Chidaneh.com placeholder image

راه‌اندازی کولر آبی در 8 مرحله + نکات مهم بعد از راه‌اندازی

به قلم: مژگان احمدی

با گرم تر شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان،‌ کم کم همه افراد دست به راه اندازی کولر منزل خود می زنند؛ از کولر آبی گرفته تا برقی و هر روش خنک کننده دیگر؛ اما همه ما می دانیم که قبل از راه‌اندازی کولر آبی باید به نکاتی توجه نموده و آنها را رعایت کنیم تا هم در روند کار و سلامت کولر تاثیر بگذاریم و هم باعث شویم خانه ای خنک تر داشته باشیم. در این مطلب از وب سایت چیدانه همراه ما باشید تا در فصل این گرما در مورد راه اندازی کولر صحبت کنیم.

1. سرویس کردن کولر آبی

از آنجایی که کولر ها چند ماهی خاموش و بدون فعالیت بوده اند طبیعتا برای روشن شدن آنها با مسائلی رو به رو خواهید شد. در اینجور مواقع عبارت « سرویس کردن کولر » بارها و بارها به گوشمان خورده است. طی کردن روند:

تابلو فرش ریحان
  • تعویض پوشال
  • تعویض تسمه
  • شست و شوی کف
  • روغن کاری و…

را سرویس کردن کولر می نامند. اگر در تمامی مراحل دقت و حوصله لازم را به کار بگیرید می توانید کولری سالم تر و خنک تری داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: سرویس کولر گازی را خودتان انجام ندهید! چرا؟

2. شستشوی کولر آبی

طبیعتا وقتی بعد از گذشت چند ماه به سراغ کولرتان می روید با گرد و خاک و آلودگی های بسیاری رو به رو خواهید شد، پس بهتر است قبل از راه‌اندازی کولر آبی، حتما آن را شستشو دهید. در این راستا باید حتما به برق دقت کنید تا خطری برایتان نداشته باشد. پیشنهاد ما این است که از یک فازمتر استفاده کنید و یا پمپ آب کولر را خارج کنید. حالا به سراغ داخل کولر بروید و آن را با دقت تمیز کنید و بعد از آن هم سری به بدنه خارجی کولر بزنید.

3. تعویض پوشال برای راه‌اندازی کولر آبی

یکی از مهم ترین کارهایی که در روند راه‌اندازی کولر آبی باید حتما به آن توجه کرد عوض کردن پوشال کولر آّبی است. از آنجایی که رطوبت موجود در پوشال ها می تواند در اثر گذر زمان باعث رشد باکتری، قارچ، آلودگی و البته افزایش سرماخوردگی و حساسیت شود معمولا از افراد خواسته می شود که پوشال کولر آبی خود را سالانه تعویض نمایند. پیشنهاد می کنیم قبل از قرار دادن پوشال ها در پوشال گیر، آنها را خیس کنید تا هم خرد نشوند و هم به خوبی در جایشان قرار بگیرند.

نکته: قبل از قرار دادن پوشال ها در کولر آبی بهتر است کف کولر را از داخل، رنگ بزنید تا بر اثر رطوبت موجود در کولر دچار زنگ زدگی نشود.

4. روغن‌کاری‌های کولر آبی

اگر روند روغن کاری را در راه‌اندازی کولر آبی خود به خوبی پیش ببرید می توان این نوید را داد که دیگر با سفت شدن قطعات و یا حتی سوختن آنها روبرو نخواهید شد.، پس بهتر است چرخ تسمه (نه خود تسمه)، دینام و یاتاقان را روغن کاری کنید.

مطلب کاربردی: انواع عایق کولر و مزایای استفاده از آن‌ها

نکته: معمولا در طول تابستان، هرماه لازم است که به روغن کاری کولر آبی بپردازید. توصیه ما این است که برای افزایش عمر کولرتان در طول تابستان حداقل سه باز به روغن کاری کولر گازی خود رسیدگی کنید.

5. بررسی تسمه کولر آبی

معمولا برای حفظ سلامت دینام کولر از شما خواسته می شود که به تسمه کولرتان توجه نمایید. در صورتی که ببینید تسمه کولرتان دچار ترک خوردگی، افتادگی و یا بریدگی شده باشد باید آن را تعویض نمایید.

6. توجه به شناور قبل از راه‌اندازی کولر

شناور کولر نیز مثل سایر اجزای آن باید از سلامت کامل برخوردار باشد. برای آنکه این موضوع را بفهمید باید بگوییم که در شناور سالم، اگر آب پر شود باید آن را قطع کند تا سرریز نشود.

7. چک کردن شلنگ آب کولر آبی

توجه به پوسیده نبودن شلنگ آب نیز بسیار مهم است. کولر آبی سالم و درست، باید شلنگ تازه ای داشته باشد.

8. توجه به برزنت قبل از راه‌اندازی کولر آبی

برزنت عضوی از کولر آبی است که کولر را به کانال وصل می کند. برزنت کولر نیز باید کاملا سالم باشد. قبل از راه اندازی کولر حتما از سوراخ نبودن برزنت اطمینان خاطر حاصل کنید تا باعث خالی کردن هوا نشود.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید کولر آبی، نکاتی که باید بدانید

نکاتی بعد از راه‌اندازی کولر آبی

بعد از آنکه تمامی این مراحل و توصیه ها را پیش برده و رعایت کردید باید در استفاده از کولر آبی نیز مسائلی را در نظر داشته باشید. در ادامه مطلب تعدادی از این نکات را اشاره خواهیم کرد.

  1. در زمان روشن کردن کولر حتما به سلامت دکمه های روشن و خاموش کولر توجه کنید، چراکه خراب بودن آنها علاوه بر صدمه زدن به موتور کولر می تواند در رابطه با برق گرفتگی نیز خطرناک باشد
  2. علاوه بر این، لازم است قبل از روشن کردن کولر، ابتدا دکمه آب را روشن کنید. این کار باعث می شود که پوشال ها به خوبی خیس شوند. حالا بعد از گذشتن چند دقیقه می توانید دکمه روشن کردن کولر را نیز بزنید
  3. بهتر است قبل از روشن کردن کولر آبی برای اولین بار، دستمال و یا پارچه مرطوبی را جلوی دریچه آن بگیرید تا گرد و خاک های درون آن را در فضا پخش نکند.
  4. توصیه می کنیم که سعی کنید باد کولر به شکل مستقیم به شما برخورد نکند, به همین دلیل بهتر است دریچه کولر را به سمت سقف تنظیم کنید. این کار باعث پخش شدن هوای خنک در فضای خانه می شود
  5. حتما قبل از خارج شدن از خانه، کولر را خاموش کنید
  6. علاوه بر این در صورت استفاده طولانی مدت از کولر آبی، بهتر است پنجره های خانه را مقداری باز بگذارید، چراکه با روشن بودن مداوم کولر، رطوبت خانه بسیار افزایش می یابد. این مسئله می تواند در سلامت گل و گیاه آپارتمانی شما نیز تاثیر منفی داشته باشد.

در پایان

دقت کنید که کولر خود را بدون آنکه دکمه پمپ آن را روشن کنید به کار نیندازید. این کار باعث می شود که کولر آبی شما دچار سوختگی شود.

اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید از ثبت درخواست چیدانه راهنمایی بگیرید."

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه