در سفره‌ شب یلدا چه چیزهایی باید قرار دهیم؟

در سفره‌ شب یلدا چه چیزهایی باید قرار دهیم؟

به قلم: علیرضا باقرپور

در سفره‌ شب یلدا چه چیزهایی باید قرار دهیم.

بسیاری از ایرانیان شب یلدا که آخرین روز پاییز و طولانی‌ترین شب سال است را جشن می‌گیرند. در قدیم اعضای خانواده دور کرسی جمع می‌شدند، پدربزرگ شاهنامه می‌خواند و همه لحظات خوشی را در کنار یکدیگر سپری می‌کردند. این روزها خبری از کرسی نیست، با این حال همچنان می‌توانید شب یلدا را مثل قبل جشن بگیرید. اولین سوالی که در این زمینه پیش می‌آید این است که در سفره‌ شب یلدا چه چیزهایی باید قرار دهیم. در این مقاله از چیدانه به این سوال پاسخ می‌دهیم و علاوه بر این روش تزیین بعضی از خوردنی‌های این سفره را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا یک سفره‌ جذاب بچینید. تا پایان مقاله در کنار ما باشید.

تابلو فرش ریحان

دیوان حافظ و سعدی در یلدا

1. دیوان حافظ و سعدی در یلدا

قرآن کریم و دیوان حافظ و سعدی جزء جدانشدنی سفره‌ یلدا به شمار می‌روند. معمولا دیوان حافظ و سعدی را در کنار یک جلد قرآن کریم در بالاترین قسمت سفره قرار می‌دهند. در جشن شب یلدا معمولا بزرگ‌ترین فرد خانواده دیوان حافظ را باز می‌کند و با صدای بلند غزل‌هایی را برای همه می‌خواند. علاوه بر این در شب یلدا روایت‌هایی از دیوان سعدی خوانده می‌شود و اعضای خانواده از گوش دادن به این روایات حسابی لذت می‌برند.

آینه و شمعدان در سفره یلدا

2. آینه و شمعدان در سفره یلدا

آینه و شمعدان هم از دیگر وسایل مهم در سفره‌ شب یلدا محسوب می‌شوند. افراد با قرار دادن آینه و شمعدان در این سفره‌ به سفره‌ خود رونق می‌بخشند. استفاده از آینه و شمعدان در سفره‌‌های خاص از رسوم ایرانیان به شمار می‌رود و ایرانیان به غیر از شب یلدا، در سفره‌ هفت‌سین هم از این وسایل استفاده می‌کنند.

انار و هندوانه سفره شب یلدا

3. انار و هندوانه سفره شب یلدا

میوه‌های مختلفی در سفره‌ شب یلدا گذاشته می‌شود که در این میان انار و هندوانه مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. از قدیم رسم بوده که هندوانه را برش می‌زدند و آن را به همراه انار دانه شده در این سفره قرار می‌دادند. ایرانی‌ها هندوانه را نشانه‌ی خیر و نیکی برای شروع فصل زمستان تلقی می‌کنند. وجود هندوانه در سفره‌ یلدا اهمیت خیلی زیادی دارد. یکی دیگر از میوه‌های مهم در شب یلدا انار است که می‌توان به جرئت گفت در شب یلدا هیچ سفره‌ای را نمی‌بینید که در آن انار وجود نداشته باشد. اگر می‌خواهید انار را به روش خاصی تزیین کنید، نیاز نیست آن را دانه کنید. همان‌طور که گفتیم، انار و هندوانه تنها میوه‌هایی نیستند که در شب یلدا از آن‌ها استفاده می‌شود. از جمله دیگر میوه‌های معروف یلدا می‌توانیم به خرمالو، پرتقال و نارنگی اشاره کنیم.

تزیین انار: برای تزیین انار شب یلدا می‌توانید آن‌ها را با پوست داخل یک ظرف قرار دهید. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز پوست انار را به‌صورت یک گل برش بزنید و آن را تا نصفه و بدون اینکه دانه‌های انار به هم بریزد جدا کنید و در یک سینی گرد یا دیس جذاب قرار دهید‌.

هندوانه سفره شب یلدا

تزیین هندوانه: روش‌های متنوعی برای تزیین کردن هندوانه وجود دارد. می‌توانید پوست هندوانه را از عرض به‌صورت دالبر یا زیگزاگ برش بزنید و هندوانه را با قاشق بستنی به‌صورت گرد برش بزنید یا آن را به‌صورت چهارگوش‌های کوچک دربیاورید. این کار را ادامه دهید تا فقط پوست هندوانه باقی بماند. سپس یک چنگال پلاستیکی را در هر تکه از هندوانه فرو کنید و آن‌ها را به‌طور مرتب داخل پوست هندوانه قرار دهید. می‌توانید هندوانه را طوری برش بزنید که به شکل یک سبد دربیاید. علاوه بر این می‌توانید پوست هندوانه را نصف کرده و بعد آن را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس هندوانه را با شکل مثلث‌های نازک برش بزنید‌.

‌آجیل‌ها و دانه‌های یلدایی

4. ‌آجیل‌ها و دانه‌های یلدایی

از گذاشتن آجیل در سفره‌ شب یلدا غفلت نکنید. البته این روزها با توجه به افزایش قیمت‌ها استفاده از آجیل در سفره‌ی شب یلدا دشوار شده. با این حال در صورت تمایل می‌توانید پسته، باد‌ام‌ زمینی، بادام، فندق، کشمش، توت خشک، نخودچی، بادام هندی، تخمه‌ی کدوحلوایی، تخمه ژاپنی و… را در سفره یا میز شب یلدا قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید از میوه‌های خشک استفاده کنید که نه تنها مغذی و خوشمزه هستند، بلکه سفره‌ شما را جذاب‌تر هم می‌کنند.

تزیین آجیل‌: آجیل را به روش خاصی نمی‌توانید تزیین کنید. بنابراین باید آن‌ را در یک ظرف جذاب قرار دهید. می‌توانید آجیل را در یک ظرف اردوخوری مارپیچ و حلزونی سرو کنید. اگر به دنبال استفاده از ظروف سنتی هستید، می‌توانید آجیل را درون یک ظرف برنزی قرار دهید.

شیرینی شب یلدا

5. شیرینی شب یلدا

وجود شیرینی در مراسم‌ها و اعیاد خاص از واجبات است. می‌توانید شیرینی دلخواه خود را از بیرون تهیه کرده و با آن از اعضای خانواده پذیرایی کنید. همچنین اگر وقت کافی دارید، می‌توانید خودتان در خانه شیرینی‌های جذاب و لذیذ درست کرده و مهمانان خود را با آن‌ها هیجان‌زده کنید. می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت طرز درست کردن شیرینی‌ها و کیک‌های یلدایی را یاد بگیرید. این شیرینی‌های رنگارنگ می‌توانند جذابیت سفره‌ شما را دو چندان کنند.

باسلوق و دسر در سفره شب یلدا

6. باسلوق و دسر در سفره شب یلدا

بسیاری از ایرانی‌ها در سفره‌ خود باسلوق و دسرهای مختلف قرار می‌دهند و با این کار شیرینی شب یلدا را بیشتر می‌کنند. علاوه بر این می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت طرز درست کردن دسرهای مخصوص شب یلدا را یاد بگیرید و با استفاده از آن‌ها علاوه بر دو چندان کردن جذابیت سفره‌ شب یلدا، اعضای خانواده‌ را هم هیجان‌زده کنید.

تزیین باسلوق: می‌توانید باسلوق را در یک دیس رولت بچینید و آن را با پودر نارگیل و پودر گردو تزیین کنید. این‌ها تنها کارهایی هستند که می‌توانید برای تزئین باسلوق انجام دهید‌.

چیزهای سفره‌ شب یلدا

کلام آخر

شب یلدا شبی است که ایرانیان از کوچک و بزرگ در کنار هم جمع می‌شوند و لحظات به یادماندنی را کنار هم خلق می‌کنند. نکته‌ مهمی که باید در این شب به آن توجه کنید، چیدن سفره‌ی شب یلدا است. مهمانان با دیدن این سفره به سلیقه‌ شما پی می‌برند، بنابراین باید آن را به زیباترین و جذاب‌ترین روش ممکن تزیین کنید. در این مقاله‌ چیزهایی که باید در سفره‌ شب یلدا قرار دهید را معرفی کردیم. از جمله اجزای جدانشدنی شب یلدا می‌توانیم به قرآن کریم و کتاب حافظ، شیرینی، آجیل، میوه‌هایی مانند هندوانه، انار و خرمالو و شمعدان و آینه اشاره کنیم. علاوه بر این طرز تزیین بعضی از خوراکی‌ها را هم آموزش دادیم. امیدواریم شب یلدای امسال سرشار از لحظات خوب و خوش برای شما و خانواده‌تان باشد.

برای آشنایی با ایده‌های جذاب و خلاقانه چیدمان و تزیین سفره یلدا می‌توانید مطالب چیدمان خلاقانه یلدایی در دکوراسیون منازل امروزی و 7 ایده هیجان انگیز برای تزیین سفره شب یلدا را بخوانید. برای چیدمان سفره یلدا با وسایل ساده فیلم مطلب چطور با وسایل ساده میز یلدایی زیبا و شیک بچینیم؟ را ببینید

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه