Chidaneh.com placeholder image

طراحی و ساخت استخر روباز؛ مهندس استخر خود باشید!

به قلم: مژگان احمدی

شنا و آب‌تنی همواره یکی از سرگرمی‌های محبوب ما ایرانی‌ها بوده است. وقتی از فشارها و دغدغه‌های روزمره زندگی به آرامش و طراوت آب پناه می‌برید این تفریح پرنشاط مطمئنا برایتان لذت‌بخش خواهد بود. برخی از افراد ناچار به استفاده از استخرهای عمومی هستند اما آن دسته از افرادی که در خانه خود فضای مناسبی دارند ترجیح می‌دهند استخر خانگی شخصی داشته باشند، اما همواره این سوال برای دوستداران شنا مطرح هست: استخر سرپوشیده بهتر است یا روباز؟ در این مقاله درمورد مراحل طراحی و ساخت استخر روباز صحبت می‌کنیم و در باب مزایا و معایب آن مفصلا توضیح خواهیم داد. کارشناسان گروه مهندسی استودیو معماری نیارش در بیان این مطالب ما را همراهی خواهند کرد. اگر شما هم اهل تفریح و شنا هستید این مقاله را تا انتها دنبال کنید. 

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

چوب و هنر

انواع استخر؛ کدام بهتر است؟

استخرها از منظر نوع قرارگیری در ساختمان به دو دسته تقسیم می‌شوند: سرپوشیده و روباز!

استخرهای سرپوشیده همان طور که از نام آن‌ها پیداست مسقف هستند و معمولا در داخل خانه‌ها یا گوشه‌ای از باغ و ویلا قرار می‌گیرند و عموما طرفدار کمتری دارند. لذت بردن از فضای باز و هوای آزاد در هنگام شنا بسیار وسوسه‌انگیز است، خصوصا برای همین روزهای سال که هوا رو به سردی می‌گذارد و شما استخر روبازتان را با آب گرم پر کرده و در آن حرارت دل‌انگیز آرامش عضلات را زیر پوستتان به‌خوبی حس می‌کنید. استخرهای روباز عموما در حیاط خانه‌ها، تراس‌ها و حتی جدیدا روی پشت‌بام‌ها ساخته می‌شوند. این که ترجیح شما شنا کردن در کدامیک از این دو نوع استخر باشد کاملا یک موضوع سلیقه‌ای است، پس اگر نیت دارید در خانه خود استخر بسازید با ویژگی‌های هریک از این دو به طور کامل آشنا بشوید و سعی کنید آگاهانه تصمیم بگیرید.

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

طراحی و ساخت استخر روباز؛ مزایا و معایب

درست است که استخر سرپوشیده به علت مسقف بودن دارای احساس امنیت خوبی است، اما هزینه‌های جانبی آن از استخر روباز بیشتر است. در استخرهای سرپوشیده بابت تهویه مطبوع، گرمایش، تعمیرات و نگهداری ناچارید هزینه بیشتری بپردازید و دما و رطوبت محیط بسته را به‌صورت مداوم چک کنید. استخر روباز این دردسرها را ندارد اما در نوع خود مزایا و معایبی دارد که در این بخش بیان می‌کنیم:

اگر در خانه از کودک و یا فرد سالمندی نگهداری می‌کنید باید بدانید که استخر روباز امنیت چندانی برای آن‌ها نخواهد داشت. حتی در صورت نگهداری، حیوان خانگی شما نیز ممکن است به درون آن سقوط کند. بنابراین یا حفاظ مناسبی برای استخر در نظر بگیرید و یا در شرایط حاد از ساختن استخر روباز صرفنظر کنید. اما خوبی استخر روباز این است که برای تنظیم دمای آن نیاز به گرمکن ندارید و صرفه‌جویی مناسبی در برابر مصرف انرژی خواهید داشت و به تبع آن هزینه کمتری را هم متحمل می‌شوید. ضمن این که با طراحی و ساخت استخر روباز می‌توانید لاکچری باشید و از آفتاب گرفتن در فصل تابستان لذت ببرید!

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

نکات طراحی و ساخت استخر روباز

برای اینکه صاحب استخری زیبا و اصولی باشید این نکات را به خاطر بسپارید:

  • اگر استخر شما در فضایی خصوصی قرار می‌گیرد استفاده از شیشه می‌تواند نمای منحصربفردی به آن ببخشد.
  • شاید وقتی نام استخر به گوشتان می‌خورد تصویری از یک محیط با کاشی‌های ساده سفید و آبی توی ذهنتان نقش ببندد، اما خوب است که هنگام طراحی از کاشی‌های طرح‌دار و شیک و متفاوت استفاده کنید.
  • اگر شناگر حرفه‌ای نیستید و احتمال می‌دهید که سالمندان و کودکان نیز از استخر شما استفاده کنند عمق زیادی به آن ندهید. هرچند یک عمق معمول و حداقلی برای پایداری استخر نیاز است اما عمق زیاد باعث می‌شود دیواره‌های استخر به تقویت بیشتری نیاز پیدا کنند.
  • از تمیزکاری استخر خود غافل نشوید، مکان‌های مرطوب بهشت باکتری‌ها و قارچ‌ها و موجودات بیماری‌زا هستند! آب استخر هم که مستقیما با پوست شما در ارتباط است، بنابراین با اهمال در نظافت استخر خیلی زود به بیماری‌های مختلف مبتلا خواهید شد و استفاده از استخر به جای این که تفریحی جذاب و خاطره‌انگیز باشد برای سلامت شما صدمه‌زننده خواهد بود.

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

طراحی و ساخت استخر روباز؛ مواردی که باید بدانید!

اگر می‌خواهید برای خانه یا ویلای خود یک استخر روباز جذاب بسازید بایستی به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشید:

شیوه طراحی و ساخت استخر روباز

اولین گزینه‌ای که برای ساخت یک استخر روباز بایستی به آن توجه کنید شیوه ساخت آن است. با توجه به فضای محوطه، افراد استفاده‌کننده و بودجه‌ای که در اختیار دارید می‌توانید انتخاب کنید که استخر شما از چه متریال و مصالحی ساخته شود. اگر قصد دارید برای کودک خود استخر تهیه کنید یک استخر پیش‌ساخته و بادی شاید کافی باشد اما اگر افراد بزرگسال هم جزو استفاده‌کنندگان هستند گزینه‌های بیشتری پیش رو دارید. بتن‌ریزی کف و آماده‌سازی استخر با بلوک سیمان شاید ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین حالت باشد. اما اگر می‌خواهید استخر شما عمر مفید بیشتری داشته باشد شیوه ساخت بتن‌ریزی و آرماتوربندی فونداسیون را انتخاب کنید. البته برای این گزینه باید هزینه بیشتری بپردازید اما در ازای آن از بسیاری از هزینه‌های فرعی و جانبی دیگر مانند هزینه تعمیرات و آسیب‌دیدگی تاسیساتی و … پیشگیری کرده‌اید.

زمان مناسب طراحی و ساخت استخر روباز

ساخت یک استخر روباز به طور معمول 3 الی 6 ماه زمان می‌برد که البته بسته به نوع و ابعاد استخر این تایم متغیر است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که قرارداد ساخت استخر خود را قبل از عید نوروز ببندید، این موضوع چند مزیت دارد. اول این که با توجه به نو شدن سال و تغییر نرخ تورم، قیمت سال پیشین برای شما رقم خورده است، و ثانیا زمان فرا رسیدن سه ماه تابستان و فصل گرما استخر شما آماده است و تفریحی هیجان‌انگیز و دلچسب را پیش رو خواهید داشت.

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

طرح موردعلاقه خود را پیاده کنید!

سعی کنید کلیشه‌ها را دور بریزید و اشکال هندسی استخر را متفاوت طراحی کنید. طرح‌های مربع و مستطیل و مدل‌های زاویه‌دار دیگر تکراری و خسته‌کننده شده‌اند، یک استخر دایره‌ای یا طرحی منحنی می‌تواند ظاهر جذابی ایجاد کند. اگر خودتان در این زمینه دستی بر آتش دارید می‌توانید مدل استخرتان را خودتان مدلسازی کرده و با یک طراح نیز مشورت کنید، لازم نیست طراحی شما حرفه‌ای و مهندسی‌شده باشد، با خطوط ساده و ابتدایی هم می‌توانید تصورات خود را روی کاغذ بیاورید و برای طراح توصیف کنید. اما اگر علاقه‌ای به این کار ندارید بهتر است با استخدام یک طراح صفر تا صد کار را به او بسپارید و از او بخواهید که تا جایی که ممکن است نظر و سلیقه شما را هم در نقشه استخر اعمال کند.

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

مکان‌یابی استخر

یافتن بهترین مکان برای یک استخر روباز بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید استخرتان را در مکان آفتاب‌گیر بسازید، زیرا در این صورت هزینه کمتری بابت گرم کردن آب استخر خواهید پرداخت. بهتر است در نزدیکی استخر شما درخت و شاخ و برگ وجود نداشته باشد، بهرحال ممکن است ریشه گیاهان به درون استخر راه پیدا کند و به زیرسازی و تاسیسات آن آسیب بزند. همچنین سایه درخت جلوی نور آفتاب را می‌گیرد و با ممانعت از گرم شدن آب، اتلاف انرژی را به دنبال خواهد داشت.

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

مراحل طراحی و ساخت استخر روباز

پس از در نظر گرفتن مکان بهینه و نقشه‌ریزی استخر، نوبت به فاز اجرا می‌رسد. در این قسمت مراحل طراحی و ساخت استخر روباز را با توضیحات مختصری به شما مخاطبان عزیز چیدانه ارائه می‌کنیم.

خاکبرداری

اولین مرحله در ساخت استخر روباز خاکبرداری است. برای این کار کاسه استخر را گوبرداری کرده و برای جلوگیری از ریزش دیوار دیوار حائل تعبیه می‌کنند، سپس برای ایجاد عمق‌های مختلف شیب‌بندی انجام می‌دهند و کف استخر را با میلگرد یا آرماتور شبکه‌بندی می‌کنند تا فونداسیون ساخته شود.

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

لوله‌گذاری

این قسمت مهم‌ترین مرحله ساخت استخر است زیرا مستقیما به کیفیت آب ورودی و سلامت جسمی شما ارتباط دارد. در این مرحله لوله‌های آب سرد و گرم نصب شده و برای داشتن آب گرم بایستی موتورخانه اجرا شود. تاسیساتی مانند پمپ، تنظیم دمای آب، فیلتر تصفیه آب و … نیز در مراحل بعدی و در بخش موتورخانه اجرا خواهد شد. در همین قسمت است که سیم‌کشی مرتبط با روشنایی استخر نیز انجام می‌شود.

کف‌سازی

برای کف‌سازی می‌توانید از بتن‌ریزی مستقیم استفاده کنید و یا از شیوه بلوک‌چینی. هرچند ما به شما بتن‌ریزی را پیشنهاد می‌کنیم اما اگر تصمیم گرفتید که کف استخر را با بلوک‌های سیمانی پر کنید در نهایت با ملات حفرات آن را پر کنید تا زمین زیر آن نم نزند و آب استخر هدر نرود. پس از کف‌سازی زمان آن است که دیوارهای استخر را سر و سامان بدهید.

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

اجرای سرامیک

قبل از این که سرامیک‌ها نصب شوند باید استخر را آب‌بندی کنید. خیلی مهم است که آب استخر هدر نرود و به کف و دیواره‌ها نفوذ نکند. برای این کار ملاتی با پودر سنگ، چسب بتن و سیمان سفید آماده کرده و در چند مرحله متوالی، کف و دیواره‌ها را با این ملات عایق‌بندی می‌کنیم. سپس باید عایق را تست کنیم و متوجه شویم که به‌درستی کار می‌کند یا نه. به این صورت که استخر را از آب پر کرده و چند روز به عایق فرصت می‌دهیم تا خودش را نشان بدهد! اگر در این مدت‌زمان سطح آب استخر تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد می‌توانیم به این آب‌بندی اعتماد کنیم و به سراغ مرحله بعدی برویم. بخش بعد پر کردن پشت دیواره‌های استخر با شفته آهک است و بعد نوبت سرامیک‌کاری می‌رسد. تمام شد! استخر شما آماده است. می‌توانید از آن استفاده کنید و لذت ببرید!

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

هزینه طراحی و ساخت استخر روباز

اگر بخواهیم با شما صادق باشیم باید بگوییم که قیمت تمام‌شده استخر روباز سال به سال متغیر است زیرا نرخ تورم دائما در نوسان است و هزینه نهایی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد اعم از طراحی استخر، متریال به‌کار رفته، ابعاد و شیوه ساخت استخر، تاسیسات و جنس ابزارآلات. بنابراین تخمین هزینه را به عهده یک کارشناس بگذارید و در ابتدا بودجه خود را برای طراح مشخص کنید تا متناسب با جیب شما مناسب‌ترین نوع طراحی را در پیش بگیرد.

استودیو معماری نیارش
طراحی لوکس استخر روباز کردان
استودیو معماری نیارش

حرف آخر

در این مقاله در رابطه با مراحل طراحی و ساخت استخر روباز صحبت کردیم و مزایا و معایب آن را شرح دادیم. فرقی نمی‌کند چه نوع استخری، با چه مصالح و چه مدلی را انتخاب کنید، در هر صورت ساخت استخر یکی از تخصصی‌ترین آیتم‌ها در صنعت ساخت و ساز است. بنابراین پس از ارزیابی بودجه و مشخص کردن طرح موردعلاقه خود ضروری است که از یک تیم حرفه‌ای و باسابقه کمک بگیرید. گروه استودیو معماری نیارش در زمینه طراحی و اجرای تخصصی در حوزه معماری، سازه و تاسیسات و همچنین طراحی داخلی و دکوراسیون، نماسازی و محوطه‌سازی به همراه تیمی مجرب و متخصص فعالیت می‌نماید. ما پیشنهاد می‌کنیم که پروژه‌های این شرکت را در صفحه پروفایل استودیو معماری نیارش تماشا کنید.

لینک‌های مرتبط با این مطلب:

نویسنده: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه