Chidaneh.com placeholder image

شهر تاریخی سعودی‌ها وارد متاورس شد!

به قلم: علیرضا باقرپور

کمیسیون سلطنتی العلا (RCU) به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده است شهر و منطقه باستانی العلا واقع در استان مدینه کشور عربستان سعودی به صورت رسمی وارد متاورس شده است! براساس توضیحات منتشر شده در این بیانیه، این اقدام به عنوان بخشی از برنامه‌ی گسترده‌ی تحول ملی در قالب چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی برای توانمندسازی اقتصاد دیجیتال و نوآوری در حوزه‌ی فناوری شناخته می‌شود.

درباره چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی (با شعار عربستان سعودی، قلب جهان عرب و اسلام، مرکز سرمایه‌گذاری و متصل‌کننده سه قاره جهان) بد نیست بدانید این برنامه‌ی تحول ملی، اقدامی است برای کاهش وابستگی این کشور به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد آن و توسعه بخش‌های خدماتی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت، تفریحی و گردشگری در قالب اجرایی ساختن 80 پروژه (که هر کدام از آن‌ها 3٫7 تا 20 میلیارد دلار هزینه دارد). جزئیات چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی در بیست و پنجم ماه آوریل سال 2016 میلادی توسط شاهزاده محمد بن سلمان اعلام شد!

تابلو فرش ریحان

در بیانیه‌ی جدید منتشر شده از سوی کمیسیون سلطنتی العلا، با موضوع جشم‌انداز متاورس در تحول صنعت گردشگری کشور عربستان سعودی مواجه هستیم! در این بیانیه آمده است که گردشگران دیجیتال در متاورسِ این پروژه، امکان تجربه‌ی یک مدل سه بُعدی از منطقه‌ی باستانی هگرا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای پادشاهی نبطیان (قرن اول میلادی) واقع در شمال غربی عربستان سعودی (و در محوطه‌ای به مساحت 13٫4 کیلومتر) و بخشی از شهر العلا را خواهند داشت!

بد نیست بدانید این شهر در سده‌ی اول پس از میلاد ساخته‌ شده است و دارای یک منطقه مسکونی و یک قبرستان می‌باشد. از این شهر، 131 مقبره غول‌پیکر باقی‌مانده است! هگرا برای مدت طولانی لعنت شده بود و مردم بومی و مسافران از آن دوری می‌کردند؛ اتفاقی که منجر به حفظ فوق‌العاده‌ی آن شده است. یونسکو در سال 2008 میلادی، منطقه باستانی هگرا را به عنوان اولین میراث جهانی عربستان سعودی به رسمیت شناخت (و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد).

قلعه تنهایی در عربستان

در فاز نخست ورود شهر العلا به فراجهان، مدل سه بُعدی مقبره لحیان (پسر کوزا) با 22 متر ارتفاع به عنوان بزرگ‌ترین مقبره در منطقه‌ی باستانی هگرا در پلتفرم متاورسی دیسنترالند اجرایی شده است! اتفاقی که برای گردشگران مجازی از هر نقطه از جهان این امکان را فراهم خواهد ساخت تا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مقبره و تاریخ 200 هزار ساله‌ی بشری آشنا شوند!

مدل سه بُعدی مقبره لحیان (پسر کوزا) اجرا شده در در پلتفرم متاورسی دیسنترالند

عمرو المدنی، مدیر اجرایی کمیسیون سلطنتی العلا در این باره می‌گوید:

“ورود شهر العلا به متاورس، یک پیشرفت پیشگامانه در نوآوری و گردشگریِ واقعیت مجازی است! اتفاقی که جهانیان را با شگفتی‌های العلا آشنا خواهد ساخت…"

لازم به بیان است هگرا جاذبه‌ی ناشناخته‌ای است که همچنان نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتر دارد؛ چرا که دولت عربستان سعودی با همکاری فرانسه در حال کاوش و تحقیق در این منطقه می‌باشند. جالب است بدانید سال 2016 میلادی بود که  اولین گروه از گردشگران وارد هگرا شدند! چرا که از سال 2016 میلادی، دورنمایی برای عربستان سعودی ترسیم شد تا اتکا درآمد کشور را از نفت با دیگر صنایع جایگزین کند. یکی از صنایعی که روی آن تمرکز شد، گردشگری است. تا سال 2019 میلادی، کشور عربستان سعودی ویزای گردشگری نداشت! بازدیدکنندگان یا با ویزای تجاری وارد این کشور می‌شدند یا ویزای مذهبی. از سال 2019 میلادی، عربستان سعودی صدور ویزای توریستی را  آغاز کرد؛ اما از آنجایی که این صنعت در عربستان سعودی هنوز نوپا است، جاذبه‌های گردشگری‌ این کشور نیاز به معرفی و تبلیغات دارد و حضور در متاورس فرصتی ایده‌آل می‌باشد برای آشنایی مردم جهان با این کشور…

منبع: هنر و معماری آبگینه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه