Chidaneh.com placeholder image

شیشه لمینت چندلایه؛ سرسخت‌ترین شیشه بازار را اینجا پیدا کنید!

به قلم: مژگان احمدی

شیشه به‌خودی خود پتانسیل آسیب‌رسانی بالایی دارد. اگر شیشه به‌هردلیلی بشکند لبه‌های تیز و برّنده آن می‌توانند بسیار مهلک و خطرناک باشند و با جان شما و اهالی خانه بازی کند، بنابراین باید خانه را برای خود و ساکنین آن ایمن کنید. شیشه لمینت چندلایه یا نشکن نوعی از شیشه است با ترکیبی از لایه‌های مختلف که بسیار سخت دچار صدمه می‌شود و اگر تحت شرایط خاصی بشکند خرد نمی‌شود و لبه‌های آن هرگز تیز و آسیب‌زننده نخواهند بود، بنابراین می‌تواند محافظ خوبی برای شما و اطرافیانتان باشد. اگر به دنبال امنیت هستید این مقاله را دنبال کنید تا به شما گروهی را معرفی کنیم که با تولید شیشه‌های لمینت و نشکن به شما از بابت دوام و استحکام شیشه‌های خانه اطمینان خاطر می‌دهد. کارشناسان تیم مجرب صنایع شیشه و آینه آگاهی در ادامه این مطلب ما را همراهی خواهند کرد.

نصب شیشه لمینت

طرز ساخت شیشه لمینت چندلایه

در تولید شیشه‌های لمینت چندلایه از لایه‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود که در بین آن‌ها طلق PVB (پلی‌وینول‌بوتیرات) به کار رفته است. وجود این طلق‌ها به این خاطر است که در هنگام شکستن، شیشه لمینت فرو نریزد و به جای خرد شدن، تنها تعدادی ترک در سطح آن ایجاد شود، درواقع این طلق‌ها انرژی وارد شده به شیشه را جذب می‌کنند و از منتشر شدن انرژی در یک نقطه متمرکز ممانعت به عمل می‌آورند، در این حالت قطعات شکسته‌شده روی طلق باقی می‌مانند، پراکنده نمی‌شوند و هیچ خطر جانی برای انسان ایجاد نخواهند کرد. به‌طور کلی مراحل ساخت شیشه لمینت چندلایه به شکل زیر است:

چوب و هنر
شیشه لمینت چندلایه
  • ابتدا طرح و نقشه و ابعاد شیشه به کارخانه ارسال می‌شود.
  • مراحل ساخت آغاز می‌شود و در حالت پایه از دو لایه شیشه سکوریت 10میل استفاده می‌شود.
  • سپس طلق میانی PVB در بین لایه‌های شیشه قرار داده می‌شود.
  • شیشه وارد دستگاه اتوکلاو شده و در شرایط خلا، هوا از میان لایه‌ها خارج شده و طلق به هردو لایه شیشه به‌خوبی می‌چسبد و شیشه لمینت آماده می‌شود.
شیشه لمینت چندلایه

شیشه لمینت و شیشه سکوریت چه فرقی با هم دارند؟

تفاوت این دو نوع شیشه در نوع تولید و الگوی شکستگی آن‌هاست. زمانی که شیشه لمینت می‌شکند فرو نمی‌ریزد و در جای خود باقی می‌ماند اما شکستن شیشه سکوریت به این صورت است که به تکه‌های کوچک گرانولی تبدیل می‌شود، علت این تفاوت در این است که شیشه سکوریت در هنگام ساخت زمانی که حرارت بالایی می‌بیند با سرعت بسیار زیادی سرد می‌شود و همین موضوع مقاومت آن را نسبت به لمینت کاهش می‌دهد. شیشه لمینت از سکوریت مقاوم‌تر است، در مکان‌های حساسی مانند مراکز و ادارات انتظامی، طلافروشی‌ها و بانک‌ها بهتر است از شیشه ایمن‌تر مانند لمینت استفاده شود اما در اماکن معمولی شیشه سکوریت هم می‌تواند امنیت لازم را فراهم کند. 

شیشه لمینت چندلایه

کاربرد شیشه لمینت چندلایه؛ کجا استفاده کنیم؟

شیشه لمینت چندلایه در درجه اول از لحاظ ایمنی مورد اهمیت است و در درجه بعدی از نظر زیبایی، هردوی این فاکتورها بستگی به نوع ساخت شیشه لمینت دارد. اگر ایمنی بیشتری می‌خواهید از لمینتی استفاده کنید که به‌جای به‌کار بردن شیشه معمولی در لایه‌های خود، از شیشه سکوریت استفاده کرده باشد. اگر زیبایی بیشتری می‌خواهید لمینتی را انتخاب کنید که از شیشه‌های رنگی در ساخت آن بهره گرفته شده باشد. همه چیز بستگی به طرز تولید لمینت دارد. اگر می‌خواهید این شیشه را در مکانی امنیتی استفاده کنید بهتر است شیشه لمینت با سکوریت ساخته شود تا خاصیت ضدگلوله بودن و نشکن بودن آن از هرگونه خطری برای آن مکان پیشگیری کند. برای زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل، آفیس‌ها، مدارس و مهدکودک‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید و هر مجموعه‌ای که زیبایی بصری آن مهم و موردتوجه است، می‌توانید از لمینت‌های رنگی استفاده کنید و از نمای جذاب و ایمنی فوق‌العاده آن لذت ببرید. 

شیشه لمینت چندلایه
شیشه لمینت چندلایه

مزایای شیشه لمینت چندلایه؛ چرا بخریم؟

شیشه‌های لمینت دارای مزایای بی‌شماری هستند و به همین خاطر است که طرفداران زیادی دارند. دیگر دوره آن گذشته است که در خرید یک محصول تنها به زیبایی و ظاهر آن توجه کنیم، این روزها خریداران کالای مدنظر خود را هوشمندانه‌تر انتخاب می‌کنند و با یک تیر چند نشان می‌زنند.

کاهش آلودگی صوتی

شیشه لمینت چندلایه عایق صوت است. اهمیت جلوگیری از نفوذ سروصدا و هیاهوی محیط بیرونی زمانی مشخص می‌شود که خانه شما در یک مکان شلوغ و پرتردد واقع شده باشد و پس از یک روش پرچالش نیاز به محیطی آرام و دنج برای استراحت داشته باشید. در اماکنی مانند بیمارستان‌ها که جنجال و صدای بوق خودروها مزاحم استراحت بیماران می‌شود استفاده از شیشه‌های لمینت چندلایه گزینه‌ای عالی و حتی ضروری است. 

شیشه لمینت چندلایه

کنترل انرژی ورودی و خروجی

این نوع شیشه‌ها می‌توانند با به دام انداختن انرژی در لایه‌های خود، در فصول سرد خانه را گرم نگه دارند و در فصول گرم اجازه ندهند حرارت به محیط داخلی منزل وارد شود. در این صورت در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود و احتمالا از شر پرداخت قبض‌های پرهزینه و سنگین نجات خواهید یافت.

شیشه لمینت چندلایه

کنترل ضربه و ایمنی در برابر حوادث

این مورد از فاکتورهای موردعلاقه هواداران شیشه لمینت چندلایه است. در هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله و آتش‌سوزی شیشه‌های معمولی به علت تحمل تنش‌های مکانیکی و حرارتی شدید به‌سرعت خرد می‌شوند و خسارات مضاعفی به ساکنین وارد می‌کنند، بالاخص اگر ساختمان مرتفع باشد و حریق در طبقات بالای ساختمان اتفاق بیفتد سقوط شیشه از ارتفاع می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به افراد وارد کند، اما شیشه لمینت چندلایه به دلیل وجود طلق‌های متعدد در بین لایه‌ها در برابر انواع تنش‌ها مقاومت داشته و حتی در صورت آسیب دیدن فرو نمی‌ریزد و به صورت تکه‌تکه از چارچوب جدا نمی‌شود. به‌همین خاطر است که در مکان‌های حساسی مانند راه‌پله‌ها، سقف استخرها و مکان‌های عمومی و پررفت‌وآمد، طراحان و معماران از این نوع شیشه مقاوم و بادوام استفاده می‌کنند.

شیشه لمینت چندلایه

مقاومت در برابر تابش‌های مضر

نور خورشید اگر به‌صورت مستقیم به لوازم خانه بتابد باعث از بین رفتن رنگ‌ و روی فرش، مبلمان، تابلوهای هنری  و دیگر اقلام باارزش دکوراسیون خواهد شد. همچنین تابش اشعه uv یا ماوراء بنفش به بدن انسان صدمه می‌زند و به‌مرور باعث ایجاد ناراحتی‌های پوستی و مشکلات چشمی می‌شود. اگر از شیشه لمینت چندلایه برای درب و پنجره‌های خانه استفاده کنید از ورود اشعه‌های مضر خورشید جلوگیری کرده و ماندگاری لوازم خانه و سلامت اهالی خانه را تضمین کرده‌اید. خوب است بدانید که هرچه تعداد لایه‌های شیشه لمینت بیشتر باشد در پیشگیری از بروز این عوارض اثر چشمگیرتری خواهد داشت.

شیشه لمینت چندلایه

نکات مهم در خرید شیشه لمینت چندلایه

زمانی که می‌خواهید کالایی را بخرید باید اطلاعات دقیقی از مشخصات آن داشته باشید، همین که بدانید شیشه لمینت چه نوع شیشه‌ای است کافی نیست! هنگام خرید باید بتوانید شیشه خوب را از نوع بد آن تشخیص بدهید. بنابراین پیش از این که به خریدن شیشه اقدام کنید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • جنس طلق شیشه لمینت چندلایه در نگاه اول مشخص نیست، اما اگر طلق کیفیت مطلوبی نداشته باشد به‌مرور رنگ آن تغییر کرده و به زردی می‌گراید.
  • اگر طلق‌ها به‌درستی جایگذاری نشده باشند بین طلق و شیشه می‌توانید حباب‌هایی را مشاهده کنید که باعث ایجاد نمایی ناخوشایند در یک شیشه لمینت چندلایه خواهد شد.
  • اگر لایه‌های طلق و شیشه به‌صورت حرفه‌ای در کنار هم فیت نشده باشند در بالا و پایین شیشه حالت پله‌پله شدن را مشاهده می‌کنید، این موضوع در نصب شیشه هم شما را به دردسر می‌اندازد.
  • قبل از خرید باید بدانید که دقیقا قصد دارید شیشه را در کدام قسمت از منزل استفاده کنید؟ نمای داخلی یا خارجی؟ به‌عنوان مثال اگر شیشه لمینت را برای استفاده در پنجره‌های خانه می‌خواهید بایستی نوع شفاف‌تر آن را خریداری کنید تا از نور کافی و طبیعی محیط بیرونی محروم نشوید.
شیشه لمینت چندلایه

هزینه شیشه لمینت چندلایه؛ قیمت چند است؟

هزینه‌ای که بابت شیشه لمینت می‌پردازید بستگی به ابعاد شیشه، تعداد لایه‌های آن، نوع شیشه، سکوریت یا خام بودن لایه‌های شیشه، ضخامت طلق و لایه‌ها، میزان شفافیت، میزان مقاومت آن در برابر نور خورشید و دیگر گزینه‌های اضافه‌ای دارد که به سازنده سفارش می‌دهید. بسیاری از افراد دوست دارند روی شیشه لمینت خود تصویر دلخواهشان را چاپ کنند، باید بگوییم که این کار امکان‌پذیر است و با چاپ تصویر موردعلاقه شما بر روی لایه‌های زیرین شیشه لمینت می‌توانید یک المان دومنظوره در خانه داشته باشید: یک شیشه مقاوم و یک تابلوی هنری جذاب!

شیشه لمینت چندلایه

حرف آخر

هنگامی که شیشه وارد هنر معماری شد پروژه‌های جذاب و خلاقانه‌ای رقم خورد و صنعت ساخت و ساز را دچار تحولات بزرگی کرد. امروزه دیگر فقط زیبایی و نمای شیشه برای خریداران مهم نیست و شاید تمرکز بیشتر آن‌ها بر روی مقاومت و ایمنی شیشه باشد، زیرا شیشه به‌خودی خود المانی خطرآفرین است و اگر دوام کافی را نداشته باشد ممکن است به حوادث دلخراشی منجر شود. شیشه لمینت چندلایه سرسخت‌ترین شیشه بازار بوده و نسبت به شیشه معمولی و سکوریت از امتیازات بالایی برخوردار است. هرچند با توجه به برتری این نوع شیشه هزینه بیشتری نیز باید بابت آن بپردازید اما بهتر است از هزینه کردن برای ایمنی و سلامت خود و اطرافیانتان هراس نداشته باشید، زیرا با این حرکت هوشمندانه به نوعی از هزینه‌های جانبی و احتمالی آینده پیشگیری کرده‌اید.

صنایع شیشه و آینه آگاهی با استفاده از نیروی توانمند و متریال اولیه باکیفیت، به تولید انواع شیشه‌های لمینت می‌پردازد. برای دیدن نمونه‌کارها و سفارش شیشه لمینت می‌توانید به صفحه صنایع و شیشه و آینه آگاهی و یا آدرس سایت www.agahiglass.com مراجعه کنید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

نویسنده: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه