Chidaneh.com placeholder image

چند روش رفع مشکلات لوله کشی ساختمان

به قلم: مهسا پوررضا

مشکلات لوله کشی ساختمان یکی از عمده ترین مسائل رایج می باشد. جدای از حدس و گمان و پیدا کردن مشکلات لوله کشی و تاسیسات، روش های برطرف کردن این گونه مسائل نیز بسیار مهم بوده و هم از لحاظ هزینه و هم از نظر تخریب و مدت زمان تعمیرات این که خود فرد بتواند آن را حل و برطرف کند بسیار حائز اهمیت و مهم است. پیدا کردن روش میانبر و کم هزینه و در عین حال مطمئن در واقع هیچ قیمتی نداشته و می تواند بسیار کمک کننده باشد.

لوله ها و آچار و نقشه
نشت لوله آب

برطرف کردن مشکل لوله کشی در حمام

 برای رفع مشکل چکه کردن لوله کشی باید اتصالاتی را که به خوبی محکم نشده‌اند با یک نوار پلاستیکی رفع نماییم تا از چکه کردن آب جلوگیری شود. یکی از اشتباهات رایج در مورد لوله کشی ساختمان، گرفتگی دوش است که با خرابی لوله کشی ساختمان اشتباه گرفته می‌شود. گرفتگی دوش باعث می‌شود انتقال آب به خوبی صورت نگیرد و شما را به خطا می‌اندازد. بنابراین قبل از باخبر کردنِ لوله کش، سر دوش حمام را باز نمایید و رسوب‌گیری را انجام دهید تا مشکل برطرف شود.

تابلو فرش ریحان
ریختن محلول درون سینک

رفع مشکل گرفتگی لوله‌ها

استفاده از مواد شیمیایی برای رفع گرفتگی لوله‌ها یکی از کارهای رایجی است که از قدیم انجام می‌دادیم. ولی امروزه می دانیم که استفاده از این موارد هر چند که مشکل را برطرف می‌کند ولی مشکلاتی را هم به همراه دارد. استفاده از مواد شیمیایی علاوه بر هزینه بالایی که برای خرید آن‌ها باید پرداخت کنیم، برای سلامتی انسان هم مضر می‌باشد. بنابراین یکی از روش‌های مناسب برای رفع گرفتگی لوله‌ها استفاده از جوش شیرین و سرکه می‌باشد. ابتدا مقداری جوش شیرین را در لوله‌ها بریزید، سپس محلول جوش شیرین و سرکه را داخل لوله‌ها ریخته و منتظر بمانید تا لوله‌ها باز شود.

درست کردن لوله کشی ساختمان با آچار
سفت کردن پیچ لوله با آچار

راه حل رفع نشتی لوله

حتما برایتان پیش آمده که لوله‎ ای نشتی دارد و به دیوار رطوبت داده است. یا حتما دیده‌اید یا شنیده‌اید که هنگام نصب لامپ، تابلو، کابینت و…  یک لوله سوراخ شده است یا لوله کشی ساختمان مشکل پیدا کرده‌ است. اینطور وقت‌ها می‌توانید آسیب دیدگی‌ها را به‌طور اساسی به کمک مهره و ماسوره، برطرف کنید. البته راه‌های راحت‌تری هم برای درمان لوله‌های سوراخ وجود دارد. می‌توانید با توجه به مقدار نشتی و آسیب از وسایلی مثل بست، پیچ، چسب، نوار تفلون، نوار آب‌بندی و… کمک بگیرید.گاهی ممکن است با لوله‌های شوفاژ که نشتی دارد مواجه شوید. برای برطرف کردن نشتی لوله‌های شوفاژ هم می‌توانید از کمربند پلی اتیلن استفاده کنید. وسایلی مثل چسب، نوار تفلون و… هم اینطور وقت‌ها کاربرد خواهند داشت.

بازکردن لوله با تلمبه
ریختن مواد لوله بازکن

رفع گرفتگی لوله کشی فاضلاب

گرفتگی چاه یا ورودی‌های چاهک فاضلاب از آن چیز‌هایی است که اگر به موقع برطرف نشود، به سرعت تبدیل به یک مشکل بسیار پرهزینه خواهد شد. یکی از روش‌های معمول و ساده برای این کار استفاده از ترکیب سرکه و آب گرم به صورت مداوم است. با ریختن ترکیب این دو ماده در چاه به صورت مداوم، می‌توان از گرفتگی چاهک فاضلاب جلوگیری کرد. معمولاً در سیفون زیر چاهک، چربی، زباله و مو جمع شده و باعث گرفتگی لوله‌ها می‌شوند. می‌توانید ماهی یک‌بار یا هر چند هفته یک‌بار مقداری آب گرم و سرکه سفید را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و در چاهک‌های فاضلاب ساختمان بریزید. این کار تمامی مسیر لوله‌کشی فاضلاب را از گرفتگی‌ها تمیز می‌کند. اگر که آب به‌راحتی از سینک ظرف‌شویی یا روشویی پایین نمی‌رود، می‌بایست سیفون زیر آن‌ها را باز کرده و داخل آن را تمیز کنید. بهتر است برای اطمینان، حتی پیش از گرفتگی لوله‌ها، هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید.

چسب لوله دور واشر و سفت و آچار

استفاده از چسب لوله 

در بازار چسب هایی به اصطلاح همه کاره وجود دارند که برای رفع مشکلات لوله کشی ساختمان به کار برده می شوند. این چسب ها می توانند مشکلاتی مانند نشتی لوله را برطرف کنند. اما شما برای حل بسیاری از مشکلات مربوط به لوله کشی خود احتیاجی به این چسب ها ندارید و می توانید به جای آن از نوار آب بندی یا نوار تفلون که در هر خانه ای پیدا می شود استفاده کنید. با پیچاندن سه یا چهار دور از این نوار، می توانید نتیجه مطلوب خود را کسب کنید.

لوله کشی ساختمان سفید
تعمیر لوله کشی زیر سینگ

اتصال محکم لوله ها با حرارت

گاهی اوقات هرچه برای محکم کردن لوله ها تلاش می کنید بی فایده است و لوله ها به اندازه کافی محکم نمی شوند. گاهی نیز به نظر می رسد لوله ها اتصالات بیش از حد محکمی داشته و باز کردن آن ها غیر ممکن است. در هر دو حالت شما می توانید از حرارت برای رفع مشکل خود استفاده کنید.برای این کار کافی است تا از یک مشعل پروپان استفاده کرده و قبل از کار کمی لوله ها را حرارت دهید. همانطور که می دانید از این روش فقط می توان برای انواع لوله های فلزی استفاده کرد و به کار بردن این ترفند برای لوله های گاز و یا لوله ها و اتصالات پلاستیکی بسیار خطرناک است.

آب گرم کن
آب گرم کن نصب شده در آشپزخانه

رسیدگی به آب گرمکن

ترموستات آبگرمکن خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد تنظیم نشده است.شما ممکن است در منطقه ای زندگی کنید که رسوبات آب به سرعت در خطوط و لوله ها جمع می شود. رسوب نیز می تواند به سرعت در چنین سیستم هایی جمع بشود.با شستشو دادن مخزن آبگرمکن خود با یک بطری آب، هر 3 ماه یکبار از شر این رسوبات رها شوید. ابتدا، آبگرمکن را خاموش کنید و لوله تخلیه آن را به درون یک کاسه یا سطل فلزی باز کنید. این کار مقدار زیادی رسوب را که در نزدیکی و پایین مخزن قرار گرفته است را حذف می کند که باعث می شود که آبگرمکن شما کارآمدتر شود.

لوله کشی های ساختمان
باز کردن لوله کشی ساختمان

نتیجه گیری:

شما برای حل بسیاری از مشکلات مربوط به لوله کشی ساختمان خود نیازی به تعمیر کاران حرفه ای ندارید، اگر کمی علاقه مند به کارهای فنی باشید می توانید به راحتی مشکلات جزئی و ساده لوله کشی خود را برطرف کنید. نگهداری درست و بررسی ماهیانه لوله ها و استفاده مناسب می تواند طول عمر سیستم لوله کشی ساختمان را افزایش دهد و همچنین اگر نیاز به تعمیر بود مطالب این مقاله می تواند برای شما مفید بوده به راحتی مشکلات لوله کشی ساختمان خود را بر طرف کنید .

مطالب بیشتر: 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه