Chidaneh.com placeholder image

سبک دکوراسیون مونوکروم‏؛ 42 دیزاین تک‌رنگ شیک و امروزی

به قلم: نادیا مهردادیان

همه‌ی ما دوست داریم دکوراسیون محل کار و زندگی‌مان بر اساس احساسات و انرژی‌هایی که مایلیم از آن محیط دریافت کنیم طراحی شود. امروزه سبک‌های دکوراسیونی متعددی در حوزه طراحی داخلی وجود دارد که در مطلب 37 سبک دکوراسیون داخلی به طور مفصل معرفی شده‌اند. اما در این مطلب می‌خواهیم شما را با یکی از سبک‌های بسیار پرطرفدار در دکوراسیون داخلی مدرن آشنا کنیم! سبک دکوراسیون مونوکروم (Monochromatic) که بر پایه‌ی استفاده از یک رنگ واحد در تنالیته‌های روشن تا تیره در طراحی داخلی شکل گرفته است. با چیدانه همراه باشید تا ویژگی‌های سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم را با هم بررسی کنیم.

سبک دکوراسیون مونوکروم
سبک مونوکروم

دکوراسیون مونوکروم چیست؟

کلمه‌ی مونوکروم از دو بخش تشکیل شده است؛ مونو به معنی یک و کروم به معنای رنگ! بر همین اساس وقتی در یک محیط از عناصری با طیف خالص، تیره و روشن یک رنگ واحد استفاده ‌شود، به ‌اصطلاح گفته می‌شود که فضا با توجه به سبک مونوکروم در دکوراسیون یا به بیان درست‌تر مونوکروماتیک، طراحی شده است. این سبک طراحی با دکوراسیون تک رنگ از گذشته کاربرد داشت اما در حال حاضر میزان استفاده از آن برای طراحان حرفه‌ای و همچنین آماتور، بیشتر شده است. توجه داشته باشید که دکوراسیون تک رنگ به معنای استفاده بیش از حد یک رنگ نیست، بلکه به معنای نشان دادن تاثیر و جلوه‌ی یک رنگ در سطح گسترده‌تری است و گاهی مواقع در دکوراسیون مونوکروم از رنگ‌های دیگر هم می‌توان استفاده کرد.

تابلو فرش ریحان
دکوراسیون مونوکروم
دکوراسیون تک رنگ

آشنایی با سبک مونوکروم در معماری و دکوراسیون

با اینکه سبک مونوکروم در معماری موردپسند همه افراد نیست، اما یکی از ساده‌ترین پالت‌های رنگی برای اجرای دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود؛ ولی استفاده از این پالت رنگی ساده به هیچ وجه کار آسانی نیست! در دکوراسیون تک رنگ استفاده از یک رنگ اصلی اساس کار است اما باید در همان طیف رنگی، رنگ‌های روشن‌تر یا تیره‌تر نیز به‌درستی به‌کار برده شوند. به این ترتیب با ایجاد سایه‌های متنوعی از یک رنگ، فضایی جذاب و زیبا به‌وجود می‌آید.

اگر تازه با سبک مونوکروم آشنا شده‌اید، بهتر است این سبک را در دکوراسیون مکان‌های کوچکی مانند اتاق‌خواب یا سرویس بهداشتی به کار ببرید و یا با کم‌رنگ‌ترین طیف رنگ موردعلاقه‌تان شروع کنید. 

دکوراسیون داخلی تک رنگ
کاربرد دکوراسیون تک رنگ در آشپزخانه
سبک مونوکروم در دکوراسیون

کاربرد سبک مونوکروم در دکوراسیون

آشفتگی‌های بصری فضا را بازتر جلوه می‌دهد. پس برای به کار بردن سبک مونوکروم در معماری یا دکوراسیون، رنگی را انتخاب کنید که تغییر طیف رنگ و کم‌رنگ و پررنگ شدن آن محسوس باشد تا بتوانید یک ترکیب کروماتیک به‌وجود بیاورید.

همچنین در به‌کار بردن تنالیته‌های تیره و روشن از یک رنگ، بهتر است دیوارها به رنگ اصلی و برای مبلمان، فرش، پرده‌ها و حتی وسایل چوبی، طیف رنگی متفاوتی درنظر گرفته شود.

سبک مونوکروم در معماری
سبک مونوکرومیک

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی از آپارتمان خانم نجفی زاده
عرفان شریف نژاد: عکاس

توجه به جزییات در دکوراسیون داخلی تک رنگ

استفاده از فرم‌ها و متریال مختلف در دکوراسیون مونوکروم باعث می‌شود تا فضایی سرد و بی‌روح نداشته باشیم، پس در سبک دکوراسیون داخلی تک رنگ توجه به جزییات را از یاد نبرید! با اینکه در سبک مونوکروم با کنار هم قرار دادن عناصر یک رنگ می‌توان تعادلی مناسب در دکوراسیون ایجاد کرد، ولی اگر در این میان اشتباهی صورت گیرد، فضا به محیطی یکنواخت و خسته کننده تبدیل خواهد شد. برهمین‌اساس در انتخاب آزادانه‌ی مبلمان و سایر وسایل، هماهنگی میان عناصر را در نظر داشته باشید. چراکه ایجاد هماهنگی بین وسایل نه تنها زیبایی بصری ایجاد می‌کند بلکه باعث می‌شود فضا طراحی شده و حرفه‌ای به‌نظر برسد.

برای مثال می‌توان در قسمت‌هایی از دکوراسیون مانند پرده‌ها، مبلمان و یا کوسن‌ها بافت اضافه کرد تا دکوراسیون از حالت کسل کننده خارج شود. همچنین استفاده از میزهای خاص با طراحی‌های منحصر به فرد و جذاب در سبک مونوکروم زیبایی قابل‌توجهی را به فضا می‌بخشد.

طراحی دکوراسیون به سبک مونوکروم
رنگ بژ در سبک مونوکروم
سبک مونوکروم در معماری و دکوراسیون

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون به سبک مونوکروم 

1) یکی از اشتباهات در طراحی دکوراسیون داخلی مونوکروم استفاده از یک رنگ خاص در دکوراسیون است. در این سبک طراحی حتما باید از سایه روشن رنگ‌ها و گاهی از رنگ‌های خنثی، تند و متضاد استفاده شود تا در طولانی مدت یکنواختی بصری، باعث خستگی چشم نشود.

سبک مونوکروم در سرویس بهداشتی
سبک مونوکروم در پذیرایی

2) اشتباه دیگری که در دکوراسیون تک رنگ باعث از بین رفتن زیبایی می‌شود، استفاده از رنگ در جای نادرست است. توجه داشته باشید که هر رنگی برای هر فضایی مناسب نیست و ممکن است حتی با وجود حفظ بقیه ویژگی‌های سبک مونوکروم، دکوراسیون زیبایی نداشته باشید.

سبک مونوکروم در اتاق کودک
سبک مونوکروم در حمام

طراحی دکوراسیون مونوکروم برای چه فضاهایی مناسب است؟

طراحی دکوراسیون به سبک مونوکروم برای تمام فضاها از جمله سالن پذیرایی و نشیمن، اتاق خواب، اتاق کودک، اتاق مطالعه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حتی بالکن و تراس در صورتیکه که با رنگ مناسب و طبق اصول اجرا شود، مناسب است. 

سبک مونوکروم در نشیمن
رنگهای مونوکروم در دکوراسیون

عرفان شریف نژاد: عکاس
نشیمن سنتی مدرن منزل خانم مهدوی
عرفان شریف نژاد: عکاس

رنگ‌های مونوکروم در دکوراسیون

در طراحی دکوراسیون تک رنگ محدودیتی برای انتخاب رنگ وجود ندارد، اما اصلی‌ترین فاکتور انتخاب رنگ مونوکروم، غنی و اصیل بودن رنگ‌ها است تا بتوان به وسیله‌ی آن‌ها زیبایی بیشتری به محیط بخشید. در این سبک هم مانند سبک‌های دیگر انتخاب رنگ کاملا به روحیات و سلیقه‌ی شخصی مرتبط است و ممکن است فردی از رنگ‌های شاد و پر انرژی لذت ببرد و شخصی دیگر از رنگ‌های آرامش‌بخش و ملایم استفاده کند.

رنگهای شاد در دکوراسیون مونوکروم
گیاهان در سبک مونوکروم
رنگهای تیره در دکوراسیون مونوکروم

همچنین اگر فضایی بزرگ با نور کافی دارید می‌توانید از رنگ‌های تیره به عنوان رنگ اصلی و حتی تناژهای تیره‌تر استفاده کنید. به‌صورت‌کلی اگر فضای شما کوچک و یا کم نور است بهتر است از رنگ‌های روشن و شاد به عنوان رنگ اصلی و طیف‌های روشن آن رنگ استفاده کنید. در نظر داشته باشید که با اضافه کردن رنگ‌هایی مانند سفید، کرم و بژ فضای اتاق روشن‌تر می‌شود و استفاده از گیاهان در سبک دکوراسیون مونوکروم باعث سرزندگی محیط می‌شود.

رنگ‌های غنی و تیره قدرت نفوذ بیشتری داشته و به همین دلیل مونوکروم‌های تیره از چیدمان‌های پرطرفدار این سبک محسوب می‌شود. استفاده از رنگ‌های تیره باعث می‌شود بتوانید رنگ‌های بیشتر در فضا داشته باشید و این حس تیرگی به کمک نورهای مصنوعی مانند ‌هالوژن‌، لوستر و شمع برطرف شده و باعث زیبایی و جذابیت فضا می‌شود. از طرفی سنگینی موجود در این دکوراسیون‌ها به وسیله‌ی بافت‌های حصیری،‌ اشیای نرم و منحنی نیز می‌تواند محیط را متعادل کند.

در این دکوراسیون مانعی برای استفاده از سایه روشن رنگ‌ها و یا چند رنگ متضاد وجود ندارد و اگر ترکیب رنگ‌ها اصولی و درست باشد، نه تنها هماهنگی دکوراسیون را برهم نمی‌زند، بلکه می‌توانند مکمل هم باشد.

رنگهای پر انرژی در سبک مونوکروم
رنگهای خنثی در دکوراسیون مونوکروم
رنگ سفید در سبک مونوکروم

امیر صادقی
عکاسی از دکوراسیون منزل در قیطریه تهران
امیر صادقی

طراحی به سبک مونوکروم با رنگ سفید

رنگ سفید در طراحی داخلی به سبک مونوکروم جلوه‌ای آرام، ظریف و خالص را به محیط می‌بخشد و به دلیل آنکه روشنایی و درخشندگی را القاء می‌کند، برای محیط‌های کوچک‌تر مناسب است. همچنین با توجه به آنکه در دسته رنگ‌های خنثی قرار دارد،  به راحتی با هر نوع سبکی هماهنگ می‌شود. طیف‌های رنگ سفید در دکوراسیون مونوکروماتیک شامل مرواریدی، مرمری، گچی، استخوانی و کرمی است و می‌توان سفید براق، سفید کدر، سفید مات و رنگ سفید بافت‌‌دار را در کنار هم استفاده کرد. 

رنگ خاکستری در سبک مونوکروم

سبک دکوراسیون مونوکروم با رنگ خاکستری

رنگ خاکستری در دسته رنگ‌های خنثی قرار دارد که طیف تیره آن برای منازل بزرگ و طیف روشن آن برای خانه‌های کوچک کاربرد دارد. خاکستری روشن، خاکستری تیره، دودی و نقره‌ای و حتی رنگ مشکی در طیف رنگی خاکستری برای سبک مونوکروم قابل استفاده است.

رنگ آبی در دکوراسیون مونوکروم

طراحی به سبک مونوکروم با رنگ آبی

رنگ آبی در سبک دکوراسیون مونوکروم یک محیط آرامش‌بخش و خیال‌انگیز را به وجود می‌آورد. اگر تمایل دارید که از پالت رنگ آبی در محیط زندگی خود استفاده کنید، بهتر است زیاده‌روی نکنید چراکه در این صورت همیشه سطح انرژی شما پایین خواهد بود. توجه داشته باشید که رنگ آبی تیره برای اتاق خواب و طیف‌های آبی روشن مثل نیلی و آبی آسمانی برای سایر فضاها مناسب است.

رنگ سبز در سبک مونوکروماتیک

طراحی به سبک مونوکروم با رنگ سبز

رنگ سبز، به دلیل آنکه یادآور طبیعت و سرسبزی است حس شادابی و انرژی مثبت به همراه دارد. طیف رنگی سبز برای طراحی اتاق خواب، نشیمن و آشپزخانه مناسب است و در صورت کاربرد این رنگ در سبک مونوکروم، استفاده از گیاهان را از یاد نبرید!

رنگ مشکی در سبک مونوکروم

رنگ مشکی در سبک دکوراسیون مونوکروم

با اینکه رنگ مشکی مورد پسند بسیاری از افراد نیست، اما اگر با سایه‌های براق یا بافت‌هایی از رنگ نقره‌ای و یک نورپردازی خوب‌ اجرا شود، یک محیط درخشان و جذاب را به سبک مونوکروم ایجاد خواهد کرد.

رنگ یاسی در دکوراسیون مونوکروم
سبک مونوکروم با رنگ بنفش

طراحی به سبک مونوکروم با رنگ بنفش

رنگ بنفش رنگ مورد علاقه جوانان و کودکان و رنگ مناسبی برای اتاق خواب در سبک مونوکروم است و می‌توان از آن برای طراحی پرده‌های اتاق یا کاغذ دیواری استفاده کرد. در صورت استفاده از رنگ بنفش در دکوراسیون تک رنگ سعی کنید نورپردازی خاصی را در مکان قرار دهید تا جلوه و زیبایی محیط دو چندان شود.

رنگ صورتی در دکوراسیون مونوکروم
دکوراسیون مونوکروم با رنگ صورتی

رنگ صورتی در سبک دکوراسیون مونوکروم 

طیف‌های مختلف رنگ صورتی اگر که در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودکان و اتاق‌ دخترانه استفاده شود درخشندگی و نمای جذابی را در مکان به وجود می‌آورد.

رنگ نارنجی در سبک مونوکروم
رنگ زرد در سبک مونوکروم

رنگ زرد در سبک مونوکروم

رنگ زرد که یک رنگ شاد و انرژی بخش است، در دکوراسیون تک رنگ برای تمام اتاق‌ها، سالن نشیمن، تی‌وی روم و حتی آشپزخانه کاربرد دارد.

رنگ قهوه‌ای در سبک مونوکروم
سبک مونوکروم با رنگ قهوه‌ای

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی معماری از آپارتمان خانم نجفی زاده
عرفان شریف نژاد: عکاس

رنگ قهوه‌ای در سبک مونوکروم 

رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون داخلی به سبک مونوکروم یک رنگ پرطرفدار است که در کنار رنگ کرم و رنگ چوب، برای سرویس خواب، مبلمان، کاغذ دیواری، لوستر، کابینت آشپزخانه، سنگ‌های ساختمانی و حتی سرویس‌های بهداشتی و حمام استفاده می‌شود.

سبک مونوکروم در رستوران
سبک مونوکروم در آشپزخانه

کلام آخر

یکی از سبک‌های جدید در طراحی داخلی، سبک دکوراسیون مونوکروم است که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در یک توضیح کلی استفاده از یک رنگ غنی در کنار تنالیته‌های روشن و تیره‌ی آن، اساس این سبک طراحی است. در سبک مونوکروم با افزودن رنگ سفید به رنگ اصلی تناژ ملایم‌تر و روشن‌تر و با افزودن رنگ مشکی، تناژهای تیره‌تر به دست می‌آید. برای ایجاد تعادل در محیط، عناصر تک رنگ با تناژهای تیره و روشن را کنار هم قرار می‌دهند، اما استفاده درست و به‌جا از این طیف رنگی کار ساده‌ای نیست. ما در این مطلب از چیدانه سعی کردیم به بیان ویژگی‌های سبک دکوراسیون مونوکروم بپردازیم، اما اگر هنوز هم در رابطه با این سبک به راهنمایی نیاز دارید از اهالی فن معماری و دکوراسیون کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه