Chidaneh.com placeholder image

10 نکته طلایی برای طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان های پلان باز

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفندهای دکوراسیون: همه ما عادت کرده ایم به خانه هایی که فضاهای داخلی آن به وسیله دیوار ها از هم جدا شده. تا به حال برایتان پیش آمده که در آرزو کنید کاش بیشتر این دیوار ها وجود نداشتند تا شما می توانستید فضای بازتری را در اختیار داشته باشید؟ خب باید بگوییم که کلید حل این مشکل در دست طراحان و معماران است، حتما برای تان جالب خواهد بود که راه حل این مشکل را بدانید، اگر از فکر داشتن خانه ای با حداقل دیوار هیجان زده شده اید پس این مطلب جذاب چیدانه را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

تعریف خانه های پلان باز

قالیشویی ادیب

1. تعریف خانه های پلان باز

به خانه هایی که در طراحی داخلی آن از دیوارهای کمی برای تقسیم فضایی استفاده شده است اصطلاحا خانه های پلان باز یا پلان آزاد می گویند. در خانه های پلان باز سعی می شود تا فضا ها به وسیله چیدمان تعریف شده مبلمان ها از هم جدا می شوند. دیوارها در این نوع پلان ها فقط برای جداسازی فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب یا سرویس های بهداشتی کاربرد دارند. درست است که طراحی پلان باز بیشتر برای خانه های کوچک کاربرد دارد اما د خانه های بزرگ هم می توان از آن استفاده کرد. مزیت اصلی این نوع طراحی پلان ها، امکان استفاده بیشتر از نور طبیعی روز در دکوراسیون داخلی خانه است. با ادامه مطلب از چیدانه همراه باشید تا به شما بگوید که جداسازی فضایی در خانه های پلان باز به چچه صورت شکل می گیرد و نکته های مهم در طراحی دکوراسیون داخلی آن ها چیست.  

مطلب پیشنهادی: ایده ای متفاوت برای خانه ای کوچک و کامل 

خانه های پلان باز و مبلمان ال شکل

2. خانه های پلان باز و مبلمان ال شکل

مبلمان ها تاثیر گذارترین المان هایی هستند که در دکوراسیون داخلی خانه به کار گرفته می شوند، البته مبلمان ها علاوه بر نقش معمول خود می توانند کاربردهای دیگری هم داشته باشند، مثلا مبلمان های ال شکل می تواند نقش جدا کننده های فضایی را در خانه های پلان باز شما بازی کنند و فضای هال و پذیرایی شما را از هم جدا کنند درست مثل عکس بالا.

مطلب پیشنهادی چیدانه: آشنایی با طراحی مبلمان در دکوراسیون داخلی

چیدمان روبروی هم مبلمان ها برای تعریف فضا در خانه های پلان باز

3. چیدمان روبروی هم مبلمان ها برای تعریف فضا در خانه های پلان باز

اگر مبلمان های شما ال شکل نیستند، احتیاجی نیست تا هزینه اضافی کنید و مبلمان ها ال شکل خریداری کنید، همان مبلمان های خود را به شکل عکس بالا، روبروی هم بچینید تا فضای تعریف شده را داشته باشید، چیدمان روبروی هم مبلمان ترفند هوشمندانه ای است که شما می توانید از آن بهره ببرید. این ترفند برای سالن های مستطیلی شکل بسیار کارآمد هستند.

مطلب پیشنهادی چیدانه: پیشنهادی متفاوت برای مبلمان خانه های کوچک

تفکیک فضایی به کمک فرش ها در خانه های پلان باز

4. تفکیک فضایی به کمک فرش ها در خانه های پلان باز

عناصر زیادی در خانه وجود دارد که شما می توانید از آن ها برای تفکیک فضایی در خانه های پلان باز استفاده کنید. به غیر از مبلمان ها می توانید از فرش ها هم برای این منظور استفاده کنید. فرش ها می توانند حد و مرز فضایی را برای شما روی زمین پیاده کنند بدون این که هیچ گونه مزاحمتی برای رفت و آمدهای شما در فضا به وجود بیاورند.

مطلب پیشنهادی چیدانه : انتخاب فرش ، دکوراسیون منزل خوش رنگ و لعاب

طراحی سقف ها در خانه های پلان باز

5. طراحی سقف ها در خانه های پلان باز

شما حتی می توانید از طراحی سقف ها هم برای جداسازی فضاها در خانه ای پلان باز کمک بگیرید، سقف های کاذب که اختلاف ارتفاع دارند می توانند به صورت انتزعی جدا سازی فضایی را برای شما انجام دهند، به عکس بالا نگاه کنید و بینید که چگونه سازه ی سقف دیوارهایی نامریی را برای فضا به وجود آورده اند.

مطلب پیشنهادی چیدانه: ایده های کاربردی برای طراحی سقف در دکوراسیون منزل

جداسازی فضاها در خانه های باز به وسیله پله ها

6. جداسازی فضاها در خانه های باز به وسیله پله ها

اگر می خواهید در خانه های پلان باز خود بر یک فضا تاکید داشته باید یا یک فضای خاص را شاخص تر کنید، آن را درسطح بالاتری نسیبت به بقیه فضا ها قرار دهید، مثلا بالای دو یا سه پله. پله ها قدرت این را دارن که فضاهای شما را به سادهترین شکل ممکن از دیگر فضاها متمایز کنند.

مطلب پیشنهادی چیدانه: ۱۰ ایده برای لذت بردن از فضای راه پله ها

دیوارهای بدون درب در خانه های پلان باز

7. دیوارهای بدون درب در خانه های پلان باز

اگر مجبور هستید تا برای عرصه های خصوصی خونه مثل اتاق خواب ها دیوارهایی تعریف کنید، آن ها را بدون درب در نظر بگیرید درست مثل عکس بالا. این نوع دیوارها کمی فضای خانه شما را محصور می کنند اما در عین حال حس خصوصی بودن فضا را نیز برای تان به ارمغان می آورد.

مطلب پیشنهادی چیدانه: ۸ ایده طراحی دیوار در دکوراسیون داخلی منزل

دیوارهایی با طول کم در خانه هایی با پلان باز

8. دیوارهایی با طول کم در خانه هایی با پلان باز

عکس بالا هم نمونه دیگری از دیوارهای استفاده شده در خانه های پلان باز را به شما نشان می دهند، دیواری که در خانه های پلان باز استفاده می شود باید دارای طول کم باشد و فقط حس تفکیک فضایی را القا کنند.

مطلب پیشنهادی چیدانه: تزیین دیوار خانه به سلیقه شقایق دهقان و محراب قاسم خانی

دیوارهای متحرک در خانه های با پلان باز

9. دیوارهای متحرک در خانه های با پلان باز

دیوارهایی که برای خانه های پلان باز استفاده می شوند می توانند متحرک باشند. می توانید با استفاده از درب های ریلی قابلیت جا به جایی دیوار ها در فضای داخلی خانه تان به وجود بیاورید.

مطلب پیشنهادی چیدانه: دیوار آجری ارزان ، تحولی در دکوراسیون داخلی

استفاده درست از فضا در خانه های پلان باز

10. استفاده درست از فضا در خانه های پلان باز 

در طراحی این فضا به معنای واقعی از هر سانتی‌متر مربع استفاده شده است. طراحی این خانه نشان می‌دهد که با یک چیدمان درست حتی در یک فضای کوچک هم می‌توان از مبلمان زیادی استفاده کرد.

اگر از این مطلب خوش تان آمد پس حتما مطالب زیر هم برای تان جذاب خواهد بود: 
۲۵ پلان باز برای بزرگ شدن آپارتمان های کوچک!
چگونه پلان معماری ساختمان را بخوانیم؟
بازسازی آپارتمان کوچک اما جادار!
راه حل های طراحی دکوراسیون خانه های خیلی کوچک

به ما بگویید آیا شما هم در خانه هایی باپلان باز زندگ می کنید؟ لطفا عکس‌های دکوراسیون داخلی آن را در بخش مشاوره دکوراسیون با چیدانه به اشتراک بگذارید.

شما می توانید سوالات خود درباره معماری و طراحی دکوراسیون داخلی را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید.

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون فروشگاه و یا فضای اداری هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. به نمونه کارهای آن‌ها خوب دقت کنید: این پروژه‌ها چه‌قدر شبیه خانه ایست که شما می خواهید؟ با خود صادق باشید، یک عمارت بزرگ ممکن است بسیار زیبا باشد، اما هیچ نکته مشترکی با خانه کوچک شما نداشته باشد. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه