Chidaneh.com placeholder image

چراغ محوطه؛ کاربردها و نکته های مهم برای انتخاب!

به قلم: سمانه زارعی

یک محوطه، فضای سبز یا پارک شهری هر چقدر که زیبا و جذاب باشد، برای قابل استفاده بودن در شب­ ها باید نورپردازی مناسبی داشته باشد. نور مصنوعی که برای روشن کردن محوطه در شب استفاده می­ شود بخشی از هویت محوطه را می­ سازد. چراغ محوطه علاوه بر زیباسازی باید کاربردی باشد. برای انتخاب صحیح چراغ مناسب با فضا، باید عوامل مختلفی را مدنظر قرار داد. در این مطلب با گروه روشنایی ستاره شمال همراه هستیم و راجع به چراغ محوطه صحبت خواهیم کرد. با چیدانه همراه باشید. 

 

چوب و هنر
چراغ محوطه

چراغ محوطه، از خانه تا پارک ­های شهری!

چراغ محوطه به انواع چراغ­ هایی که برای نصب در فضای باز استفاده دارند گفته می­ شود. چراغ محوطه را می­ توان برای حیاط خانه، باغ، محوطه ویلا، پارک ­های محله ­ای و یا پارک­ های بزرگ شهری استفاده کرد. روشن بودن چنین فضاهایی در شب، علاوه بر زیبایی ظاهر باعث ایجاد امنیت و ایمنی و همچنین کاربردی بودن فضای بیرونی در شب می ­شود. اگر شما هم به دنبال تهیه چراغ محوطه هستید لازم است با انواع چراغ محوطه آشنا شوید.

 

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
جدیدترین مدل چراغ مدرن محوطه
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

انواع چراغ محوطه؛ برای نورپردازی لازمه!

چراغ­ های محوطه را می ­توان براساس نوع نصب به چند دسته تقسیم ­بندی کرد. برخی از انواع چراغ محوطه بر اساس نصب آنها عبارتند از:

  • چراغ دیواری
  • چراغ سردری
  • چراغ آویز محوطه
  • چراغ پارکی
  • چراغ پایه کوتاه
  • چراغ محوطه دفنی

 

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
چراغ دیواری مدرن حیاط
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

1.چراغ محوطه دیواری: 

این نوع چراغ ­ها برای نصب بر روی دیوار طراحی شده ­اند. برخی از مدل­ های مدرن چراغ دیواری میزان نور چراغ قابل تنظیم است. این چراغ برای محوطه ­هایی که دورتادور آن دیوار کشیده شده است، مناسب است و فضایی از محوطه را اشغال نمی ­کند. از نظر امنیتی هم وجود چراغ روی دیوار روشنایی کافی را برای دورتادور محوطه ایجاد می ­کند.

 

چراغ محوطه سردر

2.چراغ محوطه سردری:

روشن بودن ورودی هر ساختمان و یا فضایی باعث ایجاد حس دعوت کنندگی و امنیت در عبور و مرور افراد می­ کند. مخصوصا در ورودی خانه­ های ویلایی و باغ این مسئله اهمیت بیشتری دارد. چراغ­ های سردری که به چراغ سرستونی هم معروفند بر روی ستون­ های دوطرف در ورودی و یا ستون­ های داخل محوطه نصب می ­شوند. گاهی چندین تعداد از این نوع چراغ را بر روی دیوار ویلا با فاصله از همدیگر قرار می­دهند تا نور کافی وجود داشته باشد. 

 

چراغ آویز محوطه

3.چراغ آویز محوطه:

همانطور که از اسمش مشخص است این نوع چراغ محوطه به صورت آویز است و از سقف فضاهایی مانند تراس یا بالکن آویزان می­ شود. و یا می ­توان آنها را با استفاده از یک تکیه گاه در هر قسمت از محوطه نصب کرد. اگر یک آلاچیق در محوطه دارید می­ توانید برای روشنایی داخل آلاچیق از چراغ آویز استفاده کنید.

 

چراغ پایه کوتاه

4.چراغ پارکی محوطه:

از معروف­ ترین چراغ­ هایی که در محوطه ­ها به خصوص در محوطه­ های با مساحت بالا دیده می­ شود چراغ پایه ­دار بلند است. این نوع چراغ­ های به چراغ پارکی هم معروفند چرا که بیشتر در فضاهای شهری و پارک­ ها استفاده می­ شوند. چراغ ­های پارکی هم در امتداد مسیرها کاربرد دارد و هم می­ توان آن را وسط باغچه و یا کنار درختان جانمایی کرد. برای محوطه فضاهای کوچک از چراغ پایه بلند استفاده نکنید زیرا تناسب بین مقیاس فضا و عناصر نورپردازی اهمیت زیادی در زیبایی آن دارد.

 

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
شیک‌ترین مدل‌های چراغ‌های دکوراتیو
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

5.چراغ پایه کوتاه:

چراغ محوطه پایه کوتاه، انواعی از چراغ محوطه است که ارتفاع کمتری نسبت به چراغ پارکی دارد. این نوع چراغ برای محوطه ­های کوچک تر مناسب است. چراغ­ های پایه کوتاه در انواع فرم و رنگ تولید می­ شوند و با توجه به سبک طراحی محوطه می ­توانید چراغ با رنگ مناسب را انتخاب کنید.

 

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
جدیدترین مدل چراغ مدرن محوطه
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

6.چراغ محوطه دفنی: 

این نوع چراغ محوطه پایه ندارد و داخل زمین به صورت دفنی قرار می­ گیرند و برای نورپردازی گیاهان بسیار مناسبند. از انواع چراغ دفنی برای طراحی نورپردازی مسیرها و همچنین نورپردازی استخر استفاده می­ شود. ساختار این نوع چراغ­ ها در برابر آبیاری و یا شستشوی محوطه مقاوم است و با وجود رطوبت و آب مشکلی پیش نمی­ آید. نور این نوع چراغ ­ها می ­تواند در انواع مختلفی طراحی شود.

 

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
شیک‌ترین مدل‌های چراغ‌های دکوراتیو
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

اصول انتخاب صحیح چراغ محوطه!

یکی از موارد مهمی که طراحان محوطه در طراحی ظاهری نورپردازی باید به آن توجه کنند، انتخاب صحیح نوع چراغ محوطه است. عوامل مختلفی در انتخاب چراغ محوطه تاثیرگذار هستند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • مساحت
  • محل نصب
  • جنس چراغ
  • کاربرد چراغ
  • قیمت چراغ
  • چراغ هوشمند
  • وزن چراغ محوطه

 

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
جدیدترین مدل چراغ مدرن محوطه
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
زیباترین مدل های چراغ دیواری
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

1.مساحت محوطه :

با توجه به اینکه محوطه بزرگ یا کوچک باشد، می ­توان از انواع چراغ در نورپردازی استفاده شود. نکته مهم در انتخاب چراغ محوطه رعایت مقیاس فضا و تناسب اندازه چراغ در آن است. همچنین با بزرگتر شدن محوطه به تعداد بیشتری چراغ محوطه خواهید داشت.

2.محل نصب چراغ:

در بخش قبلی به انواع چراغ بر اساس محل نصب اشاره کردیم. اولین سوال این است که چراغ محوطه در کجا نصب می ­شود؟ طراح با توجه به نیاز وکاربری فضا و سلیقه کارفرما بهترین نوع چراغ محوطه را انتخاب می­ کند.

3.جنس چراغ محوطه: 

یکی از عوامل موثر در کیفیت و طول عمر چراغ محوطه، جنس اجزای مختلف آن است. چراغ ­های محوطه را باید بر اساس اقلیم منطقه و دوام­ آن­ها انتخاب کرد. پایه چراغ محوطه می ­تواند از جنس فولاد، آهن، آلومینیوم، پلاستیک و یا چدن باشد. همچنین حباب چراغ از جنس انواع مختلف؛ پلاستیک، پلاستیک نسوز، پلی اکریلیک و شیشه­ هستند.

4.کاربرد چراغ:

علاوه بر فضای نصب چراغ محوطه باید به کاربرد چراغ در یک فضا توجه شود، گاهی برای نورپردازی بخشی از گیاهان باغچه نیاز به نورپردازی وجود دارد. و یا ممکن است برای تاکید بر روی المان خاصی که در محوطه وجود دارد و یا هدایت و مشخص کردن مسیر عبور از نورپردازی استفاده شود. انواع چراغ­ های محوطه می­ توانند این کاربردها را داشته باشند.

5.قیمت چراغ:

امروزه شاید یکی از مهم­ترین مسائل در انتخاب هریک از عناصر محوطه قیمت آنها باشد. چراغ محوطه با توجه به نوع چراغ، ابعاد و اندازه، نوع نصب، جنس بدنه و جنس حباب آن قیمت­ های متنوعی خواهند داشت. برای تهیه انواع چراغ محوطه علاوه بر توجه به کیفیت چراغ به بودجه خود توجه کنید.

6.هوشمند بودن:

این روزها هوشمند بودن وسایل و تجهیزات مختلف در هر عرصه ­ای با استقبال مواجه شده است. نورپردازی هوشمند، مخصوصا در محوطه­ های بزرگ کار شما را برای روشن کردن محوطه در شب و یا تنظیم نور راحت می ­کند. شما می­ توانید با استفاده از ریموت، اپلیکیشن و یا به صورت دستی زمان روشن و خاموش شدن و یا تنظیمات نورپردازی را انجام دهید.

7.وزن چراغ:

وزن چراغ محوطه با توجه به فضای نصب آن اهمیت می ­یابد، به طور مثال ممکن است شما به چراغ دیواری با وزن کمتر احتیاج داشته باشید در نتیجه بهتر است چراغ با بدنه پلاستیکی انتخاب کنید.

 

چراغ محوطه باغ

چراغ محوطه باغ؛ یک شب به یاد ماندنی بسازید!

اگر باغی دارید که می­ خواهید شب­ های تابستانی خاطره ­انگیزی را در آن بگذرانید، به نورپردازی آن توجه کنید. فراموش نکنید که میزان نور در فضای باز و محوطه باید متناسب باشد و نباید از چراغ­ های با شدت نور زیاد در فضای باغی کوچک استفاده کنید. همچنین در انتخاب چراغ به سبک طراحی محوطه توجه کنید؛ یک طراح و یا تولید کننده انواع چراغ محوطه در این مورد به شما کمک خواهند کرد.

 

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
چراغ دیواری مدرن حیاط
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
جدیدترین مدل چراغ مدرن محوطه
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

چراغ محوطه؛ شکل و فرم چراغ مهمه؟

همخوانی و تناسب بین اجزای محوطه و سبک طراحی محوطه از مواردی است که باید به آن توجه شود. چراغ ­هایی که برای محوطه تهیه می ­شوند باید با توجه به مدرن و یا کلاسیک بودن فضا انتخاب شوند. اغلب برای طراحی محوطه ­های کلاسیک از انواع چراغ پایه ­دار فلزی که با طرح­های فرفوژه تزیین شده­ اند استفاده می­ شود. ولی برای محوطه­ های کوچک که اجزای آن ساده و مینیمال هستند چراغ محوطه مدرن به درد می­ خورد.

 

چراغ محوطه دیواری

کلام آخر:

در این مطلب با گروه نورپردازی و روشنایی ستاره شمال همراه بودیم و راجع به چراغ محوطه صحبت کردیم. برای انتخاب انواه چراغ محوطه از طراحان و تولیدکنندگان معتبر انواع چراغ کمک بگیرید. گروه نورپردازی ستاره شمال در زمینه­ ی ارائه اقلام و لوازم روشنایی مدرن فعالیت می­ کند. برای تهیه انواع چراغ محوطه مدرن به پروفایل نورپردازی و روشنایی ستاره شمال سر بزنید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه