Chidaneh.com placeholder image

تمیز کردن وسایل خانه با این روش‌ها، خرابشان می‌کند!

به قلم: ساناز بهبودی*

انجام کارهای خانه معمولاً در صدر فهرست فعالیت‌های لذت بخش ما نیست. رفتن به پیاده‌روی، تماشای برنامه‌های مورد علاقه یا دیدار دوستان بسیار سرگرم‌کننده‌تر است. از آنجایی که همه چیز در زندگی تعادل دارد بهتر است برخی از عادات نظافتی خود را ترک کنید زیرا می توانند آسیب بیشتری به خانه شما وارد کنند.

سینک ظرفشویی

نادیده گرفتن مشکلات کوچک لوله‌کشی

یک قطره کوچک در سینک آشپزخانه یا حمام با تخلیه آهسته به طور مداوم می‌توانند آزاردهنده باشند. شاید در نگاه اول به نظر نرسد که مشکل بزرگی باشد، اما اگر به سرعت به آنها رسیدگی نکنید، مشکل ایجاد خواهند کرد. گرفتگی توالت‌ها و لوله‌ها ممکن است سرریز شود. گودال‌های کوچک ناشی از نشتی می‌توانند باعث ایجاد کپک و پوسیدگی کف‌پوش‌ها شوند.

chidaneh ad banner

راه حل

سینک و لوله‌های حمام را به طور مرتب تمیز کنید تا گرفتگی‌های مو و چربی پاک شود. با دقت به آب جاری یا چکه‌های داخل و خارج خانه خود گوش دهید. بسیاری از مشکلات کوچک لوله کشی را می توان تنها با چند ابزار حل کرد. اگر هم خودتان نمی‌توانید، با یک لوله‌کش تماس بگیرید.

تمیز کردن دریچه کولر

بی‌توجهی به فیلترها و دریچه‌های هوا

مسدود شدن دریچه ها با گرد و غبار، سیستم را ضعیف و می‌تواند باعث از کار افتادن آن شود. جاروبرقی ماهیانه دریچه‌ها و تعویض فیلتر کمتر از 15 دقیقه طول می‌کشد و از سیستم محافظت می‌کند و کیفیت هوا را برای خانواده شما بهبود می‌بخشد.

راه حل

دریچه های سیستم گرمایش و سرمایش را هر ماه با جاروبرقی بکشید و فیلتر هوا را طبق دستورالعمل تعویض کنید.

سرکه سفید برای تمیزکاری

استفاده از محصولات پاک‌کننده نادرست

اگر از محصولات نامناسبی استفاده می کنید، سخت در اشتباهید. مواد شیمیایی خشن می‌توانند پوشش‌های محافظ را از بین ببرند و برخی از محصولات پاک‌کننده می‌توانند چیزی را که می‌خواهید تمیز نگه دارید، خراب کنند. به عنوان مثال، استفاده از پاک‌کننده‌های اسیدی، حتی سرکه سفید مقطر، روی میزهای مرمری می‌تواند به سنگ آسیب بزند. یا استفاده از واکس کف مایع یا خمیری روی کفپوش‌‌های لمینت یا چوبی که با پلی اورتان مهر و موم شده، سطح را کدر و کثیف می‌کند. پاک کردن آن موم در واقع می‌تواند به درزگیر آسیب برساند.

راه حل

برچسب‌های روی هر محصول تمیزکننده‌ای را حتما بخوانید.

اتاق به هم ریخته

اجازه انباشته‌شدن وسایل در اتاق

همه ما تقریبا شلختگی داریم و اغلب اجازه می‌دهیم تا وسایل تلنبار شوند. پیدا نکردن پیراهن مورد علاقه خود یک چیز است، اما اجازه دادن به تجمع بیش از حد زباله، پناهگاه مناسبی برای رشد جوندگان، سوسک‌ها، پروانه‌ها، عنکبوت‌ها و قارچ‌هاست.

راه حل

سطل‌های زباله را که روزانه حاوی ضایعات مواد غذایی هستند خالی کنید. حداقل به صورت فصلی، برای از بین بردن کاغذ، به خصوص مقوا، فضاهای نشیمن و انبار را جارو کنید. هر منطقه را از نظر فعالیت حشرات و جوندگان تحت نظر بگیرید و بر اساس آن شروع به پاکسازی کنید.

تمام نشدن تمیزکاری

در حالی که هر مرحله تمیزکاری معمولاً گامی در جهت درست است، تکمیل نکردن کار نیز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. برخی از کارها را می توان در مراحل کوچک انجام داد، مانند حذف بی‌نظمی، برخی دیگر باید در یک فرآیند شروع و تکمیل شوند. به عنوان مثال، زمانی که لکه‌های روی فرش را پاک می‌کنید، باید کار را با آبکشی تمام محلول تمیزکننده به پایان برسانید. باقی ماندن بقایای صابون در الیاف فرش باعث می‌شود فرش بیشتر کثیفی را جذب کند و بدتر به نظر برسد.

راه حل

قبل از شروع، مراحل مربوط به هر یک از کارهای خانه را بیاموزید و بر اساس آن از زمان خود برای رسیدن به بهترین نتایج استفاده کنید.

بازبینی دریچه هوای هود

فراموش کردن نقاط پنهان

احتمالاً مدتی‌ست که به سیستم تهویه هوای هود آشپزخانه یا خشک کن لباس خود فکر نکرده‌اید. این وسایل پرکار هر بار که از آنها استفاده می‌کنید رطوبت، پرز، بوی آشپزی و ذرات چربی را از بین می‌برند. آخرین باری که آنها را تمیز کردید کی بود؟ فراموش کردن این وسایل پنهان می‌تواند منجر به آتش‌سوزی و آسیب‌های گسترده شود.

راه حل

برای برنامه‌ریزی تمیز کردن منظم، در تلفن یا تقویم خود یادداشت بگذارید.

ریزش آب از ناودان

تمرکز فقط روی کارهای داخل خانه

همیشه کارهایی وجود دارد که باید انجام دهید، زمانی که شما مسئول نظافت داخلی و فضای باز هستید، برخی چیزها مانند علف‌های هرز در چمنزار یا پاسیوهای بتنی گل‌آلود روی اعصاب هستند. برخی دیگر، مانند ناودان‌های مسدود شده این پتانسیل را دارند که به خانه شما آسیب وارد کنند و ارزش آن را کاهش دهند. سرریز شدن ناودان ها منجر به مشکلات رطوبت، آسیب سقف و مشکلات آفات می شود.

راه حل

هر چند وقت یکبار که بیرون از خانه قدم می‌زنید، فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید را تهیه کنید. سپس آنها را انجام دهید یا کمکی استخدام کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه