Chidaneh.com placeholder image

بهترین مصالح برای عایق حرارتی ساختمان چیست؟

به قلم: تحریریه چیدانه

خبری کوتاه و تلخ: ذخایر انرژی برای ساختمان‌سازی و سیستم‌های گرمایشی محدود و رو به پایان است. البته این خبر جدید نیست و به همین دلیل سازندگان بناهای ساختمانی و کارشناسان همواره در تلاش‌اند تا برای حفظ انرژی گرمایشی و سرمایشی سازه‌های مختلف از عایق‌های حرارتی استفاده کنند. استفاده از عایق‌های حرارتی استاندارد کمک می‌کند تا به میزان قابل توجهی از هدر شدن انرژی گرمایشی و سرمایشی و پرداخت هزینه‌های سنگین پیشگیری شود.

مبلمان آفر
اجرای عایق حرارتی

پشم شیشه یکی از قدیمی‌ترین انواع عایق‌های حرارتی است که برای جلوگیری از یخ‌زدگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما اکنون تعداد عایق‌های حرارتی بیشتر از قبل شده است و سازندگان قدرت انتخاب بیشتری دارند. در ادامه این مقاله بهترین مصالح برای عایق حرارتی را به شما خوانندگان عزیز معرفی خواهیم کرد.

چوب و هنر

عایق‌های مصالح ساختمانی، بتن‌های سبک عایقی ارزان و مطمئن

برخی از مصالحی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند به گونه‌ای ساخته می‌شوند که ویژگی‌های یک عایق حرارتی ساختمان را دارند. بتن‌های سبک که در دستگاه فوم بتن ساخته می‌شوند از همین نوع مصالح هستند.

بتن‌های سبک، محصولی از فوم بتن

بتن‌های سبک که به آن بتن سبک منبسط هم گفته می‌شود در انواع مختلفی با استفاده از دانه‌های ریز شن و ماسه، حباب‌های هوا و آب ساخته می‌شوند. بتن‌های سبک به‌صورت فوم بتن در دستگاه‌هایی مانند دستگاه فوم بتن منو پمپ نیسانی ساخته می‌شود و در اجرای پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلوک‌های سبک یا بتن‌های سبک AAC و NAAC جزو بهترین عایق‌های حرارتی ساختمان به شمار می‌روند که نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی و پیشگیری از اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی دارند.

بتن‌های اسفنج شده، بتنی متخلخل با عمر طولانی

بتن‌های اسفنجی که به نام بتن‌های متخلخل نیز شناخته می‌شوند یکی دیگر از مصالح برای عایق حرارتی ساختمان هستند. بتن‌های اسفنج شده در دو نوع گازی و کفی تولید می‌شوند و در ساخت آن‌ها از سرباره‌های اسفنجی کوره‌های ذوب آهن به عنوان سنگ دانه استفاده می‌شود.

بتن‌های سلولی یا بتن CLC،‌ بهترین مصالح با قابلیت یک عایق قوی

بتن‌های سلولی یکی از بهترین انواع مصالح برای عایق حرارتی ساختمان هستند چون وزنی بسیار سبک و قیمتی مناسب و به صرفه دارند. بلوک‌های سلولی از ترکیب سیمان، ماسه، آب و فوم تولید می‌شوند. بتن‌های سلولی را می‌توان مانند سایر بتن‌های سبک در دستگاه فوم بتن نیسانی تحت فشار ساخت و مورد استفاده قرار داد. 

بتن CLC ساختاری اسفنجی و متخلخل دارد و به دلیل داشتن وزن بسیار سبک باعث کاهش وزن کلی ساختمان نیز می‌شود. امروزه ساختن ساختمان‌هایی با وزن سبک از جمله اصول ساخت بناهای ضد زلزله است. به همین دلیل کارشناسان بسیاری به استفاده از بتن سلولی تمایل دارند. بتن‌های سلولی علاوه‌بر اینکه عایق مناسبی در برابر گرما و سرما هستند از نفوذ صداهای اضافی به داخل ساختمان هم به خوبی پیشگیری می‌کنند.

عایق حرارتی

عایق‌های حرارتی شیمیایی، بهترین عایق های صوتی و حرارتی

عایق‌های حرارتی که برپایه مواد شیمیایی هستند به عایق‌های پلاستیکی نیز شناخته می‌شوند. عایق‌های پلاستیکی از جنس پلی اتیلن، فنولیک، پلی وینیل کلراید، پلی یورتان و پلی استایرن هستند. عایق‌های حرارتی شیشه اسفنجی و عایق‌های حرارتی منعکس کننده پر استفاده‌ترین نوع عایق‌های حرارتی شمیایی به شمار می‌روند.

عایق حرارتی شیشه اسفنجی، عایق حرارتی جایگزین پشم شیشه

عایق‌های حرارتی شیشه اسفنجی از جنس پلی استر هستند که از چندین لایه تشکیل شده‌اند. در یکی از لایه‌ها ماده‌‌ای با قابلیت جذب اشعه ماورا بنفش وجود دارد. در یکی دیگر از لایه‌ها که به وسیله موادی مانند طلا، نیکل و کروم یا سایر فلزات سنگین اندود شده است که از بازتابش اشعه مادون قرمز پیشگیری می‌کند. آخرین لایه که لایه سوم است خاصیتی ضد خش دارد و از بروز خطرهای احتمالی در زمان شستن شیشه مانند پاشیدگی جلوگیری می‌کند.

عایق های حرارتی منعکس کننده، بهترین عایق حرارتی پشت بام

اگر به عایق‌های ایزوگامی که روی پشت بام قرار می‌گیرند دقت کنید یک ماده فلزی می‌بینید که وظیفه آن انعکاس نور خورشید است. عایق‌های حرارتی منعکس کننده مانند شیشه اسفنجی از چندین لایه تشکیل شده‌اند که هر کدام از آن‌ها ماموریت مشخصی دارند. اما به‌طورکل مهم‌ترین دلیل استفاده از عایق حرارتی منعکس کننده پیشگیری از نفوذ بخار به فضای داخلی ساختمان است. 

عایق‌های حرارتی معدنی، بهترین عایق حرارتی دیوار داخلی ساختمان

عایق‌های معدنی نیز جزو بهترین مصالح برای عایق حرارتی ساختمان شناخته می‌شوند. عایق‌های حرارتی معدنی از مواد خالص و ناخالص که از معادن استخراج و فراوری می‌شوند. تحمل حرارت بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های عایق‌های حرارتی معدنی بوده که آن‌ها را به مناسب‌ترین گزینه برای عایق حرارتی دیوار داخلی ساختمان تبدیل کرده است. اما متاسفانه اغلب عایق‌های حرارتی معدنی مقاومت پایینی در برابر رطوبت دارند.

پشم سنگ، پشم شیشه، پرلیت، پشم سرباره، پشم‌های معدنی، الیاف کربنی، الیاف سرامیکی نسوز،‌ عایق سیلیکات،‌ مگنزیا و عایق ایزوهم از پرکاربردترین انواع عایق‌های حرارتی هستند که در قسمت‌های مختلف یک بنا به کار می‌روند.

اجرای عایق حرارتی در ساختمان

عایق‌های حرارتی طبیعی، با کمک مواد گیاهی و حیوانی عایق بسازید

عایق‌های حرارتی که بر پایه مواد طبیعی هستند به‌طورکلی از طبیعت به دست می‌آیند و منشا گیاهی و حیوانی دارند. عایق حرارتی چوب یا پشم چوب، چوب پنبه، عایق سلولزی و عایق دیاتومه‌ای از معروف‌ترین انواع عایق‌های طبیعی و حرارتی هستند. 

خط تولید انواع فوم بتن سبک را با کمک عمران داتام راه اندازی کنید

در این مقاله درباره بهترین مصالح برای عایق حرارتی ساختمان صحبت کردیم. امیدواریم اطلاعات این مطلب برای شما کاربردی و مفید بوده باشد. برخی اوقات در پروژه‌های بسیار بزرگ بهتر است به منظور کاهش هزینه‌های ساخت و ساز عایق‌ها و بتن مورد نظر را در همان محل ساخت‌وساز تولید کنید.

متخصصین شرکت توسعه عمران داتام آماده ارائه خدمات لازم در زمینه راه اندازه خط تولید فوم بتن سبک که بهترین نوع عایق حرارتی و صوتی به شمار می‌رود به کارشناسان عزیز در سراسر ایران هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید انواع تجهیزات ساخت و ساز مانند دستگاه فوم بتن،‌ کلایمر و مایع کفزا و راه‌اندازی خط تولید بتن سبک وارد سایت عمران داتام به آدرس اینترنتی omrandatam.com شوید یا با شماره تلفن 02176218992 تماس بگیرید.

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه