Chidaneh.com placeholder image

باغ اسرار آمیز کیهان شناسی در اسکاتلند

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحی محوطه: در جنوب اسکاتلند باغی زیبا و اسرار آمیز قرار دارد که توسط نظریه پرداز و معمار، چارلز جنکس طراحی و اجرا شده است. منبع الهام طراحی این باغ از جهان هستی، ریاضیات و هندسه کهکشان ها بوده است. این باغ 12 هکتار مساحت دارد و به دلیل طراحی منحصر به فردش تبدیل به یکی از مهم ترین باغ های قرن 21 شده است، با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا با طراحی این باغ بیشتر آشنا شویم.

چارلز جنکس نظریه پرداز معماری

اسکای اسکرپر

آشنایی با چارلز جنکس

چارلز جنکس در سال 1939 در شهر بالتیمور به دنیا آمد. او نخست در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی پرداخت و پس از گذراندن این دوره، در سال 1961 در همان دانشگاه وارد رشته معماری شد و تحت آموزش تاریخنگاران بزرگ معماری، زیگفرید گیدئون و رینر بنهام به تحصیل در این رشته پرداخت. او در سال 1965 مدرک MA را در این رشته اخذ نمود و سپس در سال 1971 موفق به دریافت درجه دکتری از دانشگاه لندن در زمینه تئوری و تاریخ معماری گشت. جنکس از سال 1975 تا 1994 استاد کرسی نقد و تاریخ معماری معاصر دانشگاه UCLA کالیفرنیا بوده و همزمان با آن به عنوان استاد مدعو در بزرگترین و معتبرترین دانشگاههای دنیا حضور فعال داشته است.

طراحی محوطه باغ کیهان شناسی

یکی از ویژگی های بارز این باغ این است که درختان زیادی ندارد اما با الهام از جهان هستی، علوم و ریاضیات ساخته شده و دارای کارهای حجاری و سنگ تراشی های زیبا و چشم نواز، دریاچه های مصنوعی و ساختارهای هندسی است و به واسطه همین ساختارها در میان سایر باغ ها یک پدیده زیبا و منحصر به فرد به شمار می آید.

طراحی آن تحت تأثیر فلسفه باغ های چینی می باشد. یکی از فلسفه های ریاضی که طراح به خوبی در محوطه این باغ از آن استفاده نموده به نام فلسفه پیچیدگی است که اعتقاد دارد هر چیزی در جهان هستی خود سازمانده و هماهنگ می باشد.

پله های مارپیچ قرمز

در این باغ پل های مارپیچ قرمز رنگی وجود دارد که  Heaven Hell نامیده شده که نشان دهنده ارتباط متقابل بین تولد و چرخه حیات و همچنین خیر و شر می باشد. در انتهای این پل ها تعداد زیادی درخت زنده بزرگ وجود دارد در حالی که در آن سوی پل تعدادی درخت وجود دارند که به دلیل بیماری ( مرگ هلندی نارون ) قطع شده و بر روی زمین افتاده اند.

طراحی پیچیده ی عناصر باغ کیهان شناسی

به اعتقاد طراح این باغ،در ابتدای ساخت باغ یک مسئله نگران کننده و مشکل، ایجاد پدیده های بزرگ جهان هستی بود که به تدریج و پس از گذشت سالها این پدیده ها هرچه بیشتر خود را نشان دادند به طوری که طراح از آنها برای تفکر و تعمق در مورد طبیعت و مبدأ جهان هستی استفاده نموده است.

پله های آبشار جهان در باغ کیهان شناسی

همچنین در این باغ پله های شاخص و زیبایی با نام (The Universe Cascade) یا آبشار جهان وجود دارد. این مجموعه که دارای ۲۵ پله می باشد نشان می دهد که جهان چگونه طی میلیاردها سال پدیدار شده است. با بالا رفتن از این پله ها آیتم های زیبا و رمزآلودی وجود دارد که بیننده را وادار به تفکر عمیق در مورد پیدایش جهان هستی می کند.

سطوح صاف در طراحی باغ کیهان شناسی

جنکس که دانش آموخته ی رشته ی معماری می باشد، آموزش گسترده ی خود در محوطه سازی و فضای سبز را در این باغ زیبا به نمایش گذاشته است. لایه های سبز این پروژه با طرح های سیال ِ هندسی همچون آبشار بر روی هم ریخته اند تا این فضای سبز پر شکوه را تشکیل دهند.

اگر به طراحی باغ  و محوطه علاقه دارید می توانید نگاهی به این مطالب هم بیاندازید: 
۷ پیشنهاد برای زیبایی طراحی محوطه بیرونی منزل
۱۰ دیوار و نرده متفاوت برای حفاظ حیاط و باغچه
۱۰ مبلمان فضای باز برای لمس خنکی و آرامش در تابستان
۸ ایده طراحی جذاب برای فضاهای کم عرض در حیاط

گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه