینگ از نور طبیعی غافل نشوید. نوری که از پنجره می‌تابد آرامشی ظریف به فضا می‌پراکند و مصرف انرژی را نیز کم می‌کند.

6. دیمر شدت نور را تنظیم می‌کند

برای صرفه‌جویی در مصرف برق از دیمرهای روشنایی هم استفاده کنید. می دانیم که شدت نور طبیعی در طول روز متفاوت است و روشنایی محیط را تغییر می‌دهد، بهتر است هنگامی که روشنایی طبیعی شدت بیشتری دارد، شدت نور چراغ‌ها کم شوند. دیمر به کمک سنسور نوری که دارد، این کار را انجام می‌دهد.

نورپردازی پارکینگ

سخن آخر

نورپردازی المانی بسیار مهم در طراحی سقف پارکینگ به حساب می‌آید. کارایی، زیبایی و امنیت در پارکینگ با یک نورپردازی اصولی تضمین می‌شود، ترکیبی از انواع نورپردازی‌های عمومی، وظیفه‌ای، تأکیدی و دکوراتیو در پارکینگ ما را به این هدف مهم می‌رساند.

برای نورپردازی سقف پارکینگ خود به متخصصین هوشمندسازی و نورپردازی چیدانه مراجعه کنید.

نویسنده: زینب بهمنیاری | بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه