نمای ساختمان مدرن،7 آپارتمان ایرانی خیره کننده!

نمای ساختمان مدرن،7 آپارتمان ایرانی خیره کننده!

به قلم: تحریریه چیدانه

به جرات می توان گفت نمای ساختمان یکی از اجزای بسیار مهم هر ساختمان و در واقع نمایان گر هویت اصلی آن ساختمان به شمار می رود، یکی از اصول اولیه طراحی نمای ساختمان حفظ محیط داخل از بیرون و همچنین ارتباط موثر فضای بیرونی با محیط داخلی به نحو کاربردی و مناسب می باشد. امروزه نمای ساختمان مدرن یکی از پرطرفدارترین نماسازی های است که چهره ی فضای شهری را دگرگون کرده است و ظاهری منحصر به فرد به فضای پیرامون ما بخشیده است. به همبن منظور امروز در چیدانه می خواهیم شما را با نمونه هایی از نمای ساختمان های مدرن آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

سارا کلانتری و رضا صیادیان
نورپردازی نمای خارجی
سارا کلانتری و رضا صیادیان

سرویس خواب بالسا

نمای ساختمان مدرن سپهر در مرزداران

آپارتمان مسکونی سپهر تحت تاثیر نیروهایی که از طرفین بستر سایت به آن وارد می شود، تغییر فرم می دهد. این نیروها  باعث تغییر فرم در بعد سوم نیز خواهند شد ونما از شکل ساختار دوبعدی کلیشه ای خارج می شود. در طراحی نمای ساختمان مدرن سپهر بعد چهارم با حرکت در معبر روبه رو از یک سو و با تغییر نور از سوی دیگر، در جریان است.ما این نیروها را با نوستالژی بازی کودکانه (اوریگامی) در هم آمیختیم تا به گویشی نو دست پیدا کنیم.طرح پروژه دارای بیان و ساختاری تازه دررابطه با شهر است. همچنین دو پوسته شدن نما در فضای تراس ها علاوه بر ایجاد عمق وحریم و چشم اندازی ویژه، به بحث ذخیره ی انرژی وتبادل حرارتی ومبحث پایداری نیز کمک شایانی خواهد کرد.

نمای ساختمان مدرن سفید در شهرک غرب

  • نام پروژه: آپارتمان اداری سفید
  • موقعیت: شهرک غرب،تهران، ایران
  • دفتر معماری: BNS استدیو

هدف اصلی از طراحی آپارتمان اداری سفید ایجاد یک نمای متضاد با ساختمان های اطرافش بود. به همین منظور نمای  ساختمان به عنوان نمای دو پوسته طراحی شده که لایه اول دیوار آن دو جداره است. نمای ساختمان مدرن سفید در جنوب و شرق با مجموعه ای از رنگ سفید پنجره آلومینیوم افقی پوشانده شده است که به  عنوان پوششی برای نمای شیشه ای داخلی در برابر نور خورشید عمل می کند.فاصله بین صفحات آلومینیومی پنجره ها  ۵x5 سانتی متر و ۱۰x10 سانتی متر  در نظر گرفته شده است که با توجه به سطح چشم انسان در موقعیت مکان و جایگاه دید و منظر مناسب و نور دلپذیر و سایه خاصی را برای کاربر در فضای داخلی به و جود آورده است.فضای بین دو پوسته حدود ۷۰ سانتی متر است که از طریق یک راه باریک این دو پوسته به هم متصل شده اند.  که امکان باز کردن پنجره ها و ایجاد تهویه طبیعی را در فضا میسر می کند و نمای ساختمان با کمک آن پویا تر می شود.

نمای ساختمان مدرن خانه مادری در شیراز

خانه مادری طراحى شده جایگزین خانه قدیمى (خانه دوران کودکى) با خاطرات خوب گذشته شده است. باوجود محدودیت در طراحى پلان و عدم امکان ایجاد آن فضاى نوستالژیک، سعى بر این بوده تا در طراحى نمای خارجی، گوشه اى از خاطرات رنگین گذشته نمایان گردد.به همین منظور از شیشه هاى رنگى، چوب هاى برجسته، میلگردهاى زنگ زده و … در نما استفاده شد و به طور کلى نمایى خلق شد،که می توان گفت از یک نقاشى کودکانه و اولین تصویرى که کودک از خانه مى آفریند، شکل گرفته است.

مهندسین مشاور نگین شهر آینده
آپارتمان 112 مهرشهر
مهندسین مشاور نگین شهر آینده

نمای ساختمان مدرن 112 در مهرشهر

در طراحی نمای ساختمان مدرن ۱۱۲ با توجه به عرض توده ساختمان (۲۴ متر) و ارتفاع ۴ طبقه ای ساختمان، اندازه توده مجموعه، مقیاس مناسبی را برای تعامل با مخاطبان ساکن و یا رهگذر فراهم نمی سازد. این مسئله به خصوص در بناهای مجاور این پروژه که با این الگو ساخته اشده اند قابل لمس است. از این رو با هدف انسانی تر شدن مقیاس فضا، توده یکپارچه، به ترکیب توده های کوچکتر تبدیل شده است و تک بنای بزرگ معماری، به همسایگی آپارتمان های کوچکتر تجزیه شده است. به عبارت دیگر با افزایش استقلال گروه های کوچکتر آپارتمان ها، علاوه بر تعریف ترکیب شهری و ارتقای مفهوم همسایگی، تعلق خاطر ساکنین نیز به مجموعه های نیمه خصوصی تر خود افزایش یافته است. همچنین به جهت ارتقای مفهوم اجتماعی آپارتمان ها، پوشش نما نیز متنوع طراحی شده است تا هر پوشش (سنگ یا چوب) قلمروهای خصوص را بهتر تعریف و تفکیک نماید.

استودیو معماران کیوانی
نمای خارجی ارسی خانه در گیشا تهران
استودیو معماران کیوانی

نمای ساختمان مدرن ارسی خانه در گیشا

در طراحی نمای ساختمان مدرن ارسی خانه بصورت دو جداره با چوب ترمو و شیشه رنگی پوشیده شده است که علاوه بر زیبایی تابش نور رنگی به فضای داخل نقش سایبان نیز دارد.  این پوشش علاوه بر تاثیر بصری تاثیرات اقلیمی نیز داردانرژی انتقالی از طریق تشعشع، در ارسـی هـا حدود یک سوم حالتی است کـه صـرفا از شیـشه سـاده استفاده شده باشد . ولی متاسفانه قسمت عمـده ای از انـرژی با این وجود، توسط شیشه های رنگی جذب می شود و بر اثر گسیل طـول مـوج هـای بلند دوباره به داخـل برمـی گـردد . گسیل طول مـوج هـای بلند به داخل ساختمان (توسط شیشه های رنگی گرم شده بر اثر جذب تابش) میتواند تأثیر مثبت آنهـا در جلـوگیری از ورود انـرژی تابـشی مستقیم را خنثی سازد در نتیجه استفاده از شیشه های رنگی در مناطق اقلیمی مانند تهران باید دوجداره با شیشه ساده باشد بطوریکه شیشه رنگی در سمت خارج و شیشه ساده در سمت داخل ساختمان باشد. این امر باعث دفع انرژی زیاد تابشی در تابستان و مانع خروج تابشی گرما در زمستان می شود.

ری را استودیو
نمای خارجی ساختمان مدرن
ری را استودیو

نمای ساختمان مدرن روزن در زعفرانیه

در طراحی نمای ساختمان مدرن روزن ازآنجا که درجبهه شرقی نیز به علت تعلق زمین به کارفرما امکان ایجاد این روزنه ها  فراهم بود، با ادامه این پوسته بتنی ،دو وجه نمای شرقی و شمالی به صورت یکپارچه دیده شد .در ضلع جنوب به دلیل دید و چشم انداز عالی وحداقل اشراف این پوسته قطع شده و امکان ایجاد بازشو های عریض وتراس های سبز فراهم شده است . ایده سادگی دربرخورد بیرونی ، درفضاهای داخلی پروژه اعم ازمشاعات و واحدهای مسکونی نیز امتداد یافته است.

معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش
نمای مدرن چوب و سنگ
معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش

نمای ساختمان مدرن مینا در نیاوران

  • نام پروژه:ساختمان مسکونی مینا
  • موقعیت: نیاوران، تهران
  • دفتر معماری: معماران رویداد

در نمای ساختمان مدرن مینا، طرح نما در مقابل فشار صرفه اقتصادی ساخت صد در صد سطح قابل ساخت، پتانسلی ایجاد عمق یک و نیم متر و چگونگی ارتباط میان سطح و عمق و تضاد آنها را، ایجاد کرد. به این منظور سه لایه حجم و سیما کلی دو قسمت هم نشین را تشکیل داد که جایگزین صفحه خالی در بدنه شهری شد و به این ترتیب بنا با ایجاد نمایی دو قسمتی و چند لایه دینامیزم  و پویایی مناسبی پیدا کرد.

  1. جداره عمیق: قسمت سمت راست نما به مجموعه‌ای از جعبه‌های تکثیر شده مانند مکعب های دانلد جاد تبدیل شد که رویه جعبه‌ها به عنوان  تراس، نمای قابل سکونت را ایجاد کرده و فضای منفی را تعریف کرده و هویت می بخشد.
  2. جداره منظم: قسمت سمت چپ  از هندسه خطی برای نظم بصری و همچنین رنگ سفید برای کاهش وزن بصری استفاده شده است.
  3. جداره کم ‌ضخامت: پوسته کم ضخامت به عنوان زمینه و بستر اصلی طرح، در برگیرنده هر دو قسمت،که جهت تشدید عمق با رنگ تیره تعریف شد.

برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه ی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

نویسنده: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه