Chidaneh.com placeholder image

انواع عایق کولر و مزایای استفاده از آن‌ها

به قلم: مژگان احمدی

کولرهای آبی به دلیل برخوردار بودن از بدنه‌ای فلزی، بیشتر از انواع دیگر کولرها به عایق‌کاری نیاز پیدا می‌کنند. زیرا بدنه فلزی در تماس با آب بعد از مدتی دچار زنگ‌زدگی شده و ممکن است سوراخ شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی بهتر است کف کولر عایق کاری شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره انواع عایق کولر و مزیت‌های استفاده از آن‌ها بیشتر صحبت کنیم. آشنایی با انواع عایق کولر و استفاده از آن‌ها، شما را از صرف هزینه‌های اضافی برای خرید کولر جدید خلاص می‌کند و می‌توانید برای مدت بیشتری از کولر خود استفاده کنید.

عایق کولر چیست؟

عایق کولر چیست؟

عایق‌های کولر موادی هستند که روی سطح کف کولر آبی یا بدنه آن‌ را به طور کامل می‌پوشانند و از زنگ زدگی بدنه فلزی کولر و در نتیجه پوسیدگی، سوراخ شدن بدنه و نشتی آب جلوگیری می‌کنند. این عایق‌ها دارای ترکیباتی هستند که در برابر آب و رطوبت مقاوم بوده و از نفوذ آن به بدنه فلزی کولر جلوگیری می‌کنند. استفاده از انواع عایق کولر به عمر بیشتر کولر و افزایش بهره‌وری آن کمک می‌کند.

قالیشویی ادیب

مطالب پیشنهادی: راه اندازی کولر آبی، مهم ترین نکات + 8 مرحله

عایق کولر

انواع عایق کولر

عایق‌های کولر براساس ترکیباتی که در آن‌ها به کار رفته و کارایی‌شان انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

عایق قیر سرد برای کف کولر

عایق قیر سرد یکی از انواع عایق کولر است که برای پوشاندن سوراخ‌های کف کولرو ترمیم آن‌ها استفاده می‌شود. این نوع عایق یک لایه چسب مانند است که سطح بدنه یا کف کولر را می‌پوشاند و از زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کند. استفاده از این نوع عایق بسیار ساده است و می‌توانید خودتان به راحتی کف کولر را با آن عایق کنید.

اسپری قیر کف کولر

اسپری قیر کف کولر

با کمک اسپری قیر کف کولر می‌توانید تمام قسمت‌هایی که دچار زنگ‌زدگی شده، بپوشانید و از فرسایش بیش از حد آن‌ها جلوگیری کنید. برای استفاده از این نوع عایق بهتر است قسمت‌های مورد نظر کاملا خشک باشند و برای چند ساعتی در تماس با آب قرار نگیرند تا لایه ایجاد شده توسط اسپری قیر کاملا روی سطح مورد نظر بچسبد.

عایق ایزوگام کف کولر

عایق ایزوگام کف کولر

عایق ایزوگام کف کولر یکی از انواع عایق کولر است و بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سطح تخریب کف کولر زیاد باشد و سوراخ‌های بزرگی روی آن ایجاد شود. در این حالت استفاده از یک لایه ضخیم از عایق ایزوگام تمامی سوراخ‌های موجود را می‌پوشاند و از نشتی آب جلوگیری می‌کند.

مطلب پیشنهادی: قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

عایق نانو الاستیک کف کولر

عایق نانو الاستیک کف کولر

این نوع از عایق، پوششی پلیمری روی سطح بدنه کولر ایجاد می‌کند و معمولا بی رنگ است. این عایق بهترین گزینه برای عایق‌کاری بدنه کولر محسوب می‌شود. بهتر است هنگام استفاده از این نوع عایق، در دو مرحله از آن استفاده کنید. ابتدا یک لایه از آن را روی سطح بدنه کولر پخش کنید و بعد از آن لایه‌ بعدی را روی لایه خشک شده قبلی بریزید.

مطلب مرتبط: عایق ساختمانی نانو، آرامش را به خانه خود برگردانید!

انواع عایق کولر

بهترین زمان برای عایق‌کاری بدنه کولر

بهترین زمان برای عایق‌کاری کولر، قبل از شرایطی است که شما قصد راه اندازی آن را برای استفاده دارید. معمولا اواخر بهار و قبل از گرم شدن بیش از حد هوا، بهتر است عایق‌کاری و سرویس کولر انجام شود. زمانی که اقدام به سرویس سالانه کولر می‌کنید، بهتر است بدنه و کف کولر را نیز بررسی کنید و در صورت زنگ‌زدگی و نیاز به ترمیم، نسبت به عایق کاری آن با یکی از انواع عایق کولر اقدام کنید. همچنین عایق‌کاری سقف کولر نیز یکی از اقداماتی است که برای جلوگیری از گرم شدن آن بهتر است انجام دهید.

مزیت‌های استفاده از انواع عایق کولر

مزیت‌های استفاده از انواع عایق کولر

همان طور که اشاره کردیم استفاده از انواع عایق کولر، عمر و بهره‌وری کولر را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. همین امر باعث می‌شود تا مدت زمان بیشتری بتوانیم از کولر خود استفاده کنیم و مجبور به صرف هزینه‌های اضافی نباشیم.

از دیگر مزیت‌های استفاده از عایق کولر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به بدنه کولر و گرم شدن بیش از حد آن
  • افزایش طول عمر بدنه کولر
  • افزایش عمر پوشال‌ها و جلوگیری از فرسودگی زود هنگام آن‌ها
  • افزایش میزان خنک کنندگی کولر
  • جلوگیری از زنگ‌زدگی بدنه و کف کولر
  • ترمیم بافت تخریب شده بدنه کولر
انواع عایق کاری کولر

در پایان

بسیاری از افراد آگاهی چندانی با انواع عایق کولر و نحوه عایق کاری ندارند و همین امر باعث می‌شود تا هنگام بروز مشکلاتی از قبیل زنگ‌زدگی و سوراخ شدن کف کولر با صرف هزینه‌های گزاف کولر دیگری را جایگزین قبلی کنند. در حالی که آشنایی با انواع عایق کولر و مزیت‌های آن‌ها، باعث می‌شود تا هنگام مواجهه با چنین اتفاقاتی برای ترمیم بدنه کولر نسبت به عایق‌کاری آن اقدام کنید و بتوانید مدت زمان طولانی‌تری از کولر فعلی خود بهره ببرید.

مطلب مرتبط: کولر گازی یا کولر آبی؟ هر دو خوبن اما…

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
محمد در تاریخ 05 خرداد 1402
خیلی مفیدبود، خداخیرتون بده

ثبت دیدگاه