Chidaneh.com placeholder image

معماری ویلا 13؛ یک اقامتگاه خصوصی مدرن در مهد تمدن اروپا

به قلم: علیرضا باقرپور

ویلا 13 یک اقامتگاه خصوصی است که در یک قطعه گوشه در یکی از حومه شمالی آتن (یونان)، کیفیسیا قرار دارد. معماری و طراحی داخلی این ویلا به سبک مدرن صورت گرفته است. ایجاد ارتباط و هارمونی در طراحی فضاهای درونی و بیرونی از ویژگی های اصلی این ویلا است که در ادامه این مقاله به شرح و بررسی آن می پردازیم.

نمای مدرن در ویلای دوبلکس

در طراحی نمای  ویلا ، حجم‌ های آن حاصل سه چین‌ خوردگی متوالی است که فضاهای اصلی ویلا را در بر می‌ گیرد و به ترکیب در چرخش نرم در گوشه و در بالا رفتن از شیب ملایم کمک می‌ کند.

تابلو فرش ریحان

تاشو شماره 1 اتاق نشیمن و فضای ناهارخوری دو ارتفاع را در بر می گیرد که در گوشه ای تیز به هم می رسند. درحالیکه تاشو شماره 2 اتاق خواب اصلی را در بر می گیرد و یک سرپناه برای فضای بیرونی دفتر طبقه بالا ارائه می دهد. همچنین تاشو شماره 3 اتاق خواب سه پسر جوان خانواده را در برمی‌گیرد.

رنگ سفید سطوح تاشو با رنگ خاکستری تیره پایه در تضاد است و به ترکیب اجازه می دهد تا در مراحل رشد کند و توهمی ایجاد کند که چهار سطح واقعی را در ارتفاع سرگرم می کند. علاوه بر این، سطوح سفید سخت سه تاشو با فیلتر فلزی نیمه شفاف خاکستری تیره به سمت جنوب و غرب ارتباط برقرار می‌ کند و حریم خصوصی و سایه را ارائه می‌دهد.

استفاده از لایه‌های آلومینیومی، حافظ حریم و تامین نور مورد نیاز

این لایه که از میله های آلومینیومی مستطیلی عمودی ساخته شده است، تقریباً مانند یک پوسته جزئی بیرونی در دو سطح عمل می کند: لایه زمینی از دید محافظت می کند و لایه بالایی از خورشید محافظت می کند.

تاشو شماره 2 کاملاً کور به سمت خیابان است که ورودی اصلی ویلا را نشان می دهد. مسیر زیر آن به فضای داخلی منتهی می‌ شود و ویلا را به دو قسمت تقسیم می‌ کند: در هنگام ورود، در هنگام قدم زدن در کنار آب، دیدی بدون مانع از خانه به سمت دهلیز دارد.

در کنار آن، در زیر تاشو شماره 3، آشپزخانه به منظور محافظت از خود در برابر اشعه های گرم خورشید جنوب، عقب می نشیند، در حالی که به طور کامل سمت طولانی خود را به منطقه ای بین داخل، خارج و زیر آب باز می کند.

پلان‌ها، دیاگرام، سکشن و غیره

جمع‌بندی نهایی

در نهایت، ممکن است زمانی که تصمیم گرفته شد، سمت داخلی خود را کج کند و یک گوشه تیز با کشش ایجاد کند، مناسب بودن خود را از دست داده باشد، با این وجود، اکنون می تواند دید را به سمت منظره در داخل هدایت کند و مهمتر از همه آن ستون الکتریکی مزاحم را در گوشه ای از دو خیابان ناپدید می شود.

منبع: خط معمار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه