Chidaneh.com placeholder image

پنجره ارسی، بازی رنگ و نور در دکوراسیون داخلی

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای ایرانی و اسلامی: ارسی ها زیباترین عنصرهای معماری ایرانی هستند، این عنصرهای زیبا جلوه ای خاص و متفاوت به اتاق ها و فضاهای داخلی خانه می بخشند، چرا که نور را به زیباترین شکل ممکن به داخل خانه می آورند، ارسی ها عنصرهای جدانشدنی معماری ایرانی هستند، پس بیایید ما هم این ارسی های زیبا را از یاد نبریم و از آن ها در طراحی خانه هایمان استفاده کنیم، چیدانه قبلا هم در مطلب ۱۰+۱ جذابیت منحصر به فرد معماری ایرانی، اندکی راجع به ارسی ها با شما صحبت کرده است، اما حالا می خواهیم نقش این ارسی های زیبا را در طراحی دکوراسیون داخلی ایرانی بررسی کنیم، پس با این مطلب جذاب از چیدانه همراه باشید. 

باغ ماهان کرمان

قالیشویی ادیب

وقتی به پنجره ارسی باغ ماهان کرمان نگاه می کنی بی اختیار شعر استاد شفیعی کدکنی را با خود تکرار می کنی.

تا کجا می برد این نقش به دیوار مرا
تا بدان جا که فرو ماند چشم از دیدن و لب نیز زگفتار مرا

باغ سردار در ماکو

خانه های قدیمی را دوست دارم، در این خانه ها همه چیز هنرمندانه است و بند بند خانه ورودت را، رسیدنت را خوش آمد می گویند، وقتی به درهایی با کتیبه های شیشه ای و رنگارنگ می رسی ناخودآگاه همه خستگی ات را همان جا جا می گذاری، و تا می خواهی پا به درون خانه بگذاری، چشم های زیبایی را می بینی که از پشت پنجره های ارسی، انتظار آمدنت را می کشند و این چشم ها چقدر از پشت این پنجره ها زیبا ترند. 

پنجره های ارسی

افسردگی بیماری نایابی است در خانه ای که پنجره های ارسی در آن زندگی ات را به نوری از جنس سخاوت خورشید پیوند زده است. 

پنجره های ارسی در خانه های قدیمی ایران

موهبتی است زیستن در خانه ای که هر روز خورشید با تقلا، خود را از میان شیشه های رنگی پنجره ارسی به کف اتاقت می رساند، حتی اگر سعی کنی با پرده ای گرمایش را از اتاق دریغ کنی، باز سر ساعت خودش را به قرار هر روزه اش می رساند و چه زیباست جدال میان شیشه و چوب و نور.

پنجره های ارسی در مسجد نصیر الملک

ارسی ها مصداق بارز رستن نور در فضا هستند. تکرار شدن این پنجره ها در مسجد نصیر الملک که به حق با آن همه رنگ و لعاب جزو شاهکارهای معماری ایرانی است، به گفته فروغ فرخزاد : انسان را به سحرگاه شکفتن ها و رستن های ابدی خواهد برد.

نمای یکی از خانه های قدیمی ایرانی  

پنجره های ارسی به سان نمادی برای خانه های ایرانی بوده و هستند، این پنجره های نشسته بر پیکره ساختمان های تاریخی ایران در عین یکی بودن ساختار در جزئیات با یک دیگر متفاوت بوده و همین مساله باعث منحصر به فردتر  شدن آن ها شده است. 

پنجره های ارسی خانه عامری ها

اتاق های زیبای خانه قدیمی عامری ها نیز با رقص نور و ساز چوب و شیشه ی پنجره های ارسی مزین شده است. بخشی از زیبایی این اتاق ها به خاطر وجود این پنجرها است. 

پنجره های ارسی کاخ گلستان تهران

ارسی ها آینه تمام نمای زیبایی نور در دکوراسیون داخلی هستند، یکی از زیباترین نمونه های پنجره های ارسی را می توان در کاخ گلستان تهران دید. پنجره های ارسی زیبای این فضا به آن شکوهی بی مانند بخشیده و زیبایی آینه کاری های داخلی این فضا را تکمیل کرده است.

نور و پنجره های ارسی  

 وقتی عبور نور را از میان شیشه های رنگی پنجره های ارسی بر کف زمین خانه تان نظاره گر هستید، آنوقت شکوه و زیبایی معماری ایرانی معنایی دیگر پیدا خواهد کرد، به عکس بالا نگاه کنید، پنجره های ارسی با شیشه های رنگی زیبا حتی باعث شده اند تا فضایی که مبلمان ندارد هم زنده و زیبا به نظر بیاید. 

پنجره های ارسی باغ نگارستان

باغ نگارستان تهران نیز یکی دیگر از باغ هایی است که در نمای ساختمان های آن پنجره های ارسی زیبا با طرح هایی ساده تر دیده می شود، پنجره های ارسی چه ساده و کم نقش، چه پر طرح و رنگ، زیبا و تماشایی هستند، مخصوصا اگر زیباییشان با گلدانی یا حتی شاخه گلی عجین شده باشد.

مطالب پیشنهادی: کوچه باغ، تجلی طراوت و زندگی در معماری ایرانی
دنیای سحرآمیز عشق و شعر و معماری
بهترین مکان ها برای قرارهای عاشقانه در تهران
بوستان باغ ایرانی جایی برای رهایی از شلوغی های شهر

اگر به دنبال تغییر دکوراسیون محل کار، ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sadeghkargar در تاریخ 28 مرداد 1394
بسیار عالی و زیبا بود
فهیم در تاریخ 29 مرداد 1394
بسیار عالی، لطفا در مورد معماری ایرانی مطالب بیشتری بگذارید.
میترا آزاد در تاریخ 31 مرداد 1394
کاش میشد باز هم در همه ی خانه ها این زیبایی ها را میدیدیم. کاش.
سینا افشاری در تاریخ 01 شهریور 1394
لطفا از تزیینات داخلی اعم از سنگها چوبها و تزیینات ابتکاری که از طبیعت بر گرفته شده تصاویر بگذارید همچنین از کتابخانه های خلاقانه با در نظر گرفتن اینکه اکثر شهر نشین ها مستاجر هستن و منزل از خود ندارن لطف کنید طرحهایی از پنجره های ارسی بگذارید که بشه ساختش و نقل مکانش داد و لطفا از انواع چهارپایه ها هم طرح بگذارید برای استفاده گلدان
ایرانی در تاریخ 02 شهریور 1394
پنجره ارسی ....... بنظر من بی نظیره ! با شیشه های رنگی و درهای کشویی کاش میشد در خانه های امروزی با صرف هزینه نه چندان زیاد از این پنجره های ارسی استفاده کرد . در شیراز : خانه زینت الملک , نارنجسان قوام و باغ عفیف آباد با پنجره های ارسی , آینه کاری , نقاشی و گچبریهای بسیار زیبا نمونه شاهکار معماری قدیم ایران هستند لطفا" عکسهایی هم از داخل این عمارتها درشیراز بگذارید تا همه از این شاهکار معماری لذت ببرند .

ثبت دیدگاه