Chidaneh.com placeholder image

مزایا و کاربرد میکروسمنت چیست؟

به قلم: سمانه زارعی

میکروسمنت یکی از مصالح نسبتا جدید و مدرن است که به تازگی کاربرد زیادی در معماری و دکوراسیون داخلی پیدا کرده است. در این مطلب از چیدانه با گروه میکروسمنت هایکا همراه می­ شویم تا راجع به میکروسمنت کف صحبت کنیم. اگر شما می­ خواهید در مورد این پوشش جذاب بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

 

چوب و هنر
کاربرد میکروسمنت

کاربردهای میکروسمنت چیست؟

کاربرد میکروسمنت در پوشش انواع دیوار و کف در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان ها می باشد که خاصیت ضد آب با استحکام بالا و زیبایی منحصر به فرد را داراست.

میکروسمنت یک کامپوزیت معدنی- پلیمری با مشخصات منحصربفرد می­ باشد که آن را برای استفاده به عنوان پوشش نهایی دکوراتیو ایده آل می ­گرداند. 

ضخامت کل این پوشش بین 2 تا 3 میلی متر و با توجه به خواص ویژه آن، این مصالح را می­ توان در کف، دیوار و نمای ساختمان استفاده کرد. همچنین با توجه به مقاومت آن در برابر رطوبت این مصالح به عنوان لایه نهایی در کف و دیوار سرویس قابل استفاده است و به دلیل سطح یکپارچه ای که ایجاد می­کند به عنوان یک راه مینیمال و جذاب برای انواع فضاها قابل استفاده است.

کابرد میکروسمنت به عنوان یک مصالح را می توان تقریبا روی هر سطحی استفاده کرد. موزاییک، سنگ، مصالح خودترازشونده، مصالح پایه سیمان، گچ، گچ برگ (کناف) و … از جمله این سطوح می ­باشد. همچنین با توجه به تنوع سیستم های اجرا، میکروسمنت را می ­توان برای پوشش نهایی بسیاری آیتم ها در ساختمان از جمله راه پله، سینک روشویی، فرنیچر ساخته شده از ام دی اف و … استفاده کرد.

این پوشش را می توان بدون درز، بدون این که ترک بخورد در ابعاد بزرگ کار کرد و اجرای متفاوت در لایه های نهایی منجر به بافت های متفاوت و زیبا در پایان کار خواهد شد.

اجرای میکروسمنت نیاز به نیروی آموزش دیده و با مهارت جهت تضمین خروجی مناسب و کیفیت کار را دارد. 

این مصالح به طور خاص برای کارهای بازسازی استفاده می­ شود چرا که نیاز به تخریب و برداشتن کف یا دیوار قبلی را ندارد و به طور مستقیم می­ توان آن را بر روی سطوح قبلی اجرا کرد.

 

میکروسمنت هایکا
اجرای انواع میکروسمنت دکوراتیو دیوار
میکروسمنت هایکا

مزایای میکروسمنت

برخی از مزایای میکروسمنت عبارتند از:

  • تنوع بافت و رنگ
  • مقاومت سایشی بالا
  • مقاوم در برابر رطوبت و آب
  • مقاوم در برابر اشعه خورشید (برای فضاهای خارجی و نمای ساختمان)
  • مقاومت فشاری قابل ملاحظه
  • قابلیت اجرا در ابعاد بزرگ و بدون درز
  • قابلیت کشسانی بالا
  • استحکام بالا در برابر ترک
  • ویژگی خاص تمیز شوندگی در صورت ایجاد کثیفی و آلودگی بر روی آن

 

زیرسازی میکروسمنت

چه مصالحی به عنوان زیرسازی پوشش میکروسمنت مناسب می ­باشد؟

از آن جا که پوشش دکوراتیو میکروسمنت دارای ضخامت تقریبی 2 تا 3 میلی متر می­ باشد سطح زیر کار میکروسمنت می­ بایست سطحی صاف و بدون موج باشد. در واقع فرم کار در پوشش میکروسمنت ایجاد نمی­ شود و زیرکار میکروسمنت است که فرم آن را می ­سازد. برای تقریب به ذهن میکروسمنت به مثابه لعاب کاشی یا سرامیک و زیرسازی آن مانند بیسکویتی کاشی یا سرامیک می­ باشد.

  • مصالح مناسب برای زیرسازی در دیوار داخلی و دیوار سرویس: گچ نرمه، سیمانکاری نرمه شده، کاشی یا سرامیک، کناف، ام دی اف خام یا روکش دار، سمنت بورد،  فایبرسمنت بورد، آکواپنل و یا مصالح صاف دیگری. به لحاظ چسبندگی این مصالح به قدری چسبنده می باشد که بر روی شیشه نیز می­چسبد.
  • مصالح مناسب برای زیرسازی در کف: موزاییک، سیمان نرمه شده، سرامیک، کاشی، سنگ، بتن ماله پروانه، یا هر مصالح صلب با سطح صاف
  • مصالح مناسب برای زیرسازی در نمای خارجی: سمنت بورد، فایبرسمنت بورد، سیمانکاری نرمه شده، آکوا پنل، سنگ و سرامیک (برای پروژه های بازسازی)

 

کاربرد میکروسمنت در سرویس بهداشتی

استفاده از میکروسمنت در سرویس بهداشتی، آری یا خیر؟

کاربرد میکروسمنت اصولا به عنوان یک پوشش دکوراتیو مقاوم، در برابر آب شناخته می­شود. درصد جذب حجمی کمتر از 0.2 % در48  ساعت موجب شده است تا این مصالح بر اساس آیین نامه حفاظت سطحی اروپا  (EN1504-2)  به عنوان یک عایق رطوبتی نیز شناخته شود. 

لذا استفاده از آن به عنوان لایه نهایی در سرویس بهداشتی علاوه بر این که مشکلی ایجاد نمی­ کند بلکه در صورت ایجاد مشکل در عایق رطوبتی اصلی سرویس بهداشتی یا حمام این مصالح می ­تواند به عنوان یک لایه عایق رطوبتی جدید نقش آن را به خوبی ایفا می­ کند.

در ساختمان­ های نوساز پیشنهاد می­ شود برای اطمینان بیشتر حتما لایه عایق رطوبتی علاوه بر میکروسمنت در زیرکار استفاده شود تا در صورت سوراخ کردن میکروسمنت آن لایه زیرین نقش عایق را ایفا کند.

نکته دیگر قابل تامل در خصوص میکروسمنت این است که این مصالح در برابر مواد شوینده معمول در ساختمان با PH حدود 5 تا 11 مقاومت باید و شاید را دارا می­باشد. البته ما در هایکا به زودی بر اساس آزمایش های دقیق لیست مواد شوینده بدون خطر برای این مصالح بر روی سایت و کاتالوگ خود منتشر می­کنیم.

قابل ذکر است که این مصالح نیز مانند کلیه کف پوش ها و دیوار پوش ها مقاومت مشخصی در برابر سایش و ضربه دارد و از آن جا که یک پوشش می ­باشد می­بایست در استفاده از آن ملاحظاتی مانند قرارندادن اجسام تیز مانند چهارپایه بدون پایه لاستیکی رعایت شود.

 

میکروسمنت هایکا
اجرای کف با استفاده از پوشش میکروسمنت
میکروسمنت هایکا

کلام آخر:

میکروسمنت جزو مصالح نوینی است که می ­توان برای فضاهای مختلف استفاده کرد. برای اجرای میکروسمنت سراغ شرکت­ های معتبر بروید تا خیالتان راحت باشد. میکروسمنت هایکا، اولین تولید کننده متریال میکروسمنت در ایران و اجرای آن است.

گروه تخصصی هایکا می ­تواند در زمینه پوشش میکروسمنت، سیستم ­های نوین کفسازی، تولید و اجرای رنگ نما، پوشش ­های محافظتی نما و.. در کنار شما باشد. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر از این شرکت به پروفیل میکروسمنت هایکا سر بزنید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه