Chidaneh.com placeholder image

چگونه یک اتاق را در 11 مرحله ساده به جذاب‌ترین شکل طراحی کنیم؟

به قلم: علیرضا باقرپور

بودجه لازم برای استخدام یک طراح داخلی را نداشته باشید یا به سادگی از این ایده که خودتان این کار را انجام دهید لذت ببرید، طراحی یک اتاق از ابتدا می تواند برای افراد ناآشنا ترسناک باشد.

به خاطر داشته باشید که طراحی داخلی بیشتر هنر است تا علم و قوانین سخت و سریعی در مورد نحوه تزئین اتاق وجود ندارد. اما اگر به دنبال یک نقشه راه هستید، این راهنمای شروع تا پایان به شما کمک می کند تا تمام مراحل مورد نیاز برای طراحی فضای خود را مانند یک حرفه‌ای تجسم کنید.

تابلو فرش ریحان

1. حالت را تنظیم کنید

به جای اینکه از خود بپرسید می‌خواهید فضایتان چگونه باشد، از خودتان بپرسید که می‌خواهید چه حسی داشته باشد و اجازه دهید که شما را به سمت رنگ‌ها، بافت‌ها، انتخاب مبلمان و دکوراسیون راهنمایی کند.

یک فضای خانوادگی پر انرژی و غیررسمی ممکن است شامل رنگ ها و الگوهای جسورانه باشد. تمرکز بر خلق و خوی به جای یک سبک یا گرایش خاص به شما کمک می کند تا فضایی متفاوت ایجاد کنید که برای شما مناسب باشد.

2. الهام بگیرید

کانال های رسانه های اجتماعی، مجلات طراحی داخلی، کتاب ها و وب سایت های مورد علاقه خود را برای الهام گرفتن بررسی کنید. به مکان هایی که دوست دارید به آنها فرار کنید فکر کنید و دلیل آن را تحلیل کنید. اگر به تابلوها علاقه دارید، ادامه دهید و یکی بسازید.

اگر تنها زندگی می کنید، این فرصتی است تا کمی خودتان را بهتر بشناسید. اگر با افراد دیگر زندگی می کنید، فرصتی برای همکاری در یک فضای مشترک است که به همه افراد خانه احس زیبایی می‌دهد.

3. واقعیت را دریافت کنید

به‌جای تلاش برای چشم‌اندازی آرزومند از اینکه فکر می‌کنید زندگی شما چگونه باید باشد، فضای خود را طوری طراحی کنید که اکنون زندگی می‌کنید. اگر بچه‌ها یا حیوانات خانگی پرخاشگر دارید، پارچه‌های روکش و سطوحی را انتخاب کنید که می‌توانند ضربه بخورند و همچنان عالی به نظر برسند.

اگر تنها زندگی می‌کنید و به ندرت سرگرم می‌شوید، نیازی نیست فضای زمین را با یک میز ناهارخوری شش نفره نگه دارید. اگر از خانه کار می‌کنید، دفتر موقت گوشه اتاق نشیمن را به اتاق یدکی منتقل کنید که فقط در تعطیلات قابل استفاده است و قبل از خرید هر چیزی، بودجه واقع بینانه‌ای تهیه کنید که به شما کمک می‌کند هزینه‌های خود را در مسیر اولویت‌بندی کنید.

4. شلوغ کردن

اگر در حال تزیین مجدد هستید، با حذف هر چیزی که استفاده نمی‌کنید، نیاز ندارید یا دوست ندارید شروع کنید. اگر در حال طراحی یک اتاق خالی از ابتدا هستید، قبل از اینکه چیزی وارد کنید فکر کنید.

اگر در حال طراحی یک اتاق خالی از ابتدا هستید، قبل از آوردن هر چیزی فکر کنید. در هر فضایی برای وسایل شخصی و چیزهای مهم جا وجود دارد، اما طراحی داخلی موفق با در نظر گرفتن موارد ضروری و ساختن از آنجا شروع می شود.

5. نقشه‌برداری کنید

اگر می‌خواهید پلان زمینی ایجاد کنید، ابزارهای آنلاین رایگان طراحی اتاق و گزینه‌های نرم‌افزار طراحی خانه وجود دارد، اما برنامه‌ریزی فضا نباید بیش از حد فنی باشد.

ایده های چیدمان را روی کاغذ ترسیم کنید یا محل قرارگیری مبلمان را مشخص کنید تا حسی از مقیاس و جریان پیدا کنید. قبل از خرید مبلمان، فضای خود را اندازه بگیرید. دوبار اندازه‌گیری کنید در غیر این صورت ممکن است متوجه شوید مبلی که سفارش داده‌اید خیلی بزرگ است که نمی‌تواند از درب ورودی شما عبور کند یا برای اتاق نشیمن شما خیلی کوچک است.

6. در مورد پالت رنگ تصمیم بگیرید

چه بخواهید آن را خنثی نگه دارید یا ذهن خود را روی یک پالت رنگی چشم‌نواز متمرکز کنید، تصمیم‌گیری زودهنگام به شما کمک می کند ظاهری منسجم ایجاد کنید. اتاق‌های خنثی را می‌توان با لوازم جانبی که به راحتی قابل تعویض هستند، روشن‌تر کرد.

اگر تصمیم گرفته‌اید که می‌خواهید اتاقتان قصیده‌ای از سبز یا صورتی یا آبی باشد، سه رنگ مکمل را انتخاب کنید تا جذاب بماند. اگر ظاهر یک اتاق کاملا سفید را دوست دارید، چسبیدن به سایه های سفید به شما این امکان را می دهد که سبک ها و دوره های مبلمان را به راحتی با هم ترکیب کنید.

7. با پایان‌ها شروع کنید

اگر به‌دنبال بازسازی نیستید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید روی کفپوش‌ها، رنگ دیوارها و وسایل موجود اتاق را طراحی کنید که فضا را بدون بازسازی، زیبا و شخصی کنید.

اگر با یک اتاق خالی شروع می‌کنید، قبل از آوردن مبلمان و لوازم جانبی، کف‌ها را اصلاح کنید، دیوارها را رنگ کنید، کاشی، کاغذ دیواری یا پانل‌های دیواری اضافه کنید یا کابینت‌ها را نصب کنید. 

8. مبلمان ثانویه را انتخاب کنید

هنگامی که مبل عالی را انتخاب کردید، شروع به نگاه کردن به میزهای قهوه خوری کنید تا مشخص کنید که چه اندازه و مدلی مناسب است یا اینکه آیا یک پوف بزرگ بهتر عمل می کند. اگر میز مزرعه چوبی روستایی را در اتاق ناهارخوری انتخاب کردید، تضاد را با صندلی های فلزی معاصر اضافه کنید. یک تخته با روکش مدرن را با نورپردازی قدیمی یا میزهای کنار تخت تکمیل کنید.

9. فرش، پرده و منسوجات را انتخاب کنید

اکنون که احساس می کنید فضای اتاق چگونه جریان دارد، می توانید فرش، پرده و منسوجاتی مانند رختخواب، پرتاب و بالش های تزئینی را انتخاب کنید که مکمل تکه های لنگر شما باشد و رنگ، طرح، بافت و جذابیت را به فضای اضافه کند.

10. آن را روشن کنید

یکی از کلیدهای موفقیت در طراحی اتاق، توجه به نور است. نور طبیعی را برای روز به حداکثر برسانید و گزینه‌ها و لایه‌های زیادی را برای عصر اضافه کنید، از نورپردازی کاربردی گرفته تا چراغ‌های رومیزی یا دیوارکوب‌های گرم محیط تا نورپردازی آویز مجسمه‌ای که به عنوان دکور عمل می‌کنند. حتماً هر چهار گوشه اتاق را روشن کنید تا از ایجاد سایه جلوگیری کنید و حس خوبی را پس از تاریکی ایجاد کنید.

11. لوازم جانبی

اکنون که همه موارد ضروری را در اختیار دارید، یک قدم به عقب بردارید و از خود بپرسید چه چیزی کم است. آثار هنری، عکس‌ها یا آینه‌های تزئینی را انتخاب کرده و آویزان کنید. بالش ها و پرتاب های تزئینی اضافی را لایه برداری کنید. قفسه ها و میزها را با کتاب های طراحی، شمع ها، اشیاء تزئینی، گیاهان یا سوغاتی های گرانبها طراحی کنید. این فرصتی است که به اتاق جان می بخشد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه