Chidaneh.com placeholder image

8 ایده طراحی جذاب برای فضاهای کم عرض در حیاط

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحی محوطه: وقتی فضاهای مختلف داخلی و بیرونی خانه را برای طراحی از نظر می گذرانیم، بعضی از این فضاها از دستمان در می رود، فضاهایی که با یک طراحی خوب می توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند. یکی از این فضاهای بیرونی، مسیرهای عبور باریک و کم عرض در اطراف ساختمان است، ما در اینجا اسمش را حیاط جانبی می گذاریم. 
این قسمت معمولا یک بخش تنگ و تاریک بین ساختمان و دیوار حیاط است. اما چرا این فضای باریک را به یک باغچه ی سرسبز و آرام با مسیری برای قدم زدن تبدیل نکنیم؟ با چیدانه همراه شوید تا مسیرهایی طراحی کنیم که لذت عبور را دو چندان کند .

عبور باید کرد 
صدای باد می آید، عبور باید کرد
و من مسافرم ، ای بادهای همواره!

سرویس خواب بالسا

مرا به وسعت تشکیل برگ ها ببرید

مرا به کودکی شور آب ها برسانید

و کفش های مرا تا تکامل تن انگور 

پر از تحرک زیبایی خضوع کنید

این حیاط معمولی، اکنون به مکان سرسبزی تبدیل شده است که می توان با یک فنجان چای صبحگاهی در آنجا قدم زد. چیزی که این فضا را خاص کرده گیاه چادری است که یک درگاه ورودی زیبا ایجاد کرده است. سنگ های پله پله به خوبی جای گذاری شده اند، طوری که حتی می توان با پای برهنه از آنجا عبور کرد. پوشش گیاهی مدیترانه ای هم یک پالت سبز یکپارچه دارد که چشم ها را آرامش می بخشد. استفاده از گیاهان معطر نیز در این فضاها پیشنهاد می شود. شما پیش از این در چیدانه درباره ی مبلمان و طراحی دکوراسیون فضای بیرونی و باغچه منزل خوانده اید.

دقیقه های مرا تا کبوتران مکرر
در آسمان سپید غریزه اوج دهید
و اتفاق وجود مرا کنار درخت

بدل کنید به یک ارتباط گمشده پاک

در این حیاط جانبی، تاج درخت پر برگ حس صمیمیت ایجاد کرده است. مسیر سنگی منحنی با لبه های پوشیده از گیاه ثابت کرده است در یک فضای کوچک و تنگ هم می توان یک باغچه ی زیبا داشت. سینی مسی پر شده از آب برای آب تنی پرندگان در سایه ی درخت تنومند نیز به زیبایی این فضا افزوده است.

و در تنفس تنهایی

دریچه های شعور مرا بهم بزنید

این مسیر فشرده ی باریک و مستقیم بین دیوار حائل و ساختمان خانه می تواند هراس انگیز باشد. اما در عوض با این بوته ها و درخت ها به محل آرامی برای قدم زدن تبدیل شده است. زمانی که قصد کاشتن درخت در این حیاط های جانبی دارید، گونه های کوتاه قد، ستونی یا کم رشد را انتخاب کنید که به شرایط محدود کننده ی رشد در این فضاها بخورند. در این مسیر، پوشش گیاهی نرم و پر مانند کف در ترکیب با سنگفرش، یک فرش طرح دار زیبا برای کف خلق کرده است.

این مسیر پیاده در جوار نمای فلزی راه راه به صورت مینیمال طراحی شده است. مسیر با گرانیت تجزیه شده که مراقبت از آن آسان است، سنگفرش شده است. با یک دیوار حائل چوبی در پایین گیاهان در سطح دید کاشته شده اند. برای این منظور بامبو گزینه ی خوبی است چون ریشه هایش محدود هستند. ضمنا نگهداری از آن با قیچی های پرچین به راحتی صورت می گیرد.

مطلب پیشنهادی: شکوه در طراحی فضای سبز به سبک مینیمال

عرض این مسیر زیبا و جذاب به اندازه ای است که دو نفر به راحتی می توانند در کنار هم از آنجا عبور کنند. لبه های سنگی که بستر گیاهان را از مسیر جدا ساخته اند، این فضا را خاص کرده اند. قطعات سنگی، خانه ی آجری را کامل کرده اند و فضای جالبی را برای چرخیدن در حیاط آن به وجود آورده اند. به چراغ های مسی توجه کنید که این مسیر را برای عبور در تاریکی امن می سازند.

اهالی فن پیشنهادی: شرکت های طراحی محوطه و فضای سبز

آیا به گلدان های پایه داری که گیاهان رونده در آن کاشته شده اند، برای حیاط جانبی خود فکر کرده اید؟ ایده ی جالبی نیست؟ این تصویر نشان می دهد این ایده چقدر تأثیرگذار است. این گیاهان رونده اگر در سطح زمین کاشته می شدند، مسیر را مسدود می کردند. در عوض از گیاهان فصلی در سطح زمین استفاده شده است.

شما می توانید محدوده ی حیاط جانبی را با صفحات بافت دار حریم بندی کنید. این حیاط جانبی کم عرض دارای چندین عنصر است که این کار را به خوبی انجام داده اند: 1. مسیر شنی توسط یک لبه ی فلزی باریک در دو سمت در بر گرفته شده است. 2. بامبو به صورت پر و انبوه کاشته شده است اما مانند پرچین نگهداری می شود. 3. نورپردازی به سمت بالا به صورت نافذ و مؤثری در تاریکی عمل می کند.
چیدانه قبلا درباره ی نورپردازی خلاقانه فضای بیرونی پیشنهادات خلاقانه ای داده است.

روان کنیدم دنبال بادبادک آن روز

مرا به خلوت ابعاد زندگی ببرید

حضور “هیچ" ملایم را 

به من نشان بدهید.

اگر حیاط جانبی باریک شما خسته کننده است، با یک دیوار سبز می توانید حصار یا دیوار بتنی سرد و بی روح را جذاب کنید. مانند این تصویر که با گیاهان سرسبز استوایی حیاط جانبی را به یک کانون توجه تبدیل کرده اند.

شما هم اگر خانه یا ویلای حیاط دار دارید، حتی اگر کوچک است از فضای آن استفاده کنید و سرسبزی و طراوت را به محل زندگی خود بیاورید. طراحان محوطه و فضای سبز در اهالی فن چیدانه برای کوچکترین فضاهای بیرونی منزل شما نیز بهترین ایده ها را دارند. پیشنهاد می کنم سری به آنها بزنید.

مطالب بیشتر:
سنگ فرش های بتنی، مصالحی ایده آل برای طراحی محوطه خانه شما!
طراحی داخلی حیاط های نقلی با ایده های ساده و کاربردی
۱۰ مبلمان فضای باز برای لمس خنکی و آرامش در تابستان
۱۰ دیوار و نرده متفاوت برای حفاظ حیاط و باغچه
طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sadeghkargar در تاریخ 28 مرداد 1394
عالی بود با تشکر

ثبت دیدگاه