Chidaneh.com placeholder image

نمای شیشه ای، انعکاس شهر در ساختمان

به قلم: سمانه زارعی

نمای ساختمان­ ها مانند لباسی است که مهم­ ترین بخش ظاهر آن را می­ سازد. امروزه برای طراحی نمای ساختمان از مواد و مصالح مختلفی از انواع سنگ نما، آلومینیوم و کامپوزیت گرفته تا شیشه و آجر استفاده می ­شود. نمای شیشه ­ای یکی از انواع نمای ساختمان است که در برج ­ها و ساختمان­ های بزرگ استفاده زیادی دارد. در این مطلب از چیدانه با موضوع نمای شیشه ­ای به بررسی انواع نمای شیشه ­ای و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

سرویس خواب بالسا
نمای شیشه ای

نمای شیشه­ ای؛ یک ساختمان زیبا و مدرن!

شیشه حسی از شفافیت و نور را به همراه دارد. این متریال در انواع ساختمان­ ها به خصوص ساختمان­ های مدرن نقش مهمی دارد. این روزها نمای ساختمان­ های زیادی به شکل مدرن و ساده طراحی می ­شوند. یکی از اصول طراحی در نمای مدرن؛ عدم استفاده از مصالح متنوع است. در نتیجه نمای شیشه ­ای برای داشتن یک نمای مدرن در ساختمان انتخاب خوبی است. 

نمای شیشه ­ای را می ­توان به صورت دوپوسته اجرا کرد؛ به طوری که بین دو پوسته ساختمان، فاصله­ ای بین سی سانتیمتر الی دو متر فاصله قرار می ­گیرد. این فاصله بر اساس نوع اجرای نما و کاربری ساختمان تعیین می­ شود.

 

مطلب پیشنهادی: نمای ساختمان مدرن، 7 آپارتمان ایرانی خیره کننده!

 

rapelmerdas
نماشویی
rapelmerdas

مزایا و معایب نمای شیشه ­ای

هر نوع مصالحی که برای نمای ساختمان استفاده می ­شود مزایا و معایب خود را دارد. همانطور که گفتیم؛ با توجه به نوع اجرای نمای شیشه ­ای می ­تواند مزایا و معایبی را داشته باشد. 

 

شرکت آنلاین دُر ( شیشه سکوریت نشکن ، پارتیشن اداری، نما اسپایدر ساختمان و ... )
نما شیشه اسپایدر ساختمان و چاهک شیشه ای آسانسور
شرکت آنلاین دُر ( شیشه سکوریت نشکن ، پارتیشن اداری، نما اسپایدر ساختمان و ... )

مزایای نمای شیشه­ ای

از جمله مزایای نمای شیشه ­ای عبارتند از:

  • کاهش بار مرده ساختمان
  • سرعت بالا در اجرای نما
  • ایجاد دید از داخل به منظره بیرون از ساختمان
  • نهایت استفاده از نور طبیعی و ورود نور به ساختمان در طی روز
  • عایق آلودگی صوتی در نماهای دوجداره شیشه­ ای

 

نمای شیشه ای

معایب نمای شیشه ­ای

از جمله معایب نمای شیشه ­ای عبارتند از:

  • ضریب هدایت حرارتی زیاد و اتلاف حرارت
  • مشکل آلودگی صوتی
  • هزینه بالای اجرای نما
  • کاهش فضای مفید ساختمان به دلیل ایجاد فاصله بین دو پوسته ­ی نمای شیشه ­ای
  • هزینه­ های زیاد در تعمیر و نگهداری نمای شیشه­ ای
  • افزایش دریافت گرما در ساختمان در فصل­­ های گرم

 

نمای شیشه ای
نمای شیشه ای ساختمان

انواع نمای شیشه­ ای

نمای شیشه ­ای ساختمان بر اساس نوع نصب شیشه ­ها و ساختارشان متنوع هستند. در ایران به طور کلی، استفاده از نام سه نوع نمای شیشه ­ای رواج بیشتری دارد.که در ادامه به توضیح آنها می ­پردازیم:

 

1.نمای شیشه ­ای کرتین وال

بهتر است در ابتدا این نکته را در نظر داشته باشید؛ کرتین وال به طور کلی نوعی سیستم نصب نما است که در آن از فریم­ های نازک آلومینیومی استفاده می ­شود که صفحاتی از جنس؛ شیشه، فلز و یا کامپوزیت را نگه می ­دارند.

به همین دلیل به طور کلی نمای شیشه­ ای ساختمان را با نام کرتین وال به کار می­ برند. از طرفی هم نمای کرتین وال انواع مختلفی دارد که یکی از آنها فریم لس می ­باشد. اجرای نمای کرتین وال به روش­ های مختلفی اجرا می­ شود که برخی برای ساختمان­ های بلند مرتبه و برج­ ها مناسبند و برخی در ساختمان­ های کوچکتر کاربرد دارند.

مطلب پیشنهادی: نمای شیشه­ ای کرتین وال، اوج زیبایی معماری نوین

 

نمای شیشه ای در برج ها

2.نمای شیشه ­ای فریم لس

برای اجرای نمای شیشه ­ای فریم ­لس از شیشه­ های سکوریت دوجداره استفاده می­ شود. در زیرسازی فلزی این نوع نمای شیشه ­ای از آلومینیوم استفاده می ­شود که نگهدارنده پنل­ های شیشه­ ای است. نوع قرارگیری و اتصال شیشه ­ها و ساختار آلومینیومی آن به صورتی ظریف اجرا می ­شود و سطح نما به صورت یکپارچه و شیشه ­ای دیده می­ شود و همین موضوع دلیل نام این نوع اجرای نمای شیشه ­ای است. 

برای اجرای درز بین پنل­ های شیشه­ ای از لاستیک­ های هوابندی و آب­بندی استفاده می ­شود. در این نوع اجرا در سطح گسترده و یا سازه ­های سنگین در کمربندی­ها از پروفیل­ هایی با ابعاد و ساز بزرگتر استفاده می ­شود. در این نوع نمای شیشه­ ای امکان اجرای بازشو مخفی وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: دیدن جهان به رنگی دیگر با نمای ساختمان و شیشه­ های رنگی

 

نمای شیشه ای اسپایدر

3.نمای شیشه ­ای اسپایدر یا عنکبوتی

همانطور که از نامش مشخص است ساختار قرارگیری شیشه ­ها به وسیله بست­ های اسپایدر فرمی شبیه اسپایدار یا همان عنکبوت را ایجاد می ­کند. در این نوع از اجرای نمای شیشه­ ای بیشتر در ساختمان ­های اداری و تجاری انجام می ­شود. پس از اینکه اسکلت اصلی سازه اجرا شد، اسپایدرها که همان نگهدارنده شیشه­ ها هستند به پروفیل­ ها که به سقف و کف متصل هستند جوش داده می­ شوند پس از آن قطعات شیشه ­ی نما با فاصله ­ی حدود یک سانتیمتر به جای خود متصل می­ شوند. فضای بین شیشه ­ها را با چسب مخصوصی پر می­ کنند.

 

نمای ساختمان

نمای شیشه­ ای؛ چه شیشه­ هایی به کار می­ رود؟

در اجرای نمای شیشه­ ای ساختمان از انواع شیشه­ ها استفاده می­ شود. مهم ­ترین نکته در اجرای نمای شیشه­ ای رعایت اصول نصب و استفاده از شیشه­ هایی است که کمترین خطر را داشته باشند. در این بین شیشه­ های لمینت و سکوریت از انواع شیشه­ های مناسب برای اجرای نما هستند. این نوع از شیشه­ ها در هنگام شکستن، شاید ترک بردارند و خورد شوند ولی شیشه سطح یکپارچه خود را حفظ می­ کند.

 انواع شیشه­ هایی که برای نمای شیشه ­ای استفاده می­ شوند عبارتند از:

  • شیشه سکوریت
  • شیشه لمینت
  • دو جداره یا تک جداره
  • رفلکس یا معمولی
  • شیشه­ های ساده و یا رنگی

مطلب پیشنهادی: با انواع شیشه­ های ساختمانی و کاربرد آن آشنا شویم!

 

نمای شیشه ای ساختمان

قیمت نمای شیشه ­ای

در بخش قبلی گفتیم که برخی از کارشناسان بالا بودن قیمت نمای شیشه ­ای را یکی از معایب آن می ­دانند. ولی این یک نظر کلی است و برای اینکه بتوانید ارزش واقعی هر محصولی را بدست بیاورید باید مزایا، زیبایی و طول عمر آن را در نظر بگیرید و در نهایت به این نتیجه برسید که آیا انتخاب مناسبی برای ساختمان شما است یا خیر. به طور کلی قیمت نمای شیشه­ ای به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله:

  • نوع شیشه
  • تک جداره یا دوجداره بودن آن
  • نوع نصب نمای شیشه ­ای
  • مساحت نمایی که شیشه در آن اجرا می­ شود
  • یراق مورد استفاده

مطلب پیشنهادی: قیمت انواع شیشه ساختمانی، برای این 6 مورد هزینه کنید!

 

نمای شیشه ای

کلام آخر:

نمای شیشه ­ای ساختمان­ ها شهر باعث ایجاد نور و شفافیت در بافت شهر می­ شود. این نوع از نما در ساختمان­ های مدرن کاربردی زیادی دارد. برای اجرا و نصب نمای شیشه ­ای به متخصص نیاز دارید زیرا اجرای صحیح این نوع نما در ایجاد امنیت بسیار اهمیت دارد. 

اهالی فن چیدانه در زمینه نمای شیشه ­ای همراه شما هستند.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه