Chidaneh.com placeholder image

نگارخانه در داروخانه دکتر جلالیان فرد در مشهد

به قلم: لاله داورپناه

فضاهای نمایشگاهی: داروخانه جای خوبی نیست، آدم ها با دل های فسرده و غمگین به آن مراجعه می کنند تا برای دردی پنهان در وجودشان دارو تهیه کنند. تفاوتی ندارد که این درد با یک استامینوفن ساده رفع شود یا با دارویی کمیاب و گران قیمت. چیزی که مهم است این است که دیدن آدم ها در هر شرایط و میزانی از دردمندی، تاثرآور و غمگنانه است. بخصوص آن که به دلیل شرایط خاص روحی روانی حاکم بر فضاهای پزشکی و سلامت و زیرمجموعه های آن، عنصر کمیاب در اینگونه مکان ها احساس، عاطفه و درک بیمار است. عنصری که می تواند ده ها برابر داروهای شیمیایی معجزه کند و بیمار را با حالی خوب روانه خانه کند.

چوب و هنر

مدتی است یکی از داروخانه های مشهد به یمن ذوق و خلاقیت صاحبش، به نگارخانه ای کوچک برای نمایش آثار هنری تبدیل شده است. به مناسبت 5 شهریورماه روز داروساز چیدانه شما را با فضای داخلی داروخانه دکتر امیر جلالیان فرد داروسازی هنرمند در مشهد آشنا می کند.

صاحب یکی از داروخانه های مشهد دکتر" امیر جلالیان دکتری با ذوق و هنر دوست و خلاق، دیوارهای داروخانه اش را به نگارخانه ای کوچک برای نمایش آثار هنری تبدیل کرده است. امیر جلالیان فرد دکتر داروساز و مدیر داروخانه ای به نام خودش واقع در خیابان ملاصدرای مشهد – بین ملاصدرا بیست و بیست و دو- یکی از دیوارهای داروخانه را با رنگ آبی متمایز کرده و آن را به صورت رایگان در اختیار آن دسته از هنرمندان تجسمی قرار می دهد که تمایلی به نمایش آثارشان در گالری های تخصصی سطح شهر ندارند، یا از پس هزینه های برپایی یک نمایشگاه حرفه ای بر نمیایند.

گلخانه کوچکی در سمت راست داروخانه، اشیای قدیمی و از یاد رفته در داخل قفسه های دارو، چند قناری که دائم آواز می خوانند و سماور و قوری ای که برای همه مشتریان داروخانه چای تازه دم دارد به خوبی بیانگر روحیه خاص و ظریف دکتر جلالیان است؛ دکتری که در میانه اشتهار و درآمد پزشکی، خودش را و اهدافش را گم نکرده است و خیلی خوب می داند آدم ها فقط جسم نیستند! و نه ابزارهایی برای کسب درآمد.

نگارخانه داروخانه دکتر جلالیان نمایشگاه هایی مانند «کلاژ با پارچه» و «عکس های امین ابراهیمی» را برگزار کرده است، در افتتاحیه نمایشگاه هایش دوستی را دعوت کرده تا سه تار بنوازد و فضای آرامش بخشی را برای مشتریانش فراهم کند. 

مطلب پیشنهادی: دبستان دخترانه حق پناه اصفهان، مدرسه مداد رنگی

درباره انگیزه‌ها دکتر جلالیان فرد برای تاسیس این نگارخانه در داروخانه نیازی به هیچ پرسشی از او نیست، اما برای آشنایی بیشتر صحبت هایش را بشنوید. خیلی آرام و با وقار و البته با حالتی متعجب گفت: «این موضوع زیادی بزرگ شد و در واقع اتفاق خاصی نیفتاد. من خودم چند سال پیش لیسانس گرافیک گرفتم. با خود فکر کردم که یکی از دیوارهای داروخانه بیکار است و ما نیز از صبح تا شب در داروخانه هستیم. نصب کردن تابلوها و زیباسازی نگارخانه باعث می‌شود، هم خودم و هم مردمی که به داروخانه مراجعه می‌کنند به این دیوارها نگاه کنند و روحیه بگیرند.»

جلالیان فرد به خبرنگار ما گفت: «مردم عادی و مخاطبان عام، نگارخانه و گالری نمی‌روند و اگر نمایشگاه عکسی باشد، عکاسان به آن نمایشگاه رفته و حتی نقاشان نیز نمی‌روند. ولی اینجا یک محیط عمومی‌تر است و مخاطب عام زیاد دارد. غیر از اینکه اینجا نمایشگاه عکس است و عکاسان می‌آیند، مردم عادی نیز می‌آیند و نگاه می‌کنند و از این جهت سطح سواد بصری مردم بالا می‌رود.»

او ادامه داد: «بالارفتن سواد بصری مردم خیلی خوب است، ضمن اینکه مشتری نیز راضی است و در هنگام مراجعه به داروخانه نگاهی به تابلوها می‌کند، یک چای می‌خورد، داروی خود را می‌گیرد و می‌رود و از این فضا لذت می‌برد. این برای ما کافی است.»

مطلب پیشنهادی: طراحی کم هزینه و بی نظیر در دندان پزشکی ۲۵ میلی متری تهران

جلالیان با تعجب از استقبال خوب از نگارخانه گفت: «استقبال خیلی عجیب غریب بود و من خود انتظار نداشتم، اینطور شود. 6 ماهی بود که فکر می‌کردم این دیوار را نگارخانه کنم. رنگ زدن دیوار 5 ماه طول کشید. ولی از وقتی که رنگ را زدیم کارها عجیب و غریب پیشرفت کرد. روز بعد تابلوها را چسباندیم و در حال حاضر 8 نمایشگاه در داروخانه به نوبت روی دیوار می‌رود، تا باز کارهای جدید بیاید.»

مطلب پیشنهادی: ۱۰ بیمارستان با معماری و طراحی داخلی خیره کننده

جلالیان فرد در خصوص هزینه‌های این نگارخانه گفت: «هیچ گونه هزینه‌ای نه از بازدیدکننده و نه از هنرمند دریافت نمی‌شود. در واقع این کار برای کسب درآمد صورت نگرفته است. نه من پولی دریافت می‌کنم و نه آنها پولی پرداخت می‌کنند. اگر خواستند خود بازدیدکنندگان و هنرمندان می‌توانند به توافق برسند و تابلوها را خرید و فروش کنند.»

او در رابطه با تاثیر این فضا بر روحیه مخاطبان گفت: «مسلما این کار خیلی روی روحیه افراد تاثیر می‌گذارد. فضای داروخانه از ابتدا یعنی قبل از نمایشگاه نیز گل و صندلی‌های رنگی داشت و در قفسه‌ها و ویترین‌ها اشیای دیدنی وجود داشت و فقط نگارخانه به آن اضافه شده است. خیلی از مشتری‌ها به خاطر همین فضا از جاهای دور به داروخانه آمده، وقت می‌گذارند، چای خورده گپی می‌زنند، داروی خود را تهیه می‌کنند و می‌روند.»

مطلب پیشنهادی: فضای رنگی و شاد در طراحی بیمارستان کودکان تهران

جلالیان فرد ادامه داد: «بنده خوشحالم که با ایجاد نگارخانه خیلی از هنرمندانی که دوست داشتیم آنها را ببینیم، به این داروخانه رفت و آمد می‌کنند. داروخانه ما داروخانه بسیار کم‌فروشی است. مکانی خلوت که از ابتدا نیز افراد و دوستان هنرمند به این فضا رونق می‌دادند.» به امید موفقیت و بهروزی برای این داروساز کمیاب و عزیز.

با ما بگویید: اگر شما هم به این داروخانه زیبا رفته ای و عکسی یادگاری انداخته اید، خوشحال خواهیم شد که آن را با ما در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید سوالات خود درباره، معماری داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی منزل و ویلای خود را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید.  

مطالب پیشنهادی: طراحی کاربردی غرفه نمایشگاهی کارخانه‌ی کاویان
۱۰ ایده خیره کننده برای طراحی غرفه های نمایشگاهی
۴ بیمارستان کودک با طراحی داخلی خلاقانه
معماری ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه