Chidaneh.com placeholder image

روش‌های آبیاری باغچه، کدام یک بهتر است؟

به قلم: تحریریه چیدانه

گیاهان برای رشد به آب، نور خورشید، هوا و خاک نیاز دارند، طبیعت نور، هوا و خاک را برای رشد گیاهان فراهم می‌کند، اما ما هستیم که بایستی تشنگی گیاهان باغچه‌مان را پاسخ دهیم. اگر به دنبال روش‌های آبیاری باغچه می‌گردید، آدرس را درست آمده‌اید، این مقاله شما را با نکات بیشتری از آبیاری گیاهان آشنا می‌کند. با من در چیدانه همراه شوید تا روش های آبیاری باغچه را بشناسید.

روش های آبیاری باغچه

روش‌های آبیاری باغچه

در زیر روش‌های آبیاری باغچه را معرفی کرده‌ایم:

چوب و هنر
آبیاری باغچه با آبپاش

1. آبیاری باغچه با آبپاش

باغچه‌ها باغ‌های کوچکی هستند که می‌توان با آبپاش آن را آبیاری کرد، اما استفاده از این روش به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد. شما بایستی هربار آبپاش را پر از آب نمایید و وزن آبپاش پر از آب را هم تحمل کنید، البته آبیاری باغچه با آبپاش روشی شاعرانه است که روحیه آدم را مثل گیاهان پرطراوت و شاداب می‌سازد. اگر باغچه‌تان خیلی بزرگ نیست و زمان زیادی هم از شما نمی‌گیرد، آبیاری با آبپاش را انتخاب کنید چرا که قشنگ‌ترین و بااحساس‌ترین روش‌های آبیاری باغچه، آبیاری با آبپاش است.

آبیاری باغچه با شیلنگ

2. آبیاری باغچه با شلنگ

آبیاری باغچه با شلنگ هم مثل آبیاری با آبپاش است با این تفاوت که مجبور نیستید هربار آبپاش را از آب پر کنید، در واقع ساده‌ترین روش های آبیاری باغچه، آبیاری با آبپاش و شلنگ است. اگر زمان زیاد و حوصله فراوانی دارید، می‌توانید آبیاری باغچه خود را با شلنگ و آبپاش انتخاب کنید.

سر شیلنگ را پای گیاه بگذارید و اجازه دهید گیاه با فشار متوسط آب به آرامی سیراب شود. هرگز شلنگ را با فشار زیاد آب پای گیاه قرار ندهید، فشار زیاد آب باعث جابه‌جایی خاک و تشکیل حفره می‌شود، حتی ممکن است که ریشه گیاه نمایان شود و در معرض مستقیم هوا و تابش آفتاب قرار گیرد.

آبیاری باغچه به روش بارانی

3. آبیاری باغچه به روش بارانی

آبیاری به روش بارانی یکی دیگر از روش‌های آبیاری باغچه است. در این روش لوله‌های پلاستیکی PVC را در خاک مدفون می‌کنند، آبپاش‌هایی به این لوله‌ها متصل می‌شود، این آبپاش‌ها آب را در هوا پخش و همانند باران گیاهان را سیراب می‌کنند. در روش آبیاری بارانی آب زیادی تبخیر می‌شود و به دلیل اینکه تمام سطح باغچه آبیاری می‌شود، علف‌های هرز بیشتری در باغچه رشد خواهد کرد.

آبیاری باغچه به روش قطره ای

4. آبیاری باغچه به روش قطره‌ای

بهترین روش‌های آبیاری باغچه و باغ، آبیاری قطره‌ای است. آبیاری قطره‌ای نه تنها باعث صرفه‌جویی در آب می‌شود، بلکه در زمان، انرژی و هزینه هم صرفه‌جویی می‌کند. فرسایش خاک و رشد علف هرز در این روش بسیار کمتر است. با سیستم آبیاری قطره‌ای شما تنها تنظیمات را انجام می‌دهید و دیگر مجبور نیستید زمان طولانی را با شیلنگ یا آبپاش به آب دادن باغچه‌تان بپردازید.

آبیاری قطره‌ای شبکه‌ای از لوله‌های آب است که سرتاسر باغ یا باغچه توزیع می‌شود. در این شبکه پای هر گیاه یا درخت، قطره‌چکانی تعبیه شده تا آب را قطره قطره و با فشار کم به گیاه برساند. توزیع آب در این روش یکنواخت است، البته با تنظیم قطره‌چکان‌ها مقدار توزیع آب را تغییر داده می‌شود. در این روش می‌توان از یک تایمر آبیاری در ابتدای مسیر لوله‌ها بهره برد تا با مدیریت و  برنامه‌ریزی بیشتری، آبیاری انجام شود.

بهتر است بدانید که آبیاری شیمیایی با آبیاری قطره‌ای امکان‌پذیر است. کودهای شیمیایی در لوله اصلی انتقال آب تزریق و حل می‌شود، کود از این طریق پای هر گیاه می‌ریزد، به این روش کوددهی، آبیاری شیمیایی می‌گویند.

آبیاری باغچه

زمان آبیاری باغچه

فرقی نمی‌کند که کدام یک از روش‌های آبیاری باغچه را انتخاب می‌کنید، در فصل بهار و تابستان بایستی گیاه را یک تا سه بار در هفته آبیاری کرد، با افزایش گرما و بالا رفتن سرعت تبخیر، تعداد دفعات آبیاری بیشتر می‌شود، اما بهترین زمان برای آبیاری باغچه، صبح زود و هنگام غروب است، در این ساعات تبخیر آب توسط خورشید بسیار کم است پس در این اوقات آب کمتری هدر می‌رود. دقت کنید که ظهر، وقتی خورشید عمود می‌تابد، سرعت تبخیر آب به حداکثر می‌رسد پس نباید هنگام ظهر آبیاری کرد.

روش های آبیاری باغچه

نکاتی در رابطه با آبیاری باغچه

اکنون که با روش‌های آبیاری باغچه آشنا شدید، نکاتی پیرامون آبیاری گیاهان را هم فرا بگیرید:

  1. بهتر است گیاهان بومی را در باغچه حیاط خود بکارید. گیاهان بومی با شرایط آب‌وهوایی منطقه خود سازگار هستند.
  2. خوب است بدانید که گیاهان با برگ‌های نازک نسبت به گیاهان برگ گوشتی به آب بیشتری نیاز دارند.
  3. علف‌های هرز را از باغچه‌تان دور کنید، آن‌ها آبی را که شما برای گیاهان باغچه در نظر گرفتید، مصرف می‌کنند، اینگونه سر گیاهان مفید بی‌کلاه می‌ماند و شما مجبور می‌شوید هربار آب بیشتری به باغچه بدهید.
  4. اگر می‌خواهید رطوبت خاک را حفظ کنید، سطح خاک را با مالچ بپوشانید. مالچ هوا را در خود نگه می‌دارد و رطوبت خاک را از تبخیر در امان می‌دارد پس پاشیدن مالچ روی خاک دفعات آبیاری را کم می‌کند، همچنین با این کار علف‌های هرز هم فرصتی برای رشد پیدا نخواهند کرد.
  5. از مالچ‌های پلاستیکی استفاده نکنید، مالچ‌های طبیعی مثل خاک اره، پوست فندق، پوست گردو، خرده چمن و برگ‌ها عملکرد بسیار بهتری دارند.
  6. آلودگی هوا ممکن است برگ‌ها و گیاهان را با لایه‌ای از دوده بپوشاند. در این شرایط برای جلوگیری از مسدود شدن روزنه‌های برگ‌ها، آن‌ها را شستشو می‌دهند. مراقب باشید که فشار آب، زیاد نباشد تا موجب شکستن شاخه‌ها، ساقه‌ها و آسیب دیدن برگ‌ها و گلبرگ‌ها نشود.

مطلب پیشنهادی مرتبط: نگهداری فضای سبز، بدون این 5 اصل شدنی نیست!

7. گیاهانی مثل خزه و جلبک هنگام خشکی، آب درون بافت خود را به بیرون منتقل می‌کنند پس همسایگی گیاهان باغچه با خزه و جلبک هنگامی که گیاهان تشنه هستند، مفید و کارآمد خواهد بود.

8. مقدار کودی که در باغچه خود استفاده می‌کنید، بایستی به اندازه باشد. کود زیاد موجب می‌شود گیاهان در تابستان عطش بیشتری احساس کنند.

9. گیاهان تازه‌ای که در باغچه‌تان می‌کارید تا دو سال به آبیاری منظم نیاز دارند پس رسیدگی مرتب به گیاهان تازه وارد را از یاد نبرید.

10. چمن‌ها را خیلی کوتاه نکنید، چمن‌های بلند تبخیر را کاهش می‌دهند؛ در واقع سایه چمن‌های بلند تبخیر را کم می‌کند، اما علف‌های کوتاه تخم علف‌های هرز را هم به راحتی جابه‌جا می‌کند.

11. آبیاری بیش از حد سلامتی گیاهان باغچه‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب پوسیدگی بافت گیاه می‌شود، به علاوه ریشه گیاهان برای نفس کشیدن به هوا نیاز دارد، اما آبیاری بیش از حد تنفس ریشه گیاه را دچار اختلال می‌کند.

12. برای اینکه هزینه آبیاری را کم کنید، می‌توانید آب باران را ذخیره نمایید. در لینک زیر نحوه ذخیره آب باران در خانه را خواهید آموخت.

سخن آخر

آبیاری با آبپاش و شلنگ و همین‌طور آبیاری بارانی و قطره‌ای، روش‌های آبیاری باغچه هستند که شما با توجه به شرایط و امکانات خود می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. البته هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند. آبیاری باغچه با شلنگ خسته‌کننده و زمان‌بر است. در آبیاری به روش بارانی آب زیادی هدر می‌رود و آبیاری قطره‌ای هزینه بیشتری از سایر روش‌های آبیاری دارد.

اگر می‌خواهید باغچه خود را به روش بارانی یا قطره‌ای آبیاری کنید به اهالی فن چیدانه مراجعه نمایید. متخصصین محوطه بیرونی، فضای سبز در بخش سیستم‌های آبیاری شما را یاری خواهند نمود تا روش‌های آبیاری باغچه را اجرا کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه