Chidaneh.com placeholder image

رنگ مونوکروم، با این رنگ ها همه چی راحت ست می شه!

به قلم: تحریریه چیدانه

گاهی اوقات، حتی با تجربه ترین طراحان و دکوراتورها نیز برای به اتمام رساندن طرحشان به بن بست رسیده و باید راه های جدیدتری امتحان کنند. گاهی اوقات نیز بنا بر شرایط مجبور هستیم در جستجوی روش های ساده تر و سریع تر برای انتخاب رنگ یا ترکیب آن ها باشیم. در هر دو صورت این قانون های دکوراسیون و طراحی هستند که به کمک ما می آیند. رنگ های مونوکروماتیک قانونی است که من در این مطلب بدان می پردازم و می خواهم کاربردش در دکوراسیون داخلی را با نمونه های مختلف به شما توضیح دهم.
 

رنگ کروماتیک در دکوراسیون

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی یوسف آباد (علیرضا و سارا)
استودیو پر

اسکای اسکرپر

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی جنت آباد جنوبی 2
استودیو پر

چرا رنگ های مونوکروم ؟

به طور کلی دلیل اصلی پراهمیت بودن رنگ های کروماتیک در این است که طراحی شما را ساده تر می کنند. فقط تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قرار است به یک طرح منجسم و هدفمند رسیده و هماهنگی را در کل فضا مشاهده نمایید. از این جهت می گویم رنگ های کروماتیک طراحی را برای شما ساده تر می کنند که باعث می شوند سریع تر به این هماهنگی لازم دست یابید. از نظر روانشناسی گشتالت، زمانی که وارد یک فضا می شویم، مغزمان به طور ناخودآگاه به دنبال پیدا کردن الگوهایی برای درک و بیان ان فضا می گردد. یکی از مهم ترین این الگوها رنگ ها هستند. بنابراین هرچقدر وحدت و هماهنگی بین آن ها در اتاق بیش تر باشد، مغز سریع تر آن ها را پردازش کرده و در نتیجه لذت بیش تری از زیبایی آن می بریم.

مطلب پیشنهادی : جذاب ترین ترکیب رنگ مبل راحتی در دکوراسیون منزل!

آشنایی با رنگ های کروماتیک
رنگ کروماتیک در دکوراسیون

نحوه کارکردن با رنگ های مونوکروماتیک

اولین گام برای به کار بردن رنگ های کروماتیک که رنگ مورد علاقه تان را انتخاب کنید. سپس برای این که بتوانید یک ترکیب کروماتیک به وجود بیاورید باید سایه های روشن تر و تیره تر رنگ اول را انتخاب کنید. علت این کار را می توانیم در تعریف رنگ های کروماتیک بیابیم : طراحی براساس رنگ های کروماتیک یعنی به کار بردن تنالیته های تیره و روشن از یک رنگ. برای این که موضوع شفاف تر شود بهتر است نگاهی به تصاویر بالا داشته باشیم. در تصویر اول رنگ کرم روشن به عنوان رنگ اصلی و برای مبلمان در نظر گرفته شده و فرش، پرده ها و حتی وسایل چوبی نیز با همان تم انتخاب گردیده است. در تصویر دوم ما به خوبی می توانیم رنگ های نارنجی، نارنجی روشن، نارنجی تیره و حتی قهوه ای را به راحتی تشخیص بدهیم. بنابراین میزان انتخاب رنگ ها به سلیقه شما و نیاز فضایتان نیز بستگی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی : ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل، 10 ایده خوش ترکیب!

رنگ های کروماتیک
رنگ کروماتیک در دکوراسیون
کاربرد رنگ کروماتیک در دکوراسیون

الگوها و بافت را اضافه کنید

اگرچه هارمونی و هماهنگی در فضا یکی از مزایای رنگ های کروماتیک است اما گاهی اوقات ممکن است همه چیز بیش از اندازه ساده و یکنواخت به نظر برسد. اگر عناصر طراحی در فضای شما بیش از حد مشابه یکدیگر باشند، احتمال ایجاد اتاق خسته کننده بیش تر می شود. در این مرحله اضافه کردن نقش ها و بافت های مختلف می تواند به ایجاد تنوع در فضا کمک زیادی بکند. اگر به دو تصویر بالا دقت نمایید، می بینید که در عین وجود رنگ های کروماتیک، پارچه های مختلف مانند پشم، مخمل و کتان و همینطور پارچه های ساده یا چهارخانه، سطوح چوبی و صیقلی همگی تنوع لازم را به وجود اورده اند و سایر حواس مانند لامسه را نیز درگیر می کنند.

مطلب پیشنهادی : 11 ترکیب رنگ در دکوراسیون که قانون ها را می شکنند!

رنگ کروماتیک
رنگ های کروماتیک

با وجود رنگ های کروماتیک خلاق باشید

با وجود این که در این قانون، یعنی به کارگیری رنگ های کروماتیک، ما باید از تنالیته های مختلف یک تک رنگ استفاده نمایید، بازهم هیچ چیز مجبورمان نمی کند همیشه از آن پیروی کنیم. غیر از مورد قبلی، یعنی به کار گیری بافت ها و نقوش مختلف، راه دیگر برای شکستن یکنواختی در این است که از لوازم دکوری و جانبی در رنگ های کاملا متفاوت استفاده نمایید. به طور مثال در تصویر دوم، فقط مبلمان و فرش به عنوان رنگ های کروماتیک به کار رفته و به راحتی می توانیم رنگ برنز را در آباژور، پایه میز و حتی قاب روی دیوار مشاهده کنیم. مسلما رنگ ثانویه که انتخاب می شود باید ترکیب مناسبی را با رنگ اصلی به وجود بیاورید. اما با این حال، این تکنیک می تواند کمی طراحی شما را انعطاف پذیر نماید.

مطلب پیشنهادی : 10 ترکیب رنگ پرطرفدار طوسی در دکوراسیون منزل!

معین صالحی
منزل مدرن فرزانه و سعید در مشهد
معین صالحی

[[nid:244989]]

نحوه انتخاب رنگ های تیره تر و روشن تر

همان طور که در تعریف اول رنگ های کروماتیک بیان کردم، استفاده از آن ها به معنای انتخاب یک رنگ در کنار تنالیته های تیره تر و روشن تر خودش است. اما نکته بسیار مهمی که می خواهم در آخر مطلب به شما یادآوری کنم این است که چگونه می توانید رنگ تیره تر یا روشن تر را انتحاب کنید. این کار بستگی زیادی به فضای شما خواهد داشت. زیرا به کمک همین رنگ ها می توانید یک فضا را کوچک تر یا بزرگ تر نشان دهید. اگر فضای بزرگی دارید که از نور کافی نیز برخوردار است می توانید رنگ های تیره تر را برای وسایل بزرگ تر در نظر بگیرید اما اگر برعکس این موضوع، اگر فضای کوچکی دارید که از نور کم هم برخوردار است سعی نمایید تنالیته های روشن تر را بیش تر استفاده کرده و تیره ترها را برای لوازم تزیینی کوچک بگذارید.

مطالب مرتبط :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه